Toon posts:

Geluidskaart analoog op amp of onboard digitaal op receiver?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit al een tijd met deze vraag.

Ik heb 2 opstellingen in gedachte...

- HK3490 stereo receiver met JBL L890 speakers / L8400P sub op een ALC889 onboard geluidskaart digitaal aansluiten.

- Versterker van een vergelijkbaar bedrag met JBL L890 speakers / L8400P sub op een Asus Xonar D2 kaart analoog aansluiten.

Nou weet ik dat de Asus Xonar D2 zeer hoge kwaliteit burr brown dacs heeft welke ook in de top modellen van Onkyo's receiver zitten en waarschijndelijk dus de HK3490 dacs overtreffen. Maar aan de andere kant hoor ook altijd dat je het beste geluid krijgt als alles buiten de pc gebeurd. Dus dan zou de HK3490 toch alsnog beter klinken? Ik weet het niet meer.

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Vanwaar een versterker van een vergelijkbaar bedrag? Elke integrated 5.1 versterker heeft wel een DAC ingebouwd.

Hoe ver staat het systeem van de versterker? Lange kabels leveren al snel verlies op bij analoge audio.

Verwijderd

Topicstarter
Maar als er analoog op die versterker dingen worden aangesloten wordt toch de DAC van de bron gebruikt (asus kaart dus). Boxen komen een meter of 3 van de versterker of receiver te staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2008 21:55 ]

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:37
Ik zou je niet blind staren op de Burr Brown DAC alleen, de PCM17xx of PCM27xx vind je in veel systemen.
Het gaat ook om wat er om de DAC heen gebouwd is, zoals de receiver chip, voeding en opamps eventuele (re)clock generator.
Een externe DAC zal mogelijk een beter resultaat geven gezien deze zich niet in de computerkast bevind.

Verwijderd

Topicstarter
OCTiMod schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 21:59:
Ik zou je niet blind staren op de Burr Brown DAC alleen, de PCM17xx of PCM27xx vind je in veel systemen.
Het gaat ook om wat er om de DAC heen gebouwd is, zoals de receiver chip, voeding en opamps eventuele (re)clock generator.
Een externe DAC zal mogelijk een beter resultaat geven gezien deze zich niet in de computerkast bevind.
Ah, dus methode 1 is toch nog altijd het beste begrijp ik.

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 21:38:
Maar als er analoog op die versterker dingen worden aangesloten wordt toch de DAC van de bron gebruikt (asus kaart dus). Boxen komen een meter of 3 van de versterker of receiver te staan.
Ik bedoelde, hoe ver staat de pc van de versterker. Hoe verder.. hoe beter een externe DAC.

Ik vroeg me af waarom optie twee een andere versterker zou zijn, en niet alleen Asus sonar v.s. HK dac?

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Volgens mij kan die Asus Xonar D2 niet die JBLs (floorstanders) aansturen. Die D2 heeft mini-jacks als uitgang en dat past niet op je JBLs. Je hebt een versterker nog.

Als je zo veel geld uitgeeft aan speakers, moet je gewoon voor die HK receiver gaan.

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-05 18:27
ik zou ook het geld van de xonar steken in een betere reciever, daar win je meer op dan op je geluidskaart.

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:37
Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 22:25:
[...]
Ah, dus methode 1 is toch nog altijd het beste begrijp ik.
Van de door jou genoemde opties zou 1 een beter resultaat moeten neerzetten.
Nog een andere optie zou zijn een stereo versterker met externe DAC.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

of een goede geluidskaart met interne dac zoals een audiophile 24/96. Of als je plaats genoeg hebt koop een oude dcc recorder van marantz met een dac 7 aan boord en gebruik deze als externe dac.

Het zelf uiteindelijk voor de 24/96 gekozen icm fatsoenlijke bekabeling

Verwijderd

Topicstarter
bulldoze schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 22:46:
[...]
Ik bedoelde, hoe ver staat de pc van de versterker. Hoe verder.. hoe beter een externe DAC.

Ik vroeg me af waarom optie twee een andere versterker zou zijn, en niet alleen Asus sonar v.s. HK dac?
Hij staat er eigenlijk bovenop want ik wil die HK3490 combineren met een HFX mini pc kastje.
Pagina: 1