Toon posts:

FSB wil niet omhoog

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 135919

Topicstarter
Ik ben er vandaag achter gekomen dat als ik mijn fsb (C2D E 8400) wil veranderen, bijvoorbeeld 400 Mhz dat dat wel in de bios ingesteld wordt, maar in windows blijft hij standaard 3 Ghz (333 Mhz) aangeven.

De laatste keer dat ik er naar heb gekeken werd ook in windows een hogere clock weergegeven.

Ik heb met CPU Z en Sisoft Sandra gekeken maar die geven allebei standaard 3 Ghz aan.
Ik heb inmiddels ook mijn bios geupdate maar ook dat helpt niet.

Mijn systeem:

C2D E 8400
Gigabyte EP35C DS3R met de laatste bios dus nu en laatste drivers
Sapphire Ati HD4870 512 mb
3 gig geheugen @ 667 Mhz
Windows xp Pro SP 3

Ook heb ik EIST disabled in de bios.

Iemand misschien een ideetje ?

• AlApAwA
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-11 22:47
geeft de bios wel de overclock aan ?

http://members.iracing.com/membersite/member/CareerStats.do?custid=510679

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:09
Lukt het wel als je kleinere stapjes neemt? Jij springt zoals ik het lees direct van 333 naar 400 mhz. Probeer eerst eens 10-20 mhz meer en kijk of dat wel gaat. Als dat wel lukt zou je een error code van je mobo, dat de overclock is mislukt moeten krijgen wanneer je direct 400mhz invult. Het meest voor de handliggende is dan vcore verhogen, en je memory divider even op 2 zetten ofzo. Standaard kan die 1:1 draaien maar bij 400 mhz kan dat wel eens voor problemen zorgen ;)

één is geen, twee is één

Topicstarter
Wackoz schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 23:31:
Lukt het wel als je kleinere stapjes neemt? Jij springt zoals ik het lees direct van 333 naar 400 mhz. Probeer eerst eens 10-20 mhz meer en kijk of dat wel gaat. Als dat wel lukt zou je een error code van je mobo, dat de overclock is mislukt moeten krijgen wanneer je direct 400mhz invult. Het meest voor de handliggende is dan vcore verhogen, en je memory divider even op 2 zetten ofzo. Standaard kan die 1:1 draaien maar bij 400 mhz kan dat wel eens voor problemen zorgen ;)
De bios geeft de overclock netjes aan, en kleine stapjes heeft geen zin, als ik hem op 340 Mhz zet houd ik het zelfde resultaat.

Vcore verhogen ook geen resultaat helaas

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 135919 op 19-09-2008 23:40]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

CPUz zit er wel eens naast is mijn ervaring. Probeer eens met een ander tooltje, CrystalCPU geeft vaak wel de juiste snelheid aan.

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 23:46:
CPUz zit er wel eens naast is mijn ervaring. Probeer eens met een ander tooltje, CrystalCPU geeft vaak wel de juiste snelheid aan.
Helaas, deze geeft hetzelfde aan, zie hieronder:

---------------------------------------------------------------
CrystalCPUID 4.15.2.451 (C) 2002-2008 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
----------------------------------------------------------------

Date : 2008/09/19 23:58:50

CPU Name : Intel Core 2 Duo (Wolfdale)
Vendor String : GenuineIntel
Name String : Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8400 @ 3.00GHz
Architecture : x86
Process Rule : 45 nm
Platform : LGA775
CPU Type : Original OEM processor [0]
Number (Total) : 2
Physical Core : 2
Family : 6h
Ext. Family : 6h
Model : 7h
Ext. Model : 17h
Stepping : 6h
Ext. Stepping : 6h
Microcode ID : 60Ch
Feature : MMX SSE SSE2 SSE3 SSSE3 SSE4.1 XD VT Intel 64
PowerManagement : SpeedStep

Current Original
Clock : 3000.04 MHz 3000.00 MHz
System Clock : 333.34 MHz 333.33 MHz
System Bus : 1333.35 MHz 1333.33 MHz
Multiplier : 9.00 9.00
Data Rate : QDR
Over Clock : 0.00 %

L1 I-Cache : 32 KB
L1 D-Cache : 32 KB
L2 Cache : 6144 KB [Full:3000.04 MHz]
Memory : 3071 MB

Sysyteem draait volgens de bios wel op 400 Mhz FSB

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:26
System Clock : 333.34 MHz 333.33 MHz
Zegt al genoeg lijkt me. Je zou kunnen kijken of je met SetFSB binnen Windows de FSB kunt veranderen en of dit veranderingen oplevert. Hoe zit het eigenlijk met je geheugen? Je hebt er 667MHz mem inzitten, dat betekent dat de FSB niet verder gaat dan 333MHz zonder ofwel het mem te overclocken ofwel de memory divider op 5:6 (333:400) te zetten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hoe staat de memory multiplier eigenlijk ingesteld?

