Toon posts:

Goedkoper worden grote monitoren?

Pagina: 1
Acties:
  • 480 views

Verwijderd

Topicstarter
Geachte mede twietertjes,

Ik ben zelf op zoek naar een nieuwe monitor. Ik maak momenteel gebruik van een Samsung SyncMaster 203B (20"), maar wil verhuizen naar iets groters en breedbeeld, vanwege o.a. de films die ik er op kijk.

De overstap van 20" naar 22" loont voor mij persoonlijk niet, gezien de kosten en de relatief kleine toevoeging die die 2" extra heeft.

Van 20" naar 24" begint al interessanter te worden..

...en zo zie je voor ongeveer 330 euro een 28" beeldscherm van Hann. G staan, die misschien niet zo mooi is afgewerkt als de gemiddelde samsung of ander merk, en bijv. een beetje inlevert qua. contrast ed...maar je wel een ontzettend groot scherm geeft voor een lage prijs.

Sterker nog: ik zag daar een NEC staan voor minder dan 180 euro; ook niet het minste merk, als ik het me goed herinner.

Mijn concrete vraag is dan eigenlijk ook: verwachten jullie dat deze grote schermen binnen nu en 'een tijdje' goedkoper gaan worden dan de honderden euro's die er tot nu toe voor gevraagd werden/ook eens een prijsval mee maken?

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 16:32:

Mijn concrete vraag is dan eigenlijk ook: verwachten jullie dat deze grote schermen binnen nu en 'een tijdje' goedkoper gaan worden dan de honderden euro's die er tot nu toe voor gevraagd werden/ook eens een prijsval mee maken?
In PC land wordt alles goedkoper na verloop van tijd. Maar als je iets nu nodig bent, moet je nu gewoon een keuze maken. Want anders wacht je tot je een ons weegt. :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Grotere monitoren raken meer in trek, 24" is geen uitzondering meer. Dat betekent dat fabrikanten zich niet alleen meer op de high-end markt hoeven te richten (mensen die makkelijk 1000 euro uitgeven voor een monitor), maar dat de mainstreammarkt ook interesse gaat hebben in dit formaat schermen, maar die willen er natuurlijk niet veel geld aan uitgeven.

Een gevolg hiervan is dat je tegenwoordig stukken goedkopere monitoren ziet, waar doorgaans goedkope panelen inzitten. Een paar jaar geleden zag je geen 24" schermen met TNpanelen, omdat in de high-end markt niemand aan een TNpaneel wil. Nu komt er dus een markt beschikbaar die waarshcijnlijk niet eens weet dat er verschillende panelen in omloop zijn en daar kun je prima dit soort monitoren aan slijten. Wil je een goede 24" monitor dan zit je nog steeds op een prijs van €600, alles daaronder is bijna zeker met een TNpaneel uitgevoerd.

Merk zegt overigens totaal niets, het gaat puur om het scherm zelf.

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-11-2025
Er is natuurlijk een gang naar groter wordende beeldschermen. Zo zie je nu al een stuk meer consumenten pc'tjes met een monitor van 22" in één combinatie aangeboden worden.

Voor deze situatie geldt wel weer het bekende "je kan altijd wel blijven wachten" :)
Ik voorzie geen spectaculaire prijsdaling in de glazen bol.

PS Als je nou iets groots voor weinig wil zag ik in een krantje nog een 1.07 m plasma voor €600 :P

Vimeo, YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Dat snap ik inderdaad ja:P

Ik vraag mij een beetje af of dit goedkope 28" scherm een voorloper wordt van goedkope grote schermen van andere merken, die opeens op de markt zouden kunnen kopen? Iets in de gedachte van "Hann G met 28" is leuk....Samsung met 28" is nog leuker" (er van uitgaande dat je geen 700 + euro hoeft te gaan dokken voor zo'n groot scherm).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je kwaliteit inderdaad minder belangrijk vind is het goed te doen om voor weinig een grote monitor te vinden. Monitoren met hoge kwaliteitspanelen zullen nog steeds een stuk duurder blijven.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
28" hoeft voor mij persoonlijk niet voor "computerwerk": grotere pixels zorgt dan alleen voor meer stroomverbruik en een grotere afstand tot de monitor. Tenzij de resolutie ook hoger wordt dan 1920x1200, maar dan heb je het over serieus duurdere monitors. Voor films is het natuurlijk wel leuk!

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zondag 21 september 2008 @ 16:56:
Als je kwaliteit inderdaad minder belangrijk vind is het goed te doen om voor weinig een grote monitor te vinden. Monitoren met hoge kwaliteitspanelen zullen nog steeds een stuk duurder blijven.
Het ligt ook aan je definitie van "kwaliteit". Als "gamer" kies ik bewust voor een TN paneel vanwege de lagere refreshes bijvoorbeeld. Kwaliteit is niet per-se kleurechtheid of contrastratio, maar ook een beetje afhankelijk van het doel van de monitor.

Als *-IPS panelen inmiddels ingelopen zijn op TN qua refresh heb ik niets gezegd, heb me sinds mijn laatste monitorupgrade niet meer echt verdiept

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RemcoDelft schreef op zondag 21 september 2008 @ 17:01:
28" hoeft voor mij persoonlijk niet voor "computerwerk": grotere pixels zorgt dan alleen voor meer stroomverbruik en een grotere afstand tot de monitor. Tenzij de resolutie ook hoger wordt dan 1920x1200, maar dan heb je het over serieus duurdere monitors. Voor films is het natuurlijk wel leuk!
27" en 28" monitoren zitten nog op 1920*1200 voor zover ik weet, dan biedt die extra grootte vrij weinig meerwaarde. Bij 30" ga je weer een stap hoger in resolutie (2560*1600), wat overigens heerlijk is om mee te werken.
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 17:05:
[...]

Het ligt ook aan je definitie van "kwaliteit". Als "gamer" kies ik bewust voor een TN paneel vanwege de lagere refreshes bijvoorbeeld. Kwaliteit is niet per-se kleurechtheid of contrastratio, maar ook een beetje afhankelijk van het doel van de monitor.

Als *-IPS panelen inmiddels ingelopen zijn op TN qua refresh heb ik niets gezegd, heb me sinds mijn laatste monitorupgrade niet meer echt verdiept
Het is natuurlijk persoonlijk, maar IPS panelen zijn toch echt superieur ten opzichte van TNs. Ook kwa refresh is een IPS perfect om mee te gamen. Dus kwalitatief gezien is een TN toch minder imho.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 16:32:
Ja. Welke termijn en welke prijsdaling? Geen idee :Y)

Dit is een glazen-bol-topic, op deze vraag valt niet echt een zinnig antwoord te geven :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.