Toon posts:

Multiboot Server2003 en windows98

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig aan een schoolopdracht, zal eerst even de schoolopdracht uitleggen.
De bedoeling is dat er een computer komt waar 3 servers op geïnstalleerd worden, dit is voor 3 klassen
dus er word dan het volgende gedaan.

Klas311
Klas312
Klas313

Als een klas binnenkomt kiezen zij hun klas. (elke zijn dus windows server 2003)

wat ik dus verzonnen had:

80 gb harde schijf
4 primaire partities.

Partitie 1: Windows 98 (met bootmagic en partition magic) FAT32
Partitie 2: windows server 2003 klas311 NTFS
Partitie 3: windows server 2003 klas312 NTFS
Partitie 4: windows server 2003 klas313 NTFS

de reden dat ik windows 98 dus installeer is voor het bootmagic, zodat ik op het begin mooi een keuze schermpje krijg waar ik ook wachtwoorden op kan zetten. hier kan ik dan op alle 4 de partities inloggen.

begonnen dus met een lege harde schijf
Windows 98 geinstalleerd op een fat32 (partition magic en bootmagic geinstalleerd)
Toen met partition magic de partities aangepast, voor de servers. dus gewoon de c: van windows 98 geresized, en toen de 3 partities voor de servers aangemaakt.

Alles goed tot nu toe, toen moest ik windows 2003 gaan installeren. Kwam er dus achter dat het alleen gaat op een active partitie. Dus ik met partition magic cd opgestart en gezorgdt dat de partitie 2 active was en de rest hidden. Kon toen mooi windows 2003 installeren.

maar nu komen de problemen, startte weer opnieuw op met partition magic en wilde windows 98 weer active zetten. Maar partition magic ondersteund niet windows 2003. Dus ik andere opties gezocht. Kwam uit op fdisk, opstarten met windows 98 cd en toen de windows 98 weer active maken. kreeg hem wel active, maar toen vond hij command.com niet meer en in de dosprompt kwam ik niet eens meer in c:

en omdat ik met virtual pc werk om dit te testen kon ik mooi mijn backup pakken en opnieuw proberen. (vanaf windows 2003 installeren opnieuw begonne) toen heb ik geprobeerd met Partition Manager server edition het via windows 2003 active te zetten. Dit gelukt windows 98 startte op, totdat hij met een foutmelding kwam, en bluescreen.

ik ben even de weg kwijt, weten jullie misschien waar ik de mist in ga of hoe ik dit beter kan regelen ?

Alvast bedankt,

Marco Wouters

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waarom gebruik je geen gewone bootmanager? Ik zou 98 geheel niet installeren. Er zijn ook goede bootmanagers waarop je wachtwoorden etc kan zetten. Zoals XOSL. Grub wellicht ook.

Wat zijn trouwens de errors die je krijgt? Wellicht heeft 2k3 je Windows 98 partitie verziekt.

Verwijderd

Topicstarter
ivm school moeten we 98 gebruiken daarvoor.

de foutmeldingen zijn cannot locate c:\windows\command.com in windows98.

(denk idd dat iets van bootrecord is aangetast door de installatie van windows 2003)

en als ik daarna de server partitie weer active zet. zegt tege kan autochk niet uitvoeren en dan reboot hij weer.

• Noork
  • Niet online
Wat als je nou Win98 als laatst installeert?

Verwijderd

Topicstarter
dat gaat niet :x want 98 die maakt eerste van de hele harde schijf 1 partitie. en dan gaat tie installeren. die verwijderd de partities weer.

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk heb ik het probleem gevonden

ik moest niet de windows 2003 active zetten maar gewoon 98 active laten staan alleen hidden zetten en de 2003 dan unhidden.

ik ga het proberen

• Noork
  • Niet online
Sowieso heb je Win98 niet nodig om de boel te partitioneren en formatteren. Je kan ook gewoon met Ranish o.i.d. partitioneren en de eerste primairy partitie niet gebruiken, maar later gebruiken voor Win 98.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

of je kiest voor iets als VMware, dan hoef je niet eens te rebooten? Of mag dat niet binnen het schoolproject?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 19:20

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Ik zou ook kiezen voor VMware, dit is een veel practischere oplossing dan te gaan ronselen met partities en bootmanagers.

Als een andere optie kan je ook 3 verschillende schijven hebben.
1 schijf per klas, en als de ene klas klaar is, bergen ze deze op in de kast, en de volgende klas pakt hun eigen schijf en plugt deze erin.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Verwijderd

Ik zou gaan virtualiseren met esx of hyperV. Zou je toch op deze manier andere OS willen testen... dan hoor je de oudste windows versie als eerst te installeren. Niet windos systemen komen na de laatste windows OS.

Wat jij wilt doen komt uit de dinosaurustijd maat ;-)

Verwijderd

Gewoon Vmware server gebruiken, die is tegenwoordig gratis..

http://www.vmware.com/products/server/
Pagina: 1