Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[CIP] NAD-iator

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
Hoi,

Ik heb sinds een tijdje weer een waterkoeling (paar jaar niet gehad, ivm weinig tijd\geld\zin) die ik vooral heb voor de stilte.
Echt overclocken ga ik niet doen; daar is mijn hardware ook niet voor bedoeld.
Nu is het zo dat ik, omdat ik zoveel mogelijk passief wil koelen, redelijk wat radiator oppervlakte nodig heb... daardoor wordt het een beetje een warboel.
Ik kan namelijk nu vrij makkelijk radiatoren\slangen lostrekken of beschadigen (met alle gevolgen van dien), en het ziet er niet uit... en het is een redelijke sta-in-de-weg.

Het zou erg gaaf zijn als ik een nette oplossing hiervoor heb dacht ik, toen mijn oog viel op een NAD716 surround receiver.
Deze versterker heb ik ooit voor een prikkie gekocht om hem op te lappen, maar dat is vrij hopeloos om verschillende redenen. Afgeschreven ding dus... echter de kast nog prima in orde en vrij hoog.
Een tweaker zou geen tweaker zijn als daar niet een leuke combinatie mee te maken is; ik zal namelijk alle vliegen in een klap vangen en toch lekker goedkoop uit zijn.

De puur passieve koeling is trouwens geen harde eis, maar wel een mooi streven. Hiervoor kan ik tzt zelf wel even met een LM317 en een temperatuursensor (heb nog wat mooie NTCs liggen....) een fancontrollertje bouwen.
Echter is ook dat voorlopig nog een target.

Wat wel de bedoeling is, is dat mensen niet van buitenaf zien dat het geen gewone audiosetup is... op de 2 slangen na ;).
De hardware:
De opstelling zal het volgende koel moeten houden:

2 opteron 275's
Een Nvidia pro 2000 chipset (mischien ook nog een pro 2200)
Een 8800GTS

Momenteel lukt het prima om een opteron zonder airflow op 42C te houden met deze opstelling, dus daar maak ik me geen zorgen over.

Dit alles op een Supermicro H8DC8 mobo, of evt een Tyan K8WE (die laatste vind ik way fijner trouwens, dus moet even kijken... is verder ook niet relevant).
Hiervoor heb ik de nodige slangen geregeld (en had ik ook nog liggen) net als een Eheim 1048 pomp.
Het is de bedoeling dat de pomp ook in de nieuwe behuizing komt trouwens.

De radiatoren:

Ik heb 3 radiatoren voor 3x 12cm fans, op gewone dikte... en een dubbeldikke Blackice 3 extreme van 92mm (2 fans).
Verder komt er nog een vrij fors koelprofiel uit de versterker, het lijkt me gaaf om dit ook te gaan gebruiken.

Pompje heeft een verwaarloosbare grootte tov de rads en het koelblok.

De behuizing:

Deze is 19" breed, en heeft zowel een schermpje als een volumeknop voorop. Deze kunnen mischien in een later stadium icm een AVRetje ofzo gebruikt worden.

Verder zit er de nodige hoeveelheid IO mogelijkheden achterop.
http://pics.boudewijnector.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=39&g2_serialNumber=2

Deze versterker heeft ook nog een mooi koellichaam, wat ik mischien wil gebruiken.
http://pics.boudewijnector.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=43&g2_serialNumber=2

Wat is *niet* mijn doel?
Lampjes en andere tierlantijntjes.
Overclocks
Standaard dingen dingen kopen, het moet een beetje origineel blijven
Een duur project maken, ik ben ook maar arme student :+.

Wat is mogelijk?
In principe ben ik handig genoeg met waterkoeling (in 2002 ofzo voor het eerst gehad) en electro.
Mijn zaag\knip skills zijn niet geweldig, maar daar wilde ik het ook niet op aan laten komen ;).
Dremel, decoupeerzaag etc heb ik gewoon.
Diverse soldeerbouten en meetapparatuur op electro-technisch gebied ook voorradig.

Waarom nog niet concreet begonnen?
Eerst denken en dan doen, is mijn credo. Ook omdat de vragen hieronder best wat impact hebben op het ontwerpen van de 'casemod', denk ik dat het nuttig is eerst en en ander te bediscussieren alvorens tot daadwerkelijke actie over te gaan.

Wat zijn dan nog de vragen?

