Ik ben bezig met het inbouwen van een car-pc. Hierbij hoort natuurlijk ook het toevoegen van handsfree functionaliteit over BT. Ik was al helemaal gelukkig dat er nog een oude Nokia carkit in mijn auto zat, dus aan het draadje van de microfoon heb ik mooi een mono 3,5mm jack gesoldeerd maar deze werkt helaas niet.
Na enig zoeken op dit forum ben ik er dus wel achter gekomen waar dat goed aan kan liggen: het zal wel een dynamische mic zijn. (zie het gequote bericht onderaan).
Dus op zoek gegaan naar een condensator / electret microfoon die (als ik het allemaal goed heb begrepen) sowieso wel aan een PC moet kunnen functioneren.
Ben ondertussen dus al aardig wat modelletjes tegengekomen die me wel aanstaan. Enkele op rij:
- Olympus ME-52W (vooral het 'noise cancelling' is voor in de auto natuurlijk wel handig
)
- Sony ECM-DM5P
- Hama 57151
Wat me nu zo opviel, is dat de 1e twee die genoemd worden dus niet zo'n 3-polige jack gebruiken, maar toch een electret condenser horen te zijn (van die Olympus had ik dat ergens anders kunnen vinden). Die Olympus en Sony zijn ook in stereo-variant te krijgen, en daar zit (natuurlijk) wel een 3-polige jack aan.
Die Hama (de goedkoopste by far) heeft dan wel weer een 3-polige jack.
Hoe kunnen die mics met een 2-polige stekker hun voeding dan krijgen uit een gewone pc mic-ingang? Of heeft dat niks met het aantal polen te maken (zoals hieronder in de quote staat)?
Wie kan hier duidelijkheid in scheppen? Kan ik deze exemplaren wel 'gewoon' op de pc aansluiten of gaat dat toch niet werken?
Na enig zoeken op dit forum ben ik er dus wel achter gekomen waar dat goed aan kan liggen: het zal wel een dynamische mic zijn. (zie het gequote bericht onderaan).
Dus op zoek gegaan naar een condensator / electret microfoon die (als ik het allemaal goed heb begrepen) sowieso wel aan een PC moet kunnen functioneren.
Ben ondertussen dus al aardig wat modelletjes tegengekomen die me wel aanstaan. Enkele op rij:
- Olympus ME-52W (vooral het 'noise cancelling' is voor in de auto natuurlijk wel handig
- Sony ECM-DM5P
- Hama 57151
Wat me nu zo opviel, is dat de 1e twee die genoemd worden dus niet zo'n 3-polige jack gebruiken, maar toch een electret condenser horen te zijn (van die Olympus had ik dat ergens anders kunnen vinden). Die Olympus en Sony zijn ook in stereo-variant te krijgen, en daar zit (natuurlijk) wel een 3-polige jack aan.
Die Hama (de goedkoopste by far) heeft dan wel weer een 3-polige jack.
Hoe kunnen die mics met een 2-polige stekker hun voeding dan krijgen uit een gewone pc mic-ingang? Of heeft dat niks met het aantal polen te maken (zoals hieronder in de quote staat)?
Wie kan hier duidelijkheid in scheppen? Kan ik deze exemplaren wel 'gewoon' op de pc aansluiten of gaat dat toch niet werken?
remco_k schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 13:37:
Begin eens met vertellen wat voor soort microfoon je nu hebt, desnoods met een foto'tje ervan (en van de connector).
Microfoons kopen met batterijen is onzin. Als je een computer microfoon koopt, dan is dat een versterkte (=condensator) microfoon en zijn voedingsspanning krijgt hij via hetzelfde connectortje wat je in je geluidskaart stopt. Als je betere kwaliteit wilt, kan je beter de stap met batterijen overslaan en 'echte' microfoons gaan kopen.
Ik zet erop in dat je een dynamische microfoon hebt (=niet versterkt) en dan is het geluid inderdaad heel zacht. 9 van de 10 keer kan je dat mooi aan de gebruikte connector zien.
Ziet de connector er zo uit:
[afbeelding]
(2 zwarte ringen op het metalen gedeelte) dan is het waarschijnlijk een condensator microfoon.
En zo:
[afbeelding]
(1 zwarte ring op het metalen gedeelte) dan is het een dynamische mic en die kan je op huis tuin en keuken geluidskaarten niet aansluiten. (kan wel, maar werkt niet en krijg je het probleem wat je nu hebt: heel zachte stem).
Zoals gezegd vermoed ik dat je een dynamische mic hebt, dat is dan de oorzaak van je probleem. Een nieuwe geluidskaart kopen zal dan niet helpen. Een nieuwe microfoon kopen helpt wel.