Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-11 14:39
Hallo !

Ik heb vorige week 2 zeer oude hardeschijven opengeprutst, eentje van een onbekend merk, en de ander was een Western Digital, beiden gemaakt in het jaar 1995.

Nu heb ik dus 2 motortjes, en ik zou deze graag aan de praat krijgen...
Ik weet helaas niet meer welk motortje van welke HDD is maar ik wil het toch graag een keertje proberen

Het eerste motortje heeft 3 kabeltjes, Rood, Groen en Zwart
Weet iemand toevallig welk voltage zo'n motortje nodig heeft, en hoe ik de kabeltjes dan moet aansluiten ?

Het tweede dan : Deze had geen kabels, eerder zo'n flexibel printje. Onderaan het motortje staan 4 (grote) ronde "aansluitingen" en ook 4 kleine platte... Ohja er staat ook een modelnummer op !

Dit staat er op :
Nidec DLH-3250 59-004033-000-A (LOT G4Y26S)

Ik weet niet of iemand me hiermee kan helpen ?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 18:15

Sebazzz

3dp

Het zijn stappen motors. Probeer maar eens de min op één pool te houden en steeds de plus te wisselen. Je hebt een chip nodig om ze aan de praat te krijgen helaas.

[ Voor 23% gewijzigd door Sebazzz op 20-09-2008 11:58 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:55

Harrie

NederVlaming

Zijn het geen brushless DC motoren zoals in een CDROM speler? Hier heb je inderdaad ook een speciale controller chip voor nodig om de commutatie te doen.

• Kosty
Sebazzz schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 11:58:
Het zijn stappen motors. Probeer maar eens de min op één pool te houden en steeds de plus te wisselen. Je hebt een chip nodig om ze aan de praat te krijgen helaas.
Inderdaad, er zit beweging in :P Maar, welke chip zou dat dan kunnen fixen, en hoe kan ik daar aan komen ?
Harrie schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 12:06:
Zijn het geen brushless DC motoren zoals in een CDROM speler? Hier heb je inderdaad ook een speciale controller chip voor nodig om de commutatie te doen.
Hoe zou ik dat kunnen zien ?

[ Voor 28% gewijzigd door Kosty op 20-09-2008 12:08 ]

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Wellicht kan je op de printplaat van de harddisk het driver/controller IC vinden/herkennen?

• Kosty
Harrie schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 12:11:
Wellicht kan je op de printplaat van de harddisk het driver/controller IC vinden/herkennen?
:O Nou even zoeken naar die restjes !

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 18:15

Sebazzz

3dp

Ik had eerst ook mijn oude 13GB WD uit elkaar gesloopt. Ik dacht dat ik eindelijk mijn eigen 7200rpm motor had :D Mooi niet dus :N

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

misschien kun je hem zo aansturen >:) .

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Hahaha gaaf! Maar ik vermoed dat de TS het over de spindle motor heeft, en niet die van de kop...
edit: ik ben overigens vrij zeker dat de wat moderne hdd's 5400/7200 rpm brushless DC motoren hebben

[ Voor 13% gewijzigd door Harrie op 20-09-2008 12:27 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 13:22
Best grappig maar eigenlijk ook erg boring.. de schijf draait niet en dat is juist het leuke...

Wat je kan testen als eerste is testen met een multi meter. Dan weet je elk geval welke punten je moet hebben en welke de aarde is. Daarna is het vaak een soort wisselspanning dacht ik.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Die met 3 draden is bijna zeker een 3-fasen synchroonmotor.

Om die op snelheid te krijgen moet je een controller hebben die op elk pinnetje een sinusgolf met een faseverschuiving geeft, waarvan de frequentie instelbaar is.

Met een blokgolf lukt het ook, maar dan is de rotatie niet zo netjes. (Alsin, minder gelijkmatige beweging en minder kracht)
Verder begin je met een lage frequentie om te starten en die bouw je dan op tot je aan je 7200rpm zit.

Niet bepaald simpel aan te sturen dus.

Die met 4 draden zou een stappenmotor kunnen zijn, dat is na te meten, maar een 3-fasenmotor met een middenaftakking kan ook.
Een stappenmotor zou een bipolaire zijn, en zou je 2 losse spoelen meten, in eht geval van 2-fasen zou je 3 spoelen meten.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

SA007 schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 12:29:
Die met 3 draden is bijna zeker een 3-fasen synchroonmotor.

Om die op snelheid te krijgen moet je een controller hebben die op elk pinnetje een sinusgolf met een faseverschuiving geeft, waarvan de frequentie instelbaar is.

Met een blokgolf lukt het ook, maar dan is de rotatie niet zo netjes. (Alsin, minder gelijkmatige beweging en minder kracht)
Verder begin je met een lage frequentie om te starten en die bouw je dan op tot je aan je 7200rpm zit.

Niet bepaald simpel aan te sturen dus.
Een BLDC kan evengoed met een blokgolf aangestuurd worden, en een mooie rotatie hebben. Als de back-EMF waveform rechthoekig is, is het zelfs beter om ze met een blokgolf aan te sturen.

