Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Brom in PC speakers. Probleem zit in de stroombron?

Pagina: 1
Acties:

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik heb hier thuis een Piaggio Apecar staan. Er zit standaard geen ruimte of iets dergelijks voor een normale geluids installatie. Nou wil ik dus voor tochten of scouting activiteiten waarmee ik dus moet reizen wel graag muziek wil hebben of ook tijdens het rijden. Nou ben ik dus op zoek gegaan naar oplossingen om toch muziek te krijgen op een of andere manier.

De eerste oplossing kwam al direct omdat wij een boot hebben. Hier hadden wij een sigaret aansteker hier hadden wij een Belkin AC Anywhere( constant vermogen 300W en een piekvermogen van 600W)
Het leuke aan een Apecar is dat toevallig ook een sigaretaansteker inzit die je kan gebruiken voor deze doeleinden. Ik sluit daar dus goedkope logitech boxen( S100 black)

Nou ja ik start de motor en rij weg. Waarempel werkt het en goed ook. Nadeel zijn 2 dingen. De eerste is dat er een zachte brom inzitten. Nou ja ik negeer dat en denk het trekt wel weg. Mijn muziek onderweg tijdens een rondje rijden en het wilde goed.( begon wel te vervormen bij hoog volume maar dat nam ik voor lief)

Nou na een tijdje rijden in eens stoppen de boxen ermee. Maar de omvormer blijft aan. Ik test thuis de boxen. Kapot, krijg er geen kick meer uit.

Nou had ik dus toevallig nog een 2.1 set van Thrust thuis staan die ik dus ook maar ben gaan uitproberen. Nam ietsjes meer ruimte in vooral de subwoofer maar het wilde en was nog lomper :+ Het paste en het geluid was voor zoiets echt geweldig grappig :D

Het enige nadeel is dat er dus nog steeds een brom inzit. Die ik dus weg wil hebben zodat ik niet bang hoef te zijn dat deze boxen weer kapot gaan en ik echt boxen moet gaan kopen.

Het probleem is dus dat het mogenlijkheid in een paar dingen kan zitten. Het is de combinatie van de omvormer auto stekker( hoor ik hier in het topic) Maar als het probleem groter is dan de omvormer combinatie alleen weet ik alleen niet in welk topic ik moet zijn( wat zowiezo al moeilijk is nu.

Zijn er mensen die weten hoe ik de brom eruit haal en ervoor zorg

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30
kijk eens hier na : http://www.breem.nl/fldtechniek/pgstoring.htm

Misschien is het een dc-component in je spanningstoevoer. Nadeel is gewoon dat stroom uit een 50cc 2takt motortje niet altijd even "schoon" en constant is.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:47
De omvormer heeft waarschijnlijk een gemodificeerde sinus, en daar is je PC set niet zo blij mee. Vandaar ook dat hij er kapot door is gegaan.

De brom komt waarschijnlijk door het motorblok, en de ontsteking e.d.

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
3V3RT schreef op maandag 22 september 2008 @ 08:53:
kijk eens hier na : http://www.breem.nl/fldtechniek/pgstoring.htm

Misschien is het een dc-component in je spanningstoevoer. Nadeel is gewoon dat stroom uit een 50cc 2takt motortje niet altijd even "schoon" en constant is.
Ik ga vanavond eens lezen en kijken of daar oplossingen in staan. Keep you posted :+
ThinkPadd schreef op maandag 22 september 2008 @ 08:56:
De omvormer heeft waarschijnlijk een gemodificeerde sinus, en daar is je PC set niet zo blij mee. Vandaar ook dat hij er kapot door is gegaan.

De brom komt waarschijnlijk door het motorblok, en de ontsteking e.d.
Ik heb gisteravond getest en hij doet het niet alleen maar als de motor aanstaat maar ook als hij uitstaat en de sleutel zit nog niet in het contact. Ik weet niet of dat verschil maakt?
Hoe kom ik erachter dat de omvormer daadwerkelijk een gemodificeerde sinus heeft? Ik ben niet zo bekend met elektronika en dat soort dingen :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• ThinkPad
Als je een TL balk op de omvormer aansluit, en die gaat heel raar knipperen enzo, dan heb je een gemodificeerde sinus.

Je kunt het ook bekijken met een oscilloscoop, maar ik denk niet dat je die thuis hebt staan :P

• 3V3RT
Jij zegt dat hij ook werkt zonder het contact aan, dat doet mij dan vermoeden dat hij op je accu is aangesloten. Een accu produceert gelijkspanning en misschien heeft dus die omvormer problemen om die gelijkspanning om te zetten in wisselspanning.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Inderdaad 3V3RT, de goedkopere omvormers produceren geen sinusvormige spanning, zelfs niet iets wat op een sinus lijkt, maar zoals al is genoemd een gemodicifeerde sinus, d.w.z. een getrapte blokgolf. En dat houdt automatisch een stevig aantal harmonische componenten in, oneven veelvouden van de grondfrequentie met afnemende amplitude. Dit is gewoon inherent aan de hoekige golfvorm van de wisselspannig.
Goede filtering en afvlakking van gelijkspanningen daarna zou dit probleem moeten oplossen, maar als dat niet ideaal is, dan heb je inderdaad kans op problemen als vermeld.