Een van de dingen die ik me momenteel afvraag is hoe ik nou het beste de radiatoren kan positioneren. Het gaat hier vooral om de airflow, de waterflow zal serieel zijn (ik twijfel of parallele opstelling nou echt meerwaarde zal bieden in dit geval).

Het eerste idee wat in me opkomt is het verticaal (met de lange kant naar beneden) positioneren van de radiatoren, op een rijtje. De 3 grote achter elkaar, en de kleine naast de pomp zetten. Hierbij zal er dus een horizontale airflow in de kast moeten komen.
Lijkt me vrij goed te realiseren, echter vraag ik me af waar de airflow vandaan moet komen; het is veel slimmer om gebruik te maken van het feit dat warmte opstijgt (en zo een convectiestroom te creeeren).

Plan is dus naief.
Plan 2:

2 radiatoren boven elkaar plaatsen voor in de kast, en 2 boven elkaar achterin de kast. Kast aan onderzijde van gaten voorzien, waardoor de lucht aangetrokken kan worden. Klinkt al een stuk beter mijns inziens, maar waar moet het warme water dan als eerste in? De boven-onder-boven-onder, of boven-boven-onder-onder? Wat is hier wijs?

Ik denk dat het mischien wel interessant is om het koelblok aan een radiator vast te maken, om het oppervlak hiervan te vergroten waardoor de warmteoverdracht van deze laatste toe zal nemen. Vraag rijst dan over de bevestigingsmethode: is hardstolderen (wel eerst even netjes de radiator schuren) een idee? Zilverlijm lijkt me een ietwat prijzig voor dit doel.
Het koellichaam kan eventueel aan de achterzijde van de behuizing gemonteerd worden.
Nog andere ideeen?

Een andere vraag is hoe ik eigenlijk het geheel afkoppelbaar wil maken, weet iemand daar een mooi mechanisme voor? Ik zag bij freezinghardware 'snelsluitkoppelingen', maar 25E per koppeling vind ik toch wel heel erg veel.

Als er nog mensen zijn die gekke (out of the box) ideeen hebben, hoor ik dat uiteraard graag. Kritische noten worden uiteraard ook sterk gewaardeerd.

22-9-2008: Design desicion
Iig 2 van de grote rads gaan parallel. Dit vwg de discussie over het koelvermogen.

24-9-2008: Soundbridge in de receiver gemod
Met wat voorzichtig passen en meten en wat lijm:
http://pics.boudewijnector.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=83&g2_serialNumber=1
Was niet de bedoeling bij het begin, maar wel leuke gadget.
De input jack en de outputs werk ik netjes naar achteren (gebruik makend van de originele RCA connectoren).

Boudewijn wijzigde deze reactie 24-09-2008 23:49 (12%)

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Prima, in behandeling :)

• Boudewijn
  • Nu online
Er staan nog 2 dingen in de todo:
1: wat diagrammetjes maken indien dat verhelderend werkt.
2: wat foto's van de materialen die ik al heb,

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Okee, wat pics zou mooi zijn d:)b Bied wat meer duidelijkheid wat de beschikbare ruimte is etc.

• Boudewijn
  • Nu online
Gewoon 19" , standaard diepte (ongeveer 40cm) en 4U hoog.

Even opgezocht in de servicemanual:

455x168x375mm zijn de buitenmaten.
Foto's komen vanavond, net als een 3d-schetsje.

Koellichaam is trouwens 30x15x5 centimeter bij benadering.

Boudewijn wijzigde deze reactie 22-09-2008 13:37 (14%)

• Boudewijn
  • Nu online
Zoals beloofd:

http://pics.boudewijnector.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=39&g2_serialNumber=1
De kast, helaas passen de rads er niet van voor naar achteren in (zodat ze dus van links naar rechts kunnen blazen).
De rads bij de kast (jammer dat het net niets past). Let op de kleine radiator achter de 3e blauwe rad (dat blauwe is beschermfolie).
http://pics.boudewijnector.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=49&g2_serialNumber=1
Genoeg IO mogelijkheden :).
http://pics.boudewijnector.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=46&g2_serialNumber=1

http://pics.boudewijnector.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=52&g2_serialNumber=1
De potmeter gaan we misbruiken voor evt. fanspeed.

http://pics.boudewijnector.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=55&g2_serialNumber=1
De zaak draait prima met 1 CPU. Mobo ligt uit kast ivm RMA morgen oid (daarom ook niet de 2e... dan loopt het ding vast).

