Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176805

Topicstarter
Lieve kwetterende tweakertjes,

Het volgende is het geval:

ik wil voor de verjaardag van mijn vader een groene laser kopen, aangezien hij erg graag knutselt en graag een dergelijke laser wil hebben (let op; groen, niet rood/andere kleur!).

Nu weet ik redelijk wat van computers af..maar van inbouwlaser heb ik weinig kaas gegeten. Ik weet dat hij een exemplaar wil hebben waar hij zelf nog wat aan kan doen (de lasermodule zelf), maar dat verder wel klaar is voor direct gebruik, oftewel: geen laserpennen en vergelijkbare zaken.

Weet iemand van jullie op welke webshop/winkel in eindhoven/winkel in roermond ik deze zaken kan kopen, óf dat dit type laser een bepaalde naam heeft? Mijn vragen aan google leveren meestal alleen lasers op van het type dat in disco's e.d. gebruikt worden en dus niet wat ik zoek. Het zou wat dat betreft best wel eens kunnen zijn dat ik weet dat het antwoord '42' is, maar ik niet weet wat de juiste vraag is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-04 22:54

Yor

Yor1313#2571

Ik weet niet of het onder spam valt, maar kijk eens op dealextreme, een chinese webwinkel met hoog gadgetgehalte. Ze verzenden trouwens gratis en hebben veel laser spul. Pas wel op dat je binnen de wetgeving van Nederland blijft, het kan anders zo maar zijn dat de douane er een mooie laser bij krijgt en jij niets...

[ Voor 5% gewijzigd door Yor op 22-09-2008 17:11 ]

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:55
Hopelijk komt de link over: klik. Niet echt goedkoop (om het voorzichtig uit te drukken). Een groene laser-pen hebben ze voor 80 euro maar dat zoek je dus blijkbaar niet...

[ Voor 32% gewijzigd door Wilke op 22-09-2008 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-02 12:50
Pas geleden eentje voor m'n verjaardag gehad :) Gokje dat het budget van de gulle gever eerder in de richting van de 25 euro gaat, dus daar moet het echt voor lukken. Is geloof ik online besteld, in de VS. Zal wel eens navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Kijk anders eens op Ebay, verkopen ze die dingen ook genoeg

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Heh, conrad verkoopt zo te zien (ook) modules waarmee je je ogen prima om zeep kunt helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231122

Yor schreef op maandag 22 september 2008 @ 17:11:
Ik weet niet of het onder spam valt, maar kijk eens op dealextreme, een chinese webwinkel met hoog gadgetgehalte. Ze verzenden trouwens gratis en hebben veel laser spul. Pas wel op dat je binnen de wetgeving van Nederland blijft, het kan anders zo maar zijn dat de douane er een mooie laser bij krijgt en jij niets...
De "slechtste" groene laser daar is 5milliewatt.. Dit is best wel illigaal hier. (hier zijn lasers tot 0,5 milliwatt legaal dacht ik.. ) Dus er is een kans dat je in plaats van een laser een erg hoge boete krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Anoniem: 231122 schreef op maandag 22 september 2008 @ 17:21:
[...]

De "slechtste" groene laser daar is 5milliewatt.. Dit is best wel illigaal hier. (hier zijn lasers tot 0,5 milliwatt legaal dacht ik.. ) Dus er is een kans dat je in plaats van een laser een erg hoge boete krijgt..
ik dacht tot 1 mW maar kan me vergissen. Raar genoeg lijkt ook conrad modellen tot 10 mW op de site te hebben staan? (en die zitten gewoon in NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

DPSS lasers noemen ze die groene dingen geloof ik, heb zelf een 40mw variant hier thuis staan :)

Wikipedia: DPSS-laser

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:12

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Deze module is wat je zoekt voor je vader. @Hierboven: het gaat allemaal om het gevaar die ze bieden. Dat gaat niet op milliwat voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank jullie voor alle reacties!

