Toch nog eens over die hoofdletters

Pagina: 1
Acties:
  • 1.484 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nieuws: T-Mobile en Nortel: lte werkt in rijdende auto

Geachte Redactie,

Zouden jullie in dit artikel svp lte willen vervangen door LTE? De l en de I zijn niet van elkaar te onderscheiden terwijl de ene een kleine letter l is en de andere een hoofdletter I.

Daarnaast spreek je dit toch ook gewoon uit als EL - TEE - EEE ? Dan lijkt me een normaal gebruik van hoofdletters (al weet ik dat t.net z'n definitie van normaal gebruik heeft vervangen door iets anders onder het motto: I reject your reality en substitute my own.)

Dit lijkt me een extreem goed voorbeeld waarom het niet CAPPEN van afkortingen niet werkt, de leesbaarheid gaat gewoon sterk achteruit.

Of verander het lettertype van de website zodat de I en de l niet meer exact gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:54

World Citizen

FreeReef.nl

Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 12:30:
nieuws: T-Mobile en Nortel: lte werkt in rijdende auto

Geachte Redactie,

Zouden jullie in dit artikel svp lte willen vervangen door LTE? De l en de I zijn niet van elkaar te onderscheiden terwijl de ene een kleine letter l is en de andere een hoofdletter I.

Daarnaast spreek je dit toch ook gewoon uit als EL - TEE - EEE ? Dan lijkt me een normaal gebruik van hoofdletters (al weet ik dat t.net z'n definitie van normaal gebruik heeft vervangen door iets anders onder het motto: I reject your reality en substitute my own.)

Dit lijkt me een extreem goed voorbeeld waarom het niet CAPPEN van afkortingen niet werkt, de leesbaarheid gaat gewoon sterk achteruit.

Of verander het lettertype van de website zodat de I en de l niet meer exact gelijk zijn.
Ik heb het ook op moeten zoeken.... ik las namelijk ite en dat kende ik niet... Wikipedia gaf mij LTE... en ja dat kennen we.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillosophy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-09 22:52
Decon Frost schreef op maandag 22 september 2008 @ 12:34:
[...]

Ik heb het ook op moeten zoeken.... ik las namelijk ite en dat kende ik niet... Wikipedia gaf mij LTE... en ja dat kennen we.
Waarom zou je het op moeten zoeken? Daarvoor is de acronymtag bedacht, die je als stippellijntjes onder een woord ziet, zo ook in het artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 13:08
Ik had presies het zelfde. Het is niet meteen duidelijk waar het om gaat ik zie het graag veranderen in bv dit.

T-Mobile en Nortel: LTE internet werkt in rijdende auto

Kleine toevoeging maar o zo verhelderend.

[ Voor 12% gewijzigd door AndreStarTrek op 22-09-2008 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

Cyphax

Moderator LNX
Chillosophy schreef op maandag 22 september 2008 @ 12:36:
[...]

Waarom zou je het op moeten zoeken?
Omdat je het anders niet kan lezen. Kijk dat je niet alles in hoofdletters wil doen, ik kan me het voorstellen, maar waarom die eerste letter in lowercase? Dat snap ik niet.
Daarvoor is de acronymtag bedacht, die je als stippellijntjes onder een woord ziet, zo ook in het artikel.
Dat is leuk voor erbij, maar de oplossing is simpel: lap niet zomaar algemeen geaccepteerde schrijf-"regels" aan je laars en schrijf gewoon LTE. De redactie is als het goed is nog bezig met het kijken hoe ze dit precies willen doen, maar daar wachten we nog op dacht ik.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het is een afkorting van 3 letters die niet algemeen bekend is, volgens het t.net hoofletterbeleid zou deze dan met caps moeten.
Chillosophy schreef op maandag 22 september 2008 @ 12:36:
Daarvoor is de acronymtag bedacht, die je als stippellijntjes onder een woord ziet, zo ook in het artikel.
Jammer dat die niet in de titel op de FP werkt :+

