Slechte 2D performance HD3200 (AMD 780G)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zit al een tijdje met een probleem waar ik maar niet uitkom. De 2D performance van mijn onboard video is erg slecht. Nu weet ik dat onboard video niet super is met 3D toepassingen, maar gewoon met Windows werken zou toch wel snel moeten gaan.

Ik merk het overal aan dat het gewoon minder soepel loopt, maar het is met name goed zichtbaar als ik bijv. google maps open en ga inzoomen met het scrollwiel. Op mijn laptop (c.a. 3,5 jaar oud) gaat dat geheel vloeiend maar op deze computer (half jaar oud) bagger traag 8)7 CPU usage loopt naar de 50% bij stevig "heen en weer" scrollen.

Specs:
Asus M3A-H/HDMI (780G, onboard Ati HD3200)
Monitor (Samsung 206bw) aangesloten via hdmi -> dvi -> scherm
AMD Athlon X2 5000+
2GB Kingston DDR2-800
2x Samsung 640GB raid0 op onboard controller
rest vd hardware niet van belang denk ik
Windows XP SP3 met alle updates
Nieuwste Asus bios

Dacht eerst dat het aan de drivers van Asus lag, maar ik heb nu de nieuwste ati drivers (catalyst 8.9) speciaal voor integrated chipset direct van de AMD site gehaald. Nog steeds het zelfde probleem.

Als ik bij eigenschappen van beeldscherm de hardware-acceleratie één streepje naar beneden zet gaat het iets beter maar is de cpu usage nog hoger...

iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Zou het hiermee iets te maken kunnen hebben:
Supports DVI with max. resolution up to 1600x1200 @60Hz
bron: Asus M3A-H/HDMI specs

Je monitor heeft een 1680*1050 resolutie. Zou je hem eens analoog kunnen aansluiten?

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10 10:08

Mojo

The Power Within

Dit heeft volgens mij te maken met het feit dat het een Single-link aansluiting is. Vandaar de maximum resolutie. (Wat 1920x1200 zou moeten zijn, dat werkt ook prima op die kaartjes)...

Ik denk niet dat je daar je oplossing moet zoeken.

Zijn je chipset drivers geinstalleerd?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:51
Heb de zelfde chipset (Gigabyte GA-MA78GM-S2H) ,icm 4850e en enorm veel geklooi gehad met de ati drivers.
Bij 8.7/8.8 liep hij zelfs helemaal vast meteen bij het opstarten van windows,
nu draai ik 8.5 en loopt windows prima.

Met de fabrieksdrivers had ik dat sommige programma's en vensters erg traag opende en me hele systeem/cpu 100% belast was.

[ Voor 7% gewijzigd door Passie-m op 20-09-2008 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:10
Hier het zelfde probleem (met de Gigabyte GA-MA78GM-S2H). Google Maps is een ramp, en scrollen op sites met (grote) fotos netzo.

Video content afspelen is dan weer geen probleem. Geluid (gewoon MP3) wil ook nog wel eens sporadische haperen, maar dat hoeft natuurlijk niet met dit probleem samen te hangen.

Heb met 8.6 , 8.7 en 8.8 getest waarvan ik alleen 8.6 werkend heb gekregen. Zal binnenkort 8.9 gaan testen en als dat ook niet werkt terug naar 8.5 of zelfs 8.3.

Ik heb twee exact de zelfde PC's met AMD 780G / HD3200 staan en deze tonen allebei dit probleem. Er is op internet ook vrij veel over te vinden, maar het blijft voor AMD nogal moeilijk te zijn om met werkende drivers te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:51
Heb even de nieuwe 8.9 drivers geinstalleerd. en deze werken ook zoals de 8.5 die ik hiervoor draaide prima! blijkbaar hebben ze dit probleem met de 8.9 versie toch aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:10
Hier draait 8.9 ook inmiddels. Was toch even blij toen ik mijn login scherm zag in plaats van een BSOD :P.

Performance is al een stuk beter, maar toch nog niet helemaal 100%. Scrollen in google maps (satelliet weergave) bijvoorbeeld; in IE6 gaat dit nu redelijk vloeiend. Gebruik ik FF3 dan is het een ramp! Wanneer de hardware versnelling één stapje lager staat dan max gaat het al weer een stuk beter. Maar dit lijkt mij nou toch nog niet helemaal de bedoeling.

Merk ook wanneer ik hardwareversnelling niet op max heb staan dat mijn CPU load op 50% blijft staan na het bezoeken van Google Maps :S.

Ik weet niet of Passie-m over Firefox beschikt, maar zou jij dit anders ook eens kunnen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
Met IE lijkt het inderdaad beter te gaan dan met Firefox. Analoog aansluiten maakt helaas geen verschil.

Maar het lijkt dus dat dit een driver issue van AMD/Ati is... Hopen dat dit opgelost wordt in een nieuwe versie. Wat ik me ook afvraag is of dit alleen op XP is of ook met Vista? Anders zou dat natuurlijk een oplossing kunnen zijn om Vista te gaan gebruiken.

Als ik dat heb geprobeerd zal ik ff melden of het zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-10 19:30
ik weet het niet hoor, maar misschien heeft het iets met de soort processor te maken. ik heb een gigabyte bordje van de 780g in combinatie met een Phenom quadcore. bij mij verlopen deze elementen allemaal vlot, ik gebruik een resolutie van 1920x1080 via HDMI. ik gebruik de drivers van de ATI site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bios update help ook.
De eerste bios versie heeft een beetje problemen met de onbourd.
Ik moest zelf mijn bios update omdat anders crossfire-x niet wilde werken op dat bord,

Zal dus even een bios update doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
Ik gebruik nu een tijdje Vista (x64) en dat werkt een stuk beter (grafisch gezien dan :P), alleen de CPU usage blijft hoog tijdens bijv. scrollen op site's met veel flash dingetjes erin.

Op het AMD forum wordt dit probleem ook besproken:
http://forums.amd.com/gam...?catid=279&threadid=99753

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik kwam dit 2D scroll lag probleem van de onboard HD3200 laatst nog bij iemand tegen. Na installatie van de laatste Catalyst 8.12 drivers lijkt het opgelost te zijn. :)

Dit wordt trouwens ook in de bovengenoemde thread op het AMD forum bevestigd.

[ Voor 19% gewijzigd door Henk007 op 24-12-2008 16:43 ]

Pagina: 1