Scythe Mini Ninja: CPU koeler

Pagina: 1
Acties:

• Gent32m
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-10-2025
Hoi,

Ik heb een Scythe Mini Ninja koeler in mijn HTPC zitten.
Processor = AMD 4850E (45 Wat)

Passief gekoeld (metingen gedaan via Speedfan) loopt de temperatuur at full load > 70 graden.
Wat dus geen optie is.

Actief gekoeld (met de meegeleverde Scythe CPU fan) blijft de temperatuur <= 50 graden hangen.
Wat ok is.

Deze actieve koeling heb ik in de BIOS wel zo ingesteld, dat de CPU fan steeds op een constante (= maximum) snelheid blijft draaien. Dit heb ik liever dan een CPU Smart Fan mode (waardoor de CPU fan irriterend wisselend aan en uit begint te slaan, om zijn processor temps op peil te houden).

So far so good... Echter is deze HTPC-bouwer nog niet helemaal tevreden. Alle overige onderdelen in de behuizing zijn heel stil. De voeding (van Antec) hoor je niet. De Western Digital GP drives zijn fluisterstil. Een videokaart zit on board (dus geen last van laawerige actieve koelingen hierop). De Antec case fans zijn vervangen door nog stillere exemplaren van Nexus...

Het enige wat ik nu hoor is die Scythe Mini Ninja CPU koeler op volle snelheid draaien.

Ik heb al geprobeerd (met Speedfan) een gewenste snelheid (bv 75%) in te stellen. Maar dit lukt niet. Een andere software programma moet ik nog eens downloaden (of opzoeken). Misschien dat het daarmee wel lukt...

Een andere optie (behalve software matig het toerental van de CPU fan in te stellen) is een stillere CPU fan te kopen (dit kost niet zoveel geld) en die op de Scythe Mini Ninja heatsink te monteren.

Aangezien ik niet zoveel plaats in mijn behuizing heb, kan ik enkel een 80x80x25 mm fan of een 92x92x25 mm fan monteren. Ik heb hiervoor de nodige clips gehad. Grotere modellen vallen af.

Om de fan te monteren moeten er in de vier hoeken gaatjes zitten. Zodat de ijzeren clips er tussen gehaakt kunnen worden. Als zo een fan die vier gaatjes niet heeft, valt hij af. Ik weet niet of iedere fan standaard zulke gaatjes heeft ? Ik heb (nog) geen ervaring met fans kopen en zelf installeren. Dit zal mijn eerste keer zijn :) Ik geef het een kans...

Ik heb zelf al een aantal fans bekeken. Die ik ter vervanging van de Scythe Mini Ninja CPU fan op die heatsink kan monteren. Zijnde:

- Noctua NF-B9,92 x 92 x 25 mm
- Noctua NF-R8-1800, 80 x 80 x 25 mm

- Nexus 92MM Case Fan, 92 x 92 x 25 mm
- Nexus SP802512L 80mm Case Fan,80 x 80 x 25

- Papst 8412NGLE, 80 x 80 x 25 mm
- Papst 8412NGMLE, 80 x 80 x 25 mm

Nu is mijn vraag aan jullie ? Kennen / gebruiken jullie toevallig één van deze fans ?
En zo ja, welke vonden jullie het beste klinken (naar geluid + luchtverplaatsing)

Op papier lees je wel het aantal dba. Maar hoe klinkt zoiets in het echt ?
Merkbaar stiller dan de standaard CPU koeler van Scythe Mini Ninja. Of niet ?

Hoe lager het toerental (alles < 1200 RPM is ok) alvast hoe beter.

Momenteel haal ik een 32 CFM luchtverplaatsing. En een 25 Dba (op max speed) noise-level.
Dat geluidsniveau zou ik dus merkelijk lager willen krijgen...

Ik lees hier dat Nexus en Noctua de beste merken zijn. En Papst ook niet slecht is (al zijn de meningen daar wel wat meer over verdeeld).

Kortom, beste PC liefhebbers en bouwers, hoe zijn jullie ervaringen met (dergelijke) CPU koelers
Voor de duidelijkheid. Enkel CPU fans die op de Scythe Mini Ninja passen, interesseren me. De rest dus niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Gent32m op 21-09-2008 16:29 ]

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
-Noctua is zeer stil maar wel duur.
-Nexus is minder stil dan een Noctua fan maar goedkoper.
-Papst is een kwaliteitsmerk, maar ik heb geen ervaring met deze bepaalde fan.

En ja elke fan heeft 4 gaten erin, dat is een standaard voor alle fans.

edit: ohja, watvoor behuizing heb je en is het geen optie om fans in je behuizing te maken ipv. op de koeler zelf?

