Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vaag voeding probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Gisteren heb ik een zelfbouw systeem binnen gekregen met de volgende specificaties.

asus p5n-em hdmi
c2d e7200
Silentmaxx 400watt fanless voeding.

Hiermee heb ik het volgende probleem:
Wanneer ik alles aangesloten heb, en het systeem inschakel, draait de cpu fan een kleine seconde en schakeld dan uit, dit is niet alleen de cpu fan, maar het hele systeem.
Wanneer ik een andere voeding gebruik werkt het wel gewoon, dit heb ik met 2 verschillende voedingen geprobeerd.

Wanneer ik de silentmaxx voeding aansluit op een ander systeem werkt het wel gewoon, dit heb ik ook met 2 verschillende systemen geprobeerd.

Alles werkt dus, alleen niet de combinatie van het mobo en de voeding.
Ik heb het mobo al eens uit de kast gehaald, en zo getest, maar dit werkt niet.
Heeft er iemand een idee?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Quote uit welke voeding heb ik nodig:
Heel soms valt het voor, dat sommige moederborden in combinatie met sommige voedingen niet werken hoewel er niets mis is met de voeding, noch het moederbord. Ook zou de voeding met een dikke marge het systeem moeten kunnen trekken.
Wat is dan de oorzaak van het probleem?
De oorzaak van het probleem is dan te wijten aan een compatibiliteitsprobleem tussen het moederbord en de voeding met betrekking tot de 'Turn-on delay' van de voeding.

Wanneer voedingen niet ingeschakeld zijn, leveren ze toch een bepaald voltage op sommige van de voltlijnen (hier kan echter geen hoog vermogen uitgetrokken worden zolang de voeding niet aangeschakeld wordt), dit is nodig om bijvoorbeeld een signaal naar het moederbord te geven dat het moederbord op zich weer nodig heeft om het "schakel jezelf nu aan"-signaal te kunnen teruggeven aan de voeding wanneer de gebruiker de powerknop van de pc induwt. Zolang de voeding niet aangeschakeld wordt, kunnen deze voltages onstabiel zijn en nogal fel afwijken. Wanneer de voeding aangeschakeld wordt, heeft hij enige tijd nodig om de voltages te kunnen stabiliseren. De tijd die hiervoor nodig is, noemt men de 'Turn-on delay'. Wanneer de voltages vervolgens stabiel zijn, geeft de voeding een 'POWER GOOD' signaal naar het moederbord waardoor het ganse opstartproces van de computer kan beginnen.

Sommige voedingen hebben een nogal afwijkende Turn-on delay, of sommige moederborden zij hierin nogal kieskeurig en veeleisend. Als je dan net een verkeerde combinatie hebt van moederbord en voeding, kan dit dus leiden tot compatibiliteitsproblemen waardoor je pc niet meer wil opstarten. Dit betekent dus dat er niets mis is met de voeding en niets mis met het moederbord. Ze werken gewoon nu eenmaal niet met elkaar.

Er is niet echt iets wat je kan doen om dit te verhelpen. De enige optie is dus gewoon een andere voeding voorzien voor dit moederbord. Met een beetje commerciële goodwill van de winkel waar je de voeding hebt gekocht kan je dit probleem misschien aan de verkoper uitleggen, en willen ze misschien de voeding onder bijkomende kosten omruilen voor een andere. Anders heb je pech...
Dat lijkt mij de oorzaak. :)

Welkom op GoT btw. :w

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Incompatabiliteit tusssen je PSU en moederbord wellicht (iets met een PW_ON signal dat niet goed begrepen wordt door het moederbord).

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:37

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Is dat andere systeem 'zwaarder' als jouw nieuw zelfbouwsysteem? Als hij lichter is, en jouw voeding trekt die wel, dan moet je een zwaardere voeding nemen.

Pak anders de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er eens bij, misschien wordt je er wijzer van :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Outerspace schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 19:22:
Is dat andere systeem 'zwaarder' als jouw nieuw zelfbouwsysteem? Als hij lichter is, en jouw voeding trekt die wel, dan moet je een zwaardere voeding nemen.

Pak anders de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er eens bij, misschien wordt je er wijzer van :)
Andere systeem is zwaarder ja.
Lampje van het mobo blijft wel altijd branden.

Verwijderd

Topicstarter
Maar heeft niemand een oplossing?

en weet iemand of azerty moeilijk doet om de voeding terug te nemen?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 20:10:
Maar heeft niemand een oplossing?

en weet iemand of azerty moeilijk doet om de voeding terug te nemen?
Als je online besteld hebt: Gebruik maken van de Wet Koop op Afstand, en de voeding terugsturen. Wel binnen 7 dagen reclameren. Verder is dit al heel vaak op GoT behandeld, gebruik dus gewoon de zoekfunctie hoe dit verder af te handelen :)

Verder kan je dit het beste met Azerty opnemen.

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 21-09-2008 20:14 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Is geen oplossing voor de eerste quote van mij zegt alles eigenlijk al. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1