• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:03
Hoi!

Afgelopen week heb ik bij Alternate de volgende upgrade-set gekocht:

-MSI K9A2 Neo-F moederbord
-AMD Phenom 9950 CPU
-MDT geheugen DDR2 AMD Edition 2x2048MB
-Seagate 1TB S-ATA 7.200rpm
-Sapphire ATI Radeon HD 3650 PCI Express videokaart

Hiermee bestaand systeem ge-upgrade. Voeding is een 'standaard' 300watt ATX.

Alles aangesloten, WinXP SP3 geinstalleerd, na een dag heel veel instabiliteit. Memtest gedraaid, blijkt uiteindeljik 1 geheugenDIMM kapot te zijn.
Terug naar Alternate, nieuw geheugen (2 nieuwe sticks, is een kit). Thuisgekomen ze eerst allebei afzonderlijk en daarna tegelijk met Memtest gedraaid, alles ok. Geheugen in dual channel mode.

Die nacht de PC aan laten staan met alleen utorrent, volgende ochtend blijkt utorrent gecrashed. Bij opstarent van utorrent reboot PCI en vanaf dan beginnen de stabiliteitsproblemen van voor af aan.
Weer Memtest, blijkt de geheugenDIMM in slot 1 kapot te zijn. Uiteindelijk blijft DIMM2 achter, nu natuurlijk in slot 1, en vanaf nu is het systeem weer stabiel?!

Vraag: is het mogelijk dat geheugen 'ineens' kapot gaat, gesloopt door het moederbord ofzo?
Wat nu te doen, kan gewoon ander merk geheugen proberen (tips?) of het moederbord ook omruilen voor een ander exemplaar?
Is het bekend dat in dual channel mode soms geheugen sneuvelt?
Heeft iemand soortgelijke ervaringen?

Alternate zegt: 'kom geheugen maar omruilen' maar ik wil wel graag een definitieve oplossing als ik nog een keer een uur bij die klantenservice in de rij ga staan :9

De voeding verdenk ik niet, die heeft het jarenlang prima gedaan en zo'n extreme computer is het nou ook weer niet met nog 1x S-ATA hd, 1x IDE hd (beide 7.200rpm) en 1x IDE DVD r/w.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Hoe lang heb je Memtest laten draaien? Want dit behoort wel een aantal uur (10+) te draaien. Daarnaast kan het ook zijn dat het slot kapot is in plaats van het geheugendimmetje zelf.

• marklinfan
Maar het aparte is , dat de geheugenstick die nu kapot is tijdens dual channel mode in slot 1 zat (en dus ook nog 1 in slot 2).
Nu die kapotte er weer uit is, en de alleen-overgebleven-nog-goede-DIMM in slot 1 zit (datzelfde slot dus!) blijft alles wel stabiel

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 14:19
marklinfan schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 12:29:
Maar het aparte is , dat de geheugenstick die nu kapot is tijdens dual channel mode in slot 1 zat (en dus ook nog 1 in slot 2).
Nu die kapotte er weer uit is, en de alleen-overgebleven-nog-goede-DIMM in slot 1 zit (datzelfde slot dus!) blijft alles wel stabiel
Met als verschil dat je geen dual channel meer draait.

Bios upgrades netjes gedaan? Wordt het geheugen dat je gebruikt als compatible beschreven door de fabrikant van je moederbord?

• marklinfan
Jep, BIOS upgrade uitgevoerd dus dat is de nieuwste versie.
Ik heb zitten zoeken bij MSI maar kan niet echt een memory adviser ofzo vinden ? Bestaat die wel? Overigens, Alternate biedt de combinatie zelf als kit aan :-)

[ Voor 16% gewijzigd door marklinfan op 19-09-2008 12:42 ]

• EnigmA-X
marklinfan schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 12:40:
Jep, BIOS upgrade uitgevoerd dus dat is de nieuwste versie.
Ik heb zitten zoeken bij MSI maar kan niet echt een memory adviser ofzo vinden ? Bestaat die wel? Overigens, Alternate biedt de combinatie zelf als kit aan :-)
Mijn ervaring is dat Alternate niet altijd dezelfde hardware uitlevert bij kits. Ik denk dat dit te maken heeft met inkoop/verkoop marge binnen een bepaalde norm. Veel marge = meer verdienen. Ik zou er dus niet blind op varen dat Alternate het zondermeer goed doet.

