Mod beleid bij V&A

Pagina: 1
Acties:

• checkpointx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Naar mijn idee is het mod beleid van het v&a onderdeel te ver doorgeschoten en zou het aangepast moeten worden.

Stukje achtergrond
Hier een kopie van de tekst die je op v&a ziet: "Gerichte en behulpzame reacties zijn welkom, verder geldt een no-tolerance policy. Bij het posten van ongefundeerde one-liners of andere onzin krijg je één enkele waarschuwing/mail, daarop volgt een tijdelijke ban, de derde keer is een permanente ban."

ban als sanctie te zwaar
Uit het bovenstaande beleid blijkt bijvoorbeeld dat, als je drie keer een grapje in de v&a maakt dan wordt je voor de rest van je leven verbannen van tweakers.net. Vaak zie je ook dat mensen alternatieven bieden of een suggestie doen voor een betere prijs. Dit kunnen volgens dit beleid allemaal redenen zijn voor een ban.

Willekeur van modderators
Een ander punt dat speelt is naar mijn idee een zekere willekeur bij de moderators, als je wat willekeurig door de v&a heenklikt dan zie je dat er nog vollop teksten instaan die, als je het beleid strikt neemt, een waarschuwing, tijdelijke of permanent ban zouden moeten krijgen. Gezien de zwaarte van de sanctie zou je hier toch iets zorgvuldiger mee om moeten gaan.

Houding moderators niet klantvriendelijk
Het laatste punt dat naar mijn idee voor verbetering vatbaar is, dat zijn de reacties van de moderators zelf. Neem de moderator Microkid http://tweakers.net/gallery/10111. Hier een paar quotes:
  • "Ok. Ik heb de nodige OW's uitgedeeld voor flamen en niet ter zake doende reacties. Blijkbaar moet het dan maar op deze manier. Ik blijf niet aan het waarschuwen."
  • "Ook hier weer gebezemd en iemand op vakantie gestuurd."
  • "Degene die nu nog opmerkingen maakt over oplichters kan direct een ban verwachten."
Die laatste quote wekt zelfs de indruk dat het beleid voor de gelegenheid door een moderator aangepast kan worden. Naar mijn idee volstrekt onacceptabel, een beleid is er niet om naar willekeur toegepast te worden.

The bottom line
Naar mijn idee is het mod beleid binnen v&a wel een heel erg extreem beleid voor een site die toch volgens mij een klantvriendelijke houding zou moeten hebben richting de leden van tweakers.net. Natuurlijk moet er een grens getrokken worden, zodra er echt geflamed, gescholden, etc wordt dan moet er hard worden opgetreden. Maar laten we nu niet gelijk met een kanon op een mug schieten. Als je ook kijkt naar een stukje geschiedenis van tweakers.net dan is humor juist een van de sterkste onderdelen van de site geweest.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen hiermee zijn en hoe jullie hierover denken. Misschien kan iemand zelf ook een suggestie doen richting de beleidsmakers van deze website..

[ Voor 7% gewijzigd door checkpointx op 20-09-2008 17:25 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:59

SmartDoDo

Woeptiedoe

In dit forum kun je terecht voor vragen, opmerkingen, klachten, suggesties en natuurlijk ook complimentjes over alles wat met Vraag en Aanbod, Pricewatch en Shop Review - allen onderdelen van de frontpage - te maken heeft.
Dus ik verplaats je topic naar PW :)

Verwijderd

checkpointx schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 17:20:
Ik hoor graag wat jullie ervaringen hiermee zijn en hoe jullie hierover denken. Misschien kan iemand zelf ook een suggestie doen richting de beleidsmakers van deze website..
Het is ook niet geheel eerlijk bij V&A. Leden worden zo gigantisch negatief benaderd omdat anderen eerder misbruik hebben gemaakt van het hele systeem. In dat opzicht verschilt het behoorlijk van het gewone forum, waarin leden een eigen kans krijgen. Maar omdat andere leden in het verleden veel verkeerde reacties hebben geplaatst zijn moderators in het algemeen ongeduldig geworden en dreigen ze meteen ipv notificeren/waarschuwen.

Niet erg bezoekersvriendelijk en hoewel er natuurlijk niet tientallen moderators zijn zou dat geen argument mogen zijn. Alhoewel ik mij wel altijd rot lach om de modbreaks :P
Mogelijkheid: standaard berichten die ze kunnen plaatsen zodat eigen emoties geen invloed hebben op de vriendelijkheid van het bericht?

Verwijderd

Ik heb mijn allerlaatste waarschuwing al binnen. :X Het behulpzaam wezen of een andere user op iets wijzen, heeft mij tot 2x toe een waarschuwing en een week-ban opgeleverd. Ik vind het gezien, ook mijn status, te streng. Ik loop hier al sinds 2002, heb een +32 als ik het goed heb op V&A, maar toch wordt er genadeloos gestraft op sommige manieren. De oorsprong kwam idd van het misbruiken van het systeem, de prijsridders en grapjes die schijnbaar niet meer kunnen.

Ik post daarom eigenlijk alleen wat ik eventueel wil weten over het item, maar grapjes kan ik maar beter niet maken. Dan wordt me namelijk de toegang tot de complete website inclusief forum ontzegd :/

• checkpointx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Het klopt inderdaad dat het vroeger de spuigaten uitliep met opmerkingen, hele flame oorlogen werden uitgevochten in de vraag en aanbod, maar die tijd is toch wel voorbij. Het punt is gemaakt, het is nu tijd om naar een normaal beleid te gaan.

Het me een prima suggestie om bijvoorbeeld een standaard waarschuwing te versturen. De meeste mensen lezen toch niet eerst tig pagina´s met beleid voordat ze iets roepen, en dan is de eerste waarschuwing volgens het huidige beleid al snel binnen. (zo kwam ik ook aan mn eerste :+ )

Verwijderd

Als de situatie op sommige delen van het forum blijkbaar echt zo kritiek ligt zou men idd gebruik moeten maken van standaard modbreaks en standaard waarschuwingen (in de topics zelf) die door de mod alleen maar moeten gecopy-paste worden.

Gewoon op voorhand opstellen, en neutraal. Een PV heeft bvb ook altijd eenzelfde standaardinhoud, precies om die emotionele lading te vermijden bij iemand die terecht gewezen wordt. Het is ook een stukje psychologie. Eerst wordt je (misschien ten onrechte) terecht gewezen, maar het accepteren daarvan gaat een stuk makkelijker als het gebeurt via een standaard terechtwijzing en niet een gekleurd stukje tekst van iemand die duidelijk z'n afkeer uit, zeker niet vanuit 'het beleid'.

Niet dat één of andere mod daar 'high and mighty' denkt in de pen te moeten kruipen en naargelang z'n humeur onvriendelijke modbreaks plaatst. Als het de mod allemaal te veel wordt is het misschien tijd om plaats te ruimen?

Reply's zoals: "Ik blijf niet aan het waarschuwen" zijn dan ook nogal raar, gezien waarschuwen gewoon z'n taak is.

Als de soep daar echt zo heet is, moet je het beleid misschien ook wat professioneler maken door die standaard replies. Of V&A gewoon opdoeken, genoeg sites die hetzelfde aanbieden...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2008 18:03 ]

Verwijderd

Ik denk dat alles niet zo zwart-wit ligt, en je dingen toch iets genuanceerd moet zien :)

Het strenge beleid is gekomen op verzoek van de gebruikers, die hoorndol werden van reacties van mensen die totaal geen interesse in het product hebben. De sleutel voor reageren is dan ook interesse in het product, niet behulpzaamheid. V&A is geen discussieplatform, daarvoor is het forum. Klinkt misschien wat cru, maar er zijn genoeg zaken waarbij mensen ongefundeerde reacties plaatsen over de prijs omdat de goedkoopste prijs @ PW onjuist was, en meer van dergelijke dingen. Daardoor ontneem je de verkoper zijn advertentie. Vind je het te duur? Koop je het niet, sim-pel. Of je meld het in het meldpunt, want ook reëele prijzen zijn een voorwaarde voor en advertentie.

