Kan toch veel eenvoudiger? resize2fs is het onnodig moeilijk maken, en een gparted livecd is overbodig aangezien gparted standaard op de ubuntu Live cd's staan...
Start dus nog eens op van je Ubuntu installatie CD, open "gparted" onder elevated permissions ("sudo"), en verklein die root partitie zodat er een 100tal gigabytes vrijkomt (het mag zelf meer, bij mij is mijn root partitie slechts 20gb, terwijl mijn home partitie een goeie 200gb groot is).
Maak vervolgens een nieuwe partitie in de vrijgekomen ruimte, en label ze "Home". Dan mount je beide partities, en met de volgende commando's verzet je alle bestanden:
code:
1
2
| sudo chmod 777 /media/home-partitie
sudo rsync --times --permissions --recursive /media/root-partitie/home/* /media/home-partitie |
Verander root-partitie en home-partitie natuurlijk naar de correcte namen (root-partitie zal "disk" zijn bij gebrek aan label, en home-partitie zal "Home" zijn als je de partitie een label gegeven hebt).
De /media/home-partitie folder zou nu een map "jouw username" moeten bevatten. Zoniet, double-check het rsync commando dan nog eens. (lijkt me correct, maar kan het nu niet testen bij gebrek aan linux box).
Tenslotte moet je nog instellen dat de partitie gemount wordt tijdens de boot, anders kan je niet in de grafische omgeving gaan (gdm etc flippen nogal zonder home partitie). Open daarvoor /etc/fstab van je root partitie natuurlijk), en voeg een entry toe voor je home partitie. Daarvoor heb je eerst het UUID van die partitie nodig:
waarbij je het block device terug vindt door de output van het commando "mount" te analyseren (daar zie je welke block device waar gemount is, je neemt dus het block device dat op /media/home-partitie gemount is).
Nu je de Unique Identifier van je home partitie hebt, moet je die nog toevoegen in fstab. Voeg daarvoor een lijntje toe:
code:
1
| UUID=d2d72513-1637-4c42-9ded-4a4ded8b01de /home ext3 defaults 0 2 |
Pas aan naar eigen situatie, het UUID zal wellicht anders zijn, en misschien ook het filesystem.
Nu kan je veilig de home folder van je root partitie verwijderen ("rm -rf /media/root-partitie/home").
Controleer alles eens, en reboot

Heb je iets fout gedaan bij het invoeren in fstab, zal je een error krijgen tijdens het booten en in een root-shell gedropt worden. Mist er data in je home-partitie, of is de folder layout verkeerd, zal GDM na het invoeren van username & password weigeren om verder te doen.
Succes
Typt men dan een duidelijke walkthrough, replied de TS dat hij al een pak verder zit terwijl ik typ
[
Voor 3% gewijzigd door
maleadt op 21-09-2008 12:16
]