Toon posts:

Probleem met Toshiba Satelite P30-109

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

probleem met een Toshiba Satelite P30-109

de laptop heeft de volgende spec's
Pentium 3 (mobile) 3,06 GHz
768 MB intern geheugen
60 GB Hardeschijf
17 inch widescreen
en de rest van het luxe pakket.

Het probleem,

de laptop wordt metgebruik van de originele! netvoeding behoorlijk warm, zelfs zo warm dat hij uitvalt.
nu heb ik het koelsysteem van de notebook bekeken en die is gewoon stofvrij...

ik heb in de Bios Hyper treading technology ook al de uitgeschakeld, maar dat mag neit baten.

Wie o wie weet wat hier aan het handje is?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe warm wordt je cpu? (ik neem aan dat die 3 een 4 moet zijn trouwens, een P3 3GHz is er nooit geweest :P).
Het fannetje dat erin zit, draait die nog wel gewoon soepel? Als die aanloopt, dan kan de koeling al snel ontoereikend zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ja die fan's lopen alleemaal netjes, maar nog word die laptop gewoon Té warm!

ik hoop dat ik de CPU kan vervangen voor een Centrino...of heb ik dan gedonder met het socket?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
Vervangen door een Pentium-M zal niet kunnen nee.

Maak eens de fan schoon. Na een paar jaar komt hier wel wat stof in (ik merk met een laptop CPU na 6 maanden al 5 graden verschil soms!). Een P4 is al helemaal een heethoofd...

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:53
Een paar weken geleden nog een Toshiba Satellite laptop opengeschroefd en stofvrij gemaakt, ondanks dat het LEEK of er weinig stof in zat was de laptop na de schoonmaakbeurt stukken stiller (m.a.w. de ventilator ging minder vaak aan omdat de laptop minder warm werd...)

Als je wat ervaring hebt met laptops open schroeven zou ik het zeker eens doen en alle koelers en koelribben eens stofvrij maken.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:22

Thandor

SilverStreak

Test eerst even goed of het apparaat daadwerkelijk te warm wordt. Een laptop kan van de buitenkant (voor een mens) heel warm aanvoelen terwijl die laptop daar rustig tegen kan :). Je kunt het beste even testen met een stress of burn-in tooltje. Iets in de richting van Prime95 of Orthos zal de processor doen belasten en als de machine dan uitgaat of crashed kun je er inderdaad van uit gaan dat er wel iets te warm wordt. Voor het gemak zou je met tools á la HWMonitor of Speedfan de temperatuur bij kunnen houden.

Mocht het dan de warmte zijn die het apparaat omlegt, maak dan zoals gezegd de ventilatoren én het heatsink schoon. Een schone ventilator is leuk maar als de lucht niet goed door de lamellen van een heatsink kan blazen heeft het niet veel zin ;). At last but not least zou je het ook nog een stap verder aan kunnen pakken: het vervangen van de warmte geleidingspasta tussen de processor (of andere onderdelen waar de koeling op zit) en het heatsink.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1