Klopt het voltage in je bios met het daadwerkelijke voltage van je geheugen? Controleer even of je niet 2.0V geheugen draait op 1.8V in de bios (of vice versa).

Als dit goed staat, dan is het lastig. De kans dat je 2x kapot geheugen meekrijgt is bijzonder klein. Daar zou ik het iig niet zoeken. Laat in dat geval memtest eens een uurtje of 10 - 12 continu draaien. Als je dan fouten tegenkomt, wissel het geheugen dan van slot. Zodoende kan je zien of het de DIMM defect is, of dat er iets anders speelt.

Tevens zou je kunnen overwegen om het geheugen in een andere machine te testen, maar dan moet die wel voorhanden zijn...

[ Voor 34% gewijzigd door EnigmA-X op 19-09-2008 14:38 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Je hebt een cpu die een tdp heeft van 140 watt, een videokaart van rond de 40 watt + de rest van je systeem kun je onder load op 250 watt zitten. Daarbij noem je een standaard atx voeding die al een aantal jaren oud is en waarvan de capaciteit dus al wat zal afgenomen zijn. Neem daarbij dat het misschien een B-merk is en je weet direct waar je probleem ligt...

http://specs.tweak.to/16567

• marklinfan
Thnx voor alle reacties!
Heb vanmorgen de hele handel weer ingepakt, mede omdat ik op de MSI site lees dat dit mainboard geen 140watt CPU's ondersteund (ondanks dat Alternate zegt van wel, en dat ze het heeeel goed getest hebben:-)). Mijn vertrouwen was een beetje weg in deze combi!
Heb nu een Gigabyte moederbord (MA790X-DS4 en OCX Reaper 4GB kit met heatpipe 1066MHz). Dit heb ik nu stabiel draaien en ga het eerst maar hier eens mee proberen :-) Moest het geheugen in het BIOS bij deze Gigabyte goed instellen in ieder geval. Even testen komende dagen nu !

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Nieuw moederbord of niet, ik denk dat Skelleniels heel erg gelijk heeft. Je voeding is onder de maat voor een Phenom, zeker als die al een paar jaar oud is. En als je met "algemeen" een generieke merkloze voeding bedoelt is het hoe dan ook prut. Je nieuwe hardware is een nieuwe voeding waard.

Best mogelijk dat Alternate je mobo-cpu combi getest heeft met een voeding die wel in staat is stabiele rimpelvrije voltages te leveren en dat het dan wel werkt. Niet dat het daarmee verstandig is om tegen het advies van de fabrikant in te gaan maar dat is een ander verhaal.

Verwijderd

Voeding is niet onder de maat als het een goeie 300watt voeding is.
Ik heb de zelfde combo laten draaien op een 270watt enermax voeding.

Maar de moederbord van msi heb ik ook gehad en gelijk terug gebracht.
Steets boot problemen en niet stabiel te krigen ook niet met een ocz 600watt voeding.
Toen een gigabyte bordje er in en geen problemen meer.

Vind msi steets slechter worden en is bij mij gezakt als zeer lowbudget rommel.
Zelf met asrock niet zulke problemen gehad

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:07
Tja, laat zo'n "standaard" 300W voeding nou eens 200 stabiel kunnen leveren (ik weet niet welke "standaard" voeding jij hebt, maar een 10 jaar oude Astec 200W PSU uit een Pentium 166MMX trekt Athlon XP systemen waar een 300W codegen reproduceerbaar met verschillende exemplaren gewoon de boel ophangt).
Dan heb je een uitgeklede high-end videokaart die wel wat stroom lust, gecombineerd met een CPU die ook lekker wat stroom lust. Zit je met die 2 onderdelen samen al tegen de grens van zo'n "300W"
voeding aan.