[ Voor 24% gewijzigd door Flythe op 21-09-2008 17:32 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-01 09:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Volgens mij kan die proc 70+ graden onder full load prima hebben. Je moet je twintig graden hoger pas zorgen beginnen te maken.

• Gent32m
Flythe schreef op zondag 21 september 2008 @ 17:29:
ohja, watvoor behuizing heb je en is het geen optie om fans in je behuizing te maken ipv. op de koeler zelf?
Als behuizing heb ik een Antec Fusion 430 kast. Plaats voor extra fans erin heb ik dus niet.

Verwijderd

Gent32m schreef op zondag 21 september 2008 @ 19:33:
[...]

Als behuizing heb ik een Antec Fusion 430 kast. Plaats voor extra fans erin heb ik dus niet.
Daar is toch plaats voor 2 x120mm fans aan de rechterzijkant :?

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Gent32m schreef op zondag 21 september 2008 @ 19:33:
[...]

Met standaard antec tricool fans? Verander eerder die door nexus oid. Gezien die vrijwel naast de ninja mini zit valt er van passief koelen niet echt te spreken.

Bij gelijk geluidsniveau kun je de nexus sneller laten draaien dan de antec op lage snelheid. Ninja maakt goed contact met de cpu?

• Gent32m
Ik heb de standaard Antec Tricool fans vervangen door Nexus 120mm Real Silent Case Fan. Deze fans zijn fluisterstil. Maar niet voldoende om de CPU passief mee te koelen.

Zoals eerder gezegd. Ik heb temperatuur meetingen met Speedfan gedaan. Wanneer ik bv de beruchte vogelscene draai (1080p op een AMD 4850E) gaat de processor load tot 75 - 80% de hoogte in.

Met hardware acceleratie (via Media Player Classic) de vogelscene afspelen, herleidt de CPU load tot 8%. Echter vind ik de kwaliteit van dergelijk beeld onvoldoende. Er is dan (denk ik) niet voldoende post-processing actief. Waardoor de meeste bewegingen houtiger beginnen verlopen. Uiteindelijk wens ik niet aan beeldkwaliteit in te boeten. En ga ik de videoverwerking door de CPU laten gebeuren. Die kan dit alles perfect aan.

Echter, wordt die CPU dan wel meer belast, dus warmer en moet die dan deftig afgekoeld geraken. De passieve koeling van de heatsink van de Scythe Mini Ninja is hiervoor niet voldoende.

Ik heb hiermee tests gedaan. Dus enkel de Scythe Mini Ninja heatsink (zonder actieve CPU fan) + de twee Nexus case fans. En die leidde tot CPU temperaturen die rond de 70 graden (soms hoger) syncten. Er kwamen toen licht vieze geurtjes uit de pc, waardoor ik vermoed dat sommige componenten hiermee wat aangebrand geraakten. Echt ok, is zoiets niet.

De Scythe Mini Ninja maakt goed contact met de CPU. Die heeft de computerwinkel (Azerty) voor me gemonteerd. En heb ik geen klagen over. Alleen lukt passieve koeling dus niet...

Met speedfan kan ik ook de snelheid (RMP) van die CPU fan softwarematig niet aanpassen.
Hoe het komt (dat dit niet lukt), weet ik niet...

Zo een CPU fan kost niet zoveel geld. Ik wil gerust 25 euro hiervoor neertellen. Als ik daarmee een stiller en ongeveer even goed exemplaar (kwa luchtverplaatsing) kan bemachtigen. Ik kan dan opnieuw metingen met Speedfan doen, om te zien waar mijn temp specs dan uitkomen.

Iemand heeft me de tip gegeven om voor de Noctua NF-R8-1800, 80 x 80 x 25 mm te gaan.
Echter, na een slechte review op tweakers hierover gelezen te hebben. Gaat mijn voorkeur nu uit naar de: Nexus SP802512L

[ Voor 6% gewijzigd door Gent32m op 21-09-2008 22:33 ]

Verwijderd

Misschien kun je je Vcore wat naar beneden halen,je moet een beetje geluk hebben met je processor maar je kan altijd proberen tot hoever je kan gaan.

• thomasf
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
waarom laat je de fan niet op 5volt draaien? meestal koelt het bijna hetzelfde maar zonder de herrie.

Verwijderd

dat speedfan nu niet werkt komt omdat jij zelf gegevens in heb gevoert in de bios.
Zet de fan speed in de bios op auto zodat speedfan er mee kan werken.
Verder soms kan je beter een fan kopen die veel lucht verplaats maar veel db maakt en deze op zeer lage voltage te laten lopen.
Hierdoor kan je hele lage db halen met best veel lucht verplaatsing.

