Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WinXP start niet door na inlog scherm

Pagina: 1
Acties:

• digital8
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 16:19
Ik heb hier een WinXP PC staan met Service Pack 3 (maar ik heb dit probleem ook al 2x gehad met een WinXP PC met Service Pack 2 erop dus daar zal het niet aan liggen) die na het inloggen ongeveer 30minuten lang alleen een blauwe achtergrond laat zien waarna hij uiteindelijk wel volledig inlogt maar geen beschikking heeft over enige netwerk functionaliteit.

Het inloggen is te versnellen door CTRL-ALT-DEL in te drukken dan taskmanager te starten en dan alfabetisch gezien de eerste SVCHOST-Network Service af te schieten, het bureaublad komt dan wel direct op samen met een melding dat het systeem binnen 30sec. afgesloten wordt wat uiteraard weer tegen te gaan is door Shutdown -a.

Windows is dan gestart maar er is geen interactie met het netwerk mogelijk ondanks dat netwerk drives wel beschikbaar zijn, ook zijn programma's als clipboard en internet explorer niet te gebruiken.

Ik heb op internet tot zover nog niets kunnen vinden omtrent dit probleem en een eventuele oplossing ervoor, tot nu toe is een herinstallatie van XP de enigste oplossing gebleken maar dat is bij de PC die er op dit moment last van heeft eigenlijk niet zomaar mogelijk.

Iemand een idee..?

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Misschien een hele stomme vraag, maar als je in de veilige modus opstart met deze machine, gaat het dan sneller?

En zo ja, wat als je in de veilige modus via start, uitvoeren, MSCONFIG. Alle items bij het tabblad opstarten uitzet, en vervolgens bij het tabblad services, alle Microsoft services verbergen en de overige even uitzetten.

Zit er iets van wireless lan in die pc? Mogelijk schakel je anders eens netwerkkaarten uit in het apparaatbeheer om te kijken of er een netwerkbron is die het probleem veroorzaakt.

Freelance tweaker

• digital8
Via MSConfig heb ik alle opstart programma's reeds uitgeschakeld maar dit maakt helaas niets uit.

Wireless zit niet op deze PC, de netwerkkaart heb ik uitgeschakeld maar dat maakt ook geen verschil, ook het herinstalleren van de netwerkkaart maakt geen verschil.

Het opstarten in safemode lukt helaas ook niet, ook niet met de netwerkkaart disabled.

• digital8
Kleine correctie, safe mode start wel op als gekozen wordt voor safe mode zonder netwerk functionaliteit.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Hangt die pc (al dan niet helemaal juist) in een domein?

Verwijderd

Heb je al een andere utp kabel geprobeerd?
wat zijn de instellingen op je NIC? half/full?
hoe groot is je profiel?
post hier eens een volledige hijackthis log...

• D-Devil
digital8 schreef op maandag 22 september 2008 @ 16:45:
Kleine correctie, safe mode start wel op als gekozen wordt voor safe mode zonder netwerk functionaliteit.
Is het een lan controller onboard, of nog een lan kaartje als insteekkaart? Zo ja dan zou je toch miscchien de kaart fysiek eens kunnen verwijderen of kies ervoor om deze in de bios als option rom uit te zetten indien mogelijk. Dus niet in het apparaatbeheer want dan bestaat hij nog steeds in het hardwareprofiel. Dan weten we in ieder geval alweer een heel klein beetje meer. Ik heb zo ook niet echt een idee waar het aan kan liggen.

Een deel van dit heb je al doorlopen, maar Microsoft heeft een stap voor stap document op hun Knowledge Base staan, dit kun je hier lezen.

Freelance tweaker

• digital8
@ BéR
De PC hangt inderdaad in een domein met internet toegang en een McAfee virusscanner, maar toen ik in het verleden tegen PC's met deze fout aanliep waren dit PC's die in een simpel werkgroepje zaten zonder contact met internet en zonder virusscanner ed.

@ - Willie -
Het betreft een HP DX2300 PC met een geïntegreerde 10\100 netwerkkaart die in de standaard instellingen staan, het profiel is ongeveer 385MB, een hijackthis log zou een mogelijkheid zijn alleen is de kans dat het probleem spyware oid. is extreem klein sinds deze PC door de werknemer nog maar net in gebruik genomen is en het netwerk toch wel aardig beveiligd is.
Ik zal morgen kijken of ik even en log kan maken van die PC, ik zal dit zelf wel eerst flink moeten controleren ivm. bedrijfsgeheim ed. (klinkt een beetje overdreven maargoed, dat hoort er nou eenmaal bij als je zaak voor justitie werkt)

@ D-Devil
Het is een On-Board kaart dus verwijderen is erg moeilijk, romboot uitschakelen geeft helaas ook geen verschil, als ik dan via local-admin wil inloggen dan is het probleem nogsteeds aanwezig.
Ik ben nog even verder gegaan met jou vorig advies en heb via MSConfig alle services uitgeschakeld daarna kan ik de PC wel gewoon inloggen tot het bureaublad, hierna ben ik services gaan inschakelen via mbv. MSConfig totdat ik op 1 na alle services aan had staan, de service waarmee het probleem optreed is "Shell Hardware Detection" op het moment dat ik die weer aanzet tred ook het probleem weer op.

Helaas is het ondertussen reeds 18:00 geweest en voor mij tijd om naar huis te gaan, vanavond maar eens wat googelen naar "Shell Hardware Detection" eens kijken of ik iets relevants kan vinden.

Voor nu iig iedereen bedankt voor het meedenken en gegeven tips. _/-\o_

• D-Devil
Gezien de omschrijving van die service, is het geen probleem om hem uit te laten. Maar zoals je wellicht zelf las heeft het met "autoplay" e.a. te maken. Heb je removable storage drives, cardreaders of iets dergelijks waar mogelijk heen gescand of gezocht word bij het booten?

Geen idee of het zo werkt, maar je kunt natuurlijk eens kijken of je een IDE controller kunt uitschakelen in je bios en eventuele USB poorten (aangezien cardreaders etc. daar meestal als bron gebruik van maken) zorg er natuurlijk voor dat je primaire HD aangesloten ofwel bootable blijft. Misschien dat je tot de conclusie komt dat er een drive of HD is die dit veroorzaakt.

Freelance tweaker

• digital8
Ik ben er ondertussen uit gekomen dat als ik de onderstaande regel via CMD uitvoer alles bijna alles weer werkt..;

\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\RpcSs" /v ObjectName /t REG_SZ /d LocalSystem

En als ik daarna nog een KB... patch van Microsoft installeer werkt alles weer goed, welke patch dat is moet ik even nakijken.
Pagina: 1