Ban als sanctie te zwaar? Dat zou kunnen, echter, waarom wordt daarover pas gediscussieerd als mensen er tegenaanlopen / gewaarschuwd worden? Er staat toch heel duidelijk dat er een zero-tolerance beleid is? Volgens mij is een zero-tolerance waarbij je 3 kansen hebt nog aardig ruim. Tel daar bij dat er echt wel eens een oogje dichtgeknepen wordt als dingen kort op elkaar liggen en het is lang niet zo heet als de soep beschreven is. Er zijn zelfs mensen die gewoon een clone-account registreren om de ban te ontduiken die er niet eens een zwaardere sanctie voor hebben gekregen.

Ik begrijp overigens ook niet hoe iemand het voor elkaar krijgt na een eerste waarschuwing tot een tweede te komen; als er iets nog steeds niet duidelijk is, dan vráág je toch eerst even voor je weer een reactie plaatst? Er lijkt soms wel een neurotische drang bij mensen om te *moeten* reageren.

Afbeeldingslocatie: http://www.reallifephotos.org/wp-content/photos/2008_05/wrong.jpg
Dit gevoel, zeg maar

Vind je dat het modbeleid willekeurig is omdat er nog reacties te vinden zijn? Wederom, daarvoor is het meldpunt prima geschikt. Dit bespaart veel tijd voor mods om continue alle reacties te scannen.

Voor het verwijderen van V&A reacties is al sinds den beginne een standaard template aanwezig. Het zou kunnen dat als iemand tegen een ban aan begint te hangen dat gekozen wordt voor een wat stevigere bewoording. Verwar ook e-mails niet met een reactie hier op het forum dat er actie is genomen of een modbreak; dat zijn algemene opmerkingen, niet aan iemand persoonlijk. Dat een admin om een topic grondig bij te sturen kan afwijken van beleid en direct kan waarschuwen voor bans lijkt me normaal - dat is zelfs een van de taken. Vriendelijkheid is natuurlijk altijd het uitgangspunt, daar waar nodig is zwaarder taalgebruik mits niet en-publique aan één persoon gericht prima mogelijk.

Dat er wellicht wat meer soepelheid weer mogelijk is is denk ik de moeite waard te bekijken. Hopelijk verzandt het dan niet weer gelijk in een vaste groep mensen die V&A als discussieplatform gaan zien waar ze over iedere advertentie blijkbaar iets moeten zeggen. Overigens vind ik het verbijsterend dat iemand meent zich meer rechten dan andere gebruikers te kunnen toemeten omdat hij oudgediende is en toevallig een goede V&A score heeft; juist een oudgediende zou toch moeten weten hoe het werkt, en dat discussie altijd welkom is en je gewoon altijd kan vragen als je het niet begrijpt.

Ik vind dat er nogal zwaar gereageerd wordt hier. Zoals hierboven uitgelegd hoe dingen zijn, denk ik dat velen ook best eens de hand in eigen boezem mogen steken. V&A is voor? Juist, kopers en verkopers. *zij* zijn dus de klanten van V&A, niet mensen die er komen voor reacties. De bescherming zoals die er is is gekomen op verzoek van kopers/verkopers, dus inderdaad is dat een klantvriendelijke oplossing.

En om het nog maar eens te herhalen, gebruik het meldpunt mensen...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2008 23:52 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

* TERW_DAN eensch is met Floppus.
Voor mensen die V&A van een tijd geleden hebben meegemaakt was het zo dat het inderdaad niet leuk meer was in een aantal ads. Persoonlijk vind ik dat het beleid zoals het nu gevoerd wordt op zich prima gaat, je hebt 30 replys in een maand, daar kom je een heel eind mee.

Alleen vind ik
De sleutel voor reageren is dan ook interesse in het product, niet behulpzaamheid.
een punt waar ik het persoonlijk niet mee eens ben. Behulpzaamheid moet overal kunnen. Als ik een ad zie waarin iemand een verkooppunt vergeten heeft (bijvoorbeeld omdat hij een van de belangrijke eigenschappen vergeet) dan zal ik die posten. Het schept duidelijkheid over het product en je zit er niemand mee in de weg, sterker nog, verkopers reageren er altijd heel positief op.

Verwijderd

Misschien moet ik behulpzaamheid nuanceren :)

Als er essentiële informatie is, is dat natuurlijk altijd welkom. Iemand wijzen op de vorm van zijn advertentie en dat die a la marktplaats zou zijn, is niet behulpzaam, dat is wannabe modgedrag en daarvoor is (zoals op het forum de TR) het meldpunt. Vaak worden zaken die gemeld horen te worden onder het mom behulpzaam als reactie geplaatst.

Melden dat iemand anders het goedkoper aanbiedt is misschien behulpzaam bedoeld, maar ondermijnt wederom een advertentie. Als die goedkope verkocht is wordt deze vanzelf interessant, of misschien is de hele status van het product anders.

Aangeven dat je van mening bent dat een prijs niet goed is, is niet behulpzaam, typfouten melden is niet behulpzaam, grappen zijn niet behulpzaam, enzovoort.

Een linkje naar een uitgebreid topic op het forum, of een review over product X als de V&A vrij karig is zou ik niet noodzakelijk vinden (geen interesse = geen reactie nodig), maar zou ik als behulpzaam rekenen. Je ondersteunt namelijk de potentiële koper in het zelf maken van een keuze, zonder een stelling in te nemen. De vorm is daarbij ook wel belangrijk, vergelijk:
Link
met
Hier is een topic op het forum met uitgebreide informatie en ervaringen over dit product, waarbij in de TS ook eventueel drivers en firmware-updates te vinden zijn. Hier en hier staan wat reviews met meer informatie. :)
Een link droppen is makkelijk en snel en zal best wel eens informatie bevatten. Het is meestal vooraf dan echter niet bekend wat voor informatie er gevonden gaat worden waardoor de link eerst doorgenomen moet worden. Een klein beetje extra maakt het alweer heel anders.

Zomaar even wat voorbeelden :) Het ging me er niet om dat behulpzaamheid niet mag, maar dat over het algemeen primair het uitgangspunt voor een reactie interesse is.

Laat ik gelijk het punt grappen nuanceren - een grap kan best leuk zijn, echter is het dan weer zo dat als grappen wel weer zouden mogen, mensen alles als grap gaan verpakken, of steeds maar grappig proberen te doen om toch maar te kunnen reageren.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2008 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 23:13:

Voor het verwijderen van V&A reacties is al sinds den beginne een standaard template aanwezig. Het zou kunnen dat als iemand tegen een ban aan begint te hangen dat gekozen wordt voor een wat stevigere bewoording. Verwar ook e-mails niet met een reactie hier op het forum dat er actie is genomen of een modbreak; dat zijn algemene opmerkingen, niet aan iemand persoonlijk. Dat een admin om een topic grondig bij te sturen kan afwijken van beleid en direct kan waarschuwen voor bans lijkt me normaal - dat is zelfs een van de taken. Vriendelijkheid is natuurlijk altijd het uitgangspunt, daar waar nodig is zwaarder taalgebruik mits niet en-publique aan één persoon gericht prima mogelijk.
Het ging me ook alleen daarom, de manier waarop iets meegedeeld wordt. Ik heb verder geen ervaring op V&A.