De laser die Patriot laat zien is inderdaad waar mijn vader naar op zoek is. Is zo'n laser ook hier in nederland te koop, of wordt dat echt importeren? Hoe zit het dan met de legaliteit hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus

Tinus

shit happens

Patriot schreef op maandag 22 september 2008 @ 17:33:
Deze module is wat je zoekt voor je vader. @Hierboven: het gaat allemaal om het gevaar die ze bieden. Dat gaat niet op milliwat voor zover ik weet.
volgens mij wel, het aantal milliwatt is het vermogen dat een laser levert, of dat in pure licht energie is weet ik niet, maar met een laser van een paar watt snij je volgens mij met gemak plastic bordjes en kaarsen doormidden. :)

met mijn 40mw kom ik niet verder dan een klein putje in een cd-hoesje :) (hij schijnt wel ver btw ;) )
daarom waarschijnlijk ook de wettelijke limiet, anders word het gevaarlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:12

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Tinus schreef op maandag 22 september 2008 @ 17:43:
[...]

volgens mij wel, het aantal milliwatt is het vermogen dat een laser levert, of dat in pure licht energie is weet ik niet, maar met een laser van een paar watt snij je volgens mij met gemak plastic bordjes en kaarsen doormidden. :)

met mijn 40mw kom ik niet verder dan een klein putje in een cd-hoesje :) (hij schijnt wel ver btw ;) )
daarom waarschijnlijk ook de wettelijke limiet, anders word het gevaarlijk :)
Nouja, het is natuurlijk een goede aanwijzing, maar een ineffeciënte laser van 100 mW kan bij wijze van spreken zwak genoeg zijn om een klasse 1 laser te zijn. Klasse 1 lasers zijn voor zover ik weet gewoon legaal te importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus

Tinus

shit happens

dat is waar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar..al met al...is het door Patriot genoemde product nou wel of niet legaal te importeren?:p En is het hier ook in nederland te krijgen, of wordt dat toch importeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Anoniem: 231122 schreef op maandag 22 september 2008 @ 17:21:
[...]

Eerst inlezen voordat je lukraak wat roept ;)

0,5mW is zeer zwak, de cheape rode laserpennetjs zijn al 1mW, en de wat betere 5mW.

Hier kun je laserpennen in diverse sterktes kopen, alleen als laserpen zijn ze met grote vermogens gevaarlijk en dus verboden. Als vaste laserdiode of buis echter is het verhaal compleet anders, daarin kun je in feite alles kopen, hoe moet je anders lasergraveren of snijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231122

Patriot schreef op maandag 22 september 2008 @ 17:45:
[...]
Nouja, het is natuurlijk een goede aanwijzing, maar een ineffeciënte laser van 100 mW kan bij wijze van spreken zwak genoeg zijn om een klasse 1 laser te zijn. Klasse 1 lasers zijn voor zover ik weet gewoon legaal te importeren.
Mja het ligt aan het vermogen, efficientie maar natuurlijk ook wat voor filters erop zitten.. Bij dealextreme in china hebben ze 200mw groene lasers (die plastic zakken doormidden snijden en ballonnen van 3meter afstand uit de lucht knallen >:) ) maar er zitten geen infrarood filters op.. dan zijn ze best wel gevaarlijk...
_ferry_ schreef op maandag 22 september 2008 @ 17:50:
[...]
hoe moet je anders lasergraveren of snijden ;)
Met een vergunning?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 231122 op 22-09-2008 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Wilke schreef op maandag 22 september 2008 @ 17:25:
ik dacht tot 1 mW maar kan me vergissen.
Je vergist je. :+

Het maximale vermogen hangt samen met de zichtbaarheid en de reactie van je ogen erop en de omstandigheid waarin ze normaal gebruikt worden. Een helder-rode laser is zichtbaar genoeg om veiliger te zijn omdat je ogen dichtgaan zodra er in je ogen geschenen wordt. Knipperreflex. Van de andere kant komt 'ie in een hogere categorie als het de bedoeling is dat je het ding 's nachts gebruikt, bijvoorbeeld als deel van een nachtkijker. 's Nachts staan je pupillen verder open en krijg je meer licht 'binnen' ondanks de knipperreflex. Niet-zichtbare lasers vallen sowieso in hogere gevaars-categorieen, net zoals bepaalde andere kleuren als dieprood en diepblauw. Geen of veel minder knipperreflex.

Wikipedia: Laser safety voor de details, inclusief: "For example, some people exposed to high power Nd:YAG laser emitting invisible 1064 nm radiation, may not feel pain or notice immediate damage to their eyesight. A pop or click noise emanating from the eyeball may be the only indication that retinal damage has occurred i.e. the retina was heated to over 100 °C resulting in localized explosive boiling accompanied by the immediate creation of a permanent blind spot."

vandaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.oakhilllaser.com/laser_danger.gif

In Nederland zijn lasers niet vergunningsplichtig. De handel erin is wel aan beperkingen gebonden. Verkopen van een 10mW laserpen komt je dus op een bezoekje van de FIOD te staan. Voor gebruik thuis gelden geen regels, voor gebruik in een bedrijf zijn er ARBO-normen om je aan te houden. Gebruik op straat op een manier die op welke wijze dan ook tot overlast of verwarring leidt resulteert in inbeslagname. Straatje uitmeten mag, iemand pesten met een lichtvlek op z'n autoruit is een probleem. Voor jou.