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Techneut schreef op maandag 22 september 2008 @ 18:18:
Inderdaad 3V3RT, de goedkopere omvormers produceren geen sinusvormige spanning, zelfs niet iets wat op een sinus lijkt, maar zoals al is genoemd een gemodicifeerde sinus, d.w.z. een getrapte blokgolf. En dat houdt automatisch een stevig aantal harmonische componenten in, oneven veelvouden van de grondfrequentie met afnemende amplitude. Dit is gewoon inherent aan de hoekige golfvorm van de wisselspannig.
Goede filtering en afvlakking van gelijkspanningen daarna zou dit probleem moeten oplossen, maar als dat niet ideaal is, dan heb je inderdaad kans op problemen als vermeld.
Oftewel kort samengevat als ik eentje koop met goeie filtering en afvlakking betekent het probleem weg is. Heeft iemand dan ook enig idee hoe duur dit soort omvormers zijn en vooral waar die te koop zijn? Want vermoedelijk word dit een tripje naar de elektronika speciaalzaak en zoeken naar het apparaat wat geschikt is, Wat vermoedelijk ook een hoge prijs meebrengt

• ThinkPad
Zuivere sinus omvormer zijn duur.

Kun je niet beter op zoek gaan naar een autoradio? Die heeft geen last van brom e.d.

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 22 september 2008 @ 21:42:
Zuivere sinus omvormer zijn duur.

Kun je niet beter op zoek gaan naar een autoradio? Die heeft geen last van brom e.d.
Het probleem is dat de cabine zo klein is dat er niet een logische indeling of manier is om het netjes aan te sluiten om voldoende volume te krijgen. De boxen krijg je nog wel netjes weggewerkt maar dan is er geen ruimte meer voor de radio zelf :+ Zo weinig ruimte is er dus in het karretje. Heb net wel 2 uur lang gereden en ondanks dat hij nog bromde, maar niet storend en hij heeft het dus alle 2 uur constant gedaan :D Zonder kapot te gaan. Dus voorlopig laat ik het lekker zo :+ Heb ik dus de tijd om een betere te zoeken :+

• Techneut
  • Niet online
Touchdomex schreef op maandag 22 september 2008 @ 18:27:
Oftewel kort samengevat als ik eentje koop met goeie filtering en afvlakking betekent het probleem weg is. .....
Ik vrees dat dit even een klein misverstandje is, ik bedoelde daarmee de apparatuur die er op is aangesloten.

• 3V3RT
Laatste noodoplossing zou zijn om een flinke condensator na de omvormer te zetten die het signaal enigzins vloeiender maakt, maar ik zou gewoon een nette omvormer kopen. Hoe duur? dat zou ik je niet kunnen vertellen, maar ga maar uit van minimaal 60 euro.

• Techneut
  • Niet online
Vlakt inderdaad wat af. Misschien nog beter een filterschakeling zoals die zich bevindt in PC's, dus een combinatie van spoelen en condensatoren:
Afbeeldingslocatie: http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/netfilter.gif
Lees voor PC voeding je aangesloten apparatuur.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Misschien rare gedachte hoor maar waarom wil je het met omvormer doen? Je pc speakers werken waarschijlijk intern gewoon met DC en dan kun je beter een stabiliserend voedinkje ertussen zetten die gelijk de gewenste DC spanning levert direct uit je accu.

kijk hier eens bijvoorbeeld http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/ptn78060h.html

Hebben een ingangsbereik van 7-36V en zijn er tot 6A op de uitgang (uitgangs spanning is regelbaar met een weerstand).

Klein en compact en kost geloof ik iets van 10 dollar

[ Voor 34% gewijzigd door Steefph op 23-09-2008 09:52 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• Techneut
  • Niet online
Ja, maar dan heb je het alleen nog maar over de speakers, die kunnen daarmee helemaal perfect zijn. Maar als uit de versterker brom komt, dan wordt dat genadeloos door de speakers weergegeven. En als die versterker 230V~ nodig, heeft, tja ...... Of is dat niet het geval?

Persoonlijk zou ik het inderdaad oplossen met al die 230V~ spullen opzij te gooien en een 12V= type te kopen voor de totale installatie. De huidige exemplaren zijn dacht ik vrij compact. Dus niks omvormer, want een goede omvormer kost misschien wel net zoveel als nieuwe geluidsapparatuur.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:37
Als het gaat om computerspeakers zijn die meestal met ingebouwde versterker :)

Touchdomex: wat je het beste kunt doen is een speakersetje kopen met externe voedingsadapter (zodat je de boel niet moet ombouwen om'm op DC te laten werken) en een DC-DC converter gebruiken ipv de bijgeleverde adapter om dat ding te voeden...

• Techneut
  • Niet online
ls470 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 21:12:
Als het gaat om computerspeakers zijn die meestal met ingebouwde versterker :)
............
Klopt helemaal, maar ze zullen hun signaal vervolgens toch ergens vandaan moeten halen, en of die signaalbron nou ook een versterker is met van alles er op of er aan (tuner etc.), of enkel een CD-speler of wat dan ook en als die signaalbron gevoed wordt door een slechte omvormer dan houd je toch het zelfde probleem. Dat is wat ik bedoelde. En dus ook met mijn vraag of daar sprake van is, want dat is in het verhaal niet helemaal duidelijk. Is dáár geen sprake van, dan heb je natuurlijk helemaal gelijk met je advies.

Verwijderd

Techneut schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 09:42:
Vlakt inderdaad wat af. Misschien nog beter een filterschakeling zoals die zich bevindt in PC's, dus een combinatie van spoelen en condensatoren:
[afbeelding]
Lees voor PC voeding je aangesloten apparatuur.
Dat werkt in deze toepassing natuurlijk voor geen meter, want dit soort filter is niet bedoeld om l.f. brom weg te werken, maar om h.f. spikes weg te werken, inductie en capaciteit zijn veel te laag voor l.f.
Een filter, dat wèl zou kunnen werken, bevat spoel van enkele Henry's en elco's van zo'n 10.000 uF.

• Techneut
  • Niet online
Je hebt natuurlijk gelijk, niet zo gauw "al brainstormend" aan gedacht.
Pagina: 1