Overclock MSI Neo2-FR/E8500/OZC Reaper EB

Pagina: 1
Acties:

• Ralf Hover
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-11-2024
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw bij het overclocken ik had al op de forums gekeken en gezien dat je de E8500 makkelijk naar 3,8Ghz kunt overclocken.
Echter bij mij start de pc al niet meer op als ik naar een FSB van 374 ga.
De combinatie die ik op 3,8 wil laten lopen is.

MSI P45 NEO2-FR
2x2GB OCZ dual channel pc6400 Reaper EB (cl4)
E8500 + artic cooling

Heat is geen probleem het systeem loopt nu op 3,33Ghz en de processor komt rond de 42 graden idle +/-36.

MSI heeft ook standaard een overclock tool echter als ik die gebruik om bv een gaming, cool of silence te selecteren crasht vista.

Mvg,
Ralf

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat veel van die processors 'gemakkelijk' naar 3,8GHz gaan wilt niet zeggen dat dit zonder instellingen te veranderen gaat.

Allereerst zeg je niet of je je PCI-E en PCI bus wel gelockt hebt. Als je dit niet doet, gaan deze sneller lopen in verhouding met de FSB en krijg je makkelijker crashes. Ook zeg je niet welke geheugendivisor je gebruikt en kan het dus zijn dat je je geheugen nu aan het overklokken bent zonder de juiste instellingen.

Verder zal je, om de 3,8GHz te bereiken, ongetwijfeld een aantal spanningen moeten verhogen.

[ Voor 9% gewijzigd door Admiral Freebee op 22-09-2008 10:02 ]

• Ralf Hover
Admiral Freebee schreef op maandag 22 september 2008 @ 10:02:
Dat veel van die processors 'gemakkelijk' naar 3,8GHz gaan wilt niet zeggen dat dit zonder instellingen te veranderen gaat.

Allereerst zeg je niet of je je PCI-E en PCI bus wel gelockt hebt. Als je dit niet doet, gaan deze sneller lopen in verhouding met de FSB en krijg je makkelijker crashes. Ook zeg je niet welke geheugendivisor je gebruikt en kan het dus zijn dat je je geheugen nu aan het overklokken bent zonder de juiste instellingen.

Verder zal je, om de 3,8GHz te bereiken, ongetwijfeld een aantal spanningen moeten verhogen.
PCI-E en PCI bus heb ik niets mee gedaan.
Geheugen divisor is dat die instelling 1:1,25 met daarachter de maximale FSB. Deze staat dan nu op auto.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 19:58

The Third Man

The Third Jellyfish

PCI bus is sowieso gelockt bij deze borden. Van PCI-E weet ik het niet zeker, desnoods voor de zekerheid instellen op 100 MHz.

3,8 GHz kan met een 8500 9 van de 10 keer prima zonder spanningen te verhogen hoor.

Ik denk eerlijk gezegd dat de Memory Divider niet goed staat en je geheugen te snel gaat draaien, controleer ook of het de benodigde spanning krijgt (volgens mij 2,1v bij die OCZ modules).

EDIT
Ralf Hover schreef op maandag 22 september 2008 @ 10:11:
[...]

PCI-E en PCI bus heb ik niets mee gedaan.
Nee logisch, maar de PCI-E dient wel eventueel gelockt te worden anders gaat die mee omhoog en crasht de pc door je graka.
Geheugen divisor is dat die instelling 1:1,25 met daarachter de maximale FSB. Deze staat dan nu op auto.
Probeer eens 1:1, zou je naar 400 FSB moeten kunnen (geeft 800 MHz op je RAM = PC6400).

[ Voor 37% gewijzigd door The Third Man op 22-09-2008 10:15 ]

• Ralf Hover
Het OCZ draait nu op de standaard voltage van 1,78 V denk ik alles heb ik namelijk bij de voltages nog op auto staan.
Dan zal ik straks als ik thuis ben eens proberen de divisor op 1:1 te zetten en eventueel de voltages iets te verhogen indien nodig wellicht dat de divisor het probleem is.
Ik heb onderstaande opties in de BIOS.

FSB/DRAM Ratio
Adjust PCI Frequency (MHz)

En dan nog heel veel voltages om in te stellen
CPU Voltage (V) / CPU GTL REF0 / CPU GTL REF1 / DRAM Voltage (V) /
DDR_VREF_A / DDR_VREF_B / NB Voltage (V) / NB GTL REF / VTT FSB Voltage
/ SB Voltage (V)

alvast bedank voor nu, ik ga eerst met jullie tips verder :*) .

