linksys AG241 en Wakeup on WAN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozuf
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-05 19:50
Ik heb een servertje draaien, loopt allemaal perfect. Gister WoL opgezet ging ook vrij makkelijk (en werkt). Nu probeer ik Wakeup on WAN (via het internet dus) te realiseren maar kom er niet uit.

Als ik het goed begrijp dien ik in mijn eigen thuisnetwerkje een broadcast met de magicpacket te realiseren. Hier zit gelijk het probleem, portforwarden naar het broadcast adres (255) word niet toegelaten door mijn routers firmware (tenminste niet via de webbased console). De router is een linksys AG241 waarop de Phoenix firmware draait.

Ik heb al flink gezocht maar kon niet echt iets vinden op inet. Ik heb dit wel is eerder gedaan met een Wanadoo Livebox (staat ergens hier op GoT een tutorialtje) en deze router had precies dezeflde limitatie. Dit was echter op te lossen door het via telnet in te stellen.

Nou moet ik zeggen dat ik wel is CCNA heb gevolgd en nog wel een beetje dingen weet maar hier kom ik zelf niet echt uit. Inloggen via telnet werkt maar dan hè... Ik zie allerlei commando's bij het uitvoeren van help maar weet niet echt waar te beginnen.

Kan iemand mij hierbij helpen? Dat zal ik heel erg op prijs stellen.

Ik heb ff een plaatje ge-upped van de help met daarbij alle commandos mocht dit helpen
Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/1604dgk.jpg

edit:
Ik heb het ondertussen werkend via de meest omslachtige, hackerige, lompe manier mogelijk :)
Ik maak geen gebruik van DHCP hier. Dit was een uitkomst. Ik heb DHCP aanegzet met de max van 1 lease zodat de server altijd die IP krijgt toegewezen. Ik heb de leasetijd hiervan op een week gezet.
Nu blijft het IP + MAC in de ARP tabel zitten dus werkt het wel...
Niet erg ideale oplossing maar genoeg voor mijn doeleinden.
Als iemand weet hoe ik het goed kan regelen mbv telnet laat dan zeker wat van je horen!

edit2:
Hmm kennelijk een beetje te vroeg gejuigt.

Het is in mijn ogen nu heel raar en snap niet waarom het niet werkt zoals ik verwacht.

Als ik kijk in de ARP tabel (Adress Resolution Protocol oid) dan zie ik het IP en de MAC staan van de server.
Het Wakeup on WAN werkt maar dan alleen voor de eerste 5/10 minuten dat de server uit staat. Probeer ik het daarna werkt het alleen nog via LAN.
Het rare is dat in de ARP op het moment dat het niet werkt, de IP + MAC gewoon aanwezig is....

Dit verhaal wat ik hierboven schetste is nadat ik de truuk met DHCP had gedaan. Daarvoor werkte het helemaal niet (dus ook niet de eerste 5/10 minuten)

Edit3:

Ondertussen nog afgestapt van Phoenix firmware naar andere custom firmware. Het viel me op dat de " BusyBox" , de shell van dit ding, een andere (lagere) versie had. Toen ben ik maar gaan zoeken naar die busybox... pff, toen kwam ik dit tegen:
http://www.busybox.net/downloads/BusyBox.html

ff wat leeswerk :)

hmm ok, dat busybox is dus een unix toolkit... niet zoveel kaas gegeten van dergelijke dingen, hoop op een reply.

[ Voor 43% gewijzigd door jozuf op 22-09-2008 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozuf
klein schopje.

Nog even toevoegingen (de edits werden beetje te gek)

Ik heb ondetussen Linksys.nl gemaild waarbij ze antwoord gaven hier geen support voor te verlenen (had ik min of meer verw8).
Daarnaast verscheidene forums afgestruind en wat berichten achter gelate maar tot dusver nix aan nuttig antwoord.

om nog ff te recappen:
Ik heb dus 2 mogelijkheden (zoals ik het zie):
1) Een statische route realiseren
2) Een broadcast realiseren binnen mijn thuisnetwerk voor al het verkeer dat binnenkomt op de poort (gebruik zelf 9). Dit lijkt me het handigst aangezien het dan makkelijker opgezet kan worden voor meerdere PC's

Ik heb deze link o.a. gevonden: http://www.dd-wrt.com/wik..._On_LAN_over_the_Internet
Hier staat beschreven (niet voor mijn specifieke router maar goed) hoe je een statische route in kan stellen:
ip neigh change 192.168.1.254 lladdr ff:ff:ff:ff:ff:ff nud permanent dev br0
ip neigh add 192.168.1.254 lladdr ff:ff:ff:ff:ff:ff nud permanent dev br0
De commandos op zich worden wel herkend maar hij zegt " junk after lladr or function doesn't exist" of iets in die trand.
Dat " ip neigh change" is dus kennelijk een commando dat wel werkt (ik gebruik het alleen verkeerd)

Ook staat beschreven hoe je hetzelfde kan bereiken via telnet/ssh. Ook geprobeerd natuurlijk maar hij kan dat bestand jammergenoeg niet vinden.

Edit:
Dit ziet er wel wat meer belovend uit. Deze commando's werken ten minsten (sommige dan :)):
http://linux-ip.net/html/

[ Voor 9% gewijzigd door jozuf op 23-09-2008 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozuf
haha, het werkt. Het heeft me wel ff tijd gekost maar ik heb me CCNA kennis dan ook gelijk weer beetje bijgespijkert zo!

Uiteindelijk bleek het natuurlijk heel makkelijk enzo. De regels die ik hierboven quote werken in principe. Het enige wat ik diende te veranderen was "neigh" naar "neighbor". Daarnaast had ik met mijn stomme kop steeds een typo "lladr" ipv "lladdr" waardoor de "garbage" melding kwam.

Jammergenoeg ist me niet gelukt een broadcast te realiseren. Daarvoor is mijn kennis nog een beetje te beperkt denk ik. De laatste link die ik post heeft me enorm geholpen wat meer grip op de zaak te krijgen. Ik vind het wel grappig hoe 1 op 1 die commando's zijn (opzich ook logisch).

Ik zit nog met 1 klein dingetje waar ik niet erg over in zit en dat is dat de router de instellingen vergeet na een harde reboot. Dit moet gesaved kunnen worden volgens mij maar ik weet gewoonweg weer is niet het juiste commando....