• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-09 16:57

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Hallo iedereen,
Ik ben een beetje in de war geraakt. Ik ben hier begonnen aan reviews te schrijven en ik wou naar de temperatuur van mijn processor kijken, maar nu zie ik pas dat er iets helemaal niet klopt!
Ik heb 3 programma's gebruikt om te kijken welke temperatuur mijn processor is.
Maar ik kom verschillende resultaten uit:
PC PROBE II (Asus): 24°C CPU
CoreTemp: Core0: 37°C, Core1: 33°C, Core2: 34°C, Core3: 56°C?????
Speedfan: Core0: 36°C, Core1: 33°C, Core2: 31°C, Core3: 56°C, CPU: 24°C???

Nu, wat me opvalt dat de core temperaturen ongeveer hetzelfde zijn bij de 2 programma's, maar waarom komt er dan op dat de CPU 23-24°C, terwijl de cores rond de 35°C, dit klopt toch niet? En trouwens, met een Thermalright Ultra-120-Extreme (met een Scythe Kama PWM fan) zouden deze temperaturen Idle nooit mogen zijn, het zou echt rond de 25°C moeten blijven.

Dan vraag 2: Waarom is core3 56°C, dat is zowat VEEL hoger dan de andere cores, hoe komt dit?

En uiteindelijk vraag3: Wat moet ik eindelijk geloven en naar kijken ?

[ Voor 3% gewijzigd door Dima_2005 op 20-09-2008 10:10 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Verwijderd

Heb je er koelpasta tussen gedaan? En zo ja hoeveel en heb je het goed verspreid? Want als de koeler de 4de core niet raakt dan wordt hij heter dan de rest.

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Ik heb er Artic Silver 5 tussen gedaan, overal op verspreid (eerst een lijn, daarna koeler erop, daarna koeler vastgezet, rondgedraaid (een paar graden), net zoals in de handleiding. Maar ik heb al gecontroleerd, ik had de CPU-koeler eraf gedaan (ik was zo slim om de koeler te monteren voor de moederbord-tray en ik had 2 mm te weinig om hem goed te zetten), en de koelpasta was HEEL goed verspreid, overal op.

De CPU-koeler is volgens mij er goed op, het enige probleem is wel dat ik hem nog kan draaien, ook al staan de schroeven heel strak, maar ik kan hem nog zo'n 10° naar rechts en links draaien, maar dat ligt aan de thermalright montage-systeem.

Ook wat ik opgemerkt heb:
Als ik Orthos opzet: De CPU-temperatuur wordt 40°C (in Speedfan en PC PROBEII)
En de core-temperaturen worden bij speedfan en coretemp: Core0: 51°C, Core1: 45°C, Core2: 51°C, Core3: 56°C..
Dus geen temperatuursverschil. Wat dus ook heel raar is!
Trouwens: de CPU-fan draait altijd op max. dus zou idle toch veel koeler moeten zijn (zoals de echte CPU-temperatuur).
Zou het ook kunnnen dat mijn temperatuur sensors van de cores kapot is?

En trouwens: de airflow in mijn kast is heel goed, mijn voeding (ZM-850 HP) blijft 22°C onder idle en load...

En Real Temp toont dat mijn core3 idle 51°C is, de andere cores zijn ongeveer gelijk

[ Voor 8% gewijzigd door Dima_2005 op 20-09-2008 10:36 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Komt wel vaker voor bij Intel CPU's dat 1 core blijft hangen op dezelfde temp geen zorgen over maken. ;) Is hoogstwaarschijnlijk gewoon kapot.
Hoeveel de CPU temp mag worden staat wel op processorfinder.intel.com.
En wat betreft de coretemps, blijf gewoon 25 graden van de Tjunction max af dan zit je goed. :)

[ Voor 10% gewijzigd door -The_Mask- op 20-09-2008 10:51 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Royer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 16:43
Ik heb een Q9450 en hetzelfde "probleem".
Core 3 is globaal 10 a 12 graden hoger dan de rest.
Stressed tikt deze core soms zelfs de 62 graden aan terwijl de rest rond de 52 graden zit.
En in Everest geeft de CPU temp ook een veel lagere waarde dan de 4 cores maar dat is normaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Royer op 20-09-2008 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Ik heb dus nu gezien dat mijn sensor inderdaad gewoonweg kaput is! Dus zelfs als ik de processor zwaar overklok (want dat is nodig om de temperatuur van 56°C voor alle cores te behalen, moest naar 2.8Ghz gaan hiervoor!), dan zie ik dat Core3 dan het laagste is :) Core0:63°C, Core1:59°C, Core2:63°C, Core3:56°C, CPU: 45°C.
Dus nu is het overduidelijk dat het gewoon de sensor is dat kapot is, maar de vraag is:
Is het mogelijk om de sensor tot leven wekken?

@Royer
Voor jou geldt de kapotte sensor commentaar niet, ik denk dat je hier net naar de commentaar van bassguitar moet kijken:
Zit je koelpasta goed verspreid, en zit je CPU-koeler er goed op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:28
De wolfdales (jou proc dus :P) hebben brakke temperatuur sensors... Deze zijn niet te maken... Het enige wat je kan proberen een RMA'tje te proberen, maar je hebt kans dat de webshops ze als werkend testen en je 10 euro onderzoekskosten mag betalen.

Je kan die Core3 temp ook negeren.. De temperatuur zal niet veel meer dan 1-5 graden verschillen van de rest.

[ Voor 18% gewijzigd door zjorsie op 21-09-2008 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 21:50
Dima_2005 schreef op zondag 21 september 2008 @ 09:16:
Ik heb dus nu gezien dat mijn sensor inderdaad gewoonweg kaput is! Dus zelfs als ik de processor zwaar overklok (want dat is nodig om de temperatuur van 56°C voor alle cores te behalen, moest naar 2.8Ghz gaan hiervoor!), dan zie ik dat Core3 dan het laagste is :) Core0:63°C, Core1:59°C, Core2:63°C, Core3:56°C, CPU: 45°C.
Dus nu is het overduidelijk dat het gewoon de sensor is dat kapot is, maar de vraag is:
Is het mogelijk om de sensor tot leven wekken?

@Royer
Voor jou geldt de kapotte sensor commentaar niet, ik denk dat je hier net naar de commentaar van bassguitar moet kijken:
Zit je koelpasta goed verspreid, en zit je CPU-koeler er goed op?
hoi dima,

heb je onlangs de bios van jouw mobo geflashd? ik vermoed dat je een Asus p5q xx gebruikt?

als dat zo is, op een paar site kan ik lezen dat bij het flashed van de nieuwe bios sommige mensen een verschil van tien graden celsius bij de cpu kunnen opmerken.
ik heb hier een q6600, ook de nieuwe bios geflashd (1306), en meteen een verschil van tien kunnen merken.
Pagina: 1