Subwoofer in een andere behuizing doen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Ik heb op dit moment een subwoofer achterin mn auto liggen. Enige probleem is dat de vorm van de kast zo onhandig is, dat als ik bijvoorbeeld een snowboard achterin wil doen, de subwoofer eruit moet.

Even een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~floort/subinsaab.jpg

Ik heb dit ding ooit gekocht van een vriend die hem in een volvo 440 had, dus bij mij is de hoek van de achterbank enzo anders. Ik zat te denken om zelf een nieuwe kist te maken, ik kan me nog herrineren dat de inhoud van de kist 90 liter was. Als ik dan iets maak wat mooi bij mij aan de linkerkant van mn kofferbak past, kan ik nog normaal lange dingen meenemen door gewoon n een deel van de achterbank neer te klappen. Alleen mijn vraag is, hoe precies komt dat 90 liter gebeuren aan? En wat gebeurt er als je minder dan 90 liter hebt? Er komen toch alleen lage klanken uit die subwoofer, en er ligt normaal toch een hoedenplank boven, dus zoveel maakt het mij niet uit als het wat minder klinkt.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 18:47
De subwoofer heeft druk nodig. Te veel houd in dat je geen geluid hebt. te weinig houd in dat je sub uit de bekisting gedrukt wordt.

Je kan een kleinere kast maken. Echter heb je hier voor een lucht gat nodig.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Het ligt er een beetje aan in hoeverre dat je een audiofiel bent. Je kunt kiezen voor een open air sub, door het ding in de hoedenplank te hangen. Of inderdaad een andere kist, al dan niet gepoort. Meestal is de bass niet zuiver als je kist niet aan de juiste inhoud voldoet. De inhoud is namelijk de te verplaatsen lucht door de woofer. Je moet het zien als longinhoud. En als ik je op een renfiets zet en je longen voor 20% ontzie van zuurstof dan presteer je ook minder.

Als je wat meer info wilt kun je hier ook een deel inlezen :
http://www.12vhifi.nl/subwoofers.html

En dan is er natuurlijk nog het stukje bij Showyoursound.nl

Gaat misschien wel al gelijk wat verder dan je zelf wilt, maar het geeft toch wel concreet antwoord op je vraag. Als je het wilt doen dan kan het zijn dat je er meer werk aan hebt dan je lief is.

Freelance tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:28

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

To_Tall schreef op maandag 22 september 2008 @ 16:29:
De subwoofer heeft druk nodig. Te veel houd in dat je geen geluid hebt. te weinig houd in dat je sub uit de bekisting gedrukt wordt.

Euhm?

Als je een gepoortekist wil maken [niet een simpel "luchtgat" zoals je het uitdrukt], moet je kist net groter worden, ook moet de diepte en de grote van het "gat" perfect uitgerekend worden.

En je wilt een kist maken van 90L?! Dat is veel te veel voor dat subje!!!

Ik heb een Kicker S15L7, 1000watt rms... en die speelt in +-70L.

Is dat een 12" subje?

Zoja: Volgens mij zal jij rond de 35L nodig hebben voor een mooie korte kickbass... Wil je echt diepe bas hebben, moet je een gepoorte kist maken.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Inkoppertje: Subwoofer weg doen :')?

Als je geluid toch minder belangrijk vindt ga dan gewoon voor een goed compo-setje zonder sub. Wil je keihard patsen met je hardcore of wil je goed muziek aanhoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Subwoofer weg kan ook ja, maar koop ik voor het geld dat dat ding opbrengt een goede nieuwe set dan? Vind het wel lekker dat je soms drummuziek hebt en dat je die drum ook echt goed hoort, niet dat geluid van het stokje op de drum maar echt de diepe bass. Voorin heb ik 10cm speakers, dus dat zal zoiezo niet echt veel doen, en achterin een rare ovale maat.

Die 90 liter haal ik ook maar even uit mn hoofd, net wat ik zeg, ik heb dat ding een jaar geleden gekocht en zoiets staat me bij :P zal hem morgen anders even opmeten. BTW dat wil ik niet gaan maken, dat is de huidige kist voor zover ik weet.

Heb btw ff gezocht watvoor sub het is, dit is de PDF (en dan het model PL1590BL)
http://www.pyleaudio.com/manuals/PL1090BL-1290BL-1590BL.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door Widow op 22-09-2008 21:04 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

To_Tall schreef op maandag 22 september 2008 @ 16:29:

Nee. sorry. nofi enzo, maar misschien moet je je even verdiepen in speakerbouw voordat je (goedbedoelde) adviezen geeft.

Als ik even kijk naar de VAS van dik 140 liter, en een qts van 0.75, dan zou ik deze woofer niet in een kist stoppen, mar free air gebruiken.

Oftewel; maak een nieuwe hoedenplank van MDF, zaag daar een gat in. Wil je het netjes doen, bouw hem dan "onder" en bekleed de hoedenplank. Zie je lekker niks aan de bovenkant.

Paar tips:
mdf gronden
schroef een paar u profielen aan de onderkant tegen het doorzakken
span voor het woofergat horrengaas; goed straktrekken en vastnieten.
bekleding zet je snel en makkelijk vast met spuitlijm.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1