Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Driver voor een ethernet controller

Pagina: 1
Acties:
  • 851 views

• koolmees39
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-01-2023
Heren/dames,

Kan iemand mij helpen aan een driver voor ethernet controller ep-4gem800i? Ik loop al uren te zoeken en helaas zonder resultaat.

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 23:40
Driver voor welk OS ?
Wat/hoe/waar heb je zelf gezocht ?

2de hit op Google

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Probeer met SIW onder PCI te kijken wat voor device je precies hebt, dan zoekt het makkelijker naar een driver.

[ Voor 15% gewijzigd door Wiethoofd op 20-09-2008 20:59 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

de EP-4GEM800I is toch niet de controller maar het type van het moederbord? Zoek eens uit welke chip er daadwerkelijk onboard zit, dan kom je al een stuk verder.

• koolmees39
Yippie schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 20:59:
Driver voor welk OS ?
Wat/hoe/waar heb je zelf gezocht ?

2de hit op Google
Deze vond ik ook maar site is down. Gaat overigens om XP Pro.

• koolmees39
Wiethoofd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 20:59:
Probeer met SIW onder PCI te kijken wat voor device je precies hebt, dan zoekt het makkelijker naar een driver.
Heb SIW niet geprobeerd, maar Aida geeft geen uitsluitsel.

• koolmees39
Terw_Dan schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 20:59:
de EP-4GEM800I is toch niet de controller maar het type van het moederbord? Zoek eens uit welke chip er daadwerkelijk onboard zit, dan kom je al een stuk verder.
Dat klopt maar ik kom niet verder dan een stickertje met het nummer P29-112-11a9.

• koolmees39
Terw_Dan schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 20:59:
Chip is naar mijn idee 82845GE.
Modbreak:Edit, edit, edit, edit - ja, dat had vier keer gemoeten. Dit was nergens voor nodig :o

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 21-09-2008 01:11 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar wat staat er op de chip?

Verder, gebruik de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif-knop ipv continu te kicken, dat wordt namelijk als vrij asociaal gezien.

• Yippie
koolmees39 schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 21:03:
[...]
Deze vond ik ook maar site is down. Gaat overigens om XP Pro.
Doet het hier anders prima, maar gaat om een Bios update dus dat schiet niet echt op.

Als je vervolgens zoekt op de term "ep-4gem800i ethernet controller" zie je dat de VIA VT6105 LAN 100MB Fast Ethernet Controller is waar je naar moet zoeken.

En dat is dan weer deze 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Yippie op 20-09-2008 21:11 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Even doorgooglen op dat model Epox moederbord geeft:
VIA Rhine III VT6105 LOM 10/100Mbps Fast Ethernet
(bron: http://www.firingsquad.com/hw/1571/EPoX_EP-4GEM800I/ )

Ook op de plaatjes zie ik Via chips zitten. Vervolgens wandelen we naar Via, selecteren we de drivertjes en komen we uit op http://www.viaarena.com/d...1&CatID=1190&SubCatID=127

Om precies te zijn: http://www.viaarena.com/Driver/vt6105_vt06_v40full.zip

^^ met Yippie dus ;)

• koolmees39
Sorry voor de "kicks", maar ik kreeg zoveel antwoorden tegelijk, dat ik meende, dat anders het zicht weg was.

• koolmees39
Maar Yippie (en zeer waarschijnlijk ook de andere reageerders): het is wél opgelost. En daar ben ik heel blij mee!!!!

Mijn enige vraag, waar ik mee blijf zitten: waarom vind ik dat zelf nou niet? :'(
Modbreak:Iets over ezels en stenen |:(

Bij de vijf posts hierboven kon je nog beweren dat je niet wist dat meermaals achter elkaar posten ongewenst is. Hier ben je er net nog op gewezen. Dat wijst op een forse blok voor het hoofd :/

[ Voor 38% gewijzigd door dion_b op 21-09-2008 01:15 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

koolmees39 schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 21:23:
Mijn enige vraag, waar ik mee blijf zitten: waarom vind ik dat zelf nou niet? :'(
Waarschijnlijk omdat je zocht op het typenummer en niet naar de chip van je netwerkkaart.

