Toon posts:

WAN to LAN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik upc opgezegd, ik had een classic abbo met 8Mbit up. Achter de modem had ik een wirelessrouter van netgear waar al mijn 3 pc's + de ps3 op aangesloten waren. De doorvoersnelheid van modem naar de router naar de pc's verloopt perfect en ik haal op alle pc's de 8Mbit. Alleen was de communicatie tussen de pc's te traag.

Nu heb ik Alice aangevraagd en aangezien ik erg gunstig van een centrale af zit verwacht ik mimimaal 15Mbit te halen. Ik was al bezig om van wiresless naar wired gigabit lan te gaan en heb om die reden een netgear fvs124g aangeschaft. Die heeft gigabit lan poorten en 2 100Mbit Wan poorten. Ik wil alles nu al goed aanleggen omdat ik verwacht binnen 1 a 2 jaar glasvezel te hebben.

Na me iets meer verdiept te hebben in netwerken kom ik er achter de Wan naar Lan doorvoer van de fvs124g 10Mbit bedraagt en dus naar alle waarschijnlijkheid al gaat bottlenekken bij de Alice verbinding laat staan de toekomstige glasvezelverbinding. En dit terwijl de Wan poort 100Mbit is. Zie ik iets over het hoofd of kom ik er niet onderuit om een andere router te kopen?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoe kom je erbij dat het maar 10mbit doorvoer heeft? Lijkt me onzinnig als je een 100mbit poort hebt.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-03 15:45

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Netgear is over het algemeen best goedkope ****.
Ik zou eens een router van een echt merk kopen, daar haal je wel 100Mbit mee over de WAN-poort. Bijvoorbeeld de D-Link DIR-655. :)

edit:
Overigens halen de meeste ADSL2+ modems prima 20mbit via WAN, maargoed, dat is dus wel met geintegreerd modem. Ik zou het wel vreemd vinden als die Netgear echt op 10mbit blijft hangen, ik zou eerder toch wel verwachten dat hij wel 30 tot 50mbit kan trekken.

[ Voor 43% gewijzigd door --MeAngry-- op 20-09-2008 14:15 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Je hoeft van de "netgear fvs124g" helemaal geen WAN port te gebruiken, je Alice adsl modem doet/kan al WAN -> LAN, dus gebruik op je netgear gewoon een gigabit port.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
Zelfs de fvs336g met twee gigabit wan poorten heeft een wan to lan van 59 Mbit. Ik begrijp er echt niets van.

edit:
djexplo schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 14:18:
Je hoeft van de "netgear fvs124g" helemaal geen WAN port te gebruiken, je Alice adsl modem doet/kan al WAN -> LAN, dus gebruik op je netgear gewoon een gigabit port.
dus ik kan de modem gewoon in een lanpoort prikken, weet je dat zeker? In de handleiding staat het niet zo. Het zou wel perfect zijn als het zo werkt.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2008 14:23 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Gigabit ethernet verkoopt gewoon beter, echter om die hoeveelheid verkeer te kunnen routeren heb je gewoon een iets zwaardere router nodig. Er zijn wel consumenten routers die tot 200 mbit gaan geloof ik. Tot een gigabit bestaat gewoon niet voor een consumenten prijs.

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 14:13:
Hoe kom je erbij dat het maar 10mbit doorvoer heeft? Lijkt me onzinnig als je een 100mbit poort hebt.
uit deze
lijst

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-03 13:18
Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 14:20:
Zelfs de fvs336g met twee gigabit wan poorten heeft een wan to lan van 59 Mbit. Ik begrijp er echt niets van.

edit:

[...]

dus ik kan de modem gewoon in een lanpoort prikken, weet je dat zeker? In de handleiding staat het niet zo. Het zou wel perfect zijn als het zo werkt.
Ja, modem kan gewoon in een lanpoort geprikt worden, MITS:
- je eerst DHCP uitzet op je netgear
- je netgear LAN-side een vast IP geeft binnen de range van je modem, en dus niet zelfde ip als je modem
- je modem ook routing doet. (Kan zijn dat je m dus moet herconfigureren als ie nu als bridge staat)

100mbit WANpoort zegt niets over doorvoer zoals je al ziet, dat is puur tbv compatibiliteit. (Als je bv nog een 100mbit hub zou hebben wil je geen 10mbit devices). Er zijn zelfs 100Mbit ISA netwerkkaarten op de markt, en no-way dat die isa poort uberhaupt in die buurt kan komen ;)

Alleen is in dat geval die netgear wel een erg dure switch... met maar 4 (3 vrije) gigabitpoortjes.

Overigens kan die netgear ook 25 IPsec tunnels aan, en dual-wan. Maar gebruik je die functies wel? Dat zit nl wel aardig in de prijs verwerkt.

[ Voor 11% gewijzigd door DJSmiley op 20-09-2008 16:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het was een (domme) impulsieve aankoop, wat ik zocht was een gigabit router en ik dacht dat ik hiermee goedzat

Misschien een domme vraag maar als ik achter het Alice modem (met router functie) een gigabit switch plaats, kunnen de pc's onderling dan op gigabit speed communiceren?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:27
Misschien had je beter naar een cisco ASA 5505 kunnen kijken, deze kan ook meerdere WAN poorten aan en gemakkelijk 100Mbit routeren voor ongeveer 200€.

• JWubs
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 17:13:
Nee, het was een (domme) impulsieve aankoop, wat ik zocht was een gigabit router en ik dacht dat ik hiermee goedzat

Misschien een domme vraag maar als ik achter het Alice modem (met router functie) een gigabit switch plaats, kunnen de pc's onderling dan op gigabit speed communiceren?
Als ze een gigabit netwerkkaart hebben wel.
Pagina: 1