Ik heb dat ook gedaan met mijn enermax kast die standaart met lownoise was uitgerust maar niet sterk genoeg was om alles koel te houden tijdens het game.
Alleen ik heb een centrale fan controller waarmee ik de boel sneller kan laten draaien naar mijn wensen tijden het game.

• Gent32m
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 23:52:
dat speedfan nu niet werkt komt omdat jij zelf gegevens in heb gevoert in de bios.
Zet de fan speed in de bios op auto zodat speedfan er mee kan werken.
Ik kan dit nog een keer uitproberen. Hoe stel je die fan speed met speedfan eigenlijk in ? Op config klikken, dan naar tabblad speeds en de max speed verkleinen van bv 100% naar 75% ?

Ik heb daarin al van alles geprobeerd, maar niets werkt. Ik zal het eens opnieuw met de setting 'Auto' (in de bios) proberen. Van moederbord heb ik een GigaByte GA-MA78GM-S2H (Rev 1.0)
Verder soms kan je beter een fan kopen die veel lucht verplaats maar veel db maakt en deze op zeer lage voltage te laten lopen. Hierdoor kan je hele lage db halen met best veel lucht verplaatsing.
Hoe kan ik instellen dat de fan op bv 5 volt moet lopen ? In de bios kan ik ipv auto voor Voltage kiezen. Echter kan ik nergens een voltage hiervoor ingeven. In speedfan vind ik daarover ook niets terug.

Er is wel een software programmaatje dat Gigabyte met het moederbord meegeleverd heeft, waarmee ik de fan speed zou kunnen instellen. Dat kan ik ook nog eens uitproberen.

Alsook, als ik me een nieuw fan koop, heb ik al gelezen, dat je die op verschillende manieren op je moederbord kan aansluiten. Soms zitten er zelfs meerdere stekkers bij (waardoor je die zowel op 5volt, 7,5 volt als 12 volt kunt aansluiten).

De fan die nu op de CPU heatsink zit, beschikt over deze aansluitingen niet. Er is enkel een 3 pins stekker om op het moederbord (in een 4 pins connector) aan te sluiten. Dat ene pinnetje (uiterst links) wordt dan niet gebruikt.

Edit: Die Nexus en Noctua fans zijn in de computerwinkel in mijn buurt (Gent in België) alvast niet opgenomen in hun gamma. Ze stellen me deze fan voor.

Die heeft 18 dbA noise en een luchtverplaatsting van 20 CMF (op de stilste stand). De andere twee standen (medium en high) vallen af.

Tja.. Ik zoek nog even verder of ik die ergens anders kan vinden...
Zo een Nexus of Noctua lijken me wel wat (Antec is al stukje minder)

- 25 - 18 dbA is een verschil van 7 dbA (dat ik die HTPC al stiller kan krijgen).
- Ik boet dan 32 - 20 CMF = 12 CMF aan luchtverplaatsing in (dus +- 1/3)

[ Voor 18% gewijzigd door Gent32m op 22-09-2008 11:05 ]

• G3lderland
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-03-2021
Blacknoise/Noiseblocker heeft nieuwe ventilatoren: Multiframe

Op verschillende Duitse sites worden ze vergeleken met Scythe en Noctua en de Noiseblockers komen als beste uit de test: Grundsätzlich ist der Noiseblocker der Konkurrenz deutlich überlegen. Selbst gegenüber den absolut Vergleichbaren Konkurrenzprodukten kann er sich noch leicht absetzen. Lobenswert sind die bereits integrierten Entkopplungen sowie die der Konkurrenz deutlich überlegene niedrige Anlaufspannung. Bleibt letztendlich nur noch der Preis, der mit ca. 20,- Euro im Vergleich zur Konkurrenz etwas hoch angesiedelt ist. Gut man sollte Noiseblocker hierbei sehr hoch anrechnen das man etwas Gutes und neuartiges geschaffen hat und natürlich auch Geld in die Entwicklung gesteckt hat. Das Preis / Leistungsverhältnis sehe ich als gerechtfertigt, schliesslich bekommt man auch einen Lüfter der etwas besser ist als alle anderen am Markt.
(www.teschke.de)

bij spacepromotion.nl vind je ze online.

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:47
Ik heb zelf Noctua's (120mm in mijn gamepc en 80mm in de htpc), en die maken (op de laagste toeren) belachelijk weinig geluid. In vergelijking met de standaard fans (120 mm antec in gamepc en 80mm silverstone in HTPC) is het een verademing.