Als het om een goede voeding gaat zou er geen probleem moeten zijn. Ik heb afgelopen weekend ook een systeem gebouwd met "maar" een Antec EarthWatts 380W PSU: Radeon 4870, E8400. Volgens de doos moet ik een 500W PSU hebben, maar in de praktijk blijkt dat een PSU die 325W op de 12V rails kan leveren voldoende is voor een dergelijk systeem. Een quadcore CPU en extra harddisks erbij hangen zie ik overigens niet zitten bij dit systeem.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Een 300W codegen heb ik hier nog liggen. Vervangen nadat ie een harde schijf had gesloopt. Nu gratis af te halen :)

• marklinfan
Het is inderdaad een naamloze voeding die mijn ASUS A7n8x-x plus Athlon 1700 prima trok, maar een Phenom is hem inderdaad te zwaar (140watt CPU). plus 60 voor de videokaart en nog wat dingetjes. Tezamen met dat moederbord/CPU heb ik een nieuwe voeding aangeschaft van een goed merk, 460 watt. Dat moet voldoende zijn denk ik.

Het moederbord heb ik weggebracht, vooral omdat deze volgens MSI zelf niet eens gesupport wordt met de Phenom 9950. Dan hoef ik hem niet, wat Alternate ook zegt.. Liever een combi die door de leveranciers in ieder geval goed getest is.

Heb het nu allmaal goed draaien! Ga er vanuit dat de nieuwe voeding voldoende is, mocht dit niet zo zijn dan zal ik een update geven :-) Thnx voor meedenken!

[ Voor 19% gewijzigd door marklinfan op 22-09-2008 09:46 ]

• Mightybunny
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-05 21:47
Het probleem is dat de phenom 9950 gerate is voor 140TDP terwijl hij minder verbruikt dan een 9850.
Bedoeling van AMD was immers om met de ACC mobo's de 9950's te laten ocen.
Alternate heeft dus getest met dat MSI mobo en het zal hoogstwaarschijnlijk gewerkt hebben omdat de 9950 maar zo een 120Wat trekt. Maar ocen moet je niet aan beginnen.

• EnigmA-X
marklinfan schreef op maandag 22 september 2008 @ 09:44:

Heb het nu allmaal goed draaien! Ga er vanuit dat de nieuwe voeding voldoende is, mocht dit niet zo zijn dan zal ik een update geven :-) Thnx voor meedenken!
Mooi en goed om te weten dat je uiteindelijk zelf achter het probleem bent gekomen!
Veel plezier met je nieuwe systeem!! :Y)

• marklinfan
Nou, te vroeg gejuicht. Had nu een Gigabyte GA-MA790X-DS4 gehaald...
Het volgende vind allemaal plaats met die 'prachtige' Gigabyte moederbord:
- kan 70% van de keren bios setup niet in, zie dan een soort 'waas' net alsof de VGA stekker er niet goed in zit. Dit is echter NIET het geval.
- Windows setup faalt omdat de juiste HAL (ACPI Multiprocessor-PC) niet goed functioneert. Wel gedetecteert maar levert daarna fouten op.
- Dat omzeilt hebbende (F5, Standard-PC bij begin Windows setup), levert de onboard-soundcard detectie van Windows setup vastlopers op (na overigens ook nog een zip error te krijgen tijdens bestanden kopieren)
- Dat omzeitl hebbende, krijg ik WinXP er wel op maar heb ivm de HAL problemen slechts 1 core.

Dit alles overigens met een nieuwe 460watt voeding. Alle settings in BIOS staan goed, ook bij lagere CPU/memory settings blijft alles zo als nu.

Conclusie: weg met dat onding! Het zal heus een exemplarisch probleem zijn (dat hoop ik voor Gigabyte) maar mijn kennismaking met dit merk is dus r*k. Terug naar het oude, vertrouwde ASUS..
Heb nu een ASUS M3A78-T met 790GX chipset, wat een verademing! Windows setup in 1x vlekkeloos gedraaid en alles loopt nu eindelijk als een trein.

Overigens, op de AMD site staan slechts ca. 10 moederborden genoemd waarop de 9950 door AMD gesupport wordt. De Gigabyte DS4 valt daar niet onder, de M3A78-T wel..!

[ Voor 6% gewijzigd door marklinfan op 25-09-2008 12:21 ]

Pagina: 1