De rads en de pomp:
http://pics.boudewijnector.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=58&g2_serialNumber=1

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mooi, zo hebben we wat beeld ;)

Ik zou zeggen: Succes, en ik hoop dat er wat hulpvolle reply's komen en we deze CiP tot stand kunnen zien komen :)

• Boudewijn
  • Nu online
Dit is het plan qua montage in die versterkerkast:
http://pics.boudewijnector.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=62&g2_serialNumber=1

Even een korte legenda, bij dit schema van de zijkant van de kast:
rode pijlen -> water, met de flow aangegeven.
blauwe blokken == radiatoren.
groen blok == pomp
Gele blok == Koellichaam (deze moet uiteraard met de 'getande' kant uit de behuizing komen.
Groene pijlen -> Luchtflow.

rechterkant van hte plaatje is de achterkant, linkerkant is de voorkant.

Idee is dat je de warmste lucht niet langs de koudere radiator jaagt, dus bovenin de warmste radiator zet.
In het midden van de kast komt een tussenschot zodat we een mooi schoorsteentje creeren.

Het koellichaam wil ik aan de 2 warmste rads knutselen.
Weet iemand hoe dat moet? Afschuren en dan hardsolderen?

Fans kunnen evt bovenop de onderste 2 rads komen (heb 23db papst's liggen, dus dat komt helemaal goed.... echter vind ik dat geen uitdaging).

Is deze indeling slim?
Of juist niet? Hier is erg weinig interessants over te vinden.

• Wannial
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17:30
ziet er als een goed bezig uit! zal hem zeker in de gaten houden :Y)

ik snap alleen niet precies waar je dat koel lichaam aan wilt monteren?
het lijk mij juist dat deze de koel prestatie achteruit doet gaan van de rads?

• Boudewijn
  • Nu online
Nou, ik wil dat koellichaam aan de rads maken, zodat het oppervlak groter wordt.
De 'vinnen' evt buiten hangen, zodat daar lekker veel koele lucht langs de combinatie van rad+koellichaam vloeit.

• Flythe
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Misschien lees ik het niet goed maar is het de bedoeling dat de hardware (mobo etc.) ook in de kast komt of niet :?

Parallel aansluiten van de grote rads is hier misschien wel handig omdat het water dan langzamer door de rads heen stroomt heeft het meer tijd om warmte af te geven.

Vastsolderen van het koellichaam lijkt me vrij nutteloos aangezien de meeste warmte(/kanalen) via de lamellen afgegeven wordt en niet via de dikke gedeeltes. Of begrijp ik je idee van het bevestigen nu verkeerd?

Het mooiste lijkt mij om de 3x120mm rads naast elkaar op de bodem te monteren, met boven en onder voldoende gaten/fangrills om zo min mogelijk luchtstroom restrictie te krijgen, het kleinere rad kan dan tegen de zijkant aan? Ik zal er nog wat painskills op los laten om alles wat te verduidelijken ;).

Succes iig, je hebt een leuke wc setup dus doe er wat moois mee :P

• Boudewijn
  • Nu online
Parallel aansluiten is idd een idee... maar dat lijkt me lastiger met ontluchten.
Sowieso, zijn daar ook nog tips voor qua orientatie van die rads? Alle uitgangen in dezelfde richting, en de rads in dezelfde orientatie. Daardoor kun je door eea te laten hellen (de hele kast) de zaak ontluchten lijkt me.

Hardware blijft gewoon in mijn eigen kast (past never nooit niet in die versterkerkast).
Daar heb ik een (ongemodde) PC-V2100 voor.

Nou ja ik weet dus niet of dat nutteloos gaat zijn, ook omdat je daardoor juist meer warmte af gaa tvoeren.

Rads wil ik zo min mogelijk doen uiteraard, want dat is de uitdaging (met voldoende fans kan iedereen alles koud krijgen:+).

Boudewijn wijzigde deze reactie 22-09-2008 20:55 (19%)

• Flythe
  • Niet online
quote:
Boudewijn schreef op maandag 22 september 2008 @ 20:54:
Rads wil ik zo min mogelijk doen uiteraard, want dat is de uitdaging (met voldoende fans kan iedereen alles koud krijgen:+).
Fans dus? ;)

Even snel getekent:
geen idee hoe je een imageshack plaatje fatsoenlijk op GoT krijgt |:(

de 3 grote rads op de bodem van de kast en de kleine tegen de bovenkant aan, ik kan zo niet zien wat de verhoudingen zijn dus misschien kan die kleine er nog naast de grote op de bodem.
Als je voldoende fangrills etc. toepast dan kan je alles prima passief koelen lijkt me met bijna 11x120mm aan rad oppervlakte :P.

edit: om goed te kunnen ontluchten zorg dat alle aansluitingen van de rads dezelfde kant op wijzen en zet de kast op z'n zijkant. Zorg ook dat je voldoende slang hebt aan de pomp zodat je daar nog wat mee kan rommelen.