Waar je wel op wilt letten als je voor een CPU koeler gaat is dat hij 4-pins is. Met 3 pins CPU-fans kunnen programma's als speedfan het toerental niet regelen. Dus tenzij je een fan altijd op 100% wilt laten draaien zou ik voor een 4 pins fan gaan.

Of een noctua nemen en er de silencer tussen zetten (wat volgens mij gewoon een weerstandje is).

[ Voor 4% gewijzigd door cheiron op 24-09-2008 12:52 ]

Flickr PSN ID= cheironnl

• BCS88
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-01-2025
Je kunt natuurlijk de Zalman Fanmate kopen om een optimale optie te vinden voor jouw situtatie. Gewoon zo hard zetten dat het net niet boven het geluid van de rest uit komt. En voordeel is dat het niet software gestuurd is en dus stabiel.

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Is dat een voordeel? Ik zou toch liever een stabiele PC hebben door een fan die wel harder gaat draaien als het warmer wordt...

• Gent32m
Hoi,

Ik heb deze week de Noctua NF-R8 Fan besteld. Ik heb zoveel goede professionele reviews over deze Noctua fans gelezen. Die andere CPU koelers zijn niet slecht. Je kan die idd softwarematig bv trager laten draaien. Alleen boet je dan wel weer in op luchtverplaatsing (CFM) in je behuizing.

Die Noctua fan heeft beide. Een laag dba (niet hoger dan 17 op max toeren) en een goede luchtverplaatsing (tot max 30 CFM). Dit is wat ik zoek als HTPC bouwer ! Tenslotte komt die in een half gesloten tv meubel terecht en daar wordt het al snel iets warmer, dan wanneer je een gewone desktop pc op je bureau hebt staan.

Binnen een paar dagen ontvang ik de fan via de post (ik heb hem besteld via pixmania). En kan ik alles eens uitproberen. Als die Noctua fans echt zo zalig stil zijn (als ik al gelezen heb). Overweeg ik eventueel om de twee 120x120mm Real Silent Nexus Case Fans in de behuizing te laten vervangen door een versie van Noctua's. Hiervoor moet ik wel eerst wat testen opnieuw uitvoeren, om te ontdekken wat nu de luidruchtigse component in mijn systeem is ;-)
cheiron schreef op woensdag 24 september 2008 @ 12:50
Waar je wel op wilt letten als je voor een CPU koeler gaat is dat hij 4-pins is. Met 3 pins CPU-fans kunnen programma's als speedfan het toerental niet regelen. Dus tenzij je een fan altijd op 100% wilt laten draaien zou ik voor een 4 pins fan gaan.
Bedankt voor deze informatie. Dat wist ik dus niet (maar heb ik me al afgevraagd). Mijn huidige CPU fan heeft maar een drie pin stekker (op mijn 4 pin moederbord connector). Logisch dus dat SpeedFan die niet kan instellen... Ik leer hier bij :-)

Die Noctua fan heeft volgens mij een 4 pin stekker. Edit: Hij heeft een 3 pin stekker. Wel kan je via een verloopkabel die op een 4 pin voedingaansluiting steken. Zoniet, kan ik idd altijd die weerstandkabels (Low Noise Adaptor of Ultra-Low Noise Adaptor ) ertussen steken. Opties genoeg om mee te spelen...

[ Voor 4% gewijzigd door Gent32m op 26-09-2008 09:27 ]

• Gent32m
Hoi,

Noctua fan gemonteerd en het is gelukt :)
Mijn HTPC is weer een stukje stiller geworden. Mission accomplished ;)

- Eerst eens met de Low Noise Adapter geprobeerd. CPU op full load laten draaien. Dit gaf echter temperatuur problemen. 22 CFM aan luchtverplaatsing bleek dus niet voldoende te zijn (temp met pieken > 70 graden is te riskant)

- Dan zonder Low Noise Adapters gemonteerd. Met CPU op 100% blijft de temp < 60 graden hangen. Wat meer dan ok is. (volgens AMD moet de 4850E < 78 graden blijven, dus ik zit zeker in die zone)

- Dan eens testen uitgevoerd of het waard is om de 2x 120x120 mm Real Nexus Silent Case fans te vervangen. Ik vrees echter dat ik hier niet zoveel geluidswinst meer met de Noctua fans ga uit halen. Wel een verbeterde luchtverplaatsing (10 CFM winst). Maar die heb ik niet echt nodig. Deze kleine winst is een extra kostprijs van 30 euro niet waard. M.a.w. config afgesloten. Nu verder mijn software op punt stellen...

Alvast bedankt voor de adviezen.
Zonnige groetjes vanuit Gent (België)
Pagina: 1