Toon posts:

Windows NT4.0 met bijbehorende hardware naar Linux based OS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen mede Tweakers,

Op dit moment beschikt een klant van mij over de volgende systemen (Zie hardwarespec’s). Er draait op dit moment Windows NT 4.0 en Windows NT Server op. Het is de bedoeling dat deze systemen worden gemigreerd naar een Linux based distributie en dat ik daarvoor een advies ga uitbrengen naar deze klant.

De systemen worden gebruikt voor de volgende doeleinden:

Basiskennis TCP/IP (commando’s zoals netstat, arp, ping moeten gebruikt kunnen worden.)
RS232 port wordt gebruikt voor (Hyperterminal), maar ook bijvoorbeeld het configureren van een Cisco router via de port.
Ethereal ( Tegenwoordig heet het Wireshark.)
Het delen van bestanden d.m.v NTFS/share rechten.
Basic routing, d.m.v van het Windows NT Server OS.

Nu heb ik de volgende vragen:

Is er een bestaand Linux distributie, die aan deze doeleinden kan voldoen op deze hardware?
Bestaat er een programma met de functionaliteiten (rs232) Hyperterminal alleen dan voor Linux?
Wireshark heeft op Windows 128MB nodig, om te draaien zou dit ook gelden voor Linux?
Basic routing is dit mogelijk met Linux?.

Hardwarespec’s zijn als volgt:

MT4000 530T desktop serie
Intel Pentium 2 333Mhz, 512cache
Intel BX440 moederbord
64MB SDRAM
4GB IDE 5400RPM
3com 390serie

Ik weet dat de hardware spec’s voor de meeste Linux distributies die op dit moment worden uitgebracht niet toereikend zijn. i.v.m grafische schil, zoals KDE en GNOME, dat alleen Linux draaiend krijgen op de hardware al een hele uitdaging zal zijn.

Wat heb ik zelf geprobeerd:
Damn Small Linux geïnstalleerd op een "test" systeem wat ik tot mijn beschikking heb. Hiermee heb ik doeleinde 1 al kunnen bereiken, namelijk de basis TCP/IP commando’s.
Gegoogled op RS232 for Linux/Unix based OS, zonder resultaat.
Wireshark geprobeerd te installeren op Damn Small Linux, dit kreeg ik niet voor elkaar.
Ik heb de tijd om het een en andere uit te zoeken, maar ik zou graag een klein beetje in de goede richting gestuurd willen worden.

Alvast bedankt voor de moeite,

M.v.g Jean-Paul

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-01 08:16

SeatRider

Hips don't lie

Waarom niet gewoon NT4 blijven draaien, in het kader van de aktie "If it works, don't fix it"?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Success. Ik heb geen ervaring met Linux, maar elk OS moet dit kunnen tegenwoordig. Ik weet niet waarom je he tniet hebt gevonden, maar RS232 is gewoon een seriele poort. Putty ofzo is ongeveer gelijk aan Hyperterminal.

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-01 18:23
wireshark is gewoon voor linux beschikbaar, ik gebruik het zelf bijna elke dag, verder kan je met elke linux distro bestanden delen met windows pc's door middel van SAMBA, en zit er ook gewoon routing functionaliteit in, een cisco router configgen met linux heb ik een leraar op school wel eens zien doen, maar ik weet niet of hij daar een speciaal programma voor had of dat het gewoon direct via terminal kan.

hoewel ik weet niet of het zo slim is dat je een bedrijf gaat adviseren over hun ICT zaken als je zelf niet echt weet waar je mee bezig bent :/

• Victorius737
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 11:33
http://www.clarkconnect.com/

ik denk dat dit wel aan jouw eisen voldoet.

wireshark kan misschien vervangen worden door nmap

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:25
Zolang die machines niet aan internet hangen, gewoon laten draaien zoals het nu draait. Zulke oude hardware ga je niet meer aan klooien, niet met Windows, niet met Linux, en al helemaal niet in een bedrijfsomgeving.
Mocht je wel wat nieuws gaan opzetten, zorg dan iig dat je fatsoenlijk commercieel ondersteunde hardware inzet.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

_JGC_ schreef op zondag 21 september 2008 @ 12:56:
Zolang die machines niet aan internet hangen, gewoon laten draaien zoals het nu draait. Zulke oude hardware ga je niet meer aan klooien, niet met Windows, niet met Linux, en al helemaal niet in een bedrijfsomgeving.
Mocht je wel wat nieuws gaan opzetten, zorg dan iig dat je fatsoenlijk commercieel ondersteunde hardware inzet.
Ik zou nog willen toevoegen:
En weet waar je aan begint. Als je dit soort vragen moet gaan uitzoeken wil je het niet zo bij de klant neerzetten.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

http://wiki.debian.org/
duidelijke wiki voor een prima Distro.

Als ik het begrijp heeft men een oude NT machine die het prima doet maar eigenlijk wel vervangen moet worden. (NT4 wordt niet meer ondersteund en zo)

Ja linux kan dat allemaal en meer op de oude hardware. (X zal ik daar niet op installeren) wireshark werkt prima via een ssh X tunnel en filtert dit verkeer ook erg makkelijk weg.
Maar ik neem aan dat dit al abracadabra is.

Men heeft wat van Linux gehoord en hoe geweldig dat is en nu moet jij met 0 ervaring. (anders wist je wel iets van ssh af) dit gaan fixen. Doe het niet je zult je vingers branden.

Zeker met een "klant" en zeker met een machine die het sinds jaar en dag goed doet.

>.< >.< >.< >.<

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 10:55:
Basiskennis TCP/IP (commando’s zoals netstat, arp, ping moeten gebruikt kunnen worden.)
Basis IP commando's zitten zowat in iedere Linux distro standaard.
RS232 port wordt gebruikt voor (Hyperterminal), maar ook bijvoorbeeld het configureren van een Cisco router via de port.
De RS232 poort kun je inderdaad gewoon gebruiken. Draai getty op die poort en je zou er met hyperterminal gewoon als extra console poort op moeten kunnen. Vanaf daar zul je best kunnen doorloggen / telnetten naar een Cisco router, maar ik snap niet helemaal wat je hier nu precies wilt met die poort.

http://www.vanemery.com/Linux/Serial/serial-console.html
Ethereal ( Tegenwoordig heet het Wireshark.)
Op nmap of tshark of tcpdump, dan heb je geen X omgeving nodig (wat je liever niet wil hebben op die hardware, maar het kan wel).
Het delen van bestanden d.m.v NTFS/share rechten.
Linux =! Windows. NTFS rechten gaan je niet lukken. Je kunt wel gebruikers rechten toewijzen via ACL's, dan heb je wel hetzelfde principe als Windows. Rechten vanaf de (Windows) clients instellen via ACL's zal je niet zomaar lukken, ook al gok ik dat daar best ergens een programmaatje voor te vinden is.
Basic routing, d.m.v van het Windows NT Server OS.
Shorewall en iptables zijn je google-steekwoorden.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10-2025

Sprite_tm

Semi-Chinees

Serieele communicatie gaat je lukken met bijvoorbeeld Minicom. Ik wil daar wel aan toevoegen dat ik aan zo'n oude bak zelf iig niet meer zou gaan prutsen: regel even voor een prikkie een iets recenter ding en ga daarop kloten, dan kan je die machine als je zeker weet dat alles werkt op de plek van de NT4-bak zetten. 64MB aan ram is namelijk extreem weinig; hell, mijn telefoon heeft al 2 keer zoveel.

Tis zelfs zo oud dat ik in de eerste instantie dacht dat dit een topic van jaren oud was die weer es gekicked was...

[ Voor 13% gewijzigd door Sprite_tm op 22-09-2008 10:01 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je hebt sowieso tegenwoordige voor heel weinig (200 a 400 euro) een leuk Sempron/Celeron bakje. Dus ik snap uberhaupt niet zo dat je met deze hardware verder gaat. Zet dan gewoon direct een nieuwe pc neer.

Verwijderd

Topicstarter
SeatRider schreef op zondag 21 september 2008 @ 10:59:
Waarom niet gewoon NT4 blijven draaien, in het kader van de aktie "If it works, don't fix it"?
Goed punt. Daarom heb ik dus 2 machines waarop ik een test opstelling kan draaien.
Ik heb ook duidelijk aangegeven dat het een slecht idee is om zulke machines nog te willen migreren gezien de leeftijd van die beestjes.
Rainmaker schreef op maandag 22 september 2008 @ 09:33:
[...]

Basis IP commando's zitten zowat in iedere Linux distro standaard.

[...]

Dat is mooi.

De RS232 poort kun je inderdaad gewoon gebruiken. Draai getty op die poort en je zou er met hyperterminal gewoon als extra console poort op moeten kunnen. Vanaf daar zul je best kunnen doorloggen / telnetten naar een Cisco router, maar ik snap niet helemaal wat je hier nu precies wilt met die poort.

http://www.vanemery.com/Linux/Serial/serial-console.html

2 computers die met elkaar in verbinding staan via serieel en dan via Hyperterminal wordt er data overgestuurd.
Verder wordt er wat gemeten en gedaan met andere extern apparatuur wat op de serieele port wordt aangesloten. Zoals bijvoorbeeld een fluke meter.
Een rollover kabel die direct naar een Cisco router toe gaat en dan wordt geconfigureerd.
Hyperterminal dient voor I/O van gegevens

[...]

Op nmap of tshark of tcpdump, dan heb je geen X omgeving nodig (wat je liever niet wil hebben op die hardware, maar het kan wel).

[...]

Oke, dus er zijn meerder mogelijkheden, dat maakt het al een stuk interessanter voor mij om uit te zoeken.

Linux =! Windows. NTFS rechten gaan je niet lukken. Je kunt wel gebruikers rechten toewijzen via ACL's, dan heb je wel hetzelfde principe als Windows. Rechten vanaf de (Windows) clients instellen via ACL's zal je niet zomaar lukken, ook al gok ik dat daar best ergens een programmaatje voor te vinden is.

[...]

Die rechten zijn nog niet eens zo heel belangrijk als er bestanden kunnen worden gedeeld dan is het al goed, maar ieder geval bedankt voor de informatie.

Shorewall en iptables zijn je google-steekwoorden.
Super, hier heb ik wat aan.
Nu kan ik zeker verder met mijn onderzoek.
Sprite_tm schreef op maandag 22 september 2008 @ 10:00:
Serieele communicatie gaat je lukken met bijvoorbeeld Minicom. Ik wil daar wel aan toevoegen dat ik aan zo'n oude bak zelf iig niet meer zou gaan prutsen: regel even voor een prikkie een iets recenter ding en ga daarop kloten, dan kan je die machine als je zeker weet dat alles werkt op de plek van de NT4-bak zetten. 64MB aan ram is namelijk extreem weinig; hell, mijn telefoon heeft al 2 keer zoveel.

Tis zelfs zo oud dat ik in de eerste instantie dacht dat dit een topic van jaren oud was die weer es gekicked was...
Haha, ja inderdaad.
Noork schreef op maandag 22 september 2008 @ 10:36:
Je hebt sowieso tegenwoordige voor heel weinig (200 a 400 euro) een leuk Sempron/Celeron bakje. Dus ik snap uberhaupt niet zo dat je met deze hardware verder gaat. Zet dan gewoon direct een nieuwe pc neer.
Goed punt, deze klant die wil alleen echt niets uit besteden aan nieuwe hardware of software. Vandaar dus ook het "Open Source principe".

Even voor de verheldering van de situatie van mij en de klant:
Het is een non-profit organisatie.
De klant die beschikt niet over het budget om nieuwere hardware en software aan te schaffen.
Ik doe dit dan ook niet voor geld, maar voor de kennis die ik ermee kan opdoen.
Het tijdsbestek wat ik heb is 12 weken, dit zou volgens mij voldoende moeten zijn om de kennis op te doen om dit te kunnen realiseren.

Iedergeval bedankt voor de moeite.

M.v.g Jean Paul

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2008 09:35 ]

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

De kennis om het één en ander draaiend te krijgen zal je snel genoeg onder de knie hebben. De kennis om in de toekomst een probleem op te lossen, bijv. met falende schijven, terwijl er tijdsdruk op staat is weer heel iets anders denk ik.

Daarnaast moet je de vraag stellen hoelang die PC het (integer) blijft doen, er komt ook een keer een einde aan een moederbord.
Je kan me toch echt niet vertellen dat niemand in je buurt een oude P3/4, athlon 3000+ of iets dergelijks heeft staan wat ze graag kwijt willen omdat ze bij de Lidl een nieuw bak halen voor 400 euro (met 3 GB geheugen :P )

Steek wat van die 12 weken in het ritselen van hardware, ga je denk ik blij van worden ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Als ik de beschrijving van die klant lees zal de wereld niet vergaan met een halve dag downtime. Als hij de boel wil migreren en graag wil dat jij dat doet: ga je gang. Leef je uit op een tweede (oud) beestje en verwissel ze als het naar je zin is.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 28 september 2008 @ 09:29:
deze klant die wil alleen echt niets uit besteden aan nieuwe hardware of software.
offtopic:
Als privé persoon die graag met pc prutst zeg ik: leef je uit.
Als beheerder die dit zakelijk zou moeten ondersteunen zou ik zeggen: I'll pass, zoek maar een andere idioot die dit aandurft.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1