Netwerk situatie verbeteren.

Pagina: 1
Acties:

• Jns1986
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 15:31
Ik weet niet of dit hier thuis hoort, maar er zijn een aantal mac specifieke problemen waardoor ik verwacht hier beter advies te krijgen.

De situatie:
Ik gebruik het wireless internet (Telfort) van mijn bovenburen, ik heb 2 PC's met wireless usb dongles en 1 MacBook met Airport.

Nu zijn er eigenlijk 2 problemen:
- De MacBook dropt de verbinding ongeveer 2x per uur (bekend probleem met MacBooks icm sommige routers). Maar de PC's hebben hier geen last van

- De gehele verbinding valt weg na ongeveer 1 uur zodra er gedownload wordt d.m.v Transmission of uTorrent, dit probleem valt dan alleen te verhelpen door de router te resetten (de stop om te zetten).
Dit zou denk ik te maken kunnen hebben met het feit dat de poorten niet zijn ge-forward, en uPnP werkt ook niet zoals verwacht.

Nu heb ik het volgende idee voor de oplossing:
Een Airport Express verbinden d.m.v een draad naar de router van de bovenburen. (dit zou de drops van de MacBook tegen moeten kunnen gaan en het hebben van een eigen wireless netwerk doet de verbinding ook veel goed denk ik)

Vervolgens alle poorten forwarden naar de Airport Express en daarop de firewall aanzetten en alleen de benodigde poorten open zetten voor mijn netwerk.

Wat denken jullie van deze oplossing? Zijn er betere alternatieven? En heb ik het poort verhaal wel goed bedacht?

Uiteraard betaal ik mijn bovenburen voor het gebruik van hun wireless

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Waarschijnlijk is het gewoon een brakke router, zoals helaas zo veel internetproviders aan hun klanten geven... Bij te veel connecties crasht het ding, iets wat natuurlijk niet hoort te gebeuren!
In dit geval zou een nieuwe kwaliteitsmerkrouter het oplossen.

• Jns1986
RemcoDelft schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 12:59:
Waarschijnlijk is het gewoon een brakke router, zoals helaas zo veel internetproviders aan hun klanten geven... Bij te veel connecties crasht het ding, iets wat natuurlijk niet hoort te gebeuren!
In dit geval zou een nieuwe kwaliteitsmerkrouter het oplossen.
Dit heb ik ook gedacht inderdaad, maar maakt het niet ook uit dat de poorten niet goed ge-forward zijn?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Het ding hoort niet te crashen, simpel als dat...

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
De aard zit bij de router of het accespoint van je bovenburen. Zelf heb ik een speedtouch 546 als router, en een Asus WL500GP als accespoint daarop. Alleen toen ik die WL500GP (nog steeds als accespoint) had voorzien van DD-WRT en de firewall stond in de firmware aan, klapte hij steeds onderuit bij zware transmissies. Draai nu weer Oleg op de WL500GP, met zwaardere antenne, en opgevoerd. Verbonden met mijn airport express op zolder. Daar weer een GBIT switch op. Het loopt zo stabiel als een huis.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:02

Twazerty

AVCHDCoder developer

Bij mij was de oplossing simpel. Firmware geupgrade. Telkens als ik op hoge snelheid downloade. (16Mbit). Zakte de verbinding in mekaar en internetten was onmogelijk. Wellicht een firmware upgrade de oplossing

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Jns1986
Ik zal eens kijken of er nieuwe firmware beschikbaar is en of dat iets uitmaakt.

(had ik natuurlijk eerder aan moeten denken..)

• Jns1986
over de drops, deze zijn MacBook specifiek; in ieder geval zou de oplossing met de airport express dat probleem oplossen, toch?

• Miss_Stranger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-07-2025
Jns1986 schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 12:57:

De situatie:
Ik gebruik het wireless internet (Telfort) van mijn bovenburen, ik heb 2 PC's met wireless usb dongles en 1 MacBook met Airport.

