• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Op mijn werk (voortgezet onderwijs) wil men alle video's die men in de loop der jaren heeft verzameld op dvd's branden. Ik heb ze aangeraden i.p.v. dvd's, harde schijven te gebruiken i.v.m. de houdbaarheid van dvd's. Om de video's over te zetten raad ik ze aan pinnacle's video transfer te gebruiken. Dat is kinderlijk eenvoudig en de kwaliteit is goed genoeg. Ik heb alleen geen verstand van bitrates en de uiteindelijke bestandsgrootte. Kan iemand mij vertellen hoe groot 60 minuten video wordt als die met de volgende kwaliteitsinstellingen wordt opgenomen?

- 720x576 PAL/Secam 720x480 NTSC 2,5 Mbit/s 192kbit/s audio

Mocht iemand een link hebben waar wordt uitgelegd hoe je dit zelf kan uitrekenen dan hoor ik dat ook graag. Hier nog even de link naar het pinnalce apparaatje.

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-01 17:46

dominic

will code for food

(2,5 mbit + 192 kbit) * 3600

Download my music on SoundCloud

• michielvz
Wat bedoel je precies?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:22
Ik werk op een school (VMBO) en we hadden (nu bijnna 4 jaar terug) besloten dat er geen enkele videoband meer in het gebouw afgespeeld zou worden voor de leerlingen. Dus ook geen videorecorders. Dit ivm problemen hiermee.

Destijds was de P4 erg in en scoorde redelijk met videobewerken. We hadden gekozen om elke videoband zelf om te zetten naar DVD. Van elke video kwamen er 2 DVDś. 1 voor de docent en 1 kwam in een archiefmap en die werd op nummer gezet in de database. Voordeel van DVD is de docenten snappen dit. simpeler om even een grote tv te halen en of beamer en dan effe dvd erin etc. Is DVD stuk geef de naam en we maken kopie. Ze krijgen nooit de DVD uit het archief.

Het archief is in gekoelde ruimte en donker. Ondanks dat doen we wel de dvdś na ongeveer 4 a 5 jaar vernieuwen. Ik doe willekeurige metingen en kijkend of de leesbaarheid van de dvdś nog goed is en dit is het geval. We hebben destijds telkens gebrand op 2 a 4 voudige snelheid dait scheelt veel. De dvd voor de docent is op max snelheid gebeurd.

Oja wat domininc bedoelde met de som: voer die som uit en je hebt het antwoord: 693,7MB

[ Voor 4% gewijzigd door Cave_Boy op 20-09-2008 12:24 ]

• michielvz
Bedankt voor je reactie. Toch lijkt mij een harde schijf makkelijker. Elke docent kan een heel videoarchief bij zich dragen en via usb in elke computer pluggen. In elk lokaal een computer met beamer dus dat is geen probleem. Daarnaast hoef je geen dvd's van elkaar te lenen en weer terug te geven zoals dat nu vaak (niet) gebeurt. Ook kunnen docenten hun eigen schijf vullen met ander materiaal waaronder andere videofragmenten waar geen dvd's van bestaan.

Wat betreft de rekensom. 693,7mb voor 60 minuten? Kan je de formule nogmaals uitleggen. Dan kan ik dat in het vervolg zelf ook voor andere bitrates.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

michielvz schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 12:38:
Wat betreft de rekensom. 693,7mb voor 60 minuten? Kan je de formule nogmaals uitleggen. Dan kan ik dat in het vervolg zelf ook voor andere bitrates.
Je pakt de bitrate van het bestand (in Mb of kb /s ) en vermenigvuldigt die met het aantal seconden dat je opname duurt.

• michielvz
Dus in mijn geval 2,6mb x 3600 = 9360 mb. Dat is wat anders dan 693 mb. Of haal ik nu mbit en megabyte door elkaar.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je "mb" schrijft haal je ook nog eens milibit en Megabit door elkaar :o

Zodra je gaat rekenen, altijd expliciet, consequent en nauwkeurig zijn in je hoofdlettergebruik van de symbolen. Dan is het voor jou en anderen duidelijk...

Maar goed, Overige Hardware is geen dumpbak. We hebben een mooi subforum LCDs, Plasma, Projectie & Recording. Waarom niet daar een topic geopend :?

Move OH -> LPPR

Oslik blyat! Oslik!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-01 14:51
Maar over hoeveel videobanden spreek je?

Is gewoon 1:1 overnemen op een DVDrecorder geen makkelijkere oplossing?

Dat videotransferding is leuk, maar doet geen hardwarematig MPEG2 encoding, hij neemt h.264 op. Dat betekend dat je t dus vermoedelijk als MJPEG captured en achteraf encoded naar MPEG2. Reken dus op uren encoden per opname, en veel (tijdelijke) ruimte om je capturestream op te slaan.

Verder duurt de gemiddelde videoopname +/- 45min (ervanuitgaand dat t vnl tv-opnames zijn). Op 1 dvd houd je dan dus ongeveer 2 afleveringen, misschien wel 3. (Kwaliteit van opnames is vermoedelijk relatief slecht, dus het verlies door de hogere compressie is amper te zien).

