• BeachPatroller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik heb nu 2 laptops die ik bijna niet als laptop kan gebruiken alleen maar omdat de batterij gaar is.
Ze zijn vrij oud (AthlonXP1400+ en een AthlonXP2800) op een Sony vaio fx702 en een acer 1350.
Bijde houden het met batterij eater nauwelijks 30 minuten vol.
Ik vind ze niet de moeite waard om er veel geld in te investeren (batterijen kopen).

Nou vond ik op youtube een filmpe over het zelf hacken van een batterij.
http://www.youtube.com/watch?v=KNpRpfGi8_o

Ik wil dit dus gaan toepassen, echter kan ik nergens vinden hoe ik die batterij behuizing van de cells ervanaf haal. En als ik die er dan af heb moet ik ergens nieuwe (grotere capaciteit) cels vandaan zien te halen maar ik heb geen idee waar.

Hoe gaat het circuitboard van de battery met grotere capaciteit cels om?
Heeft iemand hier al een keer mee geexperimenteerd?

Ik ben malle Pietje niet.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-01 21:08
bij conrad www.conrad.nl maar ik denk als je het forum doorzoekt moet je meer over dit onderwerp kunnen vinden...

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Ik heb hier reeds een topic over gezien (met how-to) waar enkele tweakers dit gedaan hebben, kijk eens in het electronica-deel.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-01 14:51
Op dealextreme en KD kun je zat van dat soort cellen vinden voor weinig. Vermoedelijk bestaat je accupack uit 18650 cellen.

http://www.dealextreme.co...category.400~search.18650

Overigens wel goed opletten dat je de JUISTE cellen gebruikt, LION-techniek is vrij gevaarlijk (ontploffen enz) als je ze verkeerd, te ver, te laag ontlaad/laad

Overigens heb je ook nog kans dat je, na vervangen van je cellen, volgens je laptop nog altijd een lege/defecte accu hebt en je hiervoor de electronica op de accu moet resetten, zie oa http://sweb.cz/Frantisek.Rysanek/battery.html

[ Voor 40% gewijzigd door DJSmiley op 21-09-2008 15:59 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-01 21:57
Waarom moet je perse grotere capaciteit cells hebben? Je huidige cells zijn gewoon op en moeten vervangen worden.

Hoe de logica omgaat met hogere capaciteiten verschilt natuurlijk per type. Het is echter niet verstandig om dat zelf uit te gaan zoeken. Li-ion accu's hebben niet voor niets heel wat electronica in huis. Die dingen zijn zeer gevaarlijk als er niet precies de juiste voltages op staan. Daarin heb je een marge die soms niet hoger is dan 0,05V. Het bordje dat er in zit bevat diverse beveiligingen waaronder temperatuursensoren die de boel stoppen als de cellen te heet worden. Cellen vervangen voor hetzelfde type is al een licht risico te noemen. Immers, weet je wel zeker dat je alle sensoren terugplaatst op de juiste plaatsen? Cellen vervangen voor andere, met hogere capaciteiten, zou ik niet aan beginnen zonder specifiekere kennis.

• BeachPatroller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik had al gezocht maar blijkbaar niet goed genoeg.

Ik dacht 'meer is beter' vandaar die grotere capaciteit.
Ik heb mijn batterij zowel onder linux als onder windows proberen uit te lezen en de firmware lijkt vrij primitief (geen datum, serienummer en temps uit te lezen).
Maar dank voor het advies. Ik zoek even verder.

Ik ben malle Pietje niet.

Pagina: 1