Microfoon voor bij car-pc: electret maar toch mono-jack ?

Pagina: 1
Acties:

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-12 16:22
Ik ben bezig met het inbouwen van een car-pc. Hierbij hoort natuurlijk ook het toevoegen van handsfree functionaliteit over BT. Ik was al helemaal gelukkig dat er nog een oude Nokia carkit in mijn auto zat, dus aan het draadje van de microfoon heb ik mooi een mono 3,5mm jack gesoldeerd maar deze werkt helaas niet.

Na enig zoeken op dit forum ben ik er dus wel achter gekomen waar dat goed aan kan liggen: het zal wel een dynamische mic zijn. (zie het gequote bericht onderaan).

Dus op zoek gegaan naar een condensator / electret microfoon die (als ik het allemaal goed heb begrepen) sowieso wel aan een PC moet kunnen functioneren.
Ben ondertussen dus al aardig wat modelletjes tegengekomen die me wel aanstaan. Enkele op rij:
- Olympus ME-52W (vooral het 'noise cancelling' is voor in de auto natuurlijk wel handig :))
- Sony ECM-DM5P
- Hama 57151

Wat me nu zo opviel, is dat de 1e twee die genoemd worden dus niet zo'n 3-polige jack gebruiken, maar toch een electret condenser horen te zijn (van die Olympus had ik dat ergens anders kunnen vinden). Die Olympus en Sony zijn ook in stereo-variant te krijgen, en daar zit (natuurlijk) wel een 3-polige jack aan.
Die Hama (de goedkoopste by far) heeft dan wel weer een 3-polige jack.

Hoe kunnen die mics met een 2-polige stekker hun voeding dan krijgen uit een gewone pc mic-ingang? Of heeft dat niks met het aantal polen te maken (zoals hieronder in de quote staat)?

Wie kan hier duidelijkheid in scheppen? Kan ik deze exemplaren wel 'gewoon' op de pc aansluiten of gaat dat toch niet werken?
remco_k schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 13:37:
Begin eens met vertellen wat voor soort microfoon je nu hebt, desnoods met een foto'tje ervan (en van de connector).

Microfoons kopen met batterijen is onzin. Als je een computer microfoon koopt, dan is dat een versterkte (=condensator) microfoon en zijn voedingsspanning krijgt hij via hetzelfde connectortje wat je in je geluidskaart stopt. Als je betere kwaliteit wilt, kan je beter de stap met batterijen overslaan en 'echte' microfoons gaan kopen.

Ik zet erop in dat je een dynamische microfoon hebt (=niet versterkt) en dan is het geluid inderdaad heel zacht. 9 van de 10 keer kan je dat mooi aan de gebruikte connector zien.

Ziet de connector er zo uit:
[afbeelding]
(2 zwarte ringen op het metalen gedeelte) dan is het waarschijnlijk een condensator microfoon.

En zo:
[afbeelding]
(1 zwarte ring op het metalen gedeelte) dan is het een dynamische mic en die kan je op huis tuin en keuken geluidskaarten niet aansluiten. (kan wel, maar werkt niet en krijg je het probleem wat je nu hebt: heel zachte stem).

Zoals gezegd vermoed ik dat je een dynamische mic hebt, dat is dan de oorzaak van je probleem. Een nieuwe geluidskaart kopen zal dan niet helpen. Een nieuwe microfoon kopen helpt wel.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Nou, laat ik dan zelf even reageren.
Allereerst valt het tijdstip van mijn post me ontzettend op: 13:37 :P

En hoewel je redelijk uit kunt gaan van dat ringetjes verhaal wil ik er wel bij vermelden dat het geen vast gegeven is.

Een microfoon met aansluiting met maar 1 ring (zeg: mono jack) kan ook via die jack prima z'n spanning krijgen van de geluidskaart.
In de professionele wereld wordt zoiets phantoom voeding genoemd. De voedingsspanning loopt over dezelfde aders als het signaal van de microfoon.
Dat werkt prima omdat de voedingsspanning gelijkspanning is en het signaal van de microfoon wisselspanning. Dat valt in de geluidskaart weer prima te scheiden.

