Toon posts:

[A7V600] Bios freeze CPU multiplier prob

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Got'ers,

Situatie: Ik start de pc op, hij springt direct naar bios, advanced pagina en zegt de ene keer dat in het rood dat de CPU vervangen is en dat de clock niet goed staat, de andere keer springt die ook naar de bios maar dan zonder melding.
In beide gevallen loopt de pc vast en kan ik alleen nog de schakelaar achter de pc gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/haraldstoll/SNUH-9Tgd1I/AAAAAAAACAE/xDKTMSef-Qg/s576/photo.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/haraldstoll/SNUH-xMUiBI/AAAAAAAACAM/iGBdC9AnYq4/s576/photo%282%29.jpg
Wat is er gebeurd?
Ik haalde twee harde schijven uit het systeem die al niet in gebruik waren, na het opstarten springt
Ik kan de ALT+F2 knop voor het flashen ook niet indrukken omdat die niet reageert.

Moederbord: A7V600
Processor: 2800+ XP

Geprobeerd:
CLRTC jumper om te wisselen om de bios te clearen, hij start opnieuw op of doet hellemaal niks.
Overclock jumper naast de CPU staat op OC disable, ook op enable geprobeerd, niks.
Veel reboten, fresh reboot of van de stroom afgehaald.
Batterij eraf gehaald, zonder batterij gestart, niks, combinaties met CMOS resetten en batterij eruit, ook niks.
Alle apparaten behalve VGA (oude ATI kaart AGP) en keyboard eraf gehaald, alleen 1 geheugen zit er nu in.
SATA kabel die ik eruit heb gehaald weer terug te zetten;

ALLE ideeën zijn welkom!

Verwijderd

Lijkt erop dat of je moederbord of CPU kapot is. Hier kom je achter door deze te vervangen door een ander werkend exemplaar. ;)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 16:58:
Lijkt erop dat of je moederbord of CPU kapot is. Hier kom je achter door deze te vervangen door een ander werkend exemplaar. ;)
Vind ik redelijk kort door de bocht.

@ TS

CPU's gaan niet zo gek vaak kapot, hoe staat het met de condensatoren op je moederbord? Wat voor voltage geeft je voeding af (belast) op de +12v?

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb wel ee 1800+ van AMd rondliggen maar volgens mij gaat die niet passen.
Voltage meten met een voltmeter? heb er helaas geen bij de hand.. dus je denkt dat het de voeding zou kunnen zijn?
heb er nog niet naar gekeken, maar volgens mij ziet alles op de moedebord nog heel uit. ik zal even nakijken straks of de condensatoren nog heel zijn.

dat de multiplier standaard op 12,5 staat is gewoon? lijkt me erg hoog, mijn idee was dat de standaard waardes van de bios van slag waren en dat ik deze alleen op default moet zien te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2008 18:58 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 18:58:
Hallo,

Ik heb wel ee 1800+ van AMd rondliggen maar volgens mij gaat die niet passen.
Voltage meten met een voltmeter? heb er helaas geen bij de hand.. dus je denkt dat het de voeding zou kunnen zijn?

dat de multiplier standaard op 12,5 staat is gewoon? lijkt me erg hoog, mijn idee was dat de standaard waardes van de bios van slag waren en dat ik deze alleen op default moet zien te krijgen.
Een 1800+ en een 2800+ zijn beiden Socket A, en kun je prima uitwisselen (de 1800+ zal namelijk dezelfde of een lagere FSB gebruiken).

Je externe freq. moet op 133 staan in je BIOS, en je multiplier op 17 (17x133=2250, wat volgens mij de snelheid moet zijn van jouw CPU).

[ Voor 9% gewijzigd door Exorcist op 20-09-2008 19:03 ]

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:40
Ik heb die melding ongeveer 3x gehad met mijn A7V600 icm. een XP2600+ zolang ik hem al gebruik, alleen is nooit daarom vastgelopen. Heb nooit een oorzaak kunnen vinden. Zodra je het board aan de praat hebt kun je proberen het bios te updaten.

Verwijderd

Exorcist schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 18:10:
[...]

Vind ik redelijk kort door de bocht.
Daarom staat er ook lijkt op een kapot mobo/cpu, staat niet dat dat het is. ;)
CPU's gaan niet zo gek vaak kapot
Socket A cpu's wel opzich omdat de geen IHS hebben.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 19:19:
[...]

Daarom staat er ook lijkt op een kapot mobo/cpu, staat niet dat dat het is. ;)

[...]

Socket A cpu's wel opzich omdat de geen IHS hebben.
Core-crushes inderdaad, en geen thermische beveiliging. Maar uit zichzelf (dus in een werkend systeem ineens kapot gaan) bijna nooit :)
Pagina: 1