Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 15:23
In mijn contract van mijn werk staat dat ik geen nevenactiviteiten mag uitvoeren. Nu is mij de term nevenactiviteiten niet helemaal duidelijk. Wil dit nu zeggen:

1. Dat ik naast mijn baan geen werkzaamheden mag verrichten voor anderen en mezelf?
2. Dat ik naast mijn baan geen werkzaamheden mag verrichten die gerelateerd/vergelijkbaar zijn?

Indien het alleen over werkgerelateerde activiteiten zou gaan wil dit dan zeggen dat ik bijv. een eigen bedrijf mag starten in een andere beroep?

Iemand die dit weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nevenactiviteiten is een ruim begrip. De vraag is of je zo een ruime betekenis aan zo'n clausule in je contract moet (en mag) toekennen. Dat hangt af van de concrete situatie (wat hadden partijen voor ogen en wat is redelijk in het licht van de omstandigheden (beroep/vergoeding/etc))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Tja, vraag het eens aan je werkgever.
Ik heb een tijdje freelance werkzaamheden gedaan naast mijn werk, daarvoor heb ik wel toestemming van mijn werkgever gevraagd. Het was geen probleem, zolang mijn normale werk er niet onder zou lijden.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik heb ook zo'n clausule maar dan nauwkeuriger gedifinieerd in m'n contract staan.

En voor zover ik dat kan beoordelen, geldt jouw contract van (b.v.) 09:00 tot 17:00 op werkdagen. Wat je daarbuiten doet, kan met geen enkele regel in het contract worden beperkt danwel verboden. Immers, voor die momenten heb je geen contract met je werkgever.
Dat kan echter wel als je werk eronder lijdt, omdat je b.v. in slaap kakt omdat je de halve nacht hebt doorgehaald voor een ander doel dan je werk.
Ik meen zelfs te weten dat dit wettelijk is vastgelegd. Maar daar mag iemand anders hier uitsluitsel over geven. :)

Maar gezien ik (en wellicht ook jij) op goede voet wilt blijven staan met je werkgever, probeer je jezelf dus aan dat contract te houden en vraagt daar waar nodig toestemming voor dingen die je in je bloedeigen vrije tijd doet.

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 21-09-2008 23:32 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zo'n clausule geldt helemaal niet als ze het niet definiëren. Dat is hetzelfde als met een concurrentiebeding, als dat te breed is dan is er geen rechter die het bedrijf gelijk zal geven (als het zo ver ooit komt ;) )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-07 08:33
Valt vindingsrecht hier niet onder? Stel je zou buiten de baas zijn tijd iets ontwikkelen dat hij hier aanspraak op kan maken? Je mag namelijk geen nevenactiviteiten uitvoeren. Dit heb ik wel vaker gezien. Verder is het idd wel een ruim begrip maar het zal dan ook van je werkveld afhankelijk zijn. Zo stond toen in mn studententijd toen ik bij een callcenter werkte ook een concurrentiebeding stuk erin dat ik binnen 50km bij geen callcenter mocht werken ... Omgekeerd werk ik nu als kosten deskundige dus kan mijn input bij andere bedrijven schadelijk zijn voor het bedrijf waar ik werkzaam ben aangezien ze projecten kunnen missen op basis van mn kennis.
Ik zou dit dan ook gewoon eens voorleggen bij je baas, wat hij verstaat onder nevenactiviteiten. Meestal is het een standaard clausule en zolang je huidige werkgever er geen problemen me ondervind is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-08 15:03
Zolang je werk er niet onder lijd is het geen probleem, zodra je het zelfde werk als bij je werkgever in de avonduren/weekenden erbij doen zit je in zijn vijver te vissen. Dit valt vaak wel weer onder nevenactiviteiten.

Herinner me nog een collega bij een klant die tijdens zijn werk continu de beursen zat te checken. Na een paar maanden werd hij ontslagen, echter in de tijd dat hij de beursen zat te checken had hij 3x meer verdiend als bij zijn werkgever :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 18-06-2010 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 22:52

Gé Brander

MS SQL Server

Dit is erg kort ;)
Want?

[ Voor 6% gewijzigd door Gé Brander op 22-09-2008 08:50 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Want dat is bullshit. Je kunt met je werkgever bijna overal contracten over aangaan. Afhankelijk van je positie en de formulering kan zoiets geldig zijn of niet, maar vrijwel alle contracten hebben wel een aantal bepalingen die zich uitstrekken buiten werktijden. Concurrentiebedingen, nevenactiviteiten, NDA's en algemene verboden op lekken, bepalingen over wat je wel en niet mag doen met auto's van de zaak, kleding van de zaak, computers van de zaak, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
Als jij betaald werk doet, wat onder de activiteiten van je baas zou vallen (je klust een website voor iemand terwijl je van beroep website bouwer bent), zijn dat zeker nevenactiviteiten.
Als het in een ander vakgebied ligt (bollen pellen / schilderen), zal niemand daar moeilijk over doen, zo lang het je dagelijkse werk niet beinvloedt.
Ook onbetaalde nevenactiviteiten (website voor de voetbalvereniging) zal je baas niet moeilijk over doen.

Als je echt wilt bijklussen, zou ik dat met zo'n clausule zeker eerst met m'n baas afspreken. Als je dat niet doet en hij er na een tijdje per ongeluk achterkomt, dan gaat hij zeker niet blij zijn.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:03
En nog los van wat contractueel 'mag', voorkom je op die manier ook een boel problemen. (ontslag wat aangevochten moet worden of iets dergelijks. Misschien win je dan wel, maar heb je zin in de ellende er omheen).......

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Pagina: 1