Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer zo veel mogelijk te weten te komen in verband met pc hardware. Maar wat me nog altijd niet duidelijk is, zijn die ram timings en het aantal mhz van de ram modules.

Neem bijvoorbeeld de Q9550, die heeft 2.8Ghz per kern met multiplier 8.5. In principe zou 666Mhz DDR2/3 moeten volstaan om de setup op een 1:1 verhouding te laten draaien niet?

Als ik naar DDR3 ga vind ik meestal modules met 1066Mhz 1333Mhz, 1600Mhz. Volgens wat ze me vroeger wijs maakten ga je het beste voor ram met de laagste timings en een klok zo dicht mogelijk tegen je fsb. Klopt dat tegenwoordig nog steeds?

Als ik ram gebruik op een hoge frequentie dan zal de FSB:DRAM verhouding een A:B verhouding aannemen. Haal je effectief winst als je een hogere frequente ram gebruikt met een A:B verhouding, of underklok je dan je ram dan naar 667Mhz om op een 1:1 verhouding te draaien.

Welke ram zou dus het beste bij een Q9550 passen:

1) 1066Mhz met lagere timing
2) 1600Mhz met hogere timing
3) 1066Mhz met lagere timing underklokt naar 667Mhz voor 1:1 verhouding

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een hogere frequentie op je ram (dus async met de cpu) levert je vaak niet erg veel op. Ik heb het tijdens het testen van de P45 bordjes eens getest, en het verschil is er wel, maar vrij minimaal. Dit hangt natuurlijk per applicatie af, ik heb het getest met videoencoding. reviews: P45-moederborden deel 4: de prestaties (en dan de x264 encoding bench).

Verwijderd

Topicstarter
Aha, dus de 1:1 verhouding is niet de beste.

Uiteindelijk ga ik dus het best voor het ram met de laagste timings. In dit geval 1066Mhz met lagere timing, dit timing verschil (7 ipv 9) zal waarschijnlijk iets meer uithalen dan het frequentieverschil vermoed ik.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Meer bandbreedte is handig, maar het maakt zoals je kunt zien niet bijster veel uit. Dus minimaal 1:1, sneller is beter.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 00:18:
Aha, dus de 1:1 verhouding is niet de beste.

Uiteindelijk ga ik dus het best voor het ram met de laagste timings. In dit geval 1066Mhz met lagere timing, dit timing verschil (7 ipv 9) zal waarschijnlijk iets meer uithalen dan het frequentieverschil vermoed ik.
Latency heeft, samen met clock frequentie, ook weinig invloed op prestaties op een Intel S775 systeem. Daar komt die regel 1:1 vandaan. Waarom meer geld uit geven, terwijl de prestatie nauwlijks hoger word. (Daarom is atm DDR3 niet zon goeie koop voor een S775 systeem)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2008 11:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet dat DDR3 niet zo veel uit maakt. Maar kennis mag van zijn Universiteit gigantisch veel geld uitgeven aan een krachtige simulatie machine.

Asus Maximus Extreme, 2 maal een Asus EAH4870 X2, Q9550, je snapt het wel.

En nu vroeg die aan mij wel geheugen hij het beste zou nemen. Elk beetje extra snelheid kan wel een beetje uitmaken voor zo simulaties.

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 21:13

Dani86

AeroGeek

En DDR3 is tov DDR2 nogal duur. De meeste mensen hebben PC6400 modules, dan heb je nog wat ruimte om je CPU over te klokken eventueel.

Offtopic: Ik lees je post net hierboven; Simulatie van wat? Is het voor CAD applicaties? Dan kan je misschien beter voor een FireGL gaan.

2x een 4870x2 is zware overkill op die CPU, misschien kan je dan beter investeren in een server mobo met 2 cpu's.

[ Voor 51% gewijzigd door Dani86 op 22-09-2008 11:34 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Verwijderd

Idd, WAT gaat ie simuleren. Is dit wel goed multithreaded en schaalt dit wel over 4GPU's en 4CPU's. Of worden de GPU's als GPGPU's gebruikt. Ik denk dat je zowiezo beter af zal zijn met DDR2 PC6400. Dat is al een pak sneller dan de standaard fsb, maar veel veel goedkoper en dan kan je gaan voor 8GB of zelfs meer(hoeveel geheugen gebruikt de simulatie?). Opzich is het verstandiger te kijken naar een workstation bord dan zon consumenten bord. Zeker gezien het feit dat daar vaak meer geheugen op past.

pricewatch: Asus DSBV-D

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2008 11:48 ]

Pagina: 1