Toon posts:

Nieuw Systeem Boot niet vanaf CD/DVD drive.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heel het weekend aan het klussen geweest om mijn nieuwe apparatuur in mijn kastje te bouwen. Krijg ik bij het opstarten direct de volgende foutmelding:

"Reboot and select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key"

Feit is dus dat ik mijn OS (windows) niet kan installeren :(

Wat ik al geprobeerd heb:
- Boot order juist gezet
- Kabels gecheckt
- Ander cd-rommetje met andere windows

Alle apparatuur wordt overigens ook weergegeven in mijn BIOS.

Mijn systeem:
2x 500GB Seagate (SATA)
MSI P45 Neo3-FR
Q6600
750W voeding (Zalman)

Het enige wat niet vernieuwd is, zijn mijn cd-rom drives (2 stuks, waarvan eentje een brander is)

Suggesties?
Of heeft er iemand meer info nodig?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Al eens gekeken in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter? En de CD-rom drives zijn juist gejumperd? Al van allebei proberen op te starten? En als het enige dat veranderd is de CD-rom drives zijn, waarom vermeld je daar de specs/type aansluiting dan niet van? En wat gebeurt er als je de kabels er af haalt? Werkt je systeem dan wel weer als voorheen?

[ Voor 72% gewijzigd door RobIII op 22-09-2008 22:19 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Heb al meerdere uren op internet en GoT doorgebracht met zoeken...

Drives jumpers heb ik niet veranderd en ze werkten al 3/4 jaar op deze manier (staan dus goed!?)

Heb beiden al geprobeerd om op te starten, maar steeds weer die error...

CDrom drives zijn als enige NIET veranderd...maar het zijn allebei LG's, aangesloten via de IDE

Kabels los schiet niets op want beide HDD's zijn nog leeg...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2008 22:21 ]

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Haal eens één van die drives van de kabel zodat er nog 1-tje aan zit aan het eind van de kabel en stel die op master in. Ik heb het gevoel dat het fout gaat door de combinatie SATA en IDE.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

En als je een 40 pins kabel gebruikt die ook even omdraaien (heeft vaak niet van die nokjes).

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 22:18:
CDrom drives zijn als enige NIET veranderd...maar het zijn allebei LG's, aangesloten via de IDE
Ah, ik las:
Het enige wat vernieuwd is...
en las dus over 'niet' heen :P

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 22:24:
En als je een 40 pins kabel gebruikt die ook even omdraaien (heeft vaak niet van die nokjes).
Hij zit sowieso goed om, omdat 1 van de 40 pins niet bestaat op me mobo en aan de IDE kabel 1 van de 40 gaatjes niet bestaat (ja idd, precies tegenover elkaar ;) )

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Xavierius zoals Mr_Atheist al aangeeft probeer eens één DVD/CD-ROM drive aan te sluiten. Dat het in het oude systeem heeft gewerkt zegt nog niets over het nieuwe systeem, dat zie je maar weer. ;) Door één enkel device aan te sluiten kun je gaan trobble shooten en testen waar het probleem gezocht moet worden.

Nog een kleine huishoudelijk mededeling [HELP] in een topic is niet echt gewenst dus bij deze een kleine titel wijziging.Daarbij is het ook geen error melding. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door _Dune_ op 23-09-2008 10:09 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt _Dune_ voor het optimaliseren van mijn topic-titel :)

Verder...Master Drive in de computer laten zitten en de Slave eruit gehaald..echter, mijn computer heeft nog geen veranderingen in zijn gedrag... :(

Wie helpt mij verder? Probleem is nog steeds niet opgelost :(

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2008 13:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand suggesties?

Moet ik anders soms een SATA CD/DVD-drive kopen om te kijken of dat wel werkt, of zit het probleem daar niet in?

• Paul_K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-07-2021

Paul_K

su

Je schrijft dat de HDD kabels losmaken niets zal helpen omdat de schijven nog leeg zijn.
Ik zou dat toch eens proberen. Het probleem kan namelijk in IRQ-verdeling of zoiets zitten, of een ander hardware-conflict dat zo niet zichtbaar is.

• laurentbas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-01 11:35
exact, trek beide hdd's los en probeer het dan met een cd speler. Je pc forced dan wel tot booten vanaf je rom!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Kijk eens in de bios of daar instellingen zijn tav van de aansluiting waar je dvd op zit, hier kun je vaak meerdere instellingen doen, soms ziet window of linux deze(dvd) dan niet.

