Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik loop in termen van technische kennis vrees ik nogal achter op de gemiddelde tweaker, maar omdat ik na vele pagina's te hebben bekeken nog altijd geen duidelijk beeld heb van de mogelijkheden, heb ik toch maar besloten mijn vragen aan jullie voor te leggen.

De situatie is als volgt. Ik ben van plan de Sony KDL-26V4500 te kopen (commentaar op deze keus is welkom overigens), en heb een wat oudere Philips DVP3005 dvd speler die mij de volgende aansluitingen biedt:

- SCART
- Composiet CVBS
- Composiet Y Pb Pr (progressive scan)
- Losse RF-modulator

Ik heb het nagezocht en begrijp dat wat kwaliteit betreft ruwweg gezegd kan worden dat HDMI het beste is, daarna component, dan de rest. HDMI zal niet lukken, want daarvoor zit geen aansluiting op mijn DVD speler. Dan component dus maar. Omdat ik begreep dat onder de 32 inch het verschil tussen HDMI en component toch niet goed blijkt, lever ik daarmee niet veel in, dacht ik zo.

Nu begrijp ik de volgende zaken niet helemaal.
1. Ik dacht uit verscheidene artikelen te begrijpen dat Y Pr Pb de analoge versie van een componentverbinding is. Waarom noemt de Nederlandse versie van de handleiding dit een composiet verbinding? In het Engelse gedeelte wordt het weldegelijk component genoemd. Is dit nou gewoon die goede component aansluiting, of mis ik iets?
2. Digitaal is meestal beter dan analoog, dacht ik zo. Zit er verschil tussen Y Pr Pb (analoog) en Y Cb Cr (digitaal)? Of is het allebei component en dus allebei goed?
3. Welke rol speelt SCART nou in dit geheel? Ik dacht te begrijpen dat SCART een bijzonder soort kabel is die meerdere typen van signalen kan versturen, waaronder RGB dat weer vergelijkbaar is met component. Is een gewone SCART aansluiting ook een optie, of zal de kwaliteit daarmee duidelijk onderdoen voor de genoemde alternatieven?

Ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan verschaffen.

Alvast bedankt!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:26
Welkom op dit forum.
Alle vragen had je ook kunnen vinden als via Google gaat zoeken.
Daarbij is die info ook te vinden op dit forum. In plaats van pagina's bekijken, moet je de 'search' functie gebruiken. Is toch niet zo moeilijk?

Terugkomend op je vragen:
1. Y Pr Pb is wel degelijk component. Vertalen is een professioneel vak en blijkbaar geeft Sony daar geen geld aan uit...
2. Component is altijd analoog. Digitaal component bestaat niet.
3. Scart is een verzamelaansluiting waar bijna alle analoge aansluiting samen zitten in één stekker.
Daar kan ook dus component bij zitten. Maar bij de meeste apparaten wordt component apart aangesloten via tulp stekkers.

In theorie is component het hoogst haalbare voor je verbinding tussen dvd speler en tv.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, dank voor je antwoord.

Overigens heb ik weldegelijk geprobeerd de antwoorden op Google te vinden, maar ik vond iets teveel tegenstrijdige informatie. Derhalve besloot ik al mijn vragen maar even te bundelen. Als je zelfs je handleiding niet meer kunt geloven ga je tenslotte aan álles twijfelen.

Verwijderd

Wikipedia: Wikipedia, the free encyclopedia bied in de meeste gevallen gewoon fatsoenlijk antwoord :)

Verwijderd

Modbreak:Spam

[ Voor 99% gewijzigd door voodooless op 22-09-2008 15:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Helder omschreven, dank!
Pagina: 1