Flythe wijzigde deze reactie 22-09-2008 21:02 (39%)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Radiators parallel scheelt een hoop flow weerstand, want in elke rad zit een aantal meters leiding, met een hoop bochten. Weinig pompjes die daar van houden ;)
Wellicht een optie om gewoon alle 3 de grote rads op de grond te leggen, en aan de zijkant of bovenkant de ventilators als outtake?
Dat heeft bovendien minder weerstand qua airflow, omdat de fan het niet eerst door 1 rad hoeft aan te zuigen, en daarna weer door de volgende moet heenduwen, zoals in jouw ontwerp. Elke fan die er in zit zuigt de lucht aan via het oppervlak van 3 radiators totaal. Kun je dus een rustige airflow mee creëren.

• Flythe
  • Niet online
^^ zoiets bedoelde ik dus ;).

• Boudewijn
  • Nu online
quote:
Liever niet.
De zaak wordt met 1 275 nu 42C na 4 uur stressen (en dat op mijn LL kast liggend)...

http://img143.imageshack.us/img143/3743/wcax2.th.jpg
IMG-tagjes eromheen zetten ;).
quote:
de 3 grote rads op de bodem van de kast en de kleine tegen de bovenkant aan, ik kan zo niet zien wat de verhoudingen zijn dus misschien kan die kleine er nog naast de grote op de bodem.
Als je voldoende fangrills etc. toepast dan kan je alles prima passief koelen lijkt me met bijna 11x120mm aan rad oppervlakte :P.
Ja, maar dan zal 1 van de rads veel minder airflow genereren omdat deze stuk kouder is.
quote:
edit: om goed te kunnen ontluchten zorg dat alle aansluitingen van de rads dezelfde kant op wijzen en zet de kast op z'n zijkant. Zorg ook dat je voldoende slang hebt aan de pomp zodat je daar nog wat mee kan rommelen.
De rads met de output omhoog houden doe ik nu ook al ja als ik wil ontluchten.
Daarna omdraaien en nog een keer. Dan is alles er wel uit lijkt me.
Er gaat atm trouwens al dik 1.5l water in de setup.

Parallel is mischien toch wel een goed idee, alhoewel ik atm een mooi forse waterflow heb.
Zal zo eens een nieuw ontwerpje proberen te maken, op schaal :).

Gaaf zeg dat er weer eens gezellig mee wordt gedacht.

• Flythe
  • Niet online
- foutje

Flythe wijzigde deze reactie 22-09-2008 21:41 (98%)

• Flythe
  • Niet online
quote:
volgensmij had je rads ipv fans geschreven
quote:
Ja, maar dan zal 1 van de rads veel minder airflow genereren omdat deze stuk kouder is.
Als ze parallel aangesloten staan worden ze allemaal even warm, van die airflow moet je ook niet zoveel voorstellen water wordt maar een paar graden afgekoeld in rads dus de lucht warmt niet veel op.
quote:
Parallel is mischien toch wel een goed idee, alhoewel ik atm een mooi forse waterflow heb.
Zal zo eens een nieuw ontwerpje proberen te maken, op schaal :).

Gaaf zeg dat er weer eens gezellig mee wordt gedacht.
Het ziet eruit als een leuk project (met veel waterkoeling stuff :P), dan wek je bij mij al intresse op :D.

• Boudewijn
  • Nu online
Okay even over rads en fans (ik heb ze idd volgens mij gemixed);

rads, ik denk dat ik hieraan genoeg heb.
fans, liever niet. Dat is de sport :).

Ik denk dat ik grote rads parallel zet, en dan daarachter serieel de 2 andere.
De grote rads zet ik niet in 3-voud omdat me dit een berg connectorwerk kost denk ik (weet dat het duur is, maar verander mischien van gedachten).

Weet iemand een beetje een leukere leverancier dan freezinghardware voor dit soort spullie? (vind fh namelijk veeeeeeeeeel te duur).

Flythe, stuur me dat plaatje eens per mail\DM. Dan gooi ik het even bij elkaar in mijn hosting.