Echter, of geluidskaarten allemaal met dergelijke 'mono jacks' om kunnen gaan en dan ook nog daadwerkelijk voedingsspanning geven, dat hangt echt van het ontwerp van de geluidskaart af.

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 21-09-2008 21:39 ]

Alles kan stuk.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:07
@ remco_k, Ik gok dat je in een andere tijdzone zit ? Zie hier 21:37 ;)
Wat betreft je microfoontje, het is vrij eenvouding met een AA/AAA accu, een diode en een weerstandje een simpel voedinkje te maken dat heel lang meegaat.. (of je moet ergens een aftap punt van je 12v accu vandaan halen waar altijd spanning op blijft, maar meestal levert dat nogal storing op door stoor bronnen in de auto)

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 21-09-2008 21:47 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

DukeBox schreef op zondag 21 september 2008 @ 21:46:
@ remco_k, Ik gok dat je in een andere tijdzone zit ? Zie hier 21:37 ;)
offtopic:
Ik doelde op de post van mij die in de TS aan wordt gehaald

Alles kan stuk.

• CJ_Latitude
remco_k schreef op zondag 21 september 2008 @ 21:37:
Nou, laat ik dan zelf even reageren.
Allereerst valt het tijdstip van mijn post me ontzettend op: 13:37 :P

En hoewel je redelijk uit kunt gaan van dat ringetjes verhaal wil ik er wel bij vermelden dat het geen vast gegeven is.

Een microfoon met aansluiting met maar 1 ring (zeg: mono jack) kan ook via die jack prima z'n spanning krijgen van de geluidskaart.
In de professionele wereld wordt zoiets phantoom voeding genoemd. De voedingsspanning loopt over dezelfde aders als het signaal van de microfoon.
Dat werkt prima omdat de voedingsspanning gelijkspanning is en het signaal van de microfoon wisselspanning. Dat valt in de geluidskaart weer prima te scheiden.

Echter, of geluidskaarten allemaal met dergelijke 'mono jacks' om kunnen gaan en dan ook nog daadwerkelijk voedingsspanning geven, dat hangt echt van het ontwerp van de geluidskaart af.
OK, hartstikke duidelijk, thanks!

Dus dat wordt uitzoeken of de geluidskaart in m'n car-pc het aankan of kopen en proberen.
Tot nu toe heb ik het met twee laptops geprobeerd, ontwetend dat er verschil in geluidskaart kan zijn. Ik had verwacht dat het een drama zou zijn om uit te vogelen of de geluidskaart in deze laptops dat ondersteunt, maar een keer zoeken op de Lenovo site gaf het antwoord al :)
Audio
Chipset is AD1981HD
- Intel High Definition Audio (Azalia) compatible
- One 0.5watt internal speaker (mono)
- 16-bit and 8-bit stereo playback and recording
- Microsoft DirectSound Ver9.0c or later supported
- Volume up, down, and mute buttons
- 1/8" audio in/out jacks:
- One for mono microphone with the phantom power.
- One for stereo headphone output
Nu nog uitzoeken voor de car-pc...

• CJ_Latitude
Goed, een paar dagen verder en weer wat info gezocht. Via de documentatie van het moederboard (Intel D945GCLF) erachter gekomen dat er een Intel 82801GB ICH7 audio chipset in zit. Uit de documentatie van die chipset (p. 28) blijkt dat het ding helaas geen phantoom voeding leveren.

Wat ik dan echter nog niet snap is het volgende. In Remco's eerdere post staat dat een simpele mic voor aan de pc de spanning via de geluidskaart haalt. Maar ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke simpele mic niet zou werken aan dit moederboard (aangezien dit een redelijk standaarrd mobo is). :?

Ik zal eens kijken of ik binnenkort eens zo'n simpele mic kan scoren om te testen.
Pagina: 1