Toon posts:

Is mijn videokaart kaduuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn excuses voor deze post, ik zal proberen zoveel mogelijk informatie te geven. Het probleem is, ik heb een PCI express videokaart, maar geen ander systeem om deze in te stoppen om te testen. Ook heb ik geen andere videokaart in dit systeem te stoppen. Toch wil ik erachter komen of mijn videokaart stuk is, voordat ik deze terugstuur naar de winkel. Als die namelijk nog blijkt te werken, moet ik de verwerkings- en onderzoekskosten betalen. :+

Ik wilde Spore gaan proberen, maar na een aantal minuten spelen liep het grondig vast: zwart scherm en herhalend geluid uit de speakers. Ik denk, kan gebeuren, dus reboot en nog een keer proberen. Dit keer kwam ik niet eens voorbij het introfilmpje als je een nieuw spel start. Er kwamen wat rare dingetjes op het scherm ('artefacts'?), daarna een BSOD en daarna reboot.
Ik snel in de BIOS controleren, alle temperaturen waren goed, niets aan de hand. Ik toch maar even alle onderdelen uit de PC halen, stofvrij maken, en er opnieuw in stoppen.

Tijdens de volgende boot waren er echter al meteen van die rare dingen tijdens het booten, niet eens in een game of wat dan ook. Er zaten een soort rode pixels om mijn muis heen. Ik toch maar proberen en inloggen en dat werkte wel. Ik dacht misschien vind Spore mijn Nvidia drivers niet zo lekker (hij zei aan het begin al dat ze een beetje oud waren, maar om daar nou mijn computer stuk om te maken?). Na installatie en reboot kreeg ik een totaal misvormd login scherm. Ik username toch intikken, op enter drukken, weer een BSOD... dit keer zag ik iets voorbij flitsen met 'n4_disp..'.

Wat ik nu krijg als ik de PC aanzet is dat ook de POST en het BIOS scherm raar eruit zien. Bijv. in de BIOS is elke 'e' en 'd' misvormd (en elke 'e' ziet er op dezelfde manier misvormd uit). Windows start niet eens meer op en het scherm wordt gewoon zwart direct na dat het bootscherm verschijnt.

Dus... nu mijn vragen hier over:
- Weet iemand iets wat ik nog kan proberen om het weer aan de praat te krijgen?
- Is mijn conclusie dat Spore* op de een of andere manier mijn videokaart hardwarematig kapot gemaakt heeft juist? Of kan dit net zo goed nog aan het mobo, CPU, RAM of HDD ofzoiets liggen?

* Ik heb een Spore illegaal gedownload dus misschien ligt het wel aan de crack. Het punt is meer, ligt het aan de videokaart, of aan een ander component... ipv of het door Spore komt of iets anders. Toch vind ik het wel gek dat het opeens zó kapot na het uitvoeren van een stuk software. Het zou wel raar toeval zijn.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 21:13
start anders een LEGALE game op.

illegale game kan je pc om zeep helpen.

Om je verder te helpen gezien dat het xp niet meer normaal opgestart wordt, start in veilgie modus.

Verwijder game en de drivers van je videokaart.

[ Voor 50% gewijzigd door Silver7 op 19-09-2008 12:32 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je zegt dat je in het bios hebt gekeken en dat de temperaturen goed waren. Bij mijn weten kun je in het bios geen temps van je videokaart aflezen. Dus wat is de temp van je videokaart?

Kun je in veilige modus opstarten en al het Nvidia spul verwijderen? Kun je testen met een Linux livecd (b.v. Knoppix)?

• St03mp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-04-2022
Dat lijkt me overduidelijk een videokaart die te heet wordt.

Ik heb dit een tijdje terug zelf ook gehad. Enige oplossing is een nieuwe videokaart kopen en vooral je pc niet meer aanzetten met die oude kaart erin. Daarmee sloop je de boel alleen maar meer...

Haal je videokaart er eens uit, en check hoe de pasta tussen koeler en chip eruit ziet.

• -Magnat-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-10-2025
Probeer je BIOS eens te resetten (gewoon ff zonder batterij booten), ik heb vaak als ik te ver ga met clocken van mijn cpu (ja cpu) dat ik ook vreemde kleuren en vastlopers krijg.
Ik zeg niet dat je pc overclocked is, maar het is het proberen waard. Een messed up bios kan ook rare dingen veroorzaken.

• GuardMoony
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-12-2024
bios resetten. in veilige modus opstarten en drivers verwijderen. Denk dat het eerder aan slechte drivers is of een of ander virus dat in je illegaal spel zat

• Pyrs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-07-2025
Om te beginnen zou je de pc kunnen opstarten in veilige modus, ik neem aan dat je weet hoe dit moet maar indien je dit niet weet: Wacht tot het bios scherm verschijnt en druk vervolgens op F8 (dit verschilt per systeem, als je een Dell pc hebt is het F12 en bij een Compaq pc is het vaak F5) om in het Windows menu te komen waar je kan kiezen hoe je wilt opstarten.

Als je bent opgestart in veilige modus kun je het beste de drivers van je videokaart verwijderen, en persoonlijk zou ik Spore ook verwijderen. Omdat hier de ellende mee begonnen lijkt te zijn.

Daarna even rebooten en indien mogelijk normaal opstarten. Dan even nieuwe drivers downloaden en voortaan even de comments lezen voordat je iets download }:O

Verwijderd

Specs?