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-09 11:33

arnoudwokke

Redacteur
Nee, lte hoort niet met hoofdletters: T.net schrijft alle (beoogde) standaarden met kleine letters (bijvoorbeeld gsm, umts, hsdpa, wimax enz enz). Ik snap de onduidelijkheid, maar wie de eerste alinea na de inleiding heeft gelezen, weet dat het om lte gaat - met een L dus (zie tweede zin, die begint met lte, waardoor er Lte staat). Omdat lte nog niet zo is ingeburgerd heb ik acronym gebruikt; daardoor is er ook nog de kans om op te zoeken waar de afkorting voor staat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:51
Ongeacht of het goed te lezen is, volgens mij is het een citaat en dus zou lte daar dus wel met een hoofdletter moeten. zie http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/392/

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

arnoudwokke schreef op maandag 22 september 2008 @ 14:39:
Nee, lte hoort niet met hoofdletters: T.net schrijft alle (beoogde) standaarden met kleine letters
P_de_B schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 08:06:
Nog een keertje de regel die gehanteerd wordt: Merknamen die 1 hoodletter op een andere plaats hebben als het begin nemen we over: iPhone (dit is het zgn. donorprincipe) bevalve als dit aan het begin van een zin staat (maar dat moet eigenlijk voorkomen worden). Langere namen waarvan de fabrikant wenst dat ze op vreemde plaatsen hoofdletters moeten hebben (of allemaal: NVIDIA) krijgen een beginhoofdletter

Afkortingen tot drie letters schrijven we voluit (IBM, KPN), bij meer dan drie letters krijgt alleen het eerste karakter een hoofdletter. Overduidelijk bekende afkortingen (tv, laser) krijgen geen hoofdletters.

^^ Even om de gehanteerde regel duidelijk te maken, de discussie ga ik hier verder niet aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:59
Waarom schrijf je T.net dan ook nog steeds met een hoofdletter? Dat is namelijk ook een afkorting voor Tweakers. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 22:11

TheBorg

Resistance is futile.

arnoudwokke schreef op maandag 22 september 2008 @ 14:39:
Nee, lte hoort niet met hoofdletters...
Ehh, het hoort wel met hoofdletters, alleen denkt de T.net redactie zo gigantisch goddelijk te zijn dat
ze alle taalregels aan hun laars kunnen lappen. Met die taalregels ben ik het niet altijd eens, wat mij betreft mogen alle afkortingen in hoofdletters.

Hier nog één:
nieuws: Buma speurt met webcrawler naar achtergrondmuziek
Het is VPRO niet vpro.

Om kotsen zo wagelijk.

http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/51/

"Nieuwe afkortingen voor zaakaanduidingen en vaktermen krijgen bij de naamgeving meestal hoofdletters."

Lijkt me wel van toepassing op LTE.

"Afkortingen voor namen van bedrijven, instellingen, organisaties, instanties, landen en staten krijgen bijna altijd hoofdletters."

VPRO
P_de_B schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 08:06:
Nog een keertje de regel die gehanteerd wordt: Merknamen die 1 hoodletter op een andere plaats hebben als het begin nemen we over: iPhone (dit is het zgn. donorprincipe) bevalve als dit aan het begin van een zin staat (maar dat moet eigenlijk voorkomen worden). Langere namen waarvan de fabrikant wenst dat ze op vreemde plaatsen hoofdletters moeten hebben (of allemaal: NVIDIA) krijgen een beginhoofdletter

Afkortingen tot drie letters schrijven we voluit (IBM, KPN), bij meer dan drie letters krijgt alleen het eerste karakter een hoofdletter. Overduidelijk bekende afkortingen (tv, laser) krijgen geen hoofdletters.

^^ Even om de gehanteerde regel duidelijk te maken, de discussie ga ik hier verder niet aan :)
Er wordt regelmatig over het hoofdletter gebruik geklaagd, misschien kloppen jullie "regeltjes" wel niet (of die regeltjes zijn ongewenst).

