Mysterieuze ontvangst Discovery Channel

Pagina: 1
Acties:

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-05 13:17
Ik heb een vreemd "probleem".

Ik was een tvkaart in mijn computer aan het aansluiten op de kabel om tv te kunnen kijken, maar de kabel naar mijn appartement was beneden niet aangesloten op zo'n verdeelblok. Nu heb ik dat quick & dirty aangesloten met in het achterhoofd dat ik dat wel goed zou doen als het werkte en ik een beetje beeld had.

Ik heb vervolgens mij mijn computer met WinTV handmatig gescand op zenders (automatisch zoeken vond niets). En op een gegeven moment vond ik Discovery Channel, met heeel veel ruis, maar wel met vrij goed geluid.

Om de ontvangst wat beter te krijgen had ik wat gespeeld met de aansluiting op de contactdoos in de muur, tot ik plots ontvangst had zonder dat die kabel aangesloten was, maar met mijn schoevendraaier tegen het middenste pinnetje.

Op dit moment ontvang ik dus Discovery Channel met enkel en alleen een schroevendraaier in mijn coax.

Hoe kan dit? Kan het dat sommige 'draadloze tv'-zendapparaatjes die een beeld versturen van bijvoorbeeld decoder naar tv uitzenden op een bereik dat ik met een coax en schroevendraaier kan ontvangen? Dan is dat signaal ook gewoon hetzelfde als er ontvangen kan worden met een gewone antenne?

Iemand een idee hoe dit kan?

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
hmmm ....vage stuff. Terugvindpost...daar ben ik eerlijk in. Deze moet ik weten ;)

Modbreak:Maak een bookmark...

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 21-09-2008 09:31 ]

• Mayco
Het kanaal waar ik het op ontvang is 67, moest dat overeenkomen met een bepaalde frequentie vaak gebruikt voor zo'n dingen...

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:01
Ik weet niet of je coax misschien een breuk heeft ergens maar in theorie is het mogelijk dat je coax in de muur of ergens in het huis het signaal uitstraalt wat dan door de schroevendraaier weer opgepikt wordt (antenne).

Als er een los stuk coax ligt kan die ook als antenne werken, vooral als de kern een beetje los ligt.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het metaal in je schroevendraaien heeft precies te goede lengte om de golflengte van Discovery door te geven als zendantenne :?
Das mijn theorie, maar het zou wel erg toevallig wezen.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Hauppauge kaarten kunnen dat wel ontvangen, zo vreemd is dit niet, of het nu via een draadloze zender gaat of wat dan ook.
Moet trouwens dan wel een aardig krachtige draadloze zender zijn want een Hauppauge kaart heeft aardig wat signaal nodig.
Een versterker is geen luxe, zeker als je aardig wat lengte kabel hebt daar, mijn PVR350 hangt ook direct aan een versterker en pas dan wordt het echt goed.

• Mayco
Het is idd een Hauppage kaartje (pvr 500 denk ik, heeft twee tuners), maar het feit dat ik discovery ontvang... die zender zit niet in de lucht normaal, enkel op de kabel. hoe kan het dan dat ik dat met mijn schroevendraaier toch ontvang?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Door het effect dat hierboven al genoemd is. Elke kabel (sterker nog : alles) waar je een electrisch signaal op zet, fungeert in meer of mindere mate als antenne: je straalt een deel van het vermogen uit naar de omgeving.
Dus is het mogelijk dat jouw schroevendraaier, die (heel) toevallig de juiste karakteristieken heeft, dit signaal oppikt.
Maar ik moet toegeven: er zitten nogal wat haken en ogen aan dit verhaal: coax is net gemaakt om het signaal zo zuiver mogelijk, dus met zo min mogelijk verlies, dus met zo min mogelijk antenne-effect te transporteren. Misschien is het de connector aan die kabel?
Bovendien kan je ervanuit gaan dat jouw "toevallige" antennecombi alles behalve optimaal is, dat moet dus op zijn minst in heel veel ruis en/of vervorming resulteren. Ook zullen de richtkarakteristiek en de draagweidte waarschijnlijk ronduit slecht zijn: je zou dus een duidelijk verschil moeten zien als je met de schroevendraaier wat beweegt, of de losliggende kabel (die waarschijnlijk nog wel aangeloten is op de wandcontactdoos?) anders legt, verplaatst of verwijderd.

Hoewel het zeer onwaarschijnlijk lijkt, is het antenneaffect het enige waar ik kan opkomen als plausibele verklaring

• Mayco
Het zal idd een vreemd antenne-effect zijn.

De aansluiting is wel als volgt:

code:
1
2
3
4
[ PC ]======COAX=====-  ---=== SCHROEVENDRAAIER

en een beetje verder:
                                         [ AANSLUITING IN DE MUUR ]

Er zit dus geen kabel in de muur.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Maar als het stuk kabel dat van/naar je PC loopt, parallel loopt aan een stuk COAX in de muur, ben je er al...
Pagina: 1