Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[ALG] Online documentatie beveiligen

Pagina: 1
Acties:

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Goedendag,
Ik loop tegen een probleem aan, en hopelijk dat jullie er wel meer ervaring mee hebben.
Volgende is het geval, ik wil bepaalde documenten online plaatsen.
Deze zouden door mij en enkele vrienden/collegas/studenten te bekijken moeten zijn.

Echter bestaad er het risico dat iemand inlogt, en die documenten verder verspreid.
Hoe kan ik voorkomen of nagaan door wie de documenten zijn vrijgegeven.

Ik weet wanneer iets digitaal is zo'n beetje alles aan te passen is, of te wijzigen zodat de bron moeilijk meer te herleiden is.

Ik zelf denk aan soort van systeem waarbij er aandehand van de login een soort digitaal gewaarmerkt exeplaar wordt aangeboden.

excuus als in verkeerde forum staat

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:36
Maar het document met digitaal watermerk kan dan alsnog verspreid worden.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

smeerbartje schreef op maandag 22 september 2008 @ 15:58:
Maar het document met digitaal watermerk kan dan alsnog verspreid worden.
Maar is wel achterhaalbaar :)

Topicstarter, heb je al gedacht aan PDF's on-the-fly genereren en die ter download aanbieden?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
het verspreiden is denk ik onmogelijk om te voorkomen, maar ik wil graag weten indien het gebeurd is. wie de bron daarvan is geweest.

mogelijk dat on the fly een document genereren met een bepaalde code / login (?) kan dit te achterhalen zijn, hoop ik.
PDF biedt vrij veel geavanceerde opties op dat gebied (als ik native pdf bakker gebruik) neem aan dat dit bij on the fly documenten neit veel anders is.

zijn er bepaalde systemen welke hiervoor gebruikt kunenn worden?
Wanneer ik zoek op encryptie of versleutelen kom ik te veel nutteloze hits tegen.
(voornamelijk wachtwoord op een .doc document zetten)

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Mja, als iemand echt wilt valt dat soort beveiliging ook wel weer weg te slopen. Als het document gelezen kan worden door een persoon, kan het ook door OCR worden gelezen, en zeker digitaal.

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-11 21:12
Wat je zou kunnen doen is het document inderdaad on the fly genereren, en er dan een (niet direct zichtbaar(bijvoorbeeld wit op een witte achtergrond)) watermerk met een code in zetten. Zo kun je iig achterhalen wie het gedaan heeft. Maarja, met elk beetje fatsoenlijk pdf programma is dit er natuurlijk weer uit te slopen. 100% secure krijg je het nooit.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• Sebazzz
  • Laatst online: 16-11 15:20

Sebazzz

3dp

Vergeet niet dat een watermerk er ook weer afgehaald kan worden, geloof ik. Dus als je slimme studenten en/of collega's hebt... ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
ik weet het, zijn zo veel manieren om daar weer onderuit te komen
desnoods via simpele print.screen

ik wordt hier tureluurs van, fijn die IT oplossingen :s

Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een fixed IP, zat er over na te denken om afhankelijk daarvan een soort van controle door te voeren :?

• smeerbartje
  • Laatst online: 19:36
himlims_ schreef op maandag 22 september 2008 @ 16:11:
ik weet het, zijn zo veel manieren om daar weer onderuit te komen
desnoods via simpele print.screen

Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een fixed IP, zat er over na te denken om afhankelijk daarvan een soort van controle door te voeren :?
Dus je vindt "IT" de bad guy? Kom op zeg, hoe "beveilig" je een stapeltje papier dan? Toch ook niet te doen? Over het algemeen geldt: kun je d.m.v. je zintuigen het object zien/horen/etc. dan valt deze domweg niet te beveiligen.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11 10:24

Bosmonster

*zucht*

De vraag is of beveiliging wel de issue is. Zorg dat je een duidelijke disclaimer bij de documenten aangeeft, waarin je de rechten van het gebruik van de documenten uitlegt. Zorg dat de mensen hiermee expliciet akkoord moeten gaan en sla dit gegeven op.

Je zou iets over de gebruiker in het document kunnen verstoppen, maar dan zou ik dit juist onzichtbaar doen.

Verder moet je er maar vanuit gaan dat je gebruikers de zojuist geaccepteerde voorwaarden respecteren. Zo niet, dan heb je iig een basis om op terug te vallen, want ze zijn in het geval van ongeoorloofde verspreiding strafbaar bezig.

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
himlims_ schreef op maandag 22 september 2008 @ 16:11:
Toen je films en muziek aan het downloaden was had je hier geen last van, of wel? ;)

Of behoor jij tot de zeer weinigen hier die zich daar nooit schuldig aan gemaakt hebben?

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-11 05:12
Pagina: 1