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 10:38

Big Womly

Live forever, or die trying

RCL87 schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 13:07:
Om te beginnen zou je de pc kunnen opstarten in veilige modus, ik neem aan dat je weet hoe dit moet maar indien je dit niet weet: Wacht tot het bios scherm verschijnt en druk vervolgens op F8 (dit verschilt per systeem, als je een Dell pc hebt is het F12 en bij een Compaq pc is het vaak F5) om in het Windows menu te komen waar je kan kiezen hoe je wilt opstarten.
Dit is de eerste keer dat ik hoor dat veilige modus verschilt per systeem. Dit is toch een windows feature en onafhankelijk van om het even wat? Om in het BIOS te geraken of om je opstartschijf te selecteren moet je een toets indrukken die wel eens verschilt van het systeem dat je hebt. Maar veilige modus is volgens mij steeds F8.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• GuardMoony
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-12-2024
yp F8 is voor windows voor bootdevice te selecteren kan het F8, F12, F5, ... zijn

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Jeetje, is het puzzelvrijdagmiddag? Hoe moeten wij weten wat er aan de hand is als jij je specs niet geeft? ''Het is PCI-Express en het ruikt naar... nVidia''?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:25
Waarom geeft iedereen de drivers de schuld? |:(
Hij zegt dat hij het ook heeft in de bios, dan komt er nog geen nvidia driver aan te pas hoor ;)
Je kan een Linux Live CD (knoppix) proberen om het uit te sluiten, maar ik vrees dat je kaartje kaduuk is.

Computer says no

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Silver7 schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 12:31:

Wat een onzin. 't is vrijdag zeker.
Een virus kan je PC om zeep helpen.
Een illegale game is gewoon een legale game die je illegaal in je bezit hebt.
Maar aangezien de TS een crack heeft gebruikt, zou daar iets 'stouts' in hebben kunnen zitten wat de boel sloopt... Maar niet de game zelf.

@TS:
Je geeft wat weinig info, maar gezien je bepaalde problemen ook al in je BIOS hebt, zet ik in op een defecte videokaart (of oververhit... Laat 'm eens afkoelen en probeer het dan nog eens).

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 19-09-2008 13:59 ]

Alles kan stuk.

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Silver7 schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 12:31:

Om je verder te helpen gezien dat het xp niet meer normaal opgestart wordt, start in veilgie modus.

Verwijder game en de drivers van je videokaart.
Lezen is moeilijk he? Je bewering "illegale game kan je pc om zeep helpen" is op lucht gebaseerd. Daarnaast zegt de TS dat de artifacts al bij de bootpost begint, dus je advies mag hij ook al in de wind slaan.

@TS- Als de artifacts al bij het booten begint, dan kun je vast aannemen dat je videokaart gewoon niet meer in orde is. Wat je kunt proberen is even de VGA eruit en er weer in de PCI-Express slot steken, BIOS resetten en hopen dat het probleem opgelost is. Zo niet? Dan even een RMA-tje aanvragen.
Ik adviseer je wel even om voortaan gewoon -mits voorhanden- demo's uit te proberen, of anders niet meer op GoT vermelden dat je een illegaal content bezit.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Verwijderd

Topicstarter
Te weinig info? Tsjah sorry dat ik even m'n specs ben vergeten, maar voor de rest heb ik, zo dacht ik, toch wel een redelijk compleet verhaal afgeleverd. Het gaat om een Gigabyte 965P-DS3 mobo, 4GB GEIL RAM (geen idee van typenummer enzo), 2 Seagate SATA schijven in RAID en (de vermoedelijke boosdoener) een Foxconn GeForce 8800 GTS (en de prijs gaat naar Jejking voor het correct raden dat het Nvidia is).

Ik heb al een memtest gedaan, die is nu halverwege pass 4 en niets aan de hand, dus volgens mij is het mijn RAM in ieder geval niet. Ik kan nog even proberen de BIOS te resetten en zien of dat wat uitmaakt.

Ik kan in de BIOS niet zien wat de temperatuur van de videokaart is, maar de temperatuur van zowel het moederbord als de CPU zijn goed en ik zou me echt afvragen waarom de videokaart opeens heter zou worden dan normaal. Ik speel elke dag games, en heb tot op heden nog geen problemen gehad. Hoe zou ik de temperatuur van dat ding kunnen controleren?
Ik heb al in Windows in veilige modus zowel Spore als de Nvidia drivers eraf gemieterd, maar dat helpt helemaal niets.

Ik vertelde erbij dat het een illegale versie was, omdat dan misschien zou zeggen 'ohjah de illegale versie van releasegroup A of B bevat virus X of Y en die overbelast je videokaart' ofzo, in plaats van een 'eigen schuld dikke bult op je videokaart' reactie.

En als je niets zinnigs te melden hebt (no offence tegenover degenen die wel degelijk nuttige suggesties gaven, dank daarvoor) dan post je toch niet? :S

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Dat was geen gok, je had het over nVidia-drivers. You do the math ;)

Pak een uitleesprogramma voor je videokaart, ATiTool werkt er wel mee. Post eens de temps onder rust en volle belasting?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem ondertussen naar Alternate gestuurd.
Uit ons onderzoek is gebleken dat het product niet naar behoren functioneert.
We zijn helaas genoodzaakt het product door te sturen naar de fabrikant of importeur.Houdt u er rekening mee dat de afhandeling hierdoor langer kan duren. Zodra het product weer bij ons terug is, zullen wij u hierover informeren.
Fijn, kan ik lekker een paar weken gaan wachten totdat ze daar tot de conclusie komen dat 'ie stuk is en dat ik een nieuwe mag krijgen, ofzo. :'(

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2008 17:34 ]

Pagina: 1