Maar je verwoordt het hier duidelijk, daar kan ik niets tegen inbrengen. Ik heb dan ook weer niets gezegd :p

Zolang het persoonlijke humeur van de mod niet duidelijk bovendrijft in een waarschuwing kan een stevigere bewoording idd in het voordeel zijn van degene die bijna tegen een ban aanloopt. Punt was alleen dat niemand graag terecht gewezen wordt (denk aan de school vroeger ;) ) dus hoe neutraler dat gebeurt, hoe minder mensen hyperventilerend voor hun pc in een zakje moeten blazen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 12:49
Tja het slaat idd een beetje door. Ik heb zelf 2x een waarschuwing en een tijdelijke ban gekregen van maar liefst 2 weken. Na mijn beklag bij het doktersteam is het me nog niet helemaal duidelijk geworden.

De eerste waarschuwing was vlak na het ingaan van de strengere regels omdat ik een reactie gaf op iemand die voor de 3e keer een Q6600 processor in de veiling zette terwijl ie al een bod ruim boven de vraagprijs had gekregen met claims dat zijn processor het 3e wereld wonder was. Bij de vorige veilingen had ik duidelijk interesse getoond maar hij leverende geen bewijzen voor zijn claims.
Toen ie dus voor de 3e keer in de veiling stond had ik een de volgende reactie geplaatst:

"Er bied iemand 250 euro voor een proc waarvan niet eens bewezen is dat ie zo goed klokt (prime stable 8 uur ofzo op 4 ghz) en dan probeer je er nog meer geld uit te slaan??
Wees blij dat er iemand niet zo slim geweest is om 250 euro te bieden. Zou hem meteen aan die figuur verkopen voordat hij verstand krijgt"

Geen nette reactie van mij maar wellicht begrijpelijk.

De 2 keer was 6 maanden! later (een vol half jaar dus).

Dat ging over een 8800GTS 512mb die te koop stond en in de V&A reacties was er een dicussie over de prijs (waarbij idd een aantal onliners en overbodige reacties stonden). Maar waar het op neer kwam was dat de verkoper beweerde dat de nieuw prijs 160 euro was in de REACTIES. Mijn reactie hierop was een link naar 2 8800GTS 512 mb kaarten die nieuw goedkoper waren in de pricewatch en op voorraad bij de leverancier. (waarvan 1 zelfs 60 euro goedkoper)

Tja na een lange mail wisseling met degene die de ban had opgelegd en een mail wisseling met het doktersteam was de conclusie de volgende:

"Over de inhoudelijke beoordeling: we zijn het eens dat de sanctie zwaar is. Ik kan het ook nog met je eens zijn dat je reactie geen nutteloze one-liner is en ook als behulpzaam kan worden aangemerkt. Aan de andere kant is het zero-tolerance beleid in V&A noodzakelijk gebleken en het idee van zero tolerance is nu juist dat er geen uitzonderingen gemaakt worden.De sanctie is in die zin terecht opgelegd. Aan de andere kant is er geen enkele meerwaarde om verder strak aan de procedure van unbanverzoek etc. vast te houden; m.a.w. als je deze mail leest ben je weer van harte welkom op de site.

Een ding moet nog rechtgezet: in principe worden mails en waarschuwingen ouder dan een jaar buiten beschouwing gelaten. Dit is een vuistregel en men kan er geen rechten aan ontlenen, maar als xxxxxxxx stelt dat er helemaal geen rekening wordt gehouden met tijdsperioden tussen mails dan klopt dat ook niet.

Samengevat: de sanctie is in het kader van het zero tolerance beleid terecht opgelegd. Vanuit V&A is er echter geen bezwaar om de ban op te heffen. Omdat het zero tolerance beleid nog steeds geldt zou ik wél de handvaten die xxxxxxx je reikt hanteren bij het reageren op een V&A advertentie, d.w.z. reageer alleen als je daadwerkelijk van plan bent eventueel tot aankoop over te gaan"

Dus conclusie is dat ze het met mij eens zijn dat mijn reactie kan worden aangemerkt als geen nutteloze one-liner is en ook als behulpzaam kan worden gezien. Maar het was toch terecht dat ik een ban kreeg.......?

Hierna heb ik maar een dank je wel mail gestuurd en erbij gezegd dat ik het nog steeds niet snap maar voortaan geen enkele opmerking over de prijs zal plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In beide gevallen had je toch eenvoudig het meldpunt kunnen gebruiken?

- Het steeds maar herplaatsen van een advertentie is niet toegestaan (herinner me zelfs dat daar ook actie op is ondernomen nav een melding)
- Als iemand een irreële prijs opgeeft is dat ook niet toegestaan. Overigens is het ook al gebeurd dat de goedkoopste prijs in de PW niet klopte door fouten in databases van leveranciers. Je kan daar ten eerste dus niet blind op gaan, ten tweede is het niet jouw zaak als geen reëele prijzen worden gevraagd maar de onze (dus meldpunt) en ten derde had je geen interesse in het product. Zoals gezegd is V&A géén discussieplatform, en dat is blijkbaar nog wel eens moeilijk te bevatten. Hetzelfde geldt voor de ShopReview bijvoorbeeld - niet overal waar je kán reageren is het om dezelfde redenen.

Dat sancties zwaar zijn, daar ga ik in mee. Misschien dat dat weer wat soepeler kan inmiddels. Desondanks geldt ook hier weer: waarom heb je die tweede keer linkjes naar prijzen geplaatst terwijl je toch geweten moet hebben van dit beleid? Niet zeker? Vraag het een mod. :)

Over de periode van 6 maanden; als we het dan maar iedere zes maanden door de vingers moeten zien, maal het aantal gebruikers, dan heeft het hele nieuwe beleid geen zin gehad. Doel is niet mensen te bannen, maar ze duidelijk te maken dat het écht afgelopen is met V&A-reacties zoals ze vroeger waren. Blijkbaar was daar een harde lijn voor nodig.

Tenslotte: het is niet echt netjes om persoonlijke communicaties te publiceren zonder toestemming van de auteur.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2008 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:06
luckyjan schreef op maandag 22 september 2008 @ 13:26:
Tja het slaat idd een beetje door. Ik heb zelf 2x een waarschuwing en een tijdelijke ban gekregen van maar liefst 2 weken. Na mijn beklag bij het doktersteam is het me nog niet helemaal duidelijk geworden.

.......

Hierna heb ik maar een dank je wel mail gestuurd en erbij gezegd dat ik het nog steeds niet snap maar voortaan geen enkele opmerking over de prijs zal plaatsen.
Heel vervelend en kan me voorstellen dat het onrechtvaardig voelt, maar..... het zero-tolerance beleid schept in mijn ogen juist wel duidelijkheid. Er is in het verleden heel wat discussie geweest over wat hulpvaardig is en wat niet en daar kwam men gewoonweg niet uit! Wat de één hulpvaardig vindt, vindt de ander pure bemoeizucht. Zon opmerking beïnvloedt potentiële kopers, en wellicht blijft verkoper met zijn product zitten of krijgt een hele slechte prijs door zo'n goedbedoelde opmerking. M.a.w.: Iemand kan financieel geschaad worden door een opmerking (die wellicht ook nog eens voor discussie vatbaar is) van iemand die helemaal geen partij is!

Het zero-tolerancebeleid helpt om de reacties zuiver te houden: Als je partij bent (potentiële koper/verkoper) kun je een ter zake doende reactie plaatsen en anders niet! Alle andere bemoeienissen kunnen via e-mail, meldpunt etc., dus ook als een verkoper volgens jou misleidende informatie geeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:57

Wokschotel

Op 6 wielen

luckyjan schreef op maandag 22 september 2008 @ 13:26:
Met andere woorden: "ik bemoei me met andermans advertenties en zeik over de prijs zonder dat het mij wat aangaat"

Lijkt mij logisch dat dat niet op prijs wordt gesteld.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 14:09:
In beide gevallen had je toch eenvoudig het meldpunt kunnen gebruiken?