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je die geheugenmodules op hun automatische instellingen laat staan, draaien ze niet optimaal. Je moet handmatig de juiste timings ingeven én de juiste spanning.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je hebt naar eigen zeggen 2x2GB OCZ PC2-6400 Reaper CL4 Edition. Deze hebben volgens de specificaties een voltage van 2,1V nodig om naar behoren te functioneren.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Ralf Hover
r00n schreef op maandag 22 september 2008 @ 10:33:
Je hebt naar eigen zeggen 2x2GB OCZ PC2-6400 Reaper CL4 Edition. Deze hebben volgens de specificaties een voltage van 2,1V nodig om naar behoren te functioneren.
Klopt ik zag dit op hun site dus de auto waarde zorgt ervoor dat deze minder presteren, ik zal dit straks thuis proberen. Ik heb de 2x2GB OCZ PC2-6400 Reaper EB CL4 Edition

[ Voor 13% gewijzigd door Ralf Hover op 22-09-2008 12:49 ]

• Ralf Hover
Gisteren de divisor op 1:1 gezet en het geheugen op 2,1volt laten draaien ik kom nu tot 3,6ghz zonder reboots. De temperatuur blijft idle op 36 graden en full load op 46-47graden. Volgende stap de vcore ?.

Alvast bedankt.
Ralf

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ralf Hover schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 09:19:
Gisteren de divisor op 1:1 gezet en het geheugen op 2,1volt laten draaien ik kom nu tot 3,6ghz zonder reboots. De temperatuur blijft idle op 36 graden en full load op 46-47graden. Volgende stap de vcore ?.

Alvast bedankt.
Ralf
Nee volgende stap is kijken of je hoger komt zonder de Vcore te verhogen. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 19:58

The Third Man

The Third Jellyfish

Doortrekken naar 3,8 GHz moet dan ook wel lukken, dan loopt je geheugen mooi op rated speed. Als je dan nog hoger wilt moet je geheugen dat ook trekken dus moet je timings aanpassen, wat uiteindelijk wellicht trager kan zijn (kwestie van benchmarken).

• Ralf Hover
Helaas wat ik ook probeer boven een FBS van 375 krijg ik al bij het opstarten problemen. Blauw scherm van vista.

Mvg,
Ralf

• -The_Mask-
  • Niet online
Ralf Hover schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 15:34:
Helaas wat ik ook probeer boven een FBS van 375 krijg ik al bij het opstarten problemen. Blauw scherm van vista.

Mvg,
Ralf
Kun je met een multiplier van 6 een hogere FSB krijgen?

AMD Nieuwsdiscussie

• LuKiE_NL
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-01 12:23
Hi Ralf,

Ik heb hetzelfde probleem,
Ik heb een MSI P45 Neo3-FR (PCB 1.0) met een E8500 en 2x2GB GeIL Blackdragon iets PC6400. (Het alternate upgrade kitje zeg maar ;) )

En boven de 380fsb wil hij gewoon niet pakken op stock voltage. op 380fsb met 1.24Vcore pakt hij helemaal goed, alleen daarboven werkt gewoon niet. wanneer ik 400fsb doe pakt hij het zelfs niet bij 1.35vcore!.

Heel raar, hoop dat ik het kan fixen.
En bij bovenstaande stel ik alleen Vcore in en de divider (1:1).

Ben jij er toevallig al uit?

• -The_Mask-
  • Niet online
Er zijn meer voltages dan alleen Vcore. ;)
Als je de multiplier op 6 vast zet, kan je dan wel een hogere FSB krijgen?
Ja, dan moet de CPU waarschijnlijk nog een hoger voltage hebben als je de multiplier weer normaal insteld.
Nee, dan ligt het probleem bij het moederbord of het geheugen of de voltages daarvan. :)

AMD Nieuwsdiscussie

• LuKiE_NL
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-01 12:23
Ja met de multiplier op 6x kan ik wel gemakkelijk op 400fsb komen.

Echter met 9.5x wil hij gewoon niet op 400fsb komen, terwijl hij met 380fsb gewoon op stock voltage kan draaien. (1.24 Vcore)

En daarbij laat ik mijn ram dan 1:1 lopen.

Ik begrijp er helemaal niks van, kennelijk loopt die Vcore kromme echt lijp omhoog bij 400fsb.

• -The_Mask-
  • Niet online
Misschien even kijken dan naar FSB voltage of GTL reverenge voltages. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1