Nieuw mobo boot niet verder na memorycheck

Pagina: 1
Acties:

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb een nieuwe PC gebouwd, en die boot niet. Geheel kaal (moederbord, processor, videokaart, 1 latje geheugen) komt hij tot '1024MB OK' en staat dan helemaal vast. Numlock indrukken verandert de lampjes op het toetsenbord ook niet meer. Totdat hij vaststaat werkt het toetsenbord wel; als je op DEL drukt dan staat er dat hij het bios in wil gaan (maar doet dan de memcheck en staat daarna weer vast, BIOS is dus onbereikbaar).

Er zijn twee eigenaardigheden:
- Het moederbord geeft geen piepjes. Ook wanneer alleen moederbord en processor zijn aangesloten komen er geen piepjes. De connector van de interne speaker heb ik al een keer omgedraaid om te kijken of hij verkeerd om was aangesloten, en ook heb ik de speaker van een andere pc aangesloten.
- Wanneer de pc op de netspanning is aangesloten en de eerste keer opstart, gaat hij na 4s uit, en 4s later weer automatisch aan en dan blijft hij aan. Ook wanneer je de stekker eruit trekt, wil hij na 4s weer automatisch aan gaan (fans draaien kort). De tweede keer opstarten heeft hij hier geen last meer van, totdat je de netspanning eraf haalt en weer aansluit. Helaas heb ik geen stopcontact met randaarde, maar ook wanneer het moederbord met alleen de processor ingeplugd op een stuk karton ligt, heeft hij hier last van. De spanningslijnen van de voeding heb ik doorgemeten met een multimeter en daarmee zijn geen problemen. Uiteraard zitten zowel de 24-pins als de 4-pins stekker aangesloten op het moederbord.

Ik ben zelf geneigd te zeggen dat het moederbord kapot is, maar misschien heeft er iemand nog een idee.

Specs:
Geheugen: 2x Kingston KVR800D2N5K2/2G (4x 1GB DDR2 PC6400)
Moederbord: MSI P-35 Neo-F, BIOS-versie 1.7.
Processor: Intel Core 2 Duo E8400
Videokaart: Club3D GeForce 8500 GT Silent, 512MB, DDR2, PCI Express x16
Voeding: Chieftec 400W

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Lijkt verdacht veel op een kapot moederbord...

Verwijderd

Heb je het ook met het andere latje (en in een ander slot) geprobeerd?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kun je ook altijd nog doornemen om te achterhalen waar het probleem vandaan komt. Mobo lijkt het meest waarschijnlijke, maar het kan aan meer dingen liggen.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-05 08:53

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ondersteunt je BIOS wel je processor? Misschien geraakt hij niet verder omdat de processor niet ondersteunt wordt?

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Verwijderd

De fan van je CPU koeler draait ook ???
misschien dat ie daarop blijft hangen??

gtz

Verwijderd

Kan natuurlijk niet, anders heeft die BIOS optie (om de error message uit te zetten) ook geen zin.

En je hebt ook CPU's met koeler zonder fan.

• GlowMouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 01:32:
Heb je het ook met het andere latje (en in een ander slot) geprobeerd?
Er zijn vier latjes. Twee ervan heb ik in alle sloten afzonderlijk geprobeerd. Helaas heb ik geen ander geheugen of videokaart om te testen.
Dima_2005 schreef op zondag 21 september 2008 @ 12:05:
Ondersteunt je BIOS wel je processor? Misschien geraakt hij niet verder omdat de processor niet ondersteunt wordt?
Van de P35 Neo-F kon ik geen BIOS-updates of beschrijvingen vinden, maar de P35 Neo ondersteunt deze processor vanaf BIOS-versie 1.7. Op mijn mobo zit 1.7, en bij het opstarten spreekt hij ook van een E8400 @ 3GHz.
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 12:20:
De fan van je CPU koeler draait ook ???
misschien dat ie daarop blijft hangen??

gtz
Ja die fan draait. Het is de stock-cooler die goed aangedrukt is, en die zijn toerental ook door kan geven.
Terw_Dan schreef op zondag 21 september 2008 @ 10:33:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kun je ook altijd nog doornemen om te achterhalen waar het probleem vandaan komt. Mobo lijkt het meest waarschijnlijke, maar het kan aan meer dingen liggen.
Die heb ik doorlopen en de bevindingen staan in de OP opgesomd.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

GlowMouse schreef op zondag 21 september 2008 @ 16:18:
Die heb ik doorlopen en de bevindingen staan in de OP opgesomd.
Dus je hebt het mobo ook vervangen dan? Dan weet je toch zeker dat daar het probleem zit? Kwestie van garantie claimen op je bordje en er een nieuwe in te zetten.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:21
Afgelopen vrijdag heb ik dezelfde combinatie gebouwd. MSI P35 Neo-F, Intel E8400 die later een E0 stepping bleek te zijn, precies dezelfde problemen.
Heb mijn eigen desktop gesloopt, E6750 geleend en even een BIOS flash vanaf een USB stickje gedaan. De bij mij meegeleverde 1.6 BIOS ondersteunt geen E0 stepping en start daar dus ook vrolijk niet mee op.

De 1.9 BIOS staat niet op de MSI site, die kan je blijkbaar alleen met een liveupdate tool downloaden. Voor een handmatige flashmethode vanaf USB stick of bootable CDROM kan je de bios hier downloaden:
http://download1.msi.com....loads/bos_exe/7360v19.zip

• GlowMouse
  • Niet online
Thx, het zal dus toch aan een te oud BIOS liggen. Helaas kan ik niet zo ergens een processor vandaan halen, dus ik ga hem zo inpakken voor een RMA.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:21
Ik weet niet waar je woont, maar er is vast wel een tweaker in de buurt die je even aan een leenCPU kan helpen om je BIOS te flashen.
Zelf heb ik overigens via V&A een Celeron D 331 gekocht zodat ik in de toekomst een CPU heb liggen voor dit soort gevallen.

• GlowMouse
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 21 september 2008 @ 22:03:
Ik weet niet waar je woont, maar er is vast wel een tweaker in de buurt die je even aan een leenCPU kan helpen om je BIOS te flashen.
Dan zit je ook weer met nieuwe koelpasta e.d., plus dat zo'n tweaker dan zijn eigen systeem uit moet schakelen, wat hij vast liever niet doet :P

Maar het verhaal is tot een einde gekomen, de verkoper is tot de conclusie gekomen dat het moederbord kapot is:
We hebben uw geretourneerde product(en) getest. Uit onze test blijkt uw product inderdaad defect te
zijn.
update:
Het nieuwe moederbord had hetzelfde euvel. Weer teruggestuurd, en een BIOS-flash bleek ditmaal de oplossing. Had _JGC_ mooi gelijk :)

[ Voor 10% gewijzigd door GlowMouse op 11-10-2008 23:13 ]

Pagina: 1