- Het steeds maar herplaatsen van een advertentie is niet toegestaan (herinner me zelfs dat daar ook actie op is ondernomen nav een melding)
- Als iemand een irreële prijs opgeeft is dat ook niet toegestaan. Overigens is het ook al gebeurd dat de goedkoopste prijs in de PW niet klopte door fouten in databases van leveranciers. Je kan daar ten eerste dus niet blind op gaan, ten tweede is het niet jouw zaak als geen reëele prijzen worden gevraagd maar de onze (dus meldpunt) en ten derde had je geen interesse in het product. Zoals gezegd is V&A géén discussieplatform, en dat is blijkbaar nog wel eens moeilijk te bevatten. Hetzelfde geldt voor de ShopReview bijvoorbeeld - niet overal waar je kán reageren is het om dezelfde redenen.

Dat sancties zwaar zijn, daar ga ik in mee. Misschien dat dat weer wat soepeler kan inmiddels. Desondanks geldt ook hier weer: waarom heb je die tweede keer linkjes naar prijzen geplaatst terwijl je toch geweten moet hebben van dit beleid? Niet zeker? Vraag het een mod. :)

Over de periode van 6 maanden; als we het dan maar iedere zes maanden door de vingers moeten zien, maal het aantal gebruikers, dan heeft het hele nieuwe beleid geen zin gehad. Doel is niet mensen te bannen, maar ze duidelijk te maken dat het écht afgelopen is met V&A-reacties zoals ze vroeger waren. Blijkbaar was daar een harde lijn voor nodig.

Tenslotte: het is niet echt netjes om persoonlijke communicaties te publiceren zonder toestemming van de auteur.
De reden dat ik dit publiceer (zonder namen!) is dat de conclusie was van mijn replies in V&A dat ze niet als onliner werden gezien en zelfs als behulpzaam konden worden aangemerkt en dit in de context waarin ik ze gezet had en die ik hier niet heb geplaatst (de hele mailwisseling zou pagina's lang zijn geweest en is verder ook niet relevant het gaat mij om de conslusie). Desondanks werd de ban van 14 dagen van HEEL tweakers wel als rechtvaardig gezien?
Kijk als het alleen maar een ban van V&A was geweest had het me geen bal uitgemaakt maar je wordt compleet gebanned met als dreiging boven je hoofd dat je de volgende keer helemaal nooit meer op tweakers kan.

Edit:
Dit is de tekst die je ziet als je een reactie wil plaatsen:

"Gerichte en behulpzame reacties zijn welkom, verder geldt een no-tolerance policy. Bij het posten van ongefundeerde one-liners of andere onzin krijg je één enkele waarschuwing/mail, daarop volgt een tijdelijke ban, de derde keer is een permanente ban"

Mijn reactie kon gezien worden als behulpzaam en was geen onliner. Als je de bovenstaande tekst leest was mijn ban dan terecht?

[ Voor 13% gewijzigd door luckyjan op 22-09-2008 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bszz schreef op maandag 22 september 2008 @ 14:11:
Heel vervelend en kan me voorstellen dat het onrechtvaardig voelt, maar..... het zero-tolerance beleid schept in mijn ogen juist wel duidelijkheid.
Duidelijkheid en beleefdheid kunnen prima samengaan ;) Alleen lijkt het momenteel bij V&A wel alsof de beleefdheid weg wordt gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 17:59:
[...]

Duidelijkheid en beleefdheid kunnen prima samengaan ;) Alleen lijkt het momenteel bij V&A wel alsof de beleefdheid weg wordt gelaten
Dit lijkt me nou het minst interessante stukje uit mijn post... en ik snap je opmerking eerlijk gezegd ook niet. luckyjan heeft het er volgens mij niet over, en de aangehaalde reacties van "het doktersteam" zijn volgens mij uitermate correct..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
Inderdaad zowel het doktersteam als de mod die de ban heeft opgelegd reageerden zeer correct en beleefd!

[ Voor 5% gewijzigd door luckyjan op 22-09-2008 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-10 09:18
Ik kan niets anders dan het er mee eens zijn dat de sancties veel te zwaar zijn.
luckyjan schreef op maandag 22 september 2008 @ 17:14:

De reden dat ik dit publiceer (zonder namen!) is dat de conclusie was van mijn replies in V&A dat ze niet als onliner werden gezien en zelfs als behulpzaam konden worden aangemerkt en dit in de context waarin ik ze gezet had en die ik hier niet heb geplaatst (de hele mailwisseling zou pagina's lang zijn geweest en is verder ook niet relevant het gaat mij om de conslusie). Desondanks werd de ban van 14 dagen van HEEL tweakers wel als rechtvaardig gezien?
Kijk als het alleen maar een ban van V&A was geweest had het me geen bal uitgemaakt maar je wordt compleet gebanned met als dreiging boven je hoofd dat je de volgende keer helemaal nooit meer op tweakers kan.
Die 2e reactie in V&A van luckyjan was duidelijk totaal niet bedoeld om over de prijs te zeiken of de boel moedwillig te verstieren. Ik kom zelf zelden op V&A, maar op deze manier zal ik er niet zo gauw durven te reageren en ik vermoed velen met mij.

De achterliggende gedachte van het beleid is prima (veel nutteloze reacties weghouden die voorheen invloed op de verkoop hadden), maar bijvoorbeeld eerst een ban voor alleen V&A en dan pas voor heel tweakers zou ik een stuk passender vinden. Om over het uitdelen van permbans voor een relatief klein vergrijp maar helemaal te zwijgen.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik heb de bewuste reactie even opgezocht, en die gaat toch écht enkel over dat de prijs te hoog zou zijn. Zoals gezegd kan je daarmee prima terecht in het meldpunt, en is het precies een van de redenen dat er een zero-tolerancebeleid is gekomen.

De conclusie dat de reactie wel degelijk behulpzaam was deel ik dan ook niet met het doktersteam, maar ik kan begrijpen dat ze genuanceerd hebben willen reageren. Dat hij behulpzaam bedoeld was, mja, dat zou kunnen, en ik ben het er mee eens dat in basis de intentie belangrijk is - alleen gaat dat even niet op als er zero-tolerance is ingesteld, anders is dat ook voor niets.

Zoals gezegd ben ik in ieder geval van mening dat het tijd is dat we het huidige beleid nog maar eens moeten bekijken. Het is ten opzichte van vroeger sterk verbeterd, dus misschien is meer vrijheid wel weer mogelijk.