Dat terugrekenend kun je zo'n 100 DVD's houden op een 500Gb harddisk. Die kun je prima in je netwerk opnemen zodat t als 1 groot archief beschikbaar is en overal af te spelen is. De kosten van een hdd is verwaarloosbaar, en een externe hdd ernaast als backup (offsite) is al voldoende imho.

Dit soort storage kan heel prima op (goedkope) sata schijven.

[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 21-09-2008 01:31 ]

• michielvz
Het gaat om 100-200 videobanden. Bedoel je dus een videorecorder aansluiten op een hddisk recorder en dan 1:1 opnemen? Ik dacht dat de pinnacle een goede keus was omdat het bestandsformaat door windows mediaplayer standaard is af te spelen en de compressie/kwaliteitsverhouding dermate goed is dat kwaliteitsverlies nauwelijks zichtbaar is. Welk bestandsformaat wordt het als ik een dvd recorder gebruik?

[ Voor 89% gewijzigd door michielvz op 21-09-2008 12:18 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

michielvz schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 14:00:
Dus in mijn geval 2,6mb x 3600 = 9360 mb. Dat is wat anders dan 693 mb. Of haal ik nu mbit en megabyte door elkaar.
Dat doe je inderdaad. Even in stapjes:

2.5 Mbit video per seconde
192 kbit audio per seconde

Laten we eerst eens berekenen hoeveel de totale datarate is, in kilobyte per seconde.

bit naar byte = delen door 8

dus 2.5 Mbit / 8 = 0,3125 megabyte video per seconde
en 192 kbit / 8 = 24 kilobyte audio per seconde

Megabyte naar kilobyte = vermenigvuldigen met 1024, dus de video is 0,3125 * 1024 = 320 kilobyte videodata per seconde.

In totaal neemt de film dus 320 + 24 = 344 kilobyte per seconde.

Nu gaan we kijken hoeveel dat per uur is.

Er zitten 60 minuten * 60 seconden = 3600 seconden in een uur.

De video neemt per uur dus 3600 * 344 = 1,238,400 kilobyte in beslag.

In megabytes: 1238400 / 1024 ≈ 1209 MB. In gigabytes: 1209 / 1024 ≈ 1,181 GB

Er past 4700 MB op een DVD, dus dat is ongeveer 4700 / 1209 = iets minder dan 4 uur op een DVD.

MAARRRRR weet je zeker dat je de video in H.264 (MPEG4 v10) op DVD wilt zetten? Je weet dat je dat niet met een DVD-speler kunt afspelen? Als je het met een DVD-speler wilt kunnen afspelen, zul je het moeten transcoden naar MPEG2 video. En dan is die bitrate van 2.5 Mbit nogal aan de lage kant. 4 tot 5 Mbit is dan een normale hoeveelheid... Ga voor het gemak maar uit van een verdubbeling van de bitrate voor dezelfde kwaliteit.

Wat is een betere oplossing? Dat hangt er vanaf of je aan bewerking wilt doen. Als bewerking je helemaal niets kan schelen en je het gewoon puur op DVD wilt zetten, kijk dan eens rond naar een digitale videorecorder die het meteen op DVD kan branden. Als je nog wel wat wilt knippen en plakken, zou je het toch eerst op de pc moeten opnemen. Je kunt kiezen voor een apparaat wat het hardwarematig omzet naar MPEG2, of naar een apparaat wat het opneemt in DV.

Persoonlijk heb ik met hardwarematige MJPEG en MPEG2-encoders niet zulke goeie ervaringen. Na verloop van tijd had ik altijd gedropte frames en de audio was altijd uit sync. Verder kun je vaak bijna niets configureren aan de MPEG2-output. Maar als je een goeie oplossing hebt waarbij de audio netjes in sync blijft en waar je geen gedropte frames hebt, dan is opnemen in MPEG2 ideaal; veel DVD authoring programma's kun je vertellen dat ze de MPEG2 niet opnieuw moeten encoden en kunnen het dus rechtstreeks naar DVD schrijven. Dat is het snelst...

Het alternatief zou dus zijn om in DV op te nemen. (Dit heeft mijn voorkeur.) Dan heb je gigantische bestanden (ongeveer 12 GB per uur), maar wel in zeer hoge kwaliteit en DV is ideaal voor videobewerking; je kunt dus nog bewerken zoveel je wilt, qua kleurcorrectie, knippen en plakken, etc etc. Dat moet echter wel allemaal worden getranscode naar MPEG2. Zoek wel even naar reviews over verschillende encoders, de ene encoder is de andere niet. Sommige encoders leveren vreselijk slechte MPEG2 af.

[ Voor 53% gewijzigd door Bergen op 21-09-2008 12:50 ]

• michielvz
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Dat waardeer ik zeer. Zoals ik al zei komen de videos op een harde schijf en niet op een dvd. Het is de bedoeling om videobanden (zonder bewerking) over te zetten naar een harde schijf. Het gaat om ongeveer 100 tot 200 banden. De bestanden moeten met een computer met windows mediaplayer vanaf de harde schijf af te spelen zijn. Daarom leek h.264 mij erg geschikt. Ook omdat de kwaliteit dan in redelijke mate gewaarborgt blijft. Het gaat tenslotte om videomateriaal voor gebruik in de les. Kwaliteit is dan niet het aller belangrijkste. Het wordt geprojecteerd en leerlingen zien het van een afstand.
Pagina: 1