Nu zijn er eigenlijk 2 problemen:
- De MacBook dropt de verbinding ongeveer 2x per uur (bekend probleem met MacBooks icm sommige routers). Maar de PC's hebben hier geen last van

- De gehele verbinding valt weg na ongeveer 1 uur zodra er gedownload wordt d.m.v Transmission of uTorrent, dit probleem valt dan alleen te verhelpen door de router te resetten (de stop om te zetten).
Dit zou denk ik te maken kunnen hebben met het feit dat de poorten niet zijn ge-forward, en uPnP werkt ook niet zoals verwacht.

Nu heb ik het volgende idee voor de oplossing:
Een Airport Express verbinden d.m.v een draad naar de router van de bovenburen. (dit zou de drops van de MacBook tegen moeten kunnen gaan en het hebben van een eigen wireless netwerk doet de verbinding ook veel goed denk ik)

Vervolgens alle poorten forwarden naar de Airport Express en daarop de firewall aanzetten en alleen de benodigde poorten open zetten voor mijn netwerk.
Een mogelijk alternatief i.p.v. allemaal ethernet kabels trekken door het hele huis :

SIEMENS GIGASET HOMEPLUG AV 200 DUO
Afbeeldingslocatie: http://www.diskidee.nl/uploads/magazine/images/article/h/HomeplugAV200.jpg

Dat MacBook (Pro)'s frequent de connection dropt in het uur & dat de enigste oplossing is,
de router resetten is bij mij thuis ook een groot probleem geweest.
Geen van de MacBook (Pro)'s hadden wireless geen constante verbinding.
Snellere en/of degelijkere routers boden destijds ook geen uitkomst.

Vorig jaar (2007) kwamen er enkele Ethernet Kits op de markt. Hier @home hebben we er nu een aantal van (6 stuks) door het hele huis. Het (HomePlug tevens plug&play) product werkt in principe erg simpel. Het is een kwestie van 1 van de 2 adapters in het stopcontact in de buurt van de router te plaatsen, deze vervolgens met een meegeleverde ethernetkabel aan te sluiten op de daarvoor bestemde router. De andere overige adapter mag in een willekeurig stopcontact worden geplaatst (in je slaapkamer bijv). Via deze adapter sluit je zelf een ethernetkabel aan op je PC/MAC. Daarna zul je deze verbinding met elkaar moeten synchroniseren,(druk op de knop aan de onderkant van de "hoofd adapter") zodat de verbinding in het vervolg wordt onthouden.
  • De snelheid via het elektriciteitsnet is tot 200 Mbit/s
  • Compatibel met 802.3u , 802.1p & 802.1Q
  • Er hoeven geen extra drivers te worden geïnstalleerd
  • Eventueel makkelijk uit te breiden
De prijzen zijn afgelopen maanden in prijs gedaald. (van a EUR200,- naar EUR145,-) :P
Zie huidige prijzen : Pricewatch Tweakers.net
Afbeeldingslocatie: http://www.telec.nl/media/Siemens/Gigaset/826.3702.jpg

NB: Dit zelfde product is tevens verkrijgbaar in andere merken : Ethernet Kits
Ter info een duidelijke vergelijkingstest tussen verschillende Adapters : Hardware.Info

Ik weet uiteraard niet wat je budget is, hopelijk is dit een goed alternatief.

:: Second Place Is First Place Loser ::

• Dnc1n
Het nadeel alleen aan zulke systemen vind ik de ping, die is aanzienlijk hoger dan via Wifi.
In het geval van de topicstarter zou ik toch proberen het bereik uit te breiden. Een Airport Express kan ook draadloos aanmelden op een AP en vervolgens het bereik vergroten, dan is een draad zelfs niet noodzakelijk. Verzwakt het bereik van de airport express natuurlijk wel een beetje. Als draad geen probleem is dan is dan is het bereik van de airport natuurlijk nog sterker.