En, je ban is toch opgeheven toen? Met de bemiddeling was het uiteindelijk nog wel bijna dezelfde periode, maar punt is dat de ban is opgeheven toen de indruk er was dat het je nu goed duidelijk is wat wel en niet de bedoeling was. Dat strookt niet met het stugge beeld wat neergezet wordt: er wordt wel degelijk geluisterd en gekeken naar de persoon.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2008 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Floppus zei het ook al maar ik wilde het nog (extra) benadrukken: mensen gebruik het “Meldpunt” (rechts op de pagina bij elke V&A, onder het kopje “Vraag & Aanbod I/O“) voor advertenties of reacties die niet conform de regels zijn. Twijfel je of iets tegen de regels is kan je altijd ook een melding maken of even navragen. Meldingen in het Meldpunt zullen sneller door moderatoren van V&A zullen worden opgemerkt en er kan dan sneller actie worden ondernomen.
Vergeet niet dat er altijd eerst een waarschuwing d.m.v. een standaard mail wordt verstuurd. V&A is verder ook niet bedoeld om "grapjes" te maken of om discussies te voeren. Het is een middel voor kopers en verkopers om elkaar makkelijker te vinden. Verder zou iedereen zelf moeten kunnen beslissen of de koop een goede is of niet. Daar heb je op T.net al bijv. de pricewatch, productreviews en het forum. Je kan verder zelf zoeken op het internet naar meer info, review enz. Daarbij is het dus niet nodig, en dus ongewenst, om prijsopmerkingen te maken. Dat is namelijk zaak voor koper en verkoper.
Willekeur van modderators
Degene die V&A onderhouden kunnen ook niet 24/7 V&A in de gaten houden. Je kan zeker helpen door als je ads maar ook reacties ziet die niet conform de regels zijn, dat te melden in het “Meldpunt” (rechts op de pagina bij elke V&A, onder het kopje “Vraag & Aanbod I/O“). Verder blijven wij ook mensen en in praktijk kan je eigenlijk nooit hetzelfde handelen, omdat elke keer de situatie (heel) anders is.
Houding moderators niet klantvriendelijk
Wij, crew van T.net, zullen altijd beleeft als uitgangspunt hebben. Floppus heeft het eigenlijk al helemaal uitgelegd, enige wat ik hieraan wil toevoegen is dat je met deze quotes de hele context mist, waardoor het heel streng overkomt. Maar als de situatie aangeeft dat het nodig is, dan moet je als moderator toch ingrijpen? De mod wilt er alleen users even extra op attent maken.
The bottom line
Feit blijft gewoon dat V&A voor kopers en verkopers is. Discussies of grapjes maken is daar gewoon niet de plaats voor. Maar zoals Floppus zegt zijn we dit intern aan het bespreken.
In V&A krijg je net als op het forum eerlijke kansen. Het is wel wat strenger, maar het is gebleken dat het eigenlijk niet anders kan. Ook gaan moderatoren daar echt niet ongeduldiger mee om als je vaker in de fout gaat. Er wordt altijd standaard mails verstuurd. Waar checkpointx op doelt zijn de modbreaks in de reacties van V&A.
Zoals Floppus zegt, dat je lang lid bent een een goede score voor V&A hebt is geen reden dat jij opeens wel reacties mag plaatsen die andere niet mogen, toch? Verder is V&A niet echt de plek om grapjes te maken.
checkpointx schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 17:40:
Het me een prima suggestie om bijvoorbeeld een standaard waarschuwing te versturen. De meeste mensen lezen toch niet eerst tig pagina´s met beleid voordat ze iets roepen, en dan is de eerste waarschuwing volgens het huidige beleid al snel binnen. (zo kwam ik ook aan mn eerste :+ )
Er wordt dus nu al gebruik gemaakt van standaard mails. Alleen als daarop gereageerd wordt zal geen standaard mail teruggestuurd kunnen worden. :) Verder is het je eigen verantwoordelijkheid dat je niet het beleid doorleest. Waarbij ik het beleid niet eens zo heel lang vind. Voor het gemak staat er nog zelfs een waarschuwing boven elke V&A. Als je iets niet snapt kan je dat altijd vragen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 23:39

Yor

Yor1313#2571

Mooi dit topic,

Zonet al even gebruik gemaakt van de statements van Floppus over herplaatsen van advertenties en verrek, melding aangemaakt en hoplakee, ad is weg. Het werkt dus wel.

Voor de rest, tja, ook ik heb al eens een ban gehad van MicroKid vanwege een opmerking dat een product elders nieuw goedkoper was. Had ik hier de volledige link ingezet met wat bijschrift, was dit niet het geval geweest, bleek achteraf. Achja, de mods zijn ook maar mensen, die het voor ons doen.

Persoonlijk vond ik het gejammer en geklaag wèl leuk om te lezen, ik merk ook dat een hoop informatie nu achterwege blijft, waarschijnlijk om het feit dat mensen bang zijn om een ban te krijgen... (zelf denk ik wel eens: "rules are meant to be...." (vul zelf maar in) )

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Yor schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 22:27:
......

Voor de rest, tja, ook ik heb al eens een ban gehad van MicroKid vanwege een opmerking dat een product elders nieuw goedkoper was. Had ik hier de volledige link ingezet met wat bijschrift, was dit niet het geval geweest, bleek achteraf. Achja, de mods zijn ook maar mensen, die het voor ons doen.
.....
Ik denk dat je dat verkeerd begrepen hebt ?

• luckyjan
Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 16:35:
Nou, ik heb de bewuste reactie even opgezocht, en die gaat toch écht enkel over dat de prijs te hoog zou zijn. Zoals gezegd kan je daarmee prima terecht in het meldpunt, en is het precies een van de redenen dat er een zero-tolerancebeleid is gekomen.

De conclusie dat de reactie wel degelijk behulpzaam was deel ik dan ook niet met het doktersteam, maar ik kan begrijpen dat ze genuanceerd hebben willen reageren. Dat hij behulpzaam bedoeld was, mja, dat zou kunnen, en ik ben het er mee eens dat in basis de intentie belangrijk is - alleen gaat dat even niet op als er zero-tolerance is ingesteld, anders is dat ook voor niets.

Zoals gezegd ben ik in ieder geval van mening dat het tijd is dat we het huidige beleid nog maar eens moeten bekijken. Het is ten opzichte van vroeger sterk verbeterd, dus misschien is meer vrijheid wel weer mogelijk.

En, je ban is toch opgeheven toen? Met de bemiddeling was het uiteindelijk nog wel bijna dezelfde periode, maar punt is dat de ban is opgeheven toen de indruk er was dat het je nu goed duidelijk is wat wel en niet de bedoeling was. Dat strookt niet met het stugge beeld wat neergezet wordt: er wordt wel degelijk geluisterd en gekeken naar de persoon.
Ja mijn ban was een paar dagen eerder opgeheven maar niet omdat ik mijn recht stond.
En ja ik reageerde op de prijs. Maar niet de prijs zoals die in de advertentie stond. Het ging er namelijk om dat anderen voor mij al gereageerd hadden op die prijs en de verkoper daarop reageerde met dat zijn prijs toch echt een hele goede prijs was. Om de verkoop niet te frustreren heb ik NIET gezegd dat het product al EOL was (en daarom de prijs in de pricewatch niet klopte) en ook NIET gezegd dat de kaart een opvolger had (de 9800GTX) die hetzelfde kost als zijn prijs, maar gewoon duidelijk laten zien dat de nieuw prijs van andere 8800GTS 512mb merken een heel stuk lager zijn en daarbij een hint gegeven dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat deze kaart eruit gaat en dat daarom die prijzen een stuk lager waren....
Ik was op dat moment zelf bezig om deze kaart te kopen en had er net 2 besteld (maar nog niet betaald) voor 60 euro per stuk minder en met garantie. Ik was dus wel degelijk geïnteresseerd in die kaart maar natuurlijk niet voor dat hoge bedrag.
Zet dan duidelijk in de tekst die er boven staat als je een reactie geeft dat er totaal NIET over de prijs gepraat mag worden en je alleen een bod mag doen. Hierdoor zullen er een stuk minder waarschuwingen nodig zijn.

• bszz
edit: hier ging even iets mis

[ Voor 88% gewijzigd door bszz op 24-09-2008 14:51 ]

• bszz
luckyjan schreef op woensdag 24 september 2008 @ 09:01:
[...]
Zet dan duidelijk in de tekst die er boven staat als je een reactie geeft dat er totaal NIET over de prijs gepraat mag worden en je alleen een bod mag doen. Hierdoor zullen er een stuk minder waarschuwingen nodig zijn.
Als potentiële koper mag je volgens mij best over de prijs praten.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Het ligt er een beetje aan hoe het geuit wordt. Als er een product verkocht wordt voor 50€ en iemand reageert "ik geef er 45€ voor" dan is er volgens mij niks mis. Wanneer er reacties ontstaan zoals "Ik geef er 50cent voor" dan zijn deze niet serieus en ongewenst imho. Hetzelfde geldt voor "Duur!!" reacties of "Hier is hij goedkoper<link>", want dan is het nogal duidelijk dat er geen intentie is om iets te kopen.

