Toon posts:

(on)duidelijkheid over kloksnelheid per (quad) core

Pagina: 1
Acties:
  • 335 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer erachter te komen op welke kloksnelheid de cores van de Intel Q6600 2,4 GHz draaien.

In advertenties wordt namelijk gesuggereerd dat je met een Quadcore eigenlijk 4 processoren van elk 2.4 GHz hebt. Lijkt mooi, maar volgens mij klopt dat niet.

Zelfs bij Intel is de waarheid lastig te achterhalen. Toch vond ik een terloopse opmerking op de Intel site, die zegt: de kloksnelheid van inactieve cores wordt verlaagd, ten gunste van cores die zwaarder worden belast.

Ik vermoed daarom dat bij een volbelaste Quad op 2.4 GHz (alle 4 de cores 100% belast) elke individuele core op 0.6 GHz draait.

Is mijn veronderstelling juist? Stel dat je geen gamer bent en alleen maar wilt dat Windows XP of Vista een beetje opschiet, is de meerprijs van een Quad dan de moeite waard, ten opzichte van een dual-core of P4-HT?

Erg benieuwd.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:25
elke core draait op max 2.4GHz.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

Elke Core draait, bij 100% belasting, op 2,4Ghz................ ;)

[ Voor 3% gewijzigd door keur0000 op 22-09-2008 13:03 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Cr1mp
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-11-2025
ik zou gaan voor een dualcore want je lijkt me geen poweruser die een quad nodig heeft :)

[ Voor 1% gewijzigd door Cr1mp op 22-09-2008 13:05 . Reden: typo ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 12:59:
Ik probeer erachter te komen op welke kloksnelheid de cores van de Intel Q6600 2,4 GHz draaien.

Zelfs bij Intel is de waarheid lastig te achterhalen. Toch vond ik een terloopse opmerking op de Intel site, die zegt: de kloksnelheid van inactieve cores wordt verlaagd, ten gunste van cores die zwaarder worden belast.

Ik vermoed daarom dat bij een volbelaste Quad op 2.4 GHz (alle 4 de cores 100% belast) elke individuele core op 0.6 GHz draait.

Is mijn veronderstelling juist? Stel dat je geen gamer bent en alleen maar wilt dat Windows XP of Vista een beetje opschiet, is de meerprijs van een Quad dan de moeite waard, ten opzichte van een dual-core of P4-HT?

Erg benieuwd.
In dit geval schakeld de Q6600 als deze niet belast word naar 1.6gzh(zo uit me hoofd) dit om stroom te besparen. Word hij belast schakeld hij naar 2.4Ghz. Dit geld voor alle cores in de procesor. Bij een quad/dualcore mag je niet snelheid*cores=snelheid doen. Dus ook niet de andere kant op. Is een quad de moeite waard? Voor jouw denk ik niet. Een goeie dualcore zou goed zijn. Een P4HT valt in het niets bij core 2 duo.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2008 13:08 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Elek core draait op 2,4 Ghz. Bij de volgende generatie kan zelfs 1 core iets sneller draaien als een andere langzamer draait. Om stroom te sparen kunnen cores of heel de cpu langzmaer draaien (speedstep)

Een 2,4 quad core is dan ook sneller dan een 2,4 duo core (bij gelijke cache en gelijke generatie)

Een P4 HT is een andere generatie en daarvan mag je de kloksnelheid niet vergelijken.

Dan voor jouw vraag:
-Games kunnen grotendeels NU met maximaal 2 core goed uit te voeten (meer cores levert minimale snelheids voordelen op.). Voor gamen kun je het prijsverrschil tussen dual core & quad core beter in een vidokaart steken. (Dit is een mineing, en er zijn uitzonderingen)
-XP zelf draai ook op een heel simpele 600 Mhz atom cpu al goed. Voor een beetje wordprocessen & excel maakt cpu zondermeer niet zoveel uit.

Dan de grote vraag: maakt het uit? tja, dan zul je benchmakrs moeten opzoeken voor jouw gevallen en jouw software.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op www.intel.com kun je lezen hoe snel (de cores van) intel CPUs draaien, dat kun je in reviews bevestigd zien, en je kunt daar ook lezen hoe dat zich in real-world performance vertaalt. Dat is per slot van rekening waar benchmarks voor gemaakt zijn. En door de juiste benchmarks te zoeken kun je zelf prima achterhalen welke CPU in apps die voor jou belangrijk zijn.

Dat is allemaal basic spul wat je zelf kunt doen. Op GoT doen we niet aan het wiel opnieuw uitvinden, op GoT bespreken we dingen die je niet zo 1-2-3 zelf kunt opzoeken. Daarom gaat dit topic dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.