Marantz/Philips lade tandwiel type 850

Pagina: 1
Acties:

• strokealpha
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-03 22:36
Deze oranje kleurige tandwielen worden blijkbaar schaarser want er worden soms woekerprijzen voor gevraagd ! (Ik zag prijzen van zo'n 49 euro :( )

Genoemde lade tandwielen verliezen na verloop van tijd een of meer tanden (Zeker niet goed gepoetst :) )

Kreeg een Marantz CD-72 MkII met een gedeeltelijk onttand wiel....

Heb zelf een oplossing voor dit probleem gevonden en in de praktijk getest:
Ik ga er gemakshalve maar van uit dat de kennis aanwezig is de speler te ontdoen van kap en het verwijderen uit de kast van het loopwerk. (Is voor mijn oplossing noodzakelijk)
1. Verwijder dus het loopwerk uit de behuizing.
2. Verwijder voorzichtig het defecte ladewiel
3. Zaag met een ijzerzaagje voorzichtig het deel met de tanden van de poulie af en vijl het stompje aan de poulie vlak. (Pas op dat je niet de rand van het wiel beschadigd)
En nu de "Barbatruuk" :) Koop bij een modelbouwwinkel of bestel b.v. bij Conrad 2 dingen:
1. Een stalen as met een diameter van 3mm en 2. Een stalen rondsel met 10 tanden (Conrad heeft daar maar 1 type van en dat is de goede)
Verder heb je nodig: een stukje krimpkous van ongeveer 5mm met een diameter van ruim 3mm, een beetje secondenlijm, een boormachientje, een boor 6mm en een boortje 3.5mm.

Bevestig het rondsel op de as. Laat aan de tanden kant de as ongeveer 4mm uitsteken en zet het rondsel vast met een torx schroevendraaiertje.
Schuif het stukje krimpkous tegen het uiteinde van het rondsel aan waar het schroefje zit en verhit het kort met b.v. een aansteker. (Dit stukje krimpkous is nodig omdat een deel van het gat in de poulieschijf net iets meer dan 3mm is en anders mogelijk gaat slingeren)
Schuif de poulie voorzichtig op de as bijna tegen het rondsel aan. (Natuurlijk wel zo, dat het rondsel op de plek komt van het oude tandwiel)

Doe een drupje secondenlijm tussen het rondsel en de poulie en sluit direct de tussenruimte door de poulie stijf tegen het rondsel te drukken.
Zet de stalen as (die dus waarschijnlijk nog wel ruim 47cm uitsteekt) in een bankschroef en zaag de as af bij het uiteinde van de poulie (NIET aan kant van het rondsel !!!) en vijl de braampjes er af.

Bijna klaar: Pak de boormachine met de 6mm boor er in en boor een gat in het kunststof van het loopwerk precies tegenover het gat waar de as van de poulie in valt (het grootste gat dus)
Als dat klaar is zet je een 3.5mm boortje in je boormachine. Via het pas geboorde gat en het eerste as gat boor je precies door het tweede as gat. (Dat is standaard ongeveer 2mm)

Tenslotte kan het wiel geplaatst worden en de zaak gemonteerd.

Veel succes !!

Anoniem: 14829

Creatieve oplossing, maar ik zou voor die 49 Euro optie gaan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-07 14:50
Een tandwiel voor een cdm4 kost je op marktplaats een keer 21 euro.
http://cgi.ebay.de/Philip...4&_trksid=p3286.m63.l1177

Hier 22 euro: http://link.marktplaats.nl/190348172

[ Voor 11% gewijzigd door deBennie op 21-09-2008 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

overigens voor complete loopwerken / lasers / tandwielen etc ga ik altijd naar

http://www.ersatzteil.justone-schnepel.de/index.html

goede service en redelijke prijzen imo.