☻/
/▌
/ \

• luckyjan
Blijft nogal grijs allemaal. Want wat als hij 50 euro zegt en nieuw kost het 10 euro dan is het prijsverschil dermate groot dat ook al wil je het hebben je niet serieus reageert omdat de prijs zover van de werkelijkheid ligt. In mijn geval werd de koper door anderen daarop gewezen (dat het veel te duur was) en beweerde hij glashard dat ie toch een prima prijs vroeg omdat in de pricewatch het 5 euro duurder bij zijn merk stond dit terwijl andere merken met het zelfde product 60 euro goedkoper waren (omdat het product EOL was en er diverse aanbiedingen te vinden waren).
Dus als ik dan zou reageren van ik geef er 80 euro voor (hij vraagt 155 euro) want nieuw kost ie bij "pricewatch link" 99 euro dan mag het wel??

• Regeneration
  • Niet online
luckyjan schreef op woensdag 24 september 2008 @ 16:20:
Blijft nogal grijs allemaal. Want wat als hij 50 euro zegt en nieuw kost het 10 euro dan is het prijsverschil dermate groot dat ook al wil je het hebben je niet serieus reageert omdat de prijs zover van de werkelijkheid ligt. In mijn geval werd de koper door anderen daarop gewezen (dat het veel te duur was) en beweerde hij glashard dat ie toch een prima prijs vroeg omdat in de pricewatch het 5 euro duurder bij zijn merk stond dit terwijl andere merken met het zelfde product 60 euro goedkoper waren (omdat het product EOL was en er diverse aanbiedingen te vinden waren).
Dus als ik dan zou reageren van ik geef er 80 euro voor (hij vraagt 155 euro) want nieuw kost ie bij "pricewatch link" 99 euro dan mag het wel??
Als je bod serieus is (dus dat je heb echt voor 80 wilt overnemen en geen geintje is ofzo) mag je dan zo'n reactie geven. De pricewatch link hoeft er dan niet eens bij.

Het was een beetje raar geval. Om even duidelijkheid te scherppen. De adverteerder bood product A aan voor een prijs X euro's. In de pricewatch stond het product inderdaad voor slechts 5 euro mee, als goedkoopste prijs. Maar er waren ook winkels die het product voor 50 euro meer verkochten.

Dat het product A EOL is of dat vergelijkbare producten B, C en D goedkoper en misschien zelfs beter zijn kan wel, maar in principe doet de adverteerder nog steeds niets fout. Zijn product wordt immers voor een hogere prijs verkocht bij webshops. Dat de adverteerder zijn product niet zal verkopen is zijn zaak. Of dat er straks iemand hem toch koopt voor die prijs dan heeft degene niet genoeg zelf bekeken of het een goede koop was of diegene wil bewust dat product hebben. T.net gaat niet tussen beide partijen zitten en dat hoeven anderen ook niet te doen d.m.v. zogenaamde "prijs opmerking reacties" te geven.

Natuurlijk snappen we je punt wel, maar hoe zou jij het vinden als jij op een markt je producten probeert te verkopen en er komt geregeld iemand langs die hard roep dat je prijzen (veel te) hoog zijn omdat er vergelijkbare producten 2 straten verder goedkoper zijn. Dan voel je toch ook waar bemoeid hij/zij zich mee? En dat zorgt toch ook voor een onprettige sfeer, toch? Daarom zijn prijs opmerkingen ongewenst, (uitgezonderd dat je een bod doet).

Dan je eerdere reactie waar je een waarschuwing voor had gekregen.
Er bied iemand 250 euro voor een proc waarvan niet eens bewezen is dat ie zo goed klokt (prime stable 8 uur ofzo op 4 ghz) en dan probeer je er nog meer geld uit te slaan??
Wees blij dat er iemand niet zo slim geweest is om 250 euro te bieden. Zou hem meteen aan die figuur verkopen voordat hij verstand krijgt
De adverteerder meende inderdaad dat hij een zeer goed overklokbare proc had en die wilde verkopen. Hij plaatste die meerdere maals omdat hij vond dat de veiling te kort duurde. Daarbij wachtend de adverteerder netjes elke keer 1 week voordat hij hem herplaatste. Hij deed dus niets fout, maar het was wat vreemd. Dat anderen hem geloven en een, volgens jou, hoge prijs betalen is hun eigen zaak. Dat de adverteerde ook niet met bewijzen kwam is ook zijn zaak. Jij hebt geen vertrouwen in hem, dan is het beste dat je je afzijdig houd. Een dergelijke reactie heeft een scherpe toon en is een trol richting de adverteerde én ook een flame richting de (potentiële) koper(s).

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 16:46
Nou ik heb ook een waarschuwing te pakken.

Bij de ad stond geen actuele prijs vermeld.
Ik link netjes naar de PW zonder verdere uitspraken te doen over de prijs en wat krijg ik: een waarschuwing.

Ik loop hier al een tijd rond (2001) en naar mijn weten is t.net ooit opgezet als een forum voor en door tweakers. Ik vond mijn post best een nuttige toevoeging aangezien de aanbieder de recente prijs kennelijk niet heeft weten te vinden in de PW........

Behulpzaamheid wordt kennelijk niet meer gewaardeerd hier......

• Regeneration
  • Niet online
wimpie007 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:19:

Ik link netjes naar de PW zonder verdere uitspraken te doen over de prijs en wat krijg ik: een waarschuwing.

Ik loop hier al een tijd rond (2001) en naar mijn weten is t.net ooit opgezet als een forum voor en door tweakers. Ik vond mijn post best een nuttige toevoeging aangezien de aanbieder de recente prijs kennelijk niet heeft weten te vinden in de PW........

Kijk, dit is een reactie die ik iig redelijk vaak ontvang bij een sanctie in V&A. Jij begrijpt het net als anderen het niet goed. Ik zal het je proberen uit te leggen. :)

Ten eerste zou je juist dit soort reacties in het “Meldpunt” (rechts op de pagina bij elke V&A, onder het kopje “Vraag & Aanbod I/O“) moeten melden. Wij kunnen dan de adverteerder hier op attenderen. Daarnaast is enkel een link posten soms erg onduidelijk wat je bedoeld. En onduidelijkheid kan door andere dus ook de mods op meerdere manieren begrepen worden. Je kan het lezen met de gedachte van je vraagprijs is te hoog kijk maar in de PW. Wat je het beste kan doen is duidelijker te verwoorden wat je precies bedoeld. Vergelijk:
link
met
Je bent volgens mij de link naar de pricewatch vergeten of wellicht heb je het product niet kunnen vinden. Het product heb ik hier in de pricewatch kunnen vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Regeneration op 24-09-2008 21:02 ]

• bszz
wimpie007 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:19:

Hier verbaas ik mij over: Overal op Tweakers worden mensen gewezen op hun eigen verantwoordelijkheid om onderzoek te doen. Juist bij V&A is dit zelfs een peueleschilletje: Het staat gewoon voorgekauwd in de pricewatch! In verscheidene forums worden Topics zelfs op slot gegooid omdat "TS niet voldoende onderzoek" heeft gedaan. En juist op V&A, waar potentiele kopers er juist belang bij hebben op onderzoek uit te gaan wordt het geen probleem gevonden...

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 16:46
Regeneration schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:44:
[...]

Kijk, dit is een reactie die ik iig redelijk vaak ontvang bij een sanctie in V&A. Jij begrijpt het net als anderen het niet goed. Ik zal het je proberen uit te leggen. :)

Ten eerste zou je juist dit soort reacties in het “Meldpunt” (rechts op de pagina bij elke V&A, onder het kopje “Vraag & Aanbod I/O“) moeten melden. Wij kunnen dan de adverteerder hier op attenderen. Daarnaast is enkel een link posten soms erg onduidelijk wat je bedoeld. En onduidelijkheid kan door andere dus ook de mods op meerdere manieren begrepen worden. Je kan het lezen met de gedachte van je vraagprijs is te hoog kijk maar in de PW. Wat je het beste kan doen is duidelijker te verwoorden wat je precies bedoeld. Vergelijk:

[...]

met

[...]
Ik ben het met je eens dat je 2e voorbeeld een stuk minder vragen op kan roepen. Echter ben je dan nog steeds afhankelijk van de willekeur van de dienstdoende mod. Ik heb de betreffende mod al gemaild of deze OW niet geschrapt kan worden maar daar heb ik nog geen reactie van mogen ontvangen....