Deze meuk is helemaal triest:
meuk: VirtualDub 1.8.4 build 29958

Drie dingen door elkaar, VirtualDub, Virtualdub en virtualdub.

[ Voor 42% gewijzigd door TheBorg op 22-09-2008 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Bedankt voor je bijdrage :) Dat helpt!

Zoals al eerder gezegd: er wordt aan een nieuwe spellingsgids gewerkt, maar daar gaat tijd overheen. Iedere week de discussie oprakelen is niet nodig. Het wordt niet vergeten.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat snap ik.

En ik snap ook dat mensen hier ook een leven hebben en dus meer te doen hebben.

Maar kan in dit geval het niet gewoon even gefixed worden? Voor dit artikel boeit het niet meer, iedereen die het artikel gaat lezen heeft het onderhand al gelezen, dus dat is niet zo nuttig. Maar ik bedoel meer dat men ook even met gezond verstand kan kijken naar een artikel en kan bedenken dat streng vasthouden aan de regels misschien niet handig is.

Gebruik even wat inzicht en besluit in dit geval om het gewoon als LTE te schrijven, ook al klopt dat niet helemaal volgens de regels. Zeker als de regels al aangepast gaan worden en zelfs de interpretatie in dit geval kan varieren van persoon tot persoon.

Ik ben helemaal voor regels en consequent zijn, maar het moet niet in de weg staan van de leesbaarheid en de ervaring van het lezen van het artikel.

IMHO natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Even mierenneuken :P

Er zijn al talloze discussies gevoerd in GR over dit onderwerp en steeds een nieuw topic openen houdt de redactieleden alleen maar weg van het ontwerpen/maken van een goede spellingsrichtlijn op tweakers. :+

/me zou Wiethoofd het niet erg vinden dat tweakers toch een deel inspraak kregen in de consequentheid en handhaving en vormgeving van deze richtlijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mwah, het wil ook zeggen dat ze door moeten werken natuurlijk omdat het topic nog steeds hot is onder de doelgroep.

Daarnaast is dit toch een wezelijk andere situatie als de vorige topics aangezien hier de leesbaarheid echt in het gedrang komt. Het is dus een real-life example voor de critics om te gebruiken, het zou als critic zijnde niet handig zijn om het dan niet aan te kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De regels omtrent afkortingen in de Engelse taal zijn iets anders. Daar worden vaken hoofdletters gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 22:21:
(..) besluit in dit geval om het gewoon als LTE te schrijven, ook al klopt dat niet helemaal volgens de regels.
Nadat Ecteinascidin P_de_B gequote heeft, ben ik het even kwijt: is het beleid nu wel of niet dat afkortingen tot (en met?) drie letters met een hoofdletter geschreven worden? Als ik het lees zoals het er staat, zou lte toch als LTE geschreven moeten worden, LTE heeft drie letters en valt nu niet bepaald onder 'overbekend'.

Of begrijp ik hier iets niet? :?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar doelde ik op met "zelfs de interpretatie in dit geval kan varieren van persoon tot persoon."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De topics over dit onderwerp zijn niet meer op één hand te tellen. Afkortingen schrijft men in het Nederlands met hoofdletters. Ook als LTE geen afkorting zou zijn, en de bedrijfsnaam wordt in hoofdletters geschreven, dan schijft men het ook met hoofdletters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 23:34:
Daar doelde ik op met "zelfs de interpretatie in dit geval kan varieren van persoon tot persoon."
Al interpreteer ik die regel met 200 kilometer per uur in alle windrichtingen, ik kan er niks anders van maken dan dat LTE met hoofdletters geschreven moet worden? :?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier gaan jullie ook de fout in met hoofdletters:
nieuws: Consumentenorganisaties zeggen vertrouwen in ov-chipkaart op
Het kan me trouwens niet schelen wat jullie beleid is, fout is fout. Je hoort naar organisaties gewoon te verwijzen met hun eigenlijke naam, niet met iets dat je zelf bedacht hebt. Als een andere website als beleid heeft om jullie TweAKerS te noemen kunnen jullie dat vast ook niet waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 21:00

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
TerraGuy schreef op maandag 22 september 2008 @ 23:28:
[...]

