Wireless aanleggen met multi-AP

Pagina: 1
Acties:

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-02 22:45
Ik ben bezig met onderzoek naar het aanleggen van een wireless netwerk op het werk. Een aantal vragen die ik nog heb en niet beantwoord worden door fabrikanten/leveranciers stel ik maar hier.
Allereerst even de situatie:
Het bedrade netwerk raakt vol. Er zijn iets van 25 laptops aanwezig in het kantoor, vrijwel allemaal met een draadloos netwerkkaartje erin (802.11g). Buiten het feit dat de kabels/switches beetje vol komen te zitten, is draadloos natuurlijk erg handig als je je even verplaatst binnen het kantoor. Ik heb zelf met een router gekeken wat het bereik doet, maar is niet echt om over naar huis te schrijven. 7 meter afstand met 1 muur ertussen ging nog net (Thuis met dezelfde router/laptop door bewapend betonnen vloer met beter ontvangst).

Wat is de invloed een accesspoint gebruiken met MIMO, icm de huidige G-NICs?
Zelfde geld voor het gebruik van een N-AP. Zorgt dit voor meer bereik/hogere snelheden met bestaande hardware?
Heb nav het 'wifi op camping' topic ook even gekeken naar senao APs. Wat doet zo'n zendvermogen met de verbinding als je het bij je laptop niet aan past?

Signalen moeten beide kanten op sterker zijn lijkt mij om dit te behalen. Er hoeft overigens maar 20m behaald te worden bij gebruik van 1 centraal AP. Dit heeft mijn voorkeur wat betreft instellingen/onderhoud etc. De grote vraag is dus: Heb ik meerdere APs nodig en welