[ASIO] krakend geluid bij verlagen buffer

Pagina: 1
Acties:

• Alabama_man
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-11 22:44
Ik heb sinds kort een MPD 24 midi-controller gekocht. Nu zit er met standaard drivers een redelijke latency in wanneer ik een pad aansla. Het is me gelukt deze latency te verlagen door Asio drivers te gebruiken en de buffergrootte hiervan te verlagen. Het probleem is echter dat wanneer ik de buffer verlaag en de latency onder de 40ms komt het geluid begint te kraken en te stotteren (clippen?). Is er een manier om dit te verhelpen?

Ik zit op een thinkpad X60 tablet (C2 Duo L7400 1.5GHz, 3gb ram) waar een SoundMAX HD audio geluidskaart op zit.

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Ja, de buffer weer verhogen. Als je bak 't niet trekt dan trekt ie 't niet, zo simpel is het.

Verwijderd

Ik ga er vanuit dat je op dit moment asio4all gebruikt? Dan kunnen deze waarden idd kloppen. Er is wel een manier om dit te verhelpen en dat is door een nieuwe geluidskaart te kopen waar asio drivers bijgeleverd zitten. Asio4all heeft bijna nooit het resultaat wat je met een native asio driver speciaal voor de hardware hebt.

• Alabama_man
Helaas. Danmaar opzoek naar een externe geluidskaart.

Verwijderd

Ik heb er geen verstand van (ik luister muziek, maak 't niet) maar 't lijkt me stug dat een C2D 1.5GHz met een Lenovo/IBM board geen betere ASIO latencies kan geven.
Dat lukte "vroeger" al op een 486 met een SoundBlaster...

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Alabama_man schreef op zondag 21 september 2008 @ 14:32:
Helaas. Danmaar opzoek naar een externe geluidskaart.
Nou ben ik niet een hardcore hardware kenner, maar als ik een zo laag mogelijke latency zou willen hebben, zou ik in ieder geval niet eens denken aan een externe geluidskaart maar veel eerder aan een PCMCIA model waar goede ASIO drivers bij worden geleverd.
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 14:59:
Ik heb er geen verstand van (ik luister muziek, maak 't niet) maar 't lijkt me stug dat een C2D 1.5GHz met een Lenovo/IBM board geen betere ASIO latencies kan geven.
Dat lukte "vroeger" al op een 486 met een SoundBlaster...
Zonder te weten welke latency je nu bedoeld durf ik te stellen dat je nu appels met peren vergelijkt.
Ik schat dat op de geluidskaart in jouw "vroeger" een midi aansluiting zat, waarmee je middels een extern midi keyboard of andere controller tonen aan kon slaan, die rechtstreeks uit werden gespeeld door de geluidskaart, zonder tussenkomst van software.
Dat daar een latency van zegge 0mSec tussen zat, komt omdat de midi aansluiting en geluidskaart 1 apparaat zijn en er een hardwarematige koppeling zit.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 21-09-2008 21:46 ]

Alles kan stuk.

• Alabama_man
PCMCIA geluidskaart heb ik nieteens aan gedacht. Zal me er eens in verdiepen. Heb op het moment nu een m-audio transit op het oog. Tot zover lijkt me dit wel een goeie oplossing.

http://www.m-audioshop.nl...rdings/maudiotransit.html

Verwijderd

Alabama_man schreef op maandag 22 september 2008 @ 01:25:
PCMCIA geluidskaart heb ik nieteens aan gedacht. Zal me er eens in verdiepen. Heb op het moment nu een m-audio transit op het oog. Tot zover lijkt me dit wel een goeie oplossing.

http://www.m-audioshop.nl...rdings/maudiotransit.html
Opzich zijn de prestaties voor extern niet per definitie slechter hoor. Om een indruk te geven: Ik heb een ESI U46 aan mijn laptop zitten via usb. (en dat is echt een totaal instapmodel prof geluidskaart) Daar haal ik 6ms latency mee in ableton live, zonder een kraakje te horen.

Misschien is het een handigere oplossing om voor PCMCIA te kijken. Wat echter wel iets is om te beseffen; hoelang wil je de interface gebruiken? PCMCIA is een standaard die steeds meer opgevolgd wordt door expresscard (die kleinere variant). In heel veel nieuwe laptops zit ie niet eens meer. Dit was voor mij de uiteindelijke reden om voor extern te gaan.

• Alabama_man
Wat bedoel je precies met: hoelang wil je de interface gebruiken?

Maar als er via USB ook een lage latency valt te behalen dan heeft dat bij mij toch wel de voorkeur. Aangezien m'n laptop niet meer in z'n sleeve past met zo'n PCMCIA kaart en zo'n dergelijke kaart me toch wat kwetsbaarder lijkt dan een USB variant (of er moeten hoesjes/doosjes voor zijn).

De ESI U 24 XL lijkt me verder ook wel een goeie oplossing.

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-12 11:57

CSB

:D

Leuk he, latencies in een audiokaart?
Ik kan je vertellen dat sommige externe kaarten zeker niet onderdoen voor de interne varianten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld kaarten van M-audio. Ik heb zelf een interne variant en ben zeer te spreken over de latencies van het apparaat.
Ik gebruik zelf FL studio voor het maken van muziek.
Wat betreft het specifieke apparaat; jah. Dat moet je zelf uitmaken. Het ligt eraan hoe serieus je bezig bent. Als je begint met het maken van muziek zou ik een goedkoop audiokaartje van M-audio nemen. (of een ander merk, geheel aan je eigen keus onderheveig uiteraard)

Edit: voorbeeldje: http://www.m-audio.com/products/en_us/Transit.html

[ Voor 5% gewijzigd door CSB op 22-09-2008 15:02 ]

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

• Alabama_man
Heb nu uiteindelijk een M-audio Transit gekocht. Haal hierbij een latency van 6 ms wat voor mij iig voldoet. Geluidskwaliteit is er tevens ook op vooruit gegaan, maar dat was te verwachten met m'n onboard laptop geluidskaart.