• Jns1986
Ik denk dat een draad in dit geval geen probleem zou moeten zijn, blijven we natuurlijk zitten met het feit dat de ZyXEL 2602H-D van de bovenburen niet zo fantastisch is.

Maar om nou hun netwerkspullen te gaan betalen...

Het idee van zo'n ethernet over stopcontact is wel leuk, maar om nou altijd aan draad te gaan zitten met de MacBook lijkt me ook niet alles.

Maar als ik het goed begrijp kan ik m.b.v. een Airport Express ook mijn eigen sub-netwerkje creëren en op 802.11N draaien. Als ik dan hun router zover krijg om het hele zaakje te trekken (firmware update/juiste poorten forwarden) dan lijkt me dit toch wel de mooiste oplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door Jns1986 op 23-09-2008 14:38 ]

• Dnc1n
Klopt als je vanaf de router van de buren een kabel trekt naar de airport express, kan hij als accespoint fungeren. Zonder kabel kan dat ook, alleen dan moet de router van de buren WDS waardig zijn.

Verwijderd

@Jns1986
Als je eens test met een bedrade aansluiting(=basis-opstelling) en je gaf al in je laatste post aan dat in dat geval geen probleem zou moeten zijn. Wellicht kan je dan beter de oorzaak bepalen t.o.v. de huidige netwerk-opstelling?
Zie. http://www.zyxelsupport.nl/a005.html#prestaties
Ook is het raadzaam om juist de snelheid vast in te stellen, gelijk aan de AP in de ZyXEL modem, namelijk 802.11g en dus niet 802.11N en eventueel Hide ESSID niet te activeren in de ZyXEL modem, verder zijn mij de instellingen onbekend, maar ik neem aan dat je WPA encryptie gebruikt met eventueel de laatste/recente firmware versie(zoals ook al eerder aangegeven werd). Zover ik je zeker kan aanraden zou ik juist geen peer 2 peer over wireless gebruiken om juist dit soort problemen te voorkomen.

@Miss_Stranger
Zover mij bekend gaan de apparaten(HomePlug) alleen werken tussen de verschillende groepen via 1 meterkast.

@duncanvdlinden
Het model van de buren beschikt niet over een WDS functie. Met betrekking tot het niet goed kunnen pingen via de Homeplugs, is dus afhankelijk van apparaat, firmware en juist rechtreeks aansluiten op de stopcontacten en niet via een verdeeldoos vanwege de interferenties van andere apparaten.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2008 13:11 ]

• Jns1986
Dnc1n schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 15:15:
Klopt als je vanaf de router van de buren een kabel trekt naar de airport express, kan hij als accespoint fungeren. Zonder kabel kan dat ook, alleen dan moet de router van de buren WDS waardig zijn.
Als ik de Airport Express via kabel aansluit hoeft de router van de buren toch geen WDS te ondersteunen?
Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 11:04:
@Jns1986
Als je eens test met een bedrade aansluiting(=basis-opstelling) en je gaf al in je laatste post aan dat in dat geval geen probleem zou moeten zijn. Wellicht kan je dan beter de oorzaak bepalen t.o.v. de huidige netwerk-opstelling?
Zie. http://www.zyxelsupport.nl/a005.html#prestaties
Ook is het raadzaam om juist de snelheid vast in te stellen, gelijk aan de AP in de ZyXEL modem, namelijk 802.11g en dus niet 802.11N en eventueel Hide ESSID niet te activeren in de ZyXEL modem, verder zijn mij de instellingen onbekend, maar ik neem aan dat je WPA encryptie gebruikt met eventueel de laatste/recente firmware versie(zoals ook al eerder aangegeven werd). Zover ik je zeker kan aanraden zou ik juist geen peer 2 peer over wireless gebruiken om juist dit soort problemen te voorkomen.
Bedankt voor een aantal waardevolle tips!
In een wired configuratie heb ik geen last van de drops, maar de p2p problemen blijven, volgens mij moeten de problemen die ontstaan door p2p gebruik op te lossen zijn door een firmware update + porten forwarden; we zullen zien wat dat uithaald.