[ Voor 14% gewijzigd door burne op 22-09-2008 18:14 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb er eens subtiel naar gevraagd wat hij nou precies wil hebben. Het gaat inderdaad om een groene laser, van hoger vermogen (als in: rond de 50 mW). Hij zegt dat het thuis zonder problemen gebruikt zou mogen worden, dus dat zal allemaal wel. Het doel is overigens knutselen met prisma opstellingen en bijv. het maken van hologrammen, voor de mensen die zich afvragen wat hij in godsnaam met zoiets wil:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Die hebben ze ook bij dealextreme, kost wel wat meer, maar het zijn gelukkig dollars ;) Die zit ook netjes in een koelblok zodat hij zonder problemen langere tijd kan aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 275054

ik weet dat http://www.dragonlasers.com/ een groot assortiemnt laser heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dat zal niet erg goed gaan met een diode-laser, daar is de kwaliteit van de laser dan weer te laag voor, en, afhankelijk van de omstandigheden is ook het vermogen aan de krappe kant. Er is een directe relatie tussen belichtingstijd en vermogen, en je wilt als het half kan belichtingstijden van microseconden omdat het je niet lukt alles in z'n onderlinge relatie stil te houden zonder enorme optische tafel en toeters en bellen. Met veel geluk en proberen kom je een end, zoals je wel kunt zien, maar zonder een laser die pulsen van hoog vermogen en met tijden van microseonden levert gaat iedere beweging van meer dan een paar honderd nanometer al fouten in je hologram opleveren. Verkeerstrillingen en zelfs geluid kan je hologram al verknallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
burne schreef op maandag 22 september 2008 @ 20:50:
[...]

Dat zal niet erg goed gaan met een diode-laser, daar is de kwaliteit van de laser dan weer te laag voor, en, afhankelijk van de omstandigheden is ook het vermogen aan de krappe kant. Er is een directe relatie tussen belichtingstijd en vermogen, en je wilt als het half kan belichtingstijden van microseconden omdat het je niet lukt alles in z'n onderlinge relatie stil te houden zonder enorme optische tafel en toeters en bellen. Met veel geluk en proberen kom je een end, zoals je wel kunt zien, maar zonder een laser die pulsen van hoog vermogen en met tijden van microseonden levert gaat iedere beweging van meer dan een paar honderd nanometer al fouten in je hologram opleveren. Verkeerstrillingen en zelfs geluid kan je hologram al verknallen.
Hey Burne,

leuk dat je dit dus opmerkt, want dat is precies waar hij dus mee wil gaan stoeien. Het is dan ook voor geen enkel praktisch nut, maar echt gewoon knutselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:09

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

misschien een beetje offtopic, maar ik heb ooit eens op tv gezien hoe ze dat deden met die hologrammen. Die hadden dus gewoon een granieten tafel van 4ton om alle optica op te zetten. Vervolgens werd alles precies zo afgesteld dat twee bundels met elkaar interfereerden (lees: nanometers) Een minuscuul tikje tegen de tafel was al genoeg om alles te verpesten. Pittige hobby dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 176805 schreef op maandag 22 september 2008 @ 23:40:
leuk dat je dit dus opmerkt, want dat is precies waar hij dus mee wil gaan stoeien. Het is dan ook voor geen enkel praktisch nut, maar echt gewoon knutselen :)
Laat 't 'm vooral proberen. Je kunt aan de gegeven links zien dat het met een beetje geluk tot prachtige resulaten leidt.

Afbeeldingslocatie: http://www.holografie.com/images/neyag.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkaAlias
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08-2024
De lasers op dealextreme zijn van chinese makelei en van dubieuze kwaliteit. Ik heb berichten gelezen op internet van mensen die zeer slechte kwaliteit hebben ontvangen, maar ook berichten dat de laser die ze via dx hebben gekocht een hogere mw straal produceerde dan dat er op stond.

Tevens is er onzekerheid of de lasers van dx wel een infrarood (IR) filter hebben. Alle groene lasers zenden namelijk ook IR licht uit. Het gevaar hiervan is dat dit licht niet zichtbaar is en een andere invalshoek kan hebben dan de groene zichtbare straal. Zo kan het geval zijn dat het IR direct iemands ogen in schijnt en zo zeer veel schade kan aanrichten zonder dat deze persoon dat in eerste instantie door heeft.