De ESI U24 XL blijft echter wel een mooi alternatief gezien de prijs en aansluitmogelijkheden. Dus mochten er nog mensen zijn die nog opzoek zijn naar een kleine externe usb geluidskaart dan zou ik deze zeker meenemen in de overweging. (wegens leveringswachtijden ben ik voor de Transit gegaan)

• CSB

CSB

Goed te horen dat ie bevalt. (prijs ik toch geen troep aan ;))

• MichaelDell
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05-2024
Ik schop deze discussie na lange tijd omhoog aangezien ik met een vergelijkbaar probleem zit.

Sinds kort heb ik het volgende op elkaar aangesloten:

Studiologic SL-990Pro midi keyboard
M-Audio 2496 Audiophile (met ASIO4All drivers)
Behringer MS40 monitor speakers (analoog aangesloten)
PC met AMD 4200 processor en 4G Ram, Windows7-64 en o.a. Kontakt4 64 bit.

Als ik nu, bijvoorbeeld, Alicia's Keys ga spelen wordt het (overigens fenomenale) geluid begeleidt door een enorme kraak. De kraak wordt erger naarmate ik de toetsen harder aansla en/of meerdere toetsen tegelijk aansla. Ik kan de buffer in ASIO wel tot maximaal verhogen maar dan is de kraak ietsje minder en ik zit met een enorme latency.

Gebruik ik echter bijv de Yamaha XS piano die in het gratis testprogrammaatje Midi-Ox zit, dan is de kraak al minder, maar nog niet weg.

Neem ik een partij op, dan is de kraak bij het opnieuw afspelen bijna weg. Ook bij het afspelen van films en mp3 is de kraak er niet.

Nu vermoed ik dat mijn PC gewoon niet geschikt is om de zware samples uit Kontakt goed live te verwerken. Zou dit kunnen kloppen en is dat op te lossen met een snellere CPU? Of moet ik het heel ergens anders zoeken?

Tis Top in Tukkerland

• CSB

CSB

MichaelDell schreef op donderdag 02 december 2010 @ 12:56:
Ik schop deze discussie na lange tijd omhoog aangezien ik met een vergelijkbaar probleem zit.

Sinds kort heb ik het volgende op elkaar aangesloten:

Studiologic SL-990Pro midi keyboard
M-Audio 2496 Audiophile (met ASIO4All drivers)
Behringer MS40 monitor speakers (analoog aangesloten)
PC met AMD 4200 processor en 4G Ram, Windows7-64 en o.a. Kontakt4 64 bit.

Als ik nu, bijvoorbeeld, Alicia's Keys ga spelen wordt het (overigens fenomenale) geluid begeleidt door een enorme kraak. De kraak wordt erger naarmate ik de toetsen harder aansla en/of meerdere toetsen tegelijk aansla. Ik kan de buffer in ASIO wel tot maximaal verhogen maar dan is de kraak ietsje minder en ik zit met een enorme latency.

Gebruik ik echter bijv de Yamaha XS piano die in het gratis testprogrammaatje Midi-Ox zit, dan is de kraak al minder, maar nog niet weg.

Neem ik een partij op, dan is de kraak bij het opnieuw afspelen bijna weg. Ook bij het afspelen van films en mp3 is de kraak er niet.

Nu vermoed ik dat mijn PC gewoon niet geschikt is om de zware samples uit Kontakt goed live te verwerken. Zou dit kunnen kloppen en is dat op te lossen met een snellere CPU? Of moet ik het heel ergens anders zoeken?
Probeer eerst even de 64 bit audiodriver driver te installeren en te selecteren ipv asio4all. Dat werkt een stuk beter. Heb zelf ook de audiphile 2496 en Win7 x64 draaien en heb wel flink moeten zoeken tot ik ergens een beta driver vond, maar als je dat werkend hebt scheelt het enorm. Ik speel mijn mixjes kraakloos af in FL, op een Pentium D 940 (3,2 Ghz) Systeem met 2GB ram, dus jouw systeem zou het ook moeten kunnen hebben.

• MichaelDell
CSB schreef op donderdag 02 december 2010 @ 18:08:
[...]

Probeer eerst even de 64 bit audiodriver driver te installeren en te selecteren ipv asio4all. Dat werkt een stuk beter. Heb zelf ook de audiphile 2496 en Win7 x64 draaien en heb wel flink moeten zoeken tot ik ergens een beta driver vond, maar als je dat werkend hebt scheelt het enorm. Ik speel mijn mixjes kraakloos af in FL, op een Pentium D 940 (3,2 Ghz) Systeem met 2GB ram, dus jouw systeem zou het ook moeten kunnen hebben.
Dank voor je antwoord! 64bits driver geïnstalleerd die ik op de site van M-audio vond, maakt niks uit. Zelfs als ik de buffer op 4096 zet is de kraak er, samen met een enorme latency uiteraard. Het opmerkelijke is dat de kraak erger wordt als ik 1. een toets harder aansla en 2. meerdere toetsen tegelijk aansla. Ik zal eens gaan testen met een "standaard" geluidskaart en een andere midi-controller.

Tis Top in Tukkerland

Verwijderd

Geen andere programma's op de achtergrond draaien zoals bv een virusscanner?

• MichaelDell
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2010 @ 23:46:
Geen andere programma's op de achtergrond draaien zoals bv een virusscanner?
Ja uiteraard wel (AVG), maar ik zou toch geheugen genoeg moeten hebben? (4G)

Tis Top in Tukkerland

Pagina: 1