Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[VISTA] Overgaan naar [XP]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allen,

Ik heb al een tijdje een notebook van Acer namelijk de Aspire 7720g. Deze is gepartitioneerd in 3 schijven:
  1. C: 51,1gig
  2. D: 11ggig
  3. E: 50,8gig
Waarvan C de paritie met Windows op

Nu had ik graag XP willen installeren (in plaats van Vista), nu had ik (hier op het forum) 2 links gevonden voor drivers:
  1. Acer website
  2. Externe website
Op de site van Acer blijken de links niet te werken dus ging ik maar naar de externe waar er dan weer heel veel staan...

Nu weet ik ook niet of ik moet rekening houden met dat "S-ATA" probleem, aangezien ik niet echt kan uitdokteren of mijn schijven wel S-ATA zijn. En ik weet ook niet of die drivers dan wel zullen werken onder xp.

Iemand een idee hierover?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ik denk dat je met [search=aspire 7720 xp] en Windows Clients FAQ toch meer dan genoeg aanwijzingen vind over de aanpak? :)

En of je wel of geen serial ATA drivers nodig hebt kun je prima uit de specs halen - we verwachten wel iets van zelfredzaamheid hier op GoT, maar dat heb je ook bij je aanmelding kunnen lezen :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Dat had ik al gedaan,... en alles gevolgd... nu krijg ik als ik op "Windows XP installeren" klik de melding:

Dit programma wordt geblokkeerd vanwege comptabiliteitsproblemen....

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik mag hopen dat je die XP installatie niet vanuit een draaiende Vista installatie wil opstarten?

Als dat zo is dan mis je toch echt wel de basiskennis van het installeren van een besturingssysteem op een PC ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeerde al via de cd te "booten" -_- maar had geen succes (ja de cd drive staat als eerste in de rij om te booten).... dus probeerde ik gewoon via het cd menu.....

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je moet ook handmatig aangeven te willen booten van de Cd, en natuurlijk tijdig op een toets rammen om daadwerkelijk van cd op te starten.

Ik zou zo niet zeker weten hoe je het BBS-pop-up menu krijgt op een laptop, maar op m'n EEE PC is het Esc, en F2 of F8 is op laptops ook een standaard, schijnt. Desnoods googlen op BBS pop up icm het typenummer van je laptop moet ook genoeg resultaten geven.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-11 12:33
Op de site van Acer blijken de links niet te werken dus ging ik maar naar de externe waar er dan weer heel veel staan...
Die "externe site" is best volledig hoor. En wat betreft SATA drivers, je zult waarschijnlijk deze nodig hebben voor op een floppy/stick/whatever.
dus probeerde ik gewoon via het cd menu.....
Sja, MS vindt het niet zo leuk als je terugwilt naar XP :+ Vandaar dat dat geblokkeerd is. Gebruik je wel een legale disc om vanaf te booten? Zo niet, dat heb je misschien geen bootable schijf gefikt.

Verwijderd

Topicstarter
Ja de disc is legaal. En die boot order staat wel degelijk juist, je hoort hem de cd lezen maar... ... ach ja ... ik zal dan maar bij Vista blijven.

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Waarom wil je overstappen op Windows XP?
alt-92 schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 00:08:
Ik mag hopen dat je die XP installatie niet vanuit een draaiende Vista installatie wil opstarten?

Als dat zo is dan mis je toch echt wel de basiskennis van het installeren van een besturingssysteem op een PC ;)
Vroeger ging dat nog wel in Windows XP, maar vereist wel dat die dan stabiel en veilig is.

Het kan wel heel ambetant zijn om Windows XP op een Windows Vista laptop te zetten waar je niet in de BIOS geraakt en de harde schijf eerste staat om te booten.

Verwijderd

Topicstarter
Nouja de boot order werkte dus niet via nummers... blijkbaar was dat verkeerd nu starte hij wel op, die "mooie" blauwe setup, maar dan zij hij heel geestig: "Kan geen harde schijven vinden"... nouja...

dat heeft dan blijkbaar te maken met serail ATA, nochtans slipstreamde ik daar ietsvoor met nlite namelijk dit:
http://www.notebook-drive...or-Windows-XP_73665.shtml

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2008 13:44 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

TaraWij schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 13:37:
Vroeger ging dat nog wel in Windows XP, maar vereist wel dat die dan stabiel en veilig is.
Downgrade installaties (dus een versie lager) zijn altijd al geblokkeerd geweest vanuit een draaiende installatie, dat zal je altijd vanaf de BIOS cycle moeten starten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 13:42:
Nouja de boot order werkte dus niet via nummers... blijkbaar was dat verkeerd nu starte hij wel op, die "mooie" blauwe setup, maar dan zij hij heel geestig: "Kan geen harde schijven vinden"... nouja...
Welke XP versie probeer je (idealiter probeer je natuurlijk een CD met SP3 integrated).