Nadat Ecteinascidin P_de_B gequote heeft, ben ik het even kwijt: is het beleid nu wel of niet dat afkortingen tot (en met?) drie letters met een hoofdletter geschreven worden? Als ik het lees zoals het er staat, zou lte toch als LTE geschreven moeten worden, LTE heeft drie letters en valt nu niet bepaald onder 'overbekend'.

Of begrijp ik hier iets niet? :?
Afkortingen van bedrijfsnamen tot en met drie letters worden met hoofdletters geschreven. Afkortingen van technologieën worden in undercast geschreven (gsm, gprs, umts, lte). Zoals al een aantal keren aangehaald is hierover al genoeg discussie gevoerd. Het lijkt me nu niet zinvol die hele discussie nogmaals te gaan voeren. Zeker niet aangezien eerder al is aangegeven dat we niet doof zijn voor deze kritiek, maar omdat het opstellen en aanpassen van een Schrijfwijzer zeker niet simpel is, is dit niet iets dat 1-2-3 zal worden gewijzigd. Er wordt echter wel degelijk naar gekeken. Vergeet niet dat de huidige Schrijfwijzer feitelijk versie 1.0 is en pas begin dit jaar van kracht is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Wilbert:

Bedankt voor je reactie, zou je ook nog even willen reageren op mijn verzoek om niet strak aan zo'n schrijfwijzer vast te houden maar met gezond verstand naar iedere situatie te kijken?

Ik begrijp dat het aanpassen en doordenken van zoiets tijd kost, maar in de tussentijd kan men toch wel iets flexibeler zijn?

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 21:00

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 13:52:
@Wilbert:

Bedankt voor je reactie, zou je ook nog even willen reageren op mijn verzoek om niet strak aan zo'n schrijfwijzer vast te houden maar met gezond verstand naar iedere situatie te kijken?

Ik begrijp dat het aanpassen en doordenken van zoiets tijd kost, maar in de tussentijd kan men toch wel iets flexibeler zijn?
Het gaat hier juist om het feit dat iedereen met dezelfde set instructies kan werken, ongeacht of het een redacteur, reviewer, gastauteur of eindredacteur is (de huidige Schrijfwijzer is immers ook gewoon met gezond verstand opgesteld en prima beargumenteerbaar - al ben jij het dus niet met alle argumenten eens). Tussentijds afwijken en dit niet consequent doorvoeren werkt niet. Ik heb er dus voor gekozen alle punten die nu ter discussie zijn gesteld en mogelijk worden aangepast in één keer door te voeren (indien van toepassing). Nogmaals, het overleg op de achtergrond is tijdrovender dan menigeen denkt en de rest van onze taken denderen ook gewoon door. Dergelijke overleggen plannen we dus op voorhand en in meerdere edities. Geduld is een schone zaak :)

Verwijderd

Topicstarter
Of ik het er niet mee eens ben staat er volledig los van.

Zoals Ecteinascidin al aangaf in z'n quotes zijn de regels gewoon op verschillende manieren te interpreteren ongeacht of iemand er mee eens of oneens is.

Dat is juist een van de grote problemen in Nederland IMHO, keihard vasthouden aan alle kleine regeltjes tegen gezond verstand en soms beter weten in.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2008 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Excuseer mij de kick, maar nadat ik negen keer 'Dwerg' had gelezen ben ik dit artikel nog eens goed door gaan lezen, en bleek dat er Dvrg stond. HTML editor for the win:
Afbeeldingslocatie: http://codecaster.nl/got/dwerg.png

Ik vind het hoofdlettergebruik in dat artikel toch wel èrg dramatisch, zeker bij dit acroniem. Dit kan toch niet de bedoeling zijn, of staat leesbaarheid niet op de eerste plaats in de schrijfwijzer?

