Ik geef commentaar op de enige manier en plaats waar ik dat kan omdat ik domweg geen inbreng heb in (of toegang tot

) het redactieforum. Ik heb dus evenmin inzicht in wat er al dan niet al besproken is en wil eigenlijk vooral dat dit meteen "goed" gedaan wordt. De talloze topics hierover en de
verwarring binnen de FP-crew zelf spreken boekdelen; ga geen arbitraire spellings- en grammaticaregels verzinnen en hou je gewoon zoveel mogelijk aan het groene boekje.
Verder:
Je leest mijn post verkeerd: ik zeg dat je niet consistent bent als je NVIDIA wel schrijft als Nvidia maar vervolgens geen problemen hebt met IBM, AMD of ATi omdat dat afkortingen uit 3 letters zijn.
(2) 'Andere bronnen' > je bedoelt de sites die Iphone schrijven? Die zijn er ook, hoor.
Engelstalige bronnen alvast niet, en daar komt 95% van onze terminologie vandaan. Je gebruikt het argument dat je het verneerlandiseert omdat het een "ingeburgerde term" is, maar uiteindelijk is er nergens een lijstje van ingeburgerde termen waar je vanuit gaat. Als dat er was, dan waren jullie namelijk tussen twee artikelen in consistent, waar ik al vaker heb gezien dat jullie dat niet zijn. VirtualDub vs. Virtualdub is daar nog het minst vervelende voorbeeld van.
(3) gps, gprs, hsdpa blijven allemaal in onderkast, kan ik nu al vertellen.
Dat vind ik dan op mijn beurt onzin, ook al weet ik dat het toch niets aan de discussie bijdraagt als ik dat zeg.

(4) 'taal moet evolueren' < uitstekend argument om af en toe eens iets anders te proberen

Taal evolueert passief, niet actief, hoe graag veel taalgenootschappen dat ook graag anders zouden zien.

Het is allemaal niet zo zwart/wit als je het graag doet voorkomen.
Dat weet ik ook wel. Ik probeer ook niet zo vervelend te zijn als ik nu doe overkomen, maar ik stoor me er gewoon mateloos aan. Ik ben een taalpurist en naar mijn mening lappen jullie teveel goede gebruiken aan jullie laars. Er is geen spellingsregel nodig die mij vertelt dat het systeem dat nu gehanteerd wordt arbitrair is.
We doen zo goed mogelijk onderzoek met zo'n beetje elk spellingsnaslagwerk dat in Nederland op de markt is in de hand, en het resultaat moet zowel werkbaar als leesbaar zijn.
Wat leesbaar is, is blijkbaar ook subjectief. Ik vind een deel van de teksten die nu geproduceerd worden domweg onleesbaar omdat ik een "ingeburgerde term" tegenkom in onderkast die blijkbaar bij mij nog niet ingeburgerd is. In dat geval moet ik eerst voor mezelf verzinnen dat het wel een afkorting zal zijn voordat ik eens op kan gaan zoeken wat het eigenlijk is. En jullie vinden blijkbaar het overmatig gebruik van hoofdletters onleesbaar, waar ik dan weer geen problemen mee zou hebben.
Van bezwaren tegen onze werkwijze horen we graag, maar van gerant a la 'het moet allemaal anders' heb ik ondertussen wel genoeg.
Ik hoop niet dat je met het tweede deel van die zin op mij doelt, want ik probeer mijn mening zoveel mogelijk te onderbouwen. Ik heb zelf ook een hekel aan "lege" discussies.
We kennen de bezwaren (en zeker die van jou), we gaan aan de slag, wat had je verder nog gewild? Koekje d'r bij?
Het is allemaal al maanden geleden dat er verandering is toegezegd en verder is er geen enkele communicatie of verandering geweest. Ik begrijp dat dat is omdat jullie er nog aan werken, maar besef ook dat dat voor sommige mensen overkomt alsof jullie het allemaal niet zo belangrijk vinden. Ik zie gewoon graag dat het goed gebeurt en laat mijn mening daarover horen op de enige plek die daarvoor aangewezen is. Jouw post suggereerde dat jullie nieuwe richtlijnen nog steeds arbitrair gaan zijn en dat is wel het laatste dat ik graag zie.

Mwah, de manier waarop hij me "afschiet" valt ook wel weer mee. Dit is een discussie, en hij en/of de redactie heeft een andere mening dan ik. Dat mag.

offtopic:
Het hele we gaan aan de slag argument is begint ook nogal oud te worden, het mag best wel even duren maar ondertussen loopt deze issue al erg lang...
Dat is inderdaad ook wat ik hierboven bedoel.
[
Voor 6% gewijzigd door
NMe op 21-10-2008 13:20
]