Echter ben ik ieder geval nu niet meer geneigd om behulpzaam te zijn als me dat een week ban of nog erger een perm ban op kan leveren alleen omdat ik in V&A een, in mijn ogen, voor kopers nuttige link plaats.

Nu blijkt temeer dat de koppeling van accounts tussen de frontpage en GOT ook nadelige gevolgen heeft. Want een ban door V&A 'abuse' leidt nu ook kennelijk tot een ban op GOT? Dit lijkt me een niet wenselijk effect....

Verwijderd

Voordelige gevolgen zou ik zeggen; daar waar voorheen iemand met een ban op het een aan de andere kant verder ging stieren is dat nu voorbij ;) Waarom zou je toegang tot een deel van de site moeten houden (belonen) als de regels van de site overtreden worden? (En dan bedoel ik ban-zwaar overtreden). Moeten we bans gaan opleggen op hoofdgroepniveau, per nieuwssoort, persubforum, of per draad?

Ik heb in ieder geval je reacties er eens bijgepakt, en moet zeggen dat deze laatste willicht niet zo zout was, maar je in het algemeen behoorlijk op de rand loopt, en meermalen gewoonweg geluk hebt gehad dat het niet gezien is. Je bent ook al vóór het strikte beleid gecontacteerd over een groot aantal van je reacties. Als je dan steeds op de rand blijft lopen, komt er een keer een waarschuwing - en nu dan misschien een keer op een reactie die normaal gezien wel zou blijven staan.

Het tweede voorbeeld zou niet verwijderd zijn. Door geen enkele mod. En, zoals eerder gezegd, ik zie niet waarom langer geregistreerd zijn meer rechten zou moeten geven? Ik mag ook geen 140 omdat ik mijn rijbewijs al langer heb.

De keuze voor deze betreffende reactie is zoals gezegd misschien ongelukkig, maar kijken naar je andere recente reacties (En ik zal dat hier niet en publique door de molen halen, maar als je wil weten welke ik bedoel dan kan je altijd mailen) is de waarschuwing wel degelijk terecht. Als dat voorbeelden waren van in jou ogen nuttige reacties en dat je nu daar niet meer geneigd toe bent, dan zeg ik: doel bereikt, want dergelijke reacties zijn precies waarvoor het strikte beleid is gekomen.

En, Tweakers.net is niet een forum maar heeft ook een forum. V&A is nadrukkelijk geen discussieplatform.

Algemeen

In ieder geval zijn we achter de schermen druk bezig met bekijken van de aanpassingen, en ik hoop dat we spoedig met veranderingen komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2008 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verwijderd schreef op donderdag 25 september 2008 @ 07:51:
Voordelige gevolgen zou ik zeggen; daar waar voorheen iemand met een ban op het een aan de andere kant verder ging stieren is dat nu voorbij ;) Waarom zou je toegang tot een deel van de site moeten houden (belonen) als de regels van de site overtreden worden? (En dan bedoel ik ban-zwaar overtreden). Moeten we bans gaan opleggen op hoofdgroepniveau, per nieuwssoort, persubforum, of per draad?
En, Tweakers.net is niet een forum maar heeft ook een forum. V&A is nadrukkelijk geen discussieplatform.
Wat een onzin, dit stoort me zeer. V&A is een feature, geen Tweakers-noodzaak. Van het forum kan je dat niet zeggen, dat is de community die vanaf het begin af aan een rol speelde. Daarnaast generaliseer je ook maar elk forumlid tot ''stiert aan de andere kant verder'', yeah right. Echte rotzooischoppers in de V&A hebben sowieso weinig te zoeken op het forum.

De crew is imo slecht bezig als het gaat om de scheiding tussen V&A en het forum, en laat ik het al helemaal niet hebben over de zeer dubieuze beslissingen die genomen worden als het gaat om behulpzaamheid (ja, ik ken een aantal verhalen naast die van mezelf) en de reacties. Een hoop rotzooi waar ik bijvoorbeeld al láng een permban voor had gekregen blijft nu doodleuk staan ondanks Meldpuntrequests.

[ Voor 7% gewijzigd door Jejking op 26-09-2008 20:14 ]

Verwijderd

Zodra je een beargumenteerde post kan plaatsen, wil ik er best op ingaan ok? Ik denk dat je inmiddels zou moeten weten wat daarmee bedoeld wordt.

Je loopt nu gewoon calimero te spelen. Feedback over wat er gedaan is nav meldpunt is er niet - en het lijkt me niet wenselijk ook dat we en publique gaan vermelden wat we naar anderen communiceren. Ik reageer graag inhoudelijk en uitgebreid op dingen, maar als dit de toon is die je zet, dan voel ik me daar geheel niet toe geroepen.

Ik zou overigens ook wel graag meer feedback gaan zien van mensen die zelf geen (naar mijn idee tot zover terechte) sancties hebben opgelegd gehad.

• luckyjan
Ik moet zeggen dat ik die opmerking over aan de andere kant verder stieren ook niet erg netjes vind. Kijk naar mijn reactie hierboven en ziet er dat uit als iemand die verder gaat stieren??? Verder kan je bijna niets vinden over wat nu wel en niet mag als je in het V&A een reactie geef. Alleen die paar regels tekst die voor heel veel uitleg vatbaar is.
Ook de straffen staan nergens vermeld (2 weken ban bij 2e waarschuwing van heel tweakers).

[ Voor 40% gewijzigd door luckyjan op 27-09-2008 01:57 ]

• Microkid
  • Laatst online: 06:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

bszz schreef op woensdag 24 september 2008 @ 21:20:
[...]
Hier verbaas ik mij over: Overal op Tweakers worden mensen gewezen op hun eigen verantwoordelijkheid om onderzoek te doen. Juist bij V&A is dit zelfs een peueleschilletje: Het staat gewoon voorgekauwd in de pricewatch! In verscheidene forums worden Topics zelfs op slot gegooid omdat "TS niet voldoende onderzoek" heeft gedaan. En juist op V&A, waar potentiele kopers er juist belang bij hebben op onderzoek uit te gaan wordt het geen probleem gevonden...
Waarom verbaas je je over deze waarschuwing? Je geeft het zelf al aan: gebruikers hebben een eigen verantwoordelijkheid en kunnen de pricewatch en andere internet bronnen gebruiken om te bepalen of een vraagprijs reëel is of niet. Daarbij is echt geen bemoeienis van anderen nodig. Want als gebruiker A vind dat het product een bepaalde prijs waard is en dit in een reactie zet, en gebruiker B weer een andere prijs. Gevolg : oeverloze discussies over de prijs. Laat de potentiele koper aub zelf bepalen wat hij voor het product wil geven en dit onderling afstemmen met de koper. Dit houdt de advertenties verschoond van off-topic en onnodige reacties.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

luckyjan schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 01:55:
Ik moet zeggen dat ik die opmerking over aan de andere kant verder stieren ook niet erg netjes vind. Kijk naar mijn reactie hierboven en ziet er dat uit als iemand die verder gaat stieren??? Verder kan je bijna niets vinden over wat nu wel en niet mag als je in het V&A een reactie geef. Alleen die paar regels tekst die voor heel veel uitleg vatbaar is.
Ook de straffen staan nergens vermeld (2 weken ban bij 2e waarschuwing van heel tweakers).
"Daar waar" -> In de gevallen dat. Wat is daar niet netjes aan :? Je kan je natuurlijk ook gewoon aangesproken *willen* voelen en verontwaardigd gaan zitten zijn.