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 21-10-2008 10:17 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm... zijn hier niet gewoon, net zoals bij Nederlandse spelling, algemeen geldende regels voor? Zegt het groen boekje niets over afkortingen en acroniemen?

In ieder geval ben ik het er wel mee eens dat het raar en lelijk is om 'Dvrg' te schrijven i.p.v. 'DVRG'. En misschien ook enigzins beledigend naar organisaties wanneer je hun naam zit om te vormen?

In kan me voorstellen teveel hoofdletters in een tekst lelijk wordt. Bijvoorbeeld bij namen als NVIDIA. Maar kun je in dat soort situaties dan niet 'small caps' o.i.d. gebruiken?

Tuurlijk er zijn situaties waarbij je geen meer hoofdletters gebruikt, terwijl het eigenlijk wel zou moeten. Laser is zo'n voorbeeld. Maar dat is denk ik, omdat het acronym zo langzamerhand een opzichzelf staand woord is gewoorden, en niet meer als afkorting gebruikt wordt. (Zelfs als laserveiligheids coordirnator moet ik heeel erg hard nadenken waarvoor het ook al weer staat....) Tja.. uitzonderingen bevestigen de regel nietwaar? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Er zijn geen harde regels :) Het donorprincipe voor eigennamen is vrijblijvend (de een vindt NVIDIA niet kunnen, de ander voelt zijn lunch al bij 'iPhone' naar boven komen) , en hoofdlettergebruik in afkortingen van niet-eigennamen is afhankelijk van vage termen als 'ingeburgerdheid' (LED? LASER? DDR3-SDRAM-DIMM?). Daar maken we gebruik van om het zo uniform mogelijk aan te pakken, en het is al eerder gezegd dat we o.a. de spelling van vierletterige afkortingen die tevens eigennaam zijn, gaan aanpakken (edit: en anders weet je het nu :+). Aangezien we daar de komende weken wat ruimte voor vrijgemaakt hebben, mag je op niet al te lange termijn wat aanpassingen verwachten. Maar nog even geduld dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Rataplan op 21-10-2008 11:05 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Pak asjeblieft gewoon álle afkortingen aan en schrijf/spel ze op de manier zoals we dat van andere bronnen gewend zijn. Of een term ingeburgerd is is niet iets wat je zelf bepaalt als redactie: taal moet evolueren. Van zeggen dat NIVIDIA als Nvidia geschreven moet worden maar ATi gewoon ATi mag blijven wordt niemand blij. Of GPS vs. gprs. En als je het opschuift: GPRS vs. hsdpa.

Teksten die geschreven zijn op een manier die je vreemd is lezen gewoon niet lekker, en jullie manier van schrijven is voor ladingen mensen vreemd. Ik heb hier ook al talloze topics over gezien en eigenlijk de enigen die überhaupt iets verdedigen aan deze schrijfwijze zijn de redactieleden zelf.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

(1) We gaan NVIDIA niet als NVIDIA schrijven en, hoewel ik een broertje dood heb aan argumenti ad populum: we zijn bij de redactie niet de enigen die daar blij van worden.
(2) 'Andere bronnen' > je bedoelt de sites die Iphone schrijven? Die zijn er ook, hoor.
(3) gps, gprs, hsdpa blijven allemaal in onderkast, kan ik nu al vertellen.
(4) 'taal moet evolueren' < uitstekend argument om af en toe eens iets anders te proberen :+

Het is allemaal niet zo zwart/wit als je het graag doet voorkomen. We doen zo goed mogelijk onderzoek met zo'n beetje elk spellingsnaslagwerk dat in Nederland op de markt is in de hand, en het resultaat moet zowel werkbaar als leesbaar zijn. Van bezwaren tegen onze werkwijze horen we graag, maar van gerant a la 'het moet allemaal anders' heb ik ondertussen wel genoeg. We kennen de bezwaren (en zeker die van jou), we gaan aan de slag, wat had je verder nog gewild? Koekje d'r bij?

