Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

raar blokje ipv é op pagina

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn html code aangegeven:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />

Dan zou het toch zo moeten zijn dat é correct wordt weergegeven? Nu krijg ik een raar blokje.

Zie ik iets over het hoofd?

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 13:40

André

Analytics dude

Gebruik je in alle zaken op je website UTF-8? De database, de HTML editor, enz.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:20

Sebazzz

3dp

En wordt de pagina ook daadwerkelijk als UTF-8 verzonden?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb meerdere websites in dezelfde public html map zitten en deze websites hebben er geen last van maar ze zijn dan ook wel in Joomla gebouwd. Deze website heb ik gewoon in Word getikt, geen HTML editor gebruikt.
Waar op de database zou ik dat moeten aangeven dan?

Verwijderd

Topicstarter
Sebazzz schreef op zondag 21 september 2008 @ 18:55:
En wordt de pagina ook daadwerkelijk als UTF-8 verzonden?
Hoe zie ik dat?
(via Beeld > Paginabron staat het er wel)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2008 18:59 ]

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

code:
1
&eacute;

gebruikt?

[ Voor 23% gewijzigd door Wokkels op 21-09-2008 19:05 ]

Permanent wintericon!

Verwijderd

Topicstarter
nee. waar zou ik dat moeten gebruiken dan?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 19:08:
[...]

nee. waar zou ik dat moeten gebruiken dan?
In de html....

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:18

crisp

Devver

Pixelated

Waarom zou je je toevlucht nemen tot entities? Da's (zeker met UTF8) helemaal niet nodig...
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 18:58:
[...]

Hoe zie ik dat?
(via Beeld > Paginabron staat het er wel)
Sebazz doelt op de HTTP headers; in Firefox kan je dat bijvoorbeeld zien onder Tools -> Page Info achter Encoding: (sorry, heb alleen een engelse versie hier)

[ Voor 64% gewijzigd door crisp op 21-09-2008 19:12 ]

Intentionally left blank

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

crisp schreef op zondag 21 september 2008 @ 19:10:
Waarom zou je je toevlucht nemen tot entities? Da's (zeker met UTF8) helemaal niet nodig...
Nee op zich niet, maar als het om de een of andere reden niet wil lukken dan doe ik gewoon altijd stiekem een entity. :)

Permanent wintericon!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Wokkels schreef op zondag 21 september 2008 @ 19:12:
[...]

Nee op zich niet, maar als het om de een of andere reden niet wil lukken dan doe ik gewoon altijd stiekem een entity. :)
Da's dan symptoom bestrijding en dus een teken dat je ergens anders iets gewoon fout doet...

Intentionally left blank

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Of de hoster :)

Permanent wintericon!

Verwijderd

Topicstarter
ik snap er niets meer van. ik dacht dat als ik

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />

gebruik het automatisch zou gaan?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
In welke browser heb je het probleem ?

ps: hier op GoT wordt "<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-15">" gebruikt zonder entiteiten en dat werkt wel netjes...

mss gebruik je de verkeerde charset - probeer indien mogelijk diezelfde set als hier eens ?
(nogal gemerkt dat een utf-8 gevoelig is aan letters met accenten vooral zodra je gene IE gebruikt)

edit: en met net te testen in firefox geeft een utf-8 inderdaad een raar vakje in firefox, en een iso-... wel een correcte é ...
het zit hem dus in je charset.

[ Voor 17% gewijzigd door soulrider op 21-09-2008 19:24 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:20

Sebazzz

3dp

crisp schreef op zondag 21 september 2008 @ 19:10:
Is dat niet benodigd voor valide HTML danwel XHTML/XML. De validator loopt er in ieder geval aardig op vast.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Sebazzz schreef op zondag 21 september 2008 @ 19:41:
[...]

Is dat niet benodigd voor valide HTML danwel XHTML/XML. De validator loopt er in ieder geval aardig op vast.
Speciale karakters zoals < > " en & dien je inderdaad, afhankelijk van de context, te encoden, maar verder hangt het volledig af van je karakterset. Een ongecodeerde é is gewoon valide in bijvoorbeeld ISO-8859-x (en is in unicode/UTF8 een double-byte karakter).