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 00:19:
Hoe staat de memory multiplier eigenlijk ingesteld?
die staat op 2

Topicstarter
Bitage schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 00:15:
[...]

Zegt al genoeg lijkt me. Je zou kunnen kijken of je met SetFSB binnen Windows de FSB kunt veranderen en of dit veranderingen oplevert. Hoe zit het eigenlijk met je geheugen? Je hebt er 667MHz mem inzitten, dat betekent dat de FSB niet verder gaat dan 333MHz zonder ofwel het mem te overclocken ofwel de memory divider op 5:6 (333:400) te zetten.
Is er ook een andere naam voor memory divider ? ik zie het niet in mijn bios namelijk

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:42

Ed_L

Crew Council
Die kan je niet locken in jouw BIOS. Je zal het zelf moeten bepalen met je FSB en mem. Staat C1E niet aan?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De memory divider heb je niet, in jouw geval is het juist de memory multiplier.

Topicstarter
In mijn bios is het momenteel als volgt:

Memory multiplyer ---->AUTO

Memory ---> 800 Mhz

FSB ---> 400x9 --->3,6 Ghz

op deze instellingen heeft het syteem ook altijd probleemloos gedraait, dat maakt het voor mij erg vreemd dat het nu ineens niet meer werkt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Stel de memory multiplier eens handmatig in. 2.00D is met een 400MHz FSB het beste aan te raden.

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 00:47:
Stel de memory multiplier eens handmatig in. 2.00D is met een 400MHz FSB het beste aan te raden.
Had ik al geprobeerd, maar dat werd ook niks.

Zou het een driver kwestie kunnen zijn ? draai nu op XP, maar heb de laatste tijd altijd Vista gedraaid.
Het viel me pas op toen ik xp er weer op had gezet.

Ik heb verder wel alle mobo driver up to date.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In principe zou het bios moeten bepalen op welke snelheden dat het ding loopt. Wellicht dat je EIST actief hebt ofzo, die mogelijk roet in het eten gooit. Bij OCen zet ik die eigenlijk altijd uit.

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 01:12:
In principe zou het bios moeten beapalen op welke snelheden dat het ding loopt. Wellicht dat je EIST actief hebt ofzo, die mogelijk roet in het eten gooit. Bij OCen zet ik die eigenlijk altijd uit.
EIST staat uit, die heb ik standaard ook uit staan

• erikdeperik
  • Laatst online: 29-10 19:35
is hier nog een oplossing voor gevonden?
ik heb namelijk precies hetzelfde probleem.
heeft altijd op 9x421 gelopen,ineens kreeg een bios foutmelding bij het booten(laatst werkende instellingen die werkt oid)
sindsdien staat mn fsb vast.
ook setfsb werkt niet (smbus error) wellicht dat het daarmee te maken heeft (wat is eig smbus :? )

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-11-2021

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

erikdeperik schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 20:28:
is hier nog een oplossing voor gevonden?
ik heb namelijk precies hetzelfde probleem.
heeft altijd op 9x421 gelopen,ineens kreeg een bios foutmelding bij het booten(laatst werkende instellingen die werkt oid)
sindsdien staat mn fsb vast.
ook setfsb werkt niet (smbus error) wellicht dat het daarmee te maken heeft (wat is eig smbus :? )
Wikipedia: System Management Bus

Intel i7 8700K | G.Skill SniperX 3200MHz 2x8GB | MSI Z370 PC Pro | Gainward GTX 1070 | Fractal Design Define XL | LG BH10LS30 | Cherry MX Red | Logitech G500 | Thermaltake Smart M850W | Logitech X-530 | LG 34UM58 | Samsung EVO 500GB | 2x Seagate 4TB

• erikdeperik
The System Management Bus (abbreviated to SMBus or SMB) is a simple two-wire bus, derived from I²C and used for communication with low-bandwidth devices on a motherboard, Other devices might include temperature, fan or voltage sensors, lid switches and clock chips.
zou er dus mee te maken kunnen hebben

misschien is die chip wel stuk :/

• erikdeperik
sinds gisteren werkt het weer,schiet mij maar lek 8)7
tis mij een raadsel wat het geweest is :?

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee