ASUS XONAR HDAV 1.3 standard / deluxe

Pagina: 1
Acties:
  • 1.308 views

• w8andc
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-04-2023
Bij een zoektocht nog geen topic gevonden over deze nieuwe high end geluidskaart.
Indien ik hierover heen zou gekeken hebben, gelieve mij te wijzen naar een thread hier op tweakers.net. Via AVSforum wordt al druk over deze geluidskaart gepraat.

ASUS XONAR HDAV 1.3 standard / deluxe is de eerste geluidskaart die digitaal via HDMI en anlaoog (deluxe versie) via 7.1 out het volledige geluidsspectrum (tot 8 kanalen, 24 bit, 192 Khz) van de nieuwe lossless geluidsformaten (DD +, Dolby True HD, DTS-HD, DTS-HD MA, LPCM), die gebruikt kunnen worden op Blue Ray, kan doorsturen naar een receiver via HDMI / spdif of rechtstreeks naar de luidsprekers.

Dus zonder downsampling, wat met de huidige geluidskaarten wel het geval is omwille van AACS compabiliteit.

Hiermee kunnen twee doelen bereikt worden:

* maximaal gebruik maken van recievers met ingebouwde decoders voor de nieuwe geluidsformaten
* uitbreiden van "oudere" receivers met kwalitatieve 7.1 analoge ingangen die de nieuwste decoders niet aan boord hebben

Meer info hier !

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Een kleine aanvlling op je TS:

- PowerDVD downsampled op dit moment alles wat er aan audio uit de uitgang op je geluidskaart komt, ongeacht het merk/type/soort output op je geluidskaart. Dit komt met name omdat ze nog geen beveiligd audio pad geimplementeerd hebben binnen Vista, één van de randvoorwaarden om het volledige audiosignaal naar de versterker toe te sturen. Aangezien men bij CyberLink een samenwerkingsverband heeft met Auzentech m.b.t. de Auzentech X-Fi Home Cinema is de verwachting dat er rond oktober een versie komt mét beveiligd audio pad (dan wordt namelijk ook de X-Fi Home Cinema gereleased). Of deze versie ook de Xonar gaat ondersteunen is op dit moment niet duidelijk, het kan zomaar zijn dat deze PowerDVD versie speciaal voor Auzentech klanten wordt ontwikkeld.

- Bij de Xonar wordt een speciale versie van Arcsoft Total Media Theatre meegeleverd die een beveiligd audio pad ondersteund, maar dan alleen voor de Xonar HDAV. Deze versie wordt namelijk speciaal ontwikkeld voor ASUS, de retailversie van TMT bevat (nog) geen beveiligd audio pad.

- Als ik het goed begrepen heb zijn zowel de meegeleverde drivers als de meegeleverde versie van TMT nog in Beta, en is het volgens de eigenaren van deze kaart op het AVSforum nog best lastig om het e.e.a. goed werkend te krijgen op je HTPC

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• w8andc
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-04-2023
Mindcrash, bedankt voor de aanvulling.

Inderdaad.
Op AVSforum lees ik dat er nog behoorlijk wat problemen zijn met de drivers van deze nieuwe ASUS geluidskaart. Meer in het bijzonder met VISTA. Voor Windows XP zou het wel al beter lukken om de deze kaart te gebruiken. Ik werk nog steeds met Windows XP trouwens.

Vreemd vind ik dat er al een aantal mensen deze geluidskaart in bezit hebben, terwijl deze kaart slechts in 1 land (Taiwan) officieel werd gereleased. In de USA heeft men de release al officieel uitgesteld. Op ASUS website van de Benelux is deze kaart nog zelfs niet gekend.

Ik gebruik hier de PowerDVD 7 Ultra versie omdat in combinatie met mijn ATI HD 2600XT en binnenkort ATI HD 3650 videokaart de UVD en hardwareversnelling optimaal gebruikt wordt. Betreffende deze functionaliteit vind ik niets terug bij Arcsoft en hun Total Media Theatre.

Zou dus graag bij de cyberlink software blijven.
In dit kader lijkt het mij zeer verstandig om de geluidskaart van Auzentech (X-Fi Home Cinema) af te wachten.

Bij het bekijken van de reeds gepubliceerde en te downloaden specificaties van deze Auzentech geluidskaart heb ik echter het volgende gelezen:

- supported audio resolution and sampling rate: 16/24 bit / up to 96 khz (multi channel playback)
- Dynamic Range: 24bit/48Khz (analog outputs)

Dus toch nog beperking bij anloge outputs? Niet duidelijk.

Nog een belangrijke vraag:

Ik gebruik in combinatie met mijn HTPC de DENON 3803 receiver. Hier ben ik al enkele jaren zeer tevreden over. Echter heeft deze receiver niet de meest recente audio decoders (Dolby True HD, DTS-HD MA, LPCM, ...). Deze receiver heeft wel volwaardige kwalitatieve inputs voor 8 kanalen (7.1) met een bereik tot 24bit/192Khz. Ik wil echter niet onmiddellijk een grote investering doen door deze receiver te vervangen. Daarom zou ik met een "relatief goedkopere" oplossing door het aanschaffen van zulke high end geluidskaart mijn systeem willen upgraden.

In AVSforum hoor ik tegenstrijdige berichten.
De ene zegt dat het gebruik maken van de 7.1 outputs van deze nieuwe geluidskaart geen hoorbaar verschil zal opleveren in vergelijking met andere reeds bestaande high end kaarten met goede DAC's en 7.1 outputs. Ik gebruik momenteel de al oudere Terratec Aureon Space 7.1 geluidskaart welke tot 24bit/192Khz kan verwerken.

Wat is uw mening hieromtrent?

[ Voor 8% gewijzigd door w8andc op 21-09-2008 14:50 ]

Verwijderd

Als je de boel analoog aansluit boeit 't niet wat voor DACs je versterker heeft. Het komt dan aan op de DA conversie van de geluidskaart en de omzetting naar een net analoog signaal (en natuurlijk de kabeltjes naar je versterker, liefst niet te lang en geen dropveters). Auzen gebruikt gewoon prima componenten, vooral in het analoge deel (vergelijk 't maar 's met een vergelijkbare kaart van Sapphire of zo).
Maar ja, jouw Terratec is ook helemaal niet zo beroerd, en ik vraag me dan ook af waarom je nu wilt upgraden...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tja, wat voor het andere topic geld, geld ook hiervoor:
quote: dion_b
Een beetje gaan geilen over marketingblaat van Asus is geen topic op GoT waard...
Dan is deze topicstart echt te mager.

Wise enough to play the fool

Dit topic is gesloten.