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou breekt m'n klomp...

Goed onderzoek doen? Ga toch ajb weg, ik geloof gerust dat je goed onderzoek hebt gedaan in weet ik veel wat voor boekjes je allemaal hebt kunnen vinden. Maar waar je absoluut niet naar gekeken hebt is je doelgroep en de mensen die T.net daadwerkelijk lezen (btw ook de mensen die ervoor zorgen dat de site uberhaupt kan blijven bestaan).

Echt iedereen valt hierover en NME heeft gewoon 100% gelijk, enkel en alleen de redactie blijft maar vasthouden aan deze schijfstijl en blijft ook als enige voorstander van deze schrijfstijl.

Enige verschil tussen de mensen die erop tegen zijn is de reden dat men erop tegen is, die redenen zijn vrijwel ontelbaar.

Beetje triest ook om NME's argumenten op deze manier af te schieten, maar je moet wat als hij gewoon 100% gelijk heeft.

offtopic:
Het hele we gaan aan de slag argument is begint ook nogal oud te worden, het mag best wel even duren maar ondertussen loopt deze issue al erg lang...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2008 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik geef commentaar op de enige manier en plaats waar ik dat kan omdat ik domweg geen inbreng heb in (of toegang tot :P) het redactieforum. Ik heb dus evenmin inzicht in wat er al dan niet al besproken is en wil eigenlijk vooral dat dit meteen "goed" gedaan wordt. De talloze topics hierover en de verwarring binnen de FP-crew zelf spreken boekdelen; ga geen arbitraire spellings- en grammaticaregels verzinnen en hou je gewoon zoveel mogelijk aan het groene boekje.

Verder:
Rataplan schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:47:
(1) We gaan NVIDIA niet als NVIDIA schrijven en, hoewel ik een broertje dood heb aan argumenti ad populum: we zijn bij de redactie niet de enigen die daar blij van worden.
Je leest mijn post verkeerd: ik zeg dat je niet consistent bent als je NVIDIA wel schrijft als Nvidia maar vervolgens geen problemen hebt met IBM, AMD of ATi omdat dat afkortingen uit 3 letters zijn.
(2) 'Andere bronnen' > je bedoelt de sites die Iphone schrijven? Die zijn er ook, hoor.
Engelstalige bronnen alvast niet, en daar komt 95% van onze terminologie vandaan. Je gebruikt het argument dat je het verneerlandiseert omdat het een "ingeburgerde term" is, maar uiteindelijk is er nergens een lijstje van ingeburgerde termen waar je vanuit gaat. Als dat er was, dan waren jullie namelijk tussen twee artikelen in consistent, waar ik al vaker heb gezien dat jullie dat niet zijn. VirtualDub vs. Virtualdub is daar nog het minst vervelende voorbeeld van.
(3) gps, gprs, hsdpa blijven allemaal in onderkast, kan ik nu al vertellen.
Dat vind ik dan op mijn beurt onzin, ook al weet ik dat het toch niets aan de discussie bijdraagt als ik dat zeg. ;)
(4) 'taal moet evolueren' < uitstekend argument om af en toe eens iets anders te proberen :+
Taal evolueert passief, niet actief, hoe graag veel taalgenootschappen dat ook graag anders zouden zien. ;)
Het is allemaal niet zo zwart/wit als je het graag doet voorkomen.
Dat weet ik ook wel. Ik probeer ook niet zo vervelend te zijn als ik nu doe overkomen, maar ik stoor me er gewoon mateloos aan. Ik ben een taalpurist en naar mijn mening lappen jullie teveel goede gebruiken aan jullie laars. Er is geen spellingsregel nodig die mij vertelt dat het systeem dat nu gehanteerd wordt arbitrair is.
We doen zo goed mogelijk onderzoek met zo'n beetje elk spellingsnaslagwerk dat in Nederland op de markt is in de hand, en het resultaat moet zowel werkbaar als leesbaar zijn.
Wat leesbaar is, is blijkbaar ook subjectief. Ik vind een deel van de teksten die nu geproduceerd worden domweg onleesbaar omdat ik een "ingeburgerde term" tegenkom in onderkast die blijkbaar bij mij nog niet ingeburgerd is. In dat geval moet ik eerst voor mezelf verzinnen dat het wel een afkorting zal zijn voordat ik eens op kan gaan zoeken wat het eigenlijk is. En jullie vinden blijkbaar het overmatig gebruik van hoofdletters onleesbaar, waar ik dan weer geen problemen mee zou hebben.
Van bezwaren tegen onze werkwijze horen we graag, maar van gerant a la 'het moet allemaal anders' heb ik ondertussen wel genoeg.
Ik hoop niet dat je met het tweede deel van die zin op mij doelt, want ik probeer mijn mening zoveel mogelijk te onderbouwen. Ik heb zelf ook een hekel aan "lege" discussies.
We kennen de bezwaren (en zeker die van jou), we gaan aan de slag, wat had je verder nog gewild? Koekje d'r bij?
Het is allemaal al maanden geleden dat er verandering is toegezegd en verder is er geen enkele communicatie of verandering geweest. Ik begrijp dat dat is omdat jullie er nog aan werken, maar besef ook dat dat voor sommige mensen overkomt alsof jullie het allemaal niet zo belangrijk vinden. Ik zie gewoon graag dat het goed gebeurt en laat mijn mening daarover horen op de enige plek die daarvoor aangewezen is. Jouw post suggereerde dat jullie nieuwe richtlijnen nog steeds arbitrair gaan zijn en dat is wel het laatste dat ik graag zie. :)
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 13:16:
Beetje triest ook om NME's argumenten op deze manier af te schieten, maar je moet wat als hij gewoon 100% gelijk heeft.
Mwah, de manier waarop hij me "afschiet" valt ook wel weer mee. Dit is een discussie, en hij en/of de redactie heeft een andere mening dan ik. Dat mag. :)
offtopic:
Het hele we gaan aan de slag argument is begint ook nogal oud te worden, het mag best wel even duren maar ondertussen loopt deze issue al erg lang...
Dat is inderdaad ook wat ik hierboven bedoel. :P