En je kan met F6 allerlei drivers laden, misschien dat je daar nog iets aan hebt...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 13:42:

dat heeft dan blijkbaar te maken met serail ATA, nochtans slipstreamde ik daar ietsvoor met nlite namelijk dit:
http://www.notebook-drive...or-Windows-XP_73665.shtml
Ik zie daartussen meerdere drivers staan. Als je gaat slipstreamen, doe dan alle drivers. Ikzelf zou zeker de chipset drivers er ook bij doen, kans ik groot dat de SATA drivers daarin zitten. En natuurlijk SP3 :-)

Verwijderd

Topicstarter
SP3 zit er inderdaad ook al in. Ondertussen heb ik het aan de praat gekregen, nu bij de installatie toont hij de gepartitioneerde ruimten... maar hij toent enkel mijn C:/ Schijf.

Daarvan zegt hij dat ze 1928 MB groot is en er 1926 MB vrij is.... maar mijn C staat bijna volledig vol.. is het veilig om ze toch te formateren als FAT? Ga ik dan mijn andere partities verliezen?

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2008 17:49 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hm... 2GB dus, niet toevallig een USB stick erin laten zitten of een geheugenkaartje?
[edit]
Of het is de normaal gesproken verborgen herstelpartitie van Acer, dat kan ook nog.

[ Voor 35% gewijzigd door alt-92 op 20-09-2008 21:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 17:13:
Ondertussen heb ik het aan de praat gekregen, ...
Hoe dan? Met F6? Anders is dit toch niet consistent met je voorgaande ervaring?

Verwijderd

Topicstarter
Het slipstreamen van mijn driver bleek niet gelukt te zijn, cd de vuilbak in, hoera! er zat idd een usb van... 2gig :o ... in even checken...en hij kan weer geen schijven vinden.... dat wordt de computerwinkel. Toch bedankt.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2008 10:56 ]

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 13:41
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 00:02:
Het slipstreamen van mijn driver bleek niet gelukt te zijn, cd de vuilbak in, hoera! er zat idd een usb van... 2gig :o ... in even checken...en hij kan weer geen schijven vinden.... dat wordt de computerwinkel. Toch bedankt.
Dan laad je toch de SATA-driver van je USB-stick tijdens F6?

Waarom nu meteen naar de pc-boer toe? :?

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 00:02:
....dat wordt de computerwinkel. Toch bedankt.
Waarbij je best kans hebt dat je dan, voordat je er uiteindelijk XP op hebt, richting de 200 eur verder bent (Tenzij je zelf XP aanlevert).. Aangezien Vista home/basic geen downgraderechten heeft.

Wat die computerwinkel voor je kan doen, tegen betaling, is een driverdiskette maken zodat je met F6 die kunt installeren... of een xp setup slipstreamen. Maar dat kun je zelf ook als je een beetje zoekt. Een CD-R kost niet zoveel, en een beetje tijd leer je van ;)

http://www.acerpanam.com/..._Intel_v7.5.0.1017_XP.zip

Werkt die driver niet? (is al eerder genoemd maar ik zie nergens dat je die ook geprobeerd hebt)

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 21-09-2008 15:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad die driver werkt niet, en hem op een usb zetten en via F6 laden doet hij ook niet.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

...en anders pak je eerst een CD-RW, scheelt je weer een berg CDtjes in de prullenbak gooien.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 16:27:
Inderdaad die driver werkt niet, en hem op een usb zetten en via F6 laden doet hij ook niet.
je moet de driver dan ook een dikette zetten: de xp setup snapt voor dat doel nog geen andere media

Verwijderd

Topicstarter
Mijn laptop heeft geen disette driver meer.... daarom dat ik de drivers slipstreamde

Verwijderd

the_stickie schreef op zondag 21 september 2008 @ 18:31:
je moet de driver dan ook een dikette zetten: de xp setup snapt voor dat doel nog geen andere media
Lijkt me sterk... Zo antiek is XP nou ook weer niet...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 21:20:
[...]

Lijkt me sterk... Zo antiek is XP nou ook weer niet...
XP... en afaik alle windows-OSsen (iig ook 2003 server enz) laden de F6 drivers vanaf a: en verder nergens vanaf.

Bron: Limited OEM driver support is available with F6 during Windows XP and Windows Server 2003 setup
Opmerking Stuurprogramma's voor massaopslagcontrollers kunnen alleen van diskette worden geladen met behulp van de toets F6. U kunt de toets F6 niet gebruiken voor het laden van stuurprogramma's die zich op USB-flashstations, vaste USB-schijven of andere externe opslagapparatuur bevinden.
Opties: Slipstreamen of een USB floppydrive gebruiken.
Pagina: 1