[Excel 2007] variabele uit dropdownlist linken aan waarde

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-09 21:11
Ik ben bezig met een worksheet welke automatisch alle constructieve toetsen voor een kolom uitvoert. De toetsen zijn niet compliceerd en deze worksheet heb ik ooit al gemaakt maar bij deze worksheet moeten alle beginwaardes handmatig ingevoerd worden.

Wat ik nu wil realiseren is dat je door middel van een dropdown-menu met benamingen van de verschillende soorten kolommen (welke ik al wel gemaakt heb), de waardes automatisch in laat voeren in andere cellen.

De bijbehorende kolommen en waardes heb in een andere worksheet gemaakt (wel hetzelfde bestand), alle benodigde waardes staan daarin vernoemd.

Als voorbeeld:

Keuze 1: HE100A > dan wordt A automatisch 2124(mm).
Maar kies je dan HE200A > dan wordt A automatisch 5383(mm).

Ik ben zelf al enige tijd bezig om dit uit te vogelen door middel van verschillende functies, ik ben momenteel bezig met VLOOKUP maar dit doet ook niet precies wat ik wil.

Weet iemand welke functie ik moet raadplegen om dit werkende te krijgen?

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:46
Als het goed is, moet vlookup precies doen wat je omschrijft. Kan je misschien uitleggen wat er fout ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
Ik ben momenteel nog aan het stoeien met Vlookup, ik begrijp niet precies hoe ik het moet gebruiken.

vlookup(lookup_value,table_array,col_index_num,range_lookup)

Dit is de formule maar ik ben er nog niet goed over uit hoe de link tussen waardes nu leg. Ben er momenteel nog over in aan het lezen.

----
Wat ik nu gedaan heb:

=VLOOKUP(E5;KOLOMSOORTEN!G3:G32;1)

In Cel E5 staat de dropdown, en hij moet die waarde linken uit de tabel G3:G32 uit de volgende tab. Het is maar 1 tagel. Toch staat er N/A.

-----

Vlookup is toch anders als dat ik hoopte, hij zoekt waardes uit de tabel op, hij moet gewoon specifiek iets pakken en niet zoeken. Althans dat idee krijg ik dat hij doet.

[ Voor 40% gewijzigd door Joost.B op 21-09-2008 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Als je een lijstje hebt gemaakt met de "benamingen" (de waardes in de dropdown) en de millimeter waarden, dan heb je als het goed is een lijstje van twee kolommen breed, waarbij de benaming in de eerste kolom staat. Vervolgens kan je dan de formule
=Vlookup(E5;KOLOMSOORTEN!G3:H32;2;FALSE) gebruiken. De verschillende parameters betekenen:
E5: datgene waarnaar gezocht wordt. Dat moet dus de naam, zoals die in de eerste kolom voorkomt zijn. Als je bijvoorbeeld met een indexnummer werkt, zijn andere formules beter.
KOLOMSOORTEN!G3:H32: Het zoekbereik, waarbij de waarde van de eerste parameter gezocht wordt in de eerste kolom.
2: Geef de waarde uit de tweede kolom terug.
FALSE: De vierde parameter kan true of false zijn. true betekent: geef de beste benadering terug als je niets vindt, false: geef alleen exacte matches terug.

Met vlookup kan je heel specifiek iets "pakken": JE gebruikt het zoekaspect ervan om aan te wijzen wat er precies gepakt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
Ja je had gelijk, het was me al gelukt voordat ik je bericht las, maar dat beschreef uiteindelijk precies wat ik moest doen. Bedankt daarvoor. Toch wil ik dit topic even gebruiken voor een 2e vraag:

Ik ben nu bezig met de laatste stappen binnen deze sheet en de laatste stap is een regel op te stellen om een instabiliteitskromme te kiezen adhv de volgende illustratie:

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=33u3891&s=4

Ik krijg momenteel alleen de keuze tussen A en B teweeg in de Y-richting. Ik probeer een manier te zoeken zodat de gebruiker zelf kiest welke richting hij kiest (Y of Z) en dat hij dan de H/B verhouding kiest met de T-dikte in de gedachten te houden. Het grootste probleem voor mij is om daarbij de keuze voor richting automatisch te laten gebeuren en om de Koker en buis profielen alles te laten overrulen.

Momenteel heb ik: =IF(B45>1,2>AND(C16>40);"3";"2")
De waarde 3 en 2 link ik dan bijvoorbeeld aan Kromma B en Kromme C.

Hoe kan ik dit proces nog verder automatiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Geen idee waar je het inhoudelijk over hebt ( :P ), maar de beste manier om zoiets te ordenen is vaak om eerst eens een beslisboom uit te tekenen op papier. Als je dat hebt, kan je gaan nadenken hoe je dat naar je gebruikers wilt presenteren (Eerst die dropdown en dan die, waarbij de inhoud zo-en-zo afhangt van de eerste keuze en dan uiteindelijk die, bla, bla.)
Dan pas is het tijd om je af te vragen hoe je het automatiseert. De inhoud van een dropdownboxlijstje afhankelijk maken van het antwoord op een andere dropdown is goed mogelijk (al zal je het in "Excel voor beginners" waarschijnlijk niet vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexDT
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-09 14:43
Hey,

Echt toevallig, ik ben met precies hetzelfde bezig.
Ik heb nu net pas vlookup gevonden en ga er nu pas mee stoeien.

Ik heb een rekensheet gemaakt voor de kniktoets op kolommen en voor liggers. De liggers kan ik nu berekenen op buigsterkte, doorbuiging en afschuiving. De gegevens van een profiel wil ik graag meenemen als ik in de dropdown voor een bepaald profiel kies. Doorbuiging doe ik nog wel met matrixframe dat is me een beetje te ingewikkeld voor in excel :).

Is het je gelukt on the time being?
Ik zou graag zien hoe jij heb hebt opgelost.

Alex

312

Pagina: 1