[ Voor 6% gewijzigd door NMe op 21-10-2008 13:20 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Toch zou ik smallcaps niet afschrijven, als je een merknaam hebt die zonder de hoofdletters niet fatsoenlijk te lezen is, maar net niet binnen de 4 of 3 letter max regel past is het dus handiger om toch de smallcaps te overwegen.

En als iPhone iPhone blijft waarom moet dan de eXtreme van de Thermalright Ultra-120 Extreme met de E als hoofdletter waar de X door het merk zelf als hoofdletter neergezet is. Idem met hoofdletters halverwege woorden: ValueRam van Kingston bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

ALLE richtlijnen zijn arbitrair en wat leesbaar is, is inderdaad subjectief. Daarom zullen er altijd meningsverschillen zijn, en daar zullen we in middenweg in zoeken en daarbij zullen we gegarandeerd mensen tegen het hoofd stoten.

Paar puntjes: * NVIDIA vs ATI: ATI is een afkorting, Nvidia niet. Dat betekent een verschil in behandeling. Over camelcase wordt nagedacht * http://www.tuaw.com (!) gebruikt iPhone/Iphone/Ipod/iPod door elkaar *

D'r staan hierboven verder een aantal opmerkingen waar ik maar beter niet uitgebreid op in kan gaan. Hilarisch is wel de mededeling van TRRoads dat -NMe- volledig gelijk heeft, net na de mededeling dat we niet naar spellingsregels maar naar ons publiek moeten kijken 8)7

edit:
Mopper. Laat ik me beperken tot de mededeling dat als ik zeg dat er over een aantal weken iets aankomt, er over een aantal weken iets aankomt.

[ Voor 31% gewijzigd door Rataplan op 22-10-2008 16:28 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.