De topicwaarschuwing is erg duidelijk, inclusief het statement no-tolerance en zoals eerder gezegd: als je dan een waarschuwing krijgt (waar de waarschuwing nog een keer in meer woorden wordt herhaald) en je snapt het niet, vraag dan uitleg, mensen zijn er graag toe bereid.

In de waarschuwingsmail wordt al aangegeven dat het de laatste waarschuwing is. Dat betekent dat vanaf daar het banbeleid in gang gaat. De 2e waarschuwing wordt overgeslagen wegens zero-tolerance, en de drempel om tot waarschuwing over te gaan is lager.
De Banrichtlijnen #herhaling

Maar zoals gezegd, er is alleen feedback van mensen die de sancties gekregen hebben, en persoonlijk zie ik weinig goede excuses voor het negeren van de waarschuwing, het dan daarna doorgaan of geen contact te zoeken als het niet duidelijk was, etcetera. Ik heb echt de indruk (let wel, mijn indruk) dat er gewoon niet eens echt gelezen of begrepen wordt door velen totdat de sanctie ineens voelbaar is. Misschien lullig, maar dat kunnen wij niet helpen.
Zijn er misschien ook adverteerders die vroeger en nu adverteerden en een mening hebben?

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

geweldig, krijg ik een waarschuwing voor een reactie van bijna 1 maand terug :) ik trek me vanaf nu terug uit V&A, veels te veel onzin dankzij het mod-beleid

:w

• Microkid
  • Laatst online: 06:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

SYQ schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 18:56:
geweldig, krijg ik een waarschuwing voor een reactie van bijna 1 maand terug :) ik trek me vanaf nu terug uit V&A, veels te veel onzin dankzij het mod-beleid

:w
Reacties worden zoveel mogelijk real-time gecheckt, maar ook steekproefsgewijs binnen bestaande advertenties. Daardoor kan het voorkomen dat een reactie pas later wordt opgemerkt. Dit staat echter het gevoerde beleid niet in de weg.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik zie sowieso het nut van reacties onder de V&A niet in, ze mogen van mijn part ook helemaal weg. Wil je iets kopen en heb je een vraag, contacteer de verkoper direct via email of DM. Is er iets niet in de haak, kies dan voor het meldpunt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Verwijderd

Ik denk dat het bedoeld is om overbodig heen en weer gemail te vermijden.

Zoals bvb: een object waar normaalgezien een kabeltje bij geleverd wordt en je twijfelt of het er al dan niet bij zit. Dan stel je die vraag en kan de verkoper voor iedereen die geïnteresseerd is in de comments antwoorden.

Maar als het idd zo een groot probleem is dan is het misschien beter de mogelijkheid tot reageren meteen op te doeken. (ik denk dat het ooit eens geprobeerd is en dan op massale tegenkanting van de gebruikers werd ontvangen)

Het hoeft er idd niet te zijn. Wil je een gesprek met de verkoper, gebruik dan DM. Klaar. Op marktplaats/ebay/2dehands kan je ook niet publieke conversaties voeren onder een aanbieding (voor zover ik weet toch niet)

• bszz
Microkid schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 12:14:
[...]

Waarom verbaas je je over deze waarschuwing? Je geeft het zelf al aan: gebruikers hebben een eigen verantwoordelijkheid en kunnen de pricewatch en andere internet bronnen gebruiken om te bepalen of een vraagprijs reëel is of niet. Daarbij is echt geen bemoeienis van anderen nodig. Want als gebruiker A vind dat het product een bepaalde prijs waard is en dit in een reactie zet, en gebruiker B weer een andere prijs. Gevolg : oeverloze discussies over de prijs. Laat de potentiele koper aub zelf bepalen wat hij voor het product wil geven en dit onderling afstemmen met de koper. Dit houdt de advertenties verschoond van off-topic en onnodige reacties.
Ik verbaas me niet over de waarschuwing. Wel over het feit dat het argument van "eigen verantwoordelijkheid" overal belangrijk wordt gevonden, behalve kennelijk in V&A. Eigenlijk hetzelfde als wat jij verwoordt dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 21:47

HeyDude

Blijven lachen!

Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 18:12:
[...]
Zijn er misschien ook adverteerders die vroeger en nu adverteerden en een mening hebben?
Ik ken de situatie voordat het strengere beleid inging niet maar:
De waarschuwende tekst boven de V&A advertenties zegt niets over "prijs" discussies ook
al valt dat er onder. Daar ben ik er zelf (door niet goed te lezen cq te interpreteren) ingetrapt!
Bij mij werkt de waarschuwing wel, een ban zou ik jammer vinden laat staan de 2e stap.

Maar de reacties die over het algemeen ziet zijn inderdaad behulpzaam
en helaas toch nogal vaak goedbedoelde prijs opmerkingen en discussies.
Automatisch scannen en soms terug kijken in de historie? Niet alles wordt
afgevangen en lijkt het zoals ik hier lees soms op "willekeur" en ik denk dat
dit echt niet zo is.

Een gewijzigde waarschuwende tekst lijkt me op zijn plaats en ik ben benieuwd naar
het gewijzigde beleid en/of regels. Een oplopende banduur wellicht? Een perm ban is te hard.
Versoepeling zal (zwart kijkend 8) ) weer na verloop van tijd weer tot meer ongewenste reacties leiden.

My 2 cents.

Klik hier ! | Mijn V&A advertenties | Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

FirePuma142 schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 22:47:
Ik zie sowieso het nut van reacties onder de V&A niet in, ze mogen van mijn part ook helemaal weg.
[...]
Niet mee eens: in het geval van onduidelijkheid (in de tekst vh het aangeboden artikel of de verkoper zelf)
Kijk maar eens hier als voorbeeld: Complete game PC

Een DM werkt ook en je bent dan afhankelijk of de verkoper ook de tijd neemt om het verhaal aan te passen. Hetgeen niet altijd gebeurt.

[ Voor 12% gewijzigd door HeyDude op 28-09-2008 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

HeyDude schreef op zondag 28 september 2008 @ 09:17:
[...]

Niet mee eens: in het geval van onduidelijkheid (in de tekst vh het aangeboden artikel of de verkoper zelf)
Kijk maar eens hier als voorbeeld: Complete game PC

Een DM werkt ook en je bent dan afhankelijk of de verkoper ook de tijd neemt om het verhaal aan te passen. Hetgeen niet altijd gebeurt.
Ik zie niets dat niet via Dm, email of het meldpunt kan worden afgehandeld. Sterker nog de Hardware.info vondst heeft juist plek bij het Meldpunt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

FirePuma142 schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 22:47:
Ik zie sowieso het nut van reacties onder de V&A niet in, ze mogen van mijn part ook helemaal weg. Wil je iets kopen en heb je een vraag, contacteer de verkoper direct via email of DM. Is er iets niet in de haak, kies dan voor het meldpunt.
reacties uitzetten was weer geen optie vanwege de teruglopende views voor V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

SYQ schreef op zondag 28 september 2008 @ 15:36:
[...]
Dat is vreemd: kijken maar niet kopen effect zou ik zeggen ;)
Meer views betekent betekent dus dat de advertenties potentieel beter bekeken worden vandaar.

Begrijp me niet verkeerd de reacties mogen ook uit wat mij betreft, alles via DM en de mods.
Maar de meerwaarde van een terechte correctie of doordringende vraag die iedereen kan zien
weegt voor mij zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
SYQ schreef op zondag 28 september 2008 @ 15:36:
[...]

Dat was volgens mij niet de reden, als ik zo de plan: Postlimiet op reacties in Vraag & Aanbod lees. Het was omdat vele gebruikers toch graag een reactie systeem wilde en dus werd er een andere oplossing gezocht. :)
Pagina: 1