Toon posts:

lan via switch> waarom dan een ip-adres?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
een switch verstuurd data van pc naar pc dmv de mac-adressen van de pc's
waarom moet ik dan bij een lanparty toch nog een ip-adres invullen?

iemand een idee?

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59
Omdat je OS geen MAC adres praat.

Verwijderd

Idd, anders werken volgens mij ook de games niet, als je geen IP adres hebt.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:23

BCC

Omdat je windows gebruikt maakt van protocollen op basis van TCPIP, en dus IP adressen nodig heeft om andere computers te identificeren. Je kan wel communiceren via broadcasts naar MAC adressen, maar dat is niet standaard.

[ Voor 24% gewijzigd door BCC op 22-09-2008 15:09 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Omdat het protocol wat je tegenwoordig doorgaands gebruikt (TCP)/IP is welke voor adressering niet het MAC adres gebruikt ;)

Verwijderd

Topicstarter
juist ja, bedankt!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Omdat applicaties die gegevens willen versturen niet rechtstreeks zaken doen met de netwerk- of datalink laag waar de switch mee werkt.

Wikipedia: OSI model

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-02 22:45
je OS maakt het niet uit hoor. Heb hier verschillende windows versies draaien die op MAC adres praten ipv IP. Dan heet het alleen al gauw industrieel ethernet, maar het is gewoon een ISO standaard. Wordt zover ik begrepen heb gebruikt icm wat oudere systemen, de nieuwere gebruiken ook liever (statische) IP adressen.

Mocht je ooit op internet willen surfen, lekker op IP laten gaan via je switch :)

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-02 21:30
Waarom praten mijn 2 pcs niet met elkaar via bitjes als ik ze direct aan elkaar koppel.
Netwerk is nu ook meer dan ip and mac.
Het is opgebouwd uit verschillende lagen die elk een deel van de communicatie op een specifieke manier tot zich nemen.
Welke protocollen je gebruikt is afhankelijk van de gebruikte applicatie, os en drivers.

meer info vind je op de reeds gegeven link:

Verwijderd

jkivits schreef op maandag 22 september 2008 @ 16:51:
je OS maakt het niet uit hoor. Heb hier verschillende windows versies draaien die op MAC adres praten ipv IP. Dan heet het alleen al gauw industrieel ethernet, maar het is gewoon een ISO standaard. Wordt zover ik begrepen heb gebruikt icm wat oudere systemen, de nieuwere gebruiken ook liever (statische) IP adressen.

Mocht je ooit op internet willen surfen, lekker op IP laten gaan via je switch :)
Of het oude vertrouwde NetBEUI natuurlijk.

Wikipedia: NetBEUI

Industrial Ethernet wordt doorgaans gebruikt voor de aansturing van PLC's in een productie-omgeving.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2008 07:56 ]

Pagina: 1