Degelijke lasers die een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben en allemaal 100% een IR filter hebben zijn te vinden op: www.optotronics.com

Let op, zelfs lasers met IR filter blokkeren +/- 95% Er lekt dus altijd wel iets van IR door.

Natuurlijk moet je ook bij lasers die een IR filter hebben nooit rechtstreeks in de laser kijken. Zelfs je knipper reflex is niet genoeg om schade te voorkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:43
Ik zoek iets anders dan de OP, maar toch maar dit topic kapen:

Ik zou graag een zo sterk (als in: zichtbaar) mogelijke veilige laserpointer kopen. Ik dacht hiervoor aan een klasse II (zodat de knipperreflex voldoende is, wat vziw bij klasse IIIa laserpointers niet het geval is) oftewel max. 1mW laser van de meest zichtbare golflengte, en dus een groene laser.

Behalve dat ik nog geen enkele (web)winkel heb gevonden die 1mW groene lasers verkoopt vraag ik me af of een DPSS laser sowieso wel een goed idee is: de 5mW groene laser van optotronix heeft een 250mW IR diode, waarvan 95% geblokkeerd wordt (en dus 5mW groen + 12mW IR uitgestraald wordt?) en zal wel niet veel beter zichtbaar zijn dan een 15mW 635nm laser, of wel?

Vandaar: heeft iemand ooit 1mW groene laserpointers gezien die verwaarloosbaar weinig infrarood licht uitstralen? of zijn er niet-DPSS alternatieven die toch beter zichtbaar zijn dan klassieke rode lasers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkaAlias
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08-2024
ls470 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 13:41:

de 5mW groene laser van optotronix heeft een 250mW IR diode, waarvan 95% geblokkeerd wordt (en dus 5mW groen + 12mW IR uitgestraald wordt?) en zal wel niet veel beter zichtbaar zijn dan een 15mW 635nm laser, of wel?
http://www.optotronics.com/proddetail.php?prod=glp-05

"These lasers typically have 0.5-1mW of IR; however this is not counted
towards the +4.99mW total of 532nm."

Zoals op de website van optotronics te lezen valt zend hun 5mw laser ongeveer 0.5 tot 1mW IR uit...

En zoals je zelf al zegt word alles boven de 1mw al gevaarlijker voor de ogen omdat het knipper reflex niet meer voldoende is...

Tevens zal een groene 5 mw laser 's nachts goed zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-04 16:22
Koop er in ieder geval een laserbeschermingsbril bij (voor de juiste golflengte). Die verkopen ze ook bij dealextreme. Vind het maar vreemd dat die 100mW+ lasers (ondanks dat ze ws verboden zijn) blijkbaar gewoon door de douane komen hier. Dealextreme verzend ze namelijk niet meer naar de VS, maar nog wel naar hier.

Net leuk speelgoed voor mannetjes van 13 jaar die denken dat het allemaal vet stoer is, maar geen benul hebben dat je met een verkeerde beweging of weerkaatsing iemands ogen permanent kunt beschadigen. :/

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:43
@ AkaAlias: bedankt, ik had alleen het tabelletje onderaan gezien (maar het 5mW ipv 1mW probleem blijft bestaan, en mijn 5mW rode (650nm of 680nm dacht ik) pointer geeft al genoeg licht; 1mW rode laserpointers vind ik wel nogal flauw met een goede beamer...

@Atomsk: een laserbril heeft geen zin voor gebruik als laserpointer he :) Als je geen zotte dingen doet is er natuurlijk niets mis met een 5mW lasertje, maar toch heb ik liever een klasse II...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Atomsk schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 15:34:
(ondanks dat ze ws verboden zijn)
Is reeds langsgekomen. Bezit is niet verboden, gebruik is aan regels onderhavig. Net zoals je volkomen legaal een groot broodmes kunt kopen, maar het ding niet de hele dag mee mag slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-04 16:22
ls470 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 19:04:
@Atomsk: een laserbril heeft geen zin voor gebruik als laserpointer he :) Als je geen zotte dingen doet is er natuurlijk niets mis met een 5mW lasertje, maar toch heb ik liever een klasse II...
Voor een 5mW lasertje hoef je geen beschermende bril te kopen uiteraard. Heb zelf ook zo'n laserpennetje liggen en zo'n ding kun je gewoon gebruiken voor bijv een presentatie.

Bij 100mW lasers en meer is het een ander verhaal, daarbij kun je al netvliesschade oplopen door te lang kijken naar de laserpunt op de muur. Met beschermende glazen reduceer je het risico dan nog enigszins.

_██_
(ಠ_ృ)

Pagina: 1