Zoek eens op de naam van de ide aansluiting(zie moederbord), misschien kun je de driver via f6 installeren, hoewel dit niet nodig zou moeten zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door jan99999 op 24-09-2008 13:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kabels van de HDD's eruit getrokken...probleem blijft.

Op zoek gegaan naar IDE0 in de BIOS maar die kan ik niet zo expliciet vinden :S Toch staat mijn CD-ROM drive wel in het lijstje van Standard CMOS Features bij IDE Master: [HL-DT-ST GCE-8]

Bij het drukken op F6 vraag de BIOS of ik idd de defaults/optimals (zoiets) wil instellen...er veranderd vervolgens niks omdat alles nog op de deafaults staat zeg maar...

Mijn CD-ROM drive maakt tijdens de foutmelding trouwens wel het geluid alsof er iets geïnstalleerd wordt (maakt veel toeren)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2008 14:28 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Heb je hem aan de jmicron ide kontrolleraangesloten?
Kijk of hier iets van Legacy Support staat, meestal heb je 2 keuzes. En probeer deze eens.

Check ook eens je raid kontroller , ik weet niet of hij ook gebruikt maakt van de jmcron/ide, en dat de raid uit moet staan.

Weet je zeker dat je cd's geprobeerd hebt die bootable zijn, een "iso cd" gebrand op een dvd kan weigeren.

Verwijderd

Topicstarter
JMicron staat op IDE Mode, andere opties hier zijn:
-Disabled
-RAID+IDE Mode
-AHCI+IDE Mode

Mijnziens staat hij dus prima op IDE Mode..

Ik weet 90% zeker dat de CD die ik gebruik bootable is :S
Maar zal voor de zekerheid misschien maar eens een nieuwe maken...
Kan daar misschien dan nog een fout in liggen, in de bestanden die ik op de CD zet?
Ik dacht namelijk wel nu dat het een ISO was die ik op de CD heb gezet :S

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
Heb je al eens vanaf een Linux ISO (live cd) of een USB stick proberen te booten? Als je via usb stick kan starten kan je kijken of je op die manier wel bij de cd rom drives kan komen.

Verwijderd

Topicstarter
Linux heb ik op dit moment niet tot mijn beschikking...

Moet die USB-stick dan met U# uitgerust zijn, of maakt dat niets uit?

Heb wel al geprobeerd van een externe HD te booten mbv de ISO, maar dat werkte niet...kreeg een media-error of zo :S...zal ik nog wel even opzoeken wat dat precies was!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2008 21:16 ]

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:17
Nou kom ik misschien met een hele stomme opmerking, maar ik neem aan dat first boot in de bios ingesteld staat op Cdrom?

En anders misschien heeft je moederbord tijdens het opstarten de mogelijk om te kiezen voor bootmenu? (f11 oid)?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 22:15:
Wat ik al geprobeerd heb:
- Boot order juist gezet
Ja dus...tevens, aangezien mijn HDD's nu niet aangesloten zijn, is mijn CD-romDrive standaard de eerste boot device!

Boot-menu geeft geen verassingen t.o.v. BIOS...maar 1 boot device (mijn CDROM drive, en nog steeds de foutmelding als ik me comp via dit bootmenu start..)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2008 21:52 ]

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:17
Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 21:51:
[...]

Ja dus...tevens, aangezien mijn HDD's nu niet aangesloten zijn, is mijn CD-romDrive standaard de eerste boot device!

Boot-menu geeft geen verassingen t.o.v. BIOS...maar 1 boot device (mijn CDROM drive, en nog steeds de foutmelding als ik me comp via dit bootmenu start..)
Mijn excuses, dan heb ik hier inderdaad overheen gelezen :X

• tayram
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-02 21:43
hallo
heb je de probleem opgelost. ik heb gigabyte p35-ds4 moederbord. ik had precies zelfde probleem. ik kon niet booten vanaf cd. het is heel raar maar ik heb op deze manier de probleem opgelost. ik gebruikte eerst draadloos toetsenbord en muis. ik heb het tijdelijk vervangen met en bekabelde toetsenbord en muis en nu werkt het perfect. ik vind het vervelend op deze manier te booten maar ja anders gaat het niet. misschien een ideetje voor jou. succes. :)
Pagina: 1