Toon posts:

Uitwijkscenario van fysiek naar Vmware ESXi?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ons (net geupgrade) 2003 netwerk bestaat uit de volgende fysieke servers met:
- 1x File/AD server (86GB)
- 1x Exchange 2003 server (40GB)
- 1x SQL 2000 server (60GB)
- 1x Print server (5GB)
- 3x Citrix servers (12GB per server)

Middels de desbetreffende agents wordt de data naar tape gebackupped wat op zich allemaal prima werkt. Echter zijn we ons steeds meer bewust dat het restoren van data langer duurt. Met name in een calamiteitenscenario, waarbij dus een serversysteem crasht zijn we minimaal een dag bezig om hetgeen terug te krijgen. Hierbij hopen we natuurlijk dat de server in kwestie het nog doet, anders moeten we sowieso wachten op nieuwe/vervangende hardware(onderdelen) en dat begint steeds meer niet acceptabel te worden.

Gezien het feit dat onze File/AD server uitgefaseerd moet gaan vanwege leeftijd zitten we aan een in-huis uitwijkscenario te denken. Ons idee is om de "oude" File/AD server te imagen met Acronis True Image naar nieuwe hardware. Kortom snel de bestaande situatie overzetten naar splinternieuwe hardware.

Vervolgens de "oude" File/AD server voorzien van 2x 36GB (raid1) i.c.m. VMware ESXi (gratis) en 3x 300GB (raid5) t.b.v. de VM's. Dagelijks maken/houden we een traditionele tape backup en een volledige serverbackup middels AcronisTrue Image. Indien één van de bovengenoemde servers het begeeft kunnen we de Acronis image restoren op de ESXi omgeving en vervolgens starten.

Indien de fysieke hardware is gerepareerd of vervangen is het weer een kwestie van een Acronis image maken van de VM en de restoren naar de fysieke hardware.

Graag jullie input/advies in ons bovengenoemd voorstel of we hiermee een nette en betaalbaar uitwijkscenario realiseren of dat wij wellicht zaken over het hoofd zien!?

• Kalush
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:13
Ik denk dat je toch beter moet kijken naar andere mogelijkheden, dit is niet echt een makkelijke oplossing vooral omdat je te maken hebt met windows drivers e.d. op storage gebied. Misschien kan dat via de true image bare metal recovery wel...

Maar ik zou toch iets pro-actiever zijn.
Je kan (afhankelijk van je budget) een aantal ESX machines (2/3) inrichten, een SAN of NAS koppelen en alles omzetten. Dan ben je gelijk van je hardware-faal vrees(?) af.
Als je geen budget hebt, moet de directeur zichzelf afvragen wat meer kost, X man die niks produktief kan doen of een server van 5/10k??

SQL kan je eventueel ook clusteren. Of als het niet zo'n resource intensieve database is eventueel ook virtualiseren, eventueel ook in cluster alleen moet je dan de VM's niet opdezelfde ESX host laten lopen.

Misschien een beetje overkill voor je situatie, maar als je echt zekerheid wil hebben dan kan je zoiets doen. De oude hardware kan je eventueel gebruiken als hot-spare voor andere functionaliteit.

Als je met ESXi bezig wil zijn, houd er rekening mee dat dit niet op alle hardware goed zal draaien, liefst gewoon de HCL aanhouden.

Citrix/AD zou ik gewoon fysiek laten. Eventueel virtueel een extra DC erbij plaatsen.

Bij disaster recovery's GOED testen en GOED documenteren, dan kan je je hoofd tenminste cool houden !

[ Voor 16% gewijzigd door Kalush op 21-09-2008 18:22 ]

Verwijderd

Ik zit ook met de gedachte te spelen om met Acronis van belangrijke servers images te trekken om deze eventueel met Universal restore op te kunnen starten op een ESX.

Kalush: Hoe wil je de data van Exchange bv snel op de tweede omgeving krijgen?

De image optie lijkt mij ook een snelle en relatief eenvoudige manier om een soort DR op te bouwen.

Kun je met 1 Acronis® True Image Echo Enterprise Server licentie de 7 servers imagen trouwens? Of heb je per server een licentie nodig? :?

Verwijderd

Topicstarter
Het testen op de HP Proliant servers (DL360/380, ML350/370) ging wat dat betreft prima dus die HCL zit op deze modellen wel snor. Budget voor een SAN/MSA2000 of meedere servers voor een ESX omgeving is momenteel niet voorhanden, gezien er dit jaar al een nieuwe SQL server en 2 Citrix servers zijn vervangen + migratie naar 2003.

We moeten dus met eenvoudige middelen een acceptabele downtime zien te creëren in geval van een calamiteit. Als je googled op "Exchange 2003 vmware converter" kom je diverse artikelen tegen waarbij men succesvol in een live omgeving middels de vmware converter een fysieke Exchange 2003 server omzet naar virtueel.

Zelf heeft één van ons dit eens getest met een Backup server en werkte prima, maar nou stelt die installatie van zo'n server nou ook niet veel voor natuurlijk. Hoe dan ook met vmware converter zouden we dit dus kunnen doen of onze voorkeur zou zijn via Acronis True Image. Hiermee kun je je server herstarten en een image maken waarbij wij er zeker van zijn dat er geen processen/logs etc actief zijn die mogelijk problemen geven na het imagen.

En ja je kan met Acronis True Image Enterprise via één console al je server centraal instellen. Werkt zeg maar met agents. Kies je voor de Power Edition dan zit er ook direct Universal Restore bij zodat je de image naar alternatieve hardware kan restoren. We kunnen uit ervaring zeggen dat dit keurig netjes werkt op eveneens de diverse HP Prolaint servers.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Klinkt een beetje als onze situatie. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor Vmware server met daarbij gewoon de back-up agents.

Hiernaast af en toe een copy van de hele VM's op de host.

Kost je wel wat local storage, maar je hebt hierbij geen licentie kosten of dure SAN nodig.

Exchange heb ik opnieuw ingericht, is zo gedaan met exmerge en ging perfect.

Deed ik liever dan een convert.

Onze datagevoelige servers staan echter nog niet in een VM. Fileserver en SQL server staan dus bij ons op dedicated machines in RAID 5 met gold support van dell.

Mijn V&A