Het is inderdaad niet simpel om ze zelf aan te sturen, maar er zijn een hoop standaard IC's voor, welke je dan gewoon een analoog snelheidreferentie signaal kan sturen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Je kunt ook de printplaat houden, en er gewoon stroom op zetten natuurlijk.

Dan begint de schijf ook al te draaien.

• Kosty
ThinkPadd schreef op donderdag 25 september 2008 @ 16:44:
Je kunt ook de printplaat houden, en er gewoon stroom op zetten natuurlijk.

Dan begint de schijf ook al te draaien.
Mmh, dat komt net te laat.. ik heb dinsdag alles weggebracht.
Ohja, en de verbinding printplaat-> hardeschijfschijf was toch al kapot, dusja..

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Je kunt proberen om bij een PC zaak te vragen of ze nog een dode hardeschijf (die wel opspint natuurlijk) hebben liggen. Wordt anders toch weggeknikkerd denk ik.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:36

Theo

moederbord

De motor is niet aan te sturen zonder goede controller of goedgeprogrameerde µC. Op iedere draad moet je een blokgolf zetten om de motor te kunnen laten draaien,. Iedere blokgolf moet een dutycycle hebben van 33% en de blokgolf op de tweede en derde draad moeten 120 en 240 graden na ijlen op de blokgolf op de eerste draad.. Ofwel, dit is niet te doen zonder controller.

7400 Wp op het dak

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Er komen toch 3 fasen je huis binnen? >:)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
^ dat klopt, maar als je dat correct vertaald naar de juiste spanningen gaat de harde schijf waarschijnlijk een constante snelheid van 50rpm draaien, niet bepaald intressant als je juist die 7200 op wil.

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-11 19:29
SA007 schreef op donderdag 25 september 2008 @ 21:14:
^ dat klopt, maar als je dat correct vertaald naar de juiste spanningen gaat de harde schijf waarschijnlijk een constante snelheid van 50rpm draaien, niet bepaald intressant als je juist die 7200 op wil.
een elektromotor draait op 3 fasen toch ook sneller dan 50rpm, volgens mij lopen die dingen 3600rpm standaard zonder regelaars.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
ruzzel schreef op donderdag 25 september 2008 @ 21:21:
[...]een elektromotor draait op 3 fasen toch ook sneller dan 50rpm, volgens mij lopen die dingen 3600rpm standaard zonder regelaars.
Let op voor de verwarring, 50Hz is aantal periodes per seconde, toerental drukt men meestal uit per minuut. Een standaard AC motor (2 of 3 fasen maakt niet uit) draait in ideaal geval aan 50Hz*60sec= 3000 toeren per minuut (men heeft bij het meestgebruikte type, asynchrone motoren, een slip hierop, dus kom je rond de 2800 tpm uit), men kan door meerdere sets spoelen te gebruiken dit ook delen.
Waar de 3600 vandaan komt is Amerika, daar gebruikt men 60 Hz.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

naftebakje schreef op donderdag 25 september 2008 @ 22:27:
[...]
Let op voor de verwarring, 50Hz is aantal periodes per seconde, toerental drukt men meestal uit per minuut. Een standaard AC motor (2 of 3 fasen maakt niet uit) draait in ideaal geval aan 50Hz*60sec= 3000 toeren per minuut (men heeft bij het meestgebruikte type, asynchrone motoren, een slip hierop, dus kom je rond de 2800 tpm uit), men kan door meerdere sets spoelen te gebruiken dit ook delen.
die slip is toch een gevolg van belasting van de motor?
bij 0 belasting issie synchroon, en als je hem gaat belasten gaat ie achterlopen en wordt de benodigde stroom sterker. Of is dat weer n andere motor? :P

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 119% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:27 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 16:11:
[...]die slip is toch een gevolg van belasting van de motor?
bij 0 belasting issie synchroon, en als je hem gaat belasten gaat ie achterlopen en wordt de benodigde stroom sterker. Of is dat weer n andere motor? :P
Een KA (kortsluitanker) motor heeft altijd slip. Onbelast hooguit wat minder.

Alleen een synchroonmotor (met een permanente magneet of een dc-gevoede electromagneet in de rotor) kan synchroon met het lichtnet lopen.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Hdd motoren zijn sowieso synchroonmotoren, het is namelijk nogal belangrijk dat die precies in sync lopen met de spanning omdat die rpm nogal nauwkeurig moet zijn.

Synchroonmotoren kan je dan ook niet starten door er gewoon een wisselspanning op te gooien, je moet de frequentie opbouwen.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

naftebakje schreef op donderdag 25 september 2008 @ 22:27:
[...]
Is ook afhankelijk van het aantal polen.
2 polen 3000tpm 50hz
4 polen 1500tpm 50hz
6 polen 1000tpm 50hz
8 polen 750 tpm 50hz

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:27 ]

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-11 18:26
een blokgolf generator kan je maken met een 555. Ik heb ooit eens een stappenmotor (4draads) aangestuurd met een 555 waarvan de uitgang via een transistor aan de ene spoel hing en uitgang via een niet poort en een transistor aan de andere spoel. ik weet niet meer van buiten het schema, maar als je wilt zoek ik het wel even op.
Pagina: 1