• koolmees39
Even hoor, want het zal duidelijk zijn, dat ik er niet zo in thuis ben als jullie:
Waar had ik de chip van de netwerkkaart kunnen vinden? Want het is een probleem, waar ik met enige regelmaat tegen aan loop.

• Yippie
koolmees39 schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 21:23:
Maar Yippie (en zeer waarschijnlijk ook de andere reageerders): het is wél opgelost. En daar ben ik heel blij mee!!!!

Goed van je dat je dat ook even laat weten.

Waarom je dat zelf niet vind, dat is lastig te beantwoorden.
Het is ook wel de fabrikanten aan te rekenen, op de fabrikant van het moederbord zou het een kleine moeite zijn om een link naar de fabrikant te plaatsen ( gebeurt steeds vaker, maar in dit geval dus niet )
koolmees39 schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 21:28:
Even hoor, want het zal duidelijk zijn, dat ik er niet zo in thuis ben als jullie:
Waar had ik de chip van de netwerkkaart kunnen vinden? Want het is een probleem, waar ik met enige regelmaat tegen aan loop.
Zelfde geldt bij de grote OEM pc/notebook fabrikanten, daarbij komt dat je nu wel weet hoe je in het vervolg beter kunt zoeken. Is een kwestie van ervaring, als je nooit dit soort dingen doet zal je er ook meer moeite mee hebben.

Een tip is wel om de technische spec's op te zoeken, zeker bij dit soort produkten zoals moederborden, waar vaak dus LAN, Audio, Video etc "onboard" zit. Dit betekent altijd dat ze een bepaalde chipset gebruiken. Vaak zal je zien dat je bij de grote chipfabrikanten moet zoeken. Dit verschilt per produkt, VIA, Broadcom zijn bijv. grote jongens, maar ook Intel etc.

Dit is dus te vinden in de spec's, die je wel bij de fabrikant op de site kan vinden.
Ook kan je natuurlijk even kijken of er op de chip zelf info is te achterhalen waar je wat mee kan.

Succes verder met je systeem.

[ Voor 53% gewijzigd door Yippie op 20-09-2008 21:34 . Reden: update ]

• koolmees39
Ik vind het niet meer dan normaal, dat ik iemand ook het resultaat laat weten na het geven van een antwoord. En ik zoek toch altijd heel goed zelf alvorens ik dit forum benader. En het is wat je zegt: ik leer er heel veel van!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

koolmees39 schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 21:28:
Je hebt op het moederbord meerdere chips zitten. Het is dus een kwestie van even zoeken welke chips je daarop hebt zitten en welke voor je netwerk dient.

• Yippie
Het gebeurt maar al te vaak dat een TS'er niks meer van zich laat horen, maar goed dat is misschien weer een ander topic waar, Normen en Waarden.

Overigens zie ik net, om terug te komen op mijn eerdere opmerking dat fabrikanten meer moeite kunnen doen om de juiste link te plaatsen voor drivers e.d., dat Epox het in dit geval wel goed voor het elkaar heeft.

http://www.epox.com/USA/product.asp?id=EP-4GEM800I ( staat wel tegenover dat je www.epox.nl hoort te krijgen als je kiest voor regio Europe, en die doet het dus niet.

Klik vervolgens op bijv. de "D", vervolgens kan je kiezen wat je voor driver zoekt ( moet je overigens wel weten dat het een Via chipset betreft ).

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:40
Yippie schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 21:10:
[...]

Doet het hier anders prima, maar gaat om een Bios update dus dat schiet niet echt op.

Als je vervolgens zoekt op de term "ep-4gem800i ethernet controller" zie je dat de VIA VT6105 LAN 100MB Fast Ethernet Controller is waar je naar moet zoeken.

En dat is dan weer deze 8)
En zo zie je maar weer, zoeken is niet moeilijk, vinden, dat is de kunst.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ondanks dat topics die 'opgelost' zijn standaard niet op slot gaan, gaat deze dat wel wegens een totaal inzetloze oneliner topicstart (daar had minimaal bij gemoeten waar gezocht, welke termen, wat wel gevonden en hoe verder gezocht als dat niet hielp - en uiteraard OS versie (je meldt nog steeds niet of het XP 32b of 64b is :o ) en totale lak aan ons beleid mbt niet meermaals achter elkaar posten <24u

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.