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-15">

gebruiken werkt ook niet, ik krijg dit te zien: ��n ipv één.

Ik gebruik Firefox 3.0.1

• soulrider
vreemd dat die het hier wel doet ...
heb je er nergens een proxy, router of ander script tussen zitten die alles verknoeit ?

(test hier op eigen laptop met usbwebserver en daar doet diezelfde firefox het wel netjes met die charset hoor - krijg je hier op GoT trouwens ook rare tekens voor je "één" ? Indien niet zit het in je pagina/op je eigen webhost)

Verwijderd

Topicstarter
correctie

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-15">

werkt wel, zowel in FF als IE.

Dank u allen!

Verwijderd

Topicstarter
soulrider schreef op zondag 21 september 2008 @ 20:05:
vreemd dat die het hier wel doet ...
heb je er nergens een proxy, router of ander script tussen zitten die alles verknoeit ?

(test hier op eigen laptop met usbwebserver en daar doet diezelfde firefox het wel netjes met die charset hoor - krijg je hier op GoT trouwens ook rare tekens voor je "één" ? Indien niet zit het in je pagina/op je eigen webhost)
Het werkt nu wel met <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-15">

maar zie jullie dan niet die gekke vierkantjes hier �� ??

• soulrider
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 20:07:
[...]

Het werkt nu wel met <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-15">

maar zie jullie dan niet die gekke vierkantjes hier �� ??
graag gedaan, en de "één"-tjes komen hier goed door, enkel bij je laatste zin krijg ik vierkantjes zichtbaar die zoals je merkt in de quote hierboven worden vertaald naar 'weet-ik-het'...
code:
1
...gekke vierkantjes hier &#65533;&#65533;

ps: mocht je nog zulke problemen hebben kan je best even spieken in de code van een site waar het wel werkt zoals jij het wilt... wil je de uitleg erachter is er hierboven een goede link neergezet, en kan er nog meer info via *favo zoekmachine* gevonden worden

edit adhv robIII opmerkingen: daarmee dat ik de tip/vragen stel of er iets tussen zijn webserver en zijn host zit die met de charset of headers kan spelen. spijtig genoeg is de vraag onbeantwoord gebleven. Is voor mij ook de reden waarom ik een lokale server draai om te testen met bokkende html-code (en php, css, js, ...), dan ben ik zeker dat er niets tussen de server en de client zit. Werkt het dan wel is het netwerk/online server/..., niet de code op zich.
als ik de opmerking van TS lees heeft ie ook op deze site deels problemen - of had hij het toch in het begin. - mss dat TS kan inlichten waarom die alternatieve charset eerst niet werkte en nadien wel...

[ Voor 53% gewijzigd door soulrider op 21-09-2008 23:13 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Sahib, ik wil je even wijzen op het topickicken binnen 24 uur waar je je in dit topic meermalen aan schuldig maakt; als je als laatste een reply hebt gepost en je wil nog iets toevoegen, gebruik dan de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif-knop a.u.b. En je reply hierboven (met enkel een smiley) voegt al helemaal niets nuttigs toe; laat die dan voortaan ook a.u.b. achterwege ;)

Tot slot: het is al door crisp, eamelink en André (<< check mijn é :P ) aangekaart hier en ik wil je dan nog als tip graag meegeven: verdiep je even in waar je mee bezig bent. Gewoon een andere encoding kiezen "omdat die toevallig werkt" is natuurlijk hetzelfde als een sloopkogel gebruiken om je tuinmuurtje om te gooien terwijl je eigenlijk gewoon je moker verkeerd hanteert (en wee degene die mijn metafoor gaat zitten analyseren :P ). Je kunt je beter even inlezen in de materie en het voortaan goed doen omdat je wéét (ej, meer é's :P ) waarmee je bezig bent dan telkens maar in het wilde weg encodings gaan zitten proberen ;)

In dit geval is de kans groot dat je in je HTML een bepaalde encoding aangeeft, maar dat de webserver de pagina in een andere encoding verstuurt (inc. de daarbij behorende headers, die dus niet overeen zullen (hebben ge)komen). Besef goed dat een webserver meer dan enkel je HTML verstuurt; je zult dus niet altijd alles terugzien in de broncode van je pagina.

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 21-09-2008 22:16 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1