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

http://img143.imageshack.us/img143/3743/wcax2.jpgDan is het geen irritante thumb meer... :)

Op zich interessant projectje als ik het zo zie.

Ga je trouwens het LCD'tje en de knopjes van de voorkant van de versterker trouwens ook gebruiken? Zou wel gaaf zijn! :)

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• Boudewijn
  • Nu online
GJtje, mischien. het is een custom controller IC.
Ik denk dat ik er mijn roku\soundbridge in ga modden.
Voedinkje (12V en 5V) komt er toch al in.

Dan komt er nog 'echt' muziek uit de versterker ook :P (moet de versterker wel aan een eindversterker hangen, maar dat terzijde).

Dat plaatje 'jat' ik even, zodat alles mooi bij elkaar blijft :).

Iemand ideeen over een betaalbaar en vrij degelijk afkoppelmechanisme?

• Flythe
  • Niet online
Voor shop is highflow.nl aan te raden, goede beoordelingen in de shopwatch en relatief goedkoop.

highflow heeft snelkoppelingen in verschillende maten, ze zijn echt _duur_ maar veel goedkoper ga je ze ook niet vinden denk ik ;(.

Ze hebben ook dit ding:
http://highflow.nl/image.php?object_type=detailed&image_id=2702
hier te vinden, kan je al je rads parallel zetten als je wilt ;).

• DeKemp
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 11-09 14:39
Pas wel op met die doppen van koolance. sommige hebben een slechte coating en dan komt er ijzer dus een redox reactie.

• Boudewijn
  • Nu online
Mja ik gok dat ik het ijzer dan vanzelf op het koper op zie duiken :+.

Net even gekeken naar kraantjes, die dopjes etc... weer 100E verder :/. Echt niet meer leuk.
Die 3 grote parallel zetten is natuurlijk wel gaaf.

• Boudewijn
  • Nu online
Ik heb besloten mijn soundbridge in te bouwen, en dit ook nog eens zometeen te doen.
Reden is dat we dan een leuk beginnetje hebben zonder meteen aan de water-setup te hoeven rommelen.
Hier komen uiteraard zo foto's van.

Verder wil ik mijn nvidia 2000 pro chipset koelen (daar zit atm een heeeeeel noisy 38mm fannetje op), en ik zie deze koeler op V&A voorbij komen.
V&A aangeboden: Innovatek Micro-koeler
We gaan eens kijken of we dat kunnen combineren ;) (weer 10E bespaard).

Alle foto's zijn trouwens op full-size te zien op http://pics.boudewijnector.nl

• Boudewijn
  • Nu online
24-9-2008: Soundbridge in de receiver gemod
Met wat voorzichtig passen en meten en wat lijm:
http://pics.boudewijnector.nl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=83&g2_serialNumber=1
Was niet de bedoeling bij het begin, maar wel leuke gadget.
De input jack en de outputs werk ik netjes naar achteren (gebruik makend van de originele RCA connectoren).

Alles lijkt nog te werken, inclusief het IR oogje. Was eventjes bang dat ik die moest verplaatsen (ook wel jammer, ik heb zin in weer eens een goede pot solderen).

• Vincent67
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23-02-2018
Ziet er mooi uit.. alleen jammer dat het LCD'tje te klein is voor het scherm..

• Boudewijn
  • Nu online
Ja dat is idd jammer, anderszijds zie je er veel van nu er licht achter het display 'brandt'. Als het in een donkere kast zit is het meteen stukken minder lelijk :). Ter vergelijking: dat paarse ding links (dat cirtkeltje) is het 'zwarte' oogje waar het IR oogje achter zat ;).

• Boudewijn
  • Nu online
Updateje:

Morgen komt de graka binnen die wel op mijn koeler past (gewoon een G92 gekocht ipv een G80 koeler te zoeken :P).
Helaas niet het NB blokje.
Mogelijk ook nog een ander dual #940 mobo met PCIe (heb er zat met agp :/), helaas wel zonder scsi.
Maar goed dat maakt voor deze mod niet uit.

Ik ga denk ik dan morgen meteen de radiatoren monteren, en ga er 2 parallel zetten.
CPUs komen denk ik in serie, ik dacht dat parallel wel slim was omdat de een anders beduidend warmer water zou gaan krijgen, maar dat lijkt wel goed te gaan (genoeg koelcapaciteit: ik zit na een uur stressen met 1 CPU, zonder fans op 35C *O*).
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True