Over wireless 802.11N of 802.11G; de router v.d boven buren staat zowieso op G, het ging mij er juist om de Airport Express op N te laten draaien. Hierbij is de vraag of er in die situatie wel of geen WDS noodzakelijk is natuurlijk wel van belang. (ik zou zeggen dat deze functie niet nodig is, maar als ik het hierbij verkeerd zie dan hoor ik het graag)

[ Voor 64% gewijzigd door Jns1986 op 25-09-2008 16:58 ]

• Dnc1n
Jns1986 schreef op donderdag 25 september 2008 @ 16:51:
[...]

Als ik de Airport Express via kabel aansluit hoeft de router van de buren toch geen WDS te ondersteunen?
klopt.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:00
Is een repeater niet makkelijker dan ?

Hoe dan ook hebben de meeste budget routers een beperkte nat tabel om alle torrent sessies bij te houden. Zeker als je buren ook torrent gebruiken kan dat ding flink over zijn nek gaan.

[ Voor 71% gewijzigd door DukeBox op 25-09-2008 17:01 ]

• Miss_Stranger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-07-2025
Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 11:04:

@Miss_Stranger
Zover mij bekend gaan de apparaten(HomePlug) alleen werken tussen de verschillende groepen via 1 meterkast.
Dit is niet zo zeer het geval. In ons huis hebben wij verschillende groepen, 2 meterkasten
elk van de adapters zijn te plaatsen in een willekeurig stopcontact. Zelf buiten & in de garage.

:: Second Place Is First Place Loser ::

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:10

qless

...vraag maar...

Mag ik het raar vinden dat je je internet met je buren deelt? Neem zelf een verbinding en knal er een goede router op, veel beter en meer controle

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Verwijderd

@Jns1986
Dan heb ik de opstelling verkeerd begrepen. WDS werkt namelijk met minimaal 2 AP's die dit ondersteunen en vaak blijkt het toch van dezelfde fabrikant nodig te zijn. Maar inderdaad zoals je al aangaf is 1 kabel trekken, een "alternatief" voor het gebruik als één AP(dus niet als AP+Repeater) die 802.11N draait.

@Miss_Stranger
Dan is dat wellicht te verklaren dat er 1 dezelfde koper kabel in het huis binnenkomt i.p.v. 2 of meer en dat het alsnog afhankelijk kan zijn van:
1. contactweerstanden niet te hoog
2. schone kabels (geen oxidaties)
3. frequentieregelaars
4. niet al te veel storende apparaten(koelkast, magnetron, grasmaaier etc.) ertussen liggen
5. de kabels niet te lang zijn of elkaar interfereren

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Miss_Stranger schreef op donderdag 25 september 2008 @ 20:28:
[...]

Dit is niet zo zeer het geval. In ons huis hebben wij verschillende groepen, 2 meterkasten
elk van de adapters zijn te plaatsen in een willekeurig stopcontact. Zelf buiten & in de garage.
Het signaal schijnt de hoofdzekering niet voorbij te komen.
De hoofdzekering zit dus gewoon in de 'hoofd' meterkast zou ik zeggen.

Goed, oplossing hier kan prima bestaan uit het bridgen van die zyxel en een WRT54GL met dd-wrt (dd-wrt mini doet het bij m'n buren perfect) of tomato daar achter om de routing en verbinding te doen.
Die WRT45GL is een prima stabiel apparaat hier, met de juiste software kan die heel wat aan, en mijn verbinding met zo'n ding is altijd prima met m'n macbook :)

[ Voor 10% gewijzigd door Romke op 26-09-2008 14:31 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:10

qless

...vraag maar...

Miss_Stranger schreef op donderdag 25 september 2008 @ 20:28:
[...]

Groepen is meestal geen probleem, wel moet alles op 1 fase draaien...

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Pagina: 1