Toon posts:

Wazige pixels in 3D?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben laatst bij een vriend langs geweest omdat hij een probleem had als hij een game wou opstarten. Telkends als hij een game opstart zitten er overal vierkanten (2 bij 2cm ong) van raar gekleurde pixels. Dit is dan ook alleen ingame en niet op zijn desktop. Voorheen heeft hij hier nooit last van gehad en werkte alles perfect!

Uiteraard heb ik al de nieuwste drivers gedownload voor zijn videokaart (ATI Radeon x1950 pro) en heb ik de nieuwste omega drivers geprobeerd. Ook heb ik de pc al open gehad om alles na te lopen, alles zit gewoon zoals het hoort.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn, en wat de oplossing is?

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Dit klinkt als oververhitting/beschadiging van het videogeheugen, deze vierkanten zijn zogenaamde artifacts. Probeer eens met extra ventilatie te testen.
Kijk voor de zekerheid na dat de "smart shaders" uitstaan in de drivers.
Welke spellen heb je getest (DirectX/OpenGL verschil niet vergeten)?
Is er trouwens wat te zien tijdens het testen met dxdiag?
Zitten de vierkanten in de textures (met de vorm van de voorwerpen mee, een algemeen geheugen probleem)?
Of zit deze in de oppervlakten "plat" tegen het scherm aan bovenop de 3d-weergave (i.a.w een framebuffer probleem)?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Probeer ook eens te kijken met RivaTuner, dit programma kan op artifacts checken. Of misschien nog simpeler, is het ook als je een DXDiag test doet?

Verwijderd

Topicstarter
JanWillem32 schreef op maandag 22 september 2008 @ 12:20:
Dit klinkt als oververhitting/beschadiging van het videogeheugen, deze vierkanten zijn zogenaamde artifacts. Probeer eens met extra ventilatie te testen.
Kijk voor de zekerheid na dat de "smart shaders" uitstaan in de drivers.
Welke spellen heb je getest (DirectX/OpenGL verschil niet vergeten)?
Is er trouwens wat te zien tijdens het testen met dxdiag?
Zitten de vierkanten in de textures (met de vorm van de voorwerpen mee, een algemeen geheugen probleem)?
Of zit deze in de oppervlakten "plat" tegen het scherm aan bovenop de 3d-weergave (i.a.w een framebuffer probleem)?
- Aan overhitting zat ik ook al te denken, maar hoe kan ik dit precies testen?
- smart shaders staan uit
- heb onder anderen getest: call of duty 2, Spore, Rome total war etc etc...
- zal dxdiag proberen zodra ik klaar ben met mijn werk.
- vierkanten zitten eigenlijk zo'n beetje overal, bewegen/flitsen ook constant.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-05 02:54
Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 13:37:
[...]

- Aan overhitting zat ik ook al te denken, maar hoe kan ik dit precies testen?
Tafelventilator oprichten? Kijken hoe de temperaturen zijn?

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal wel kijken wat ik ervan kan maken zodra ik thuis ben, bedankt voor de tips in ieder geval.

heb ik weer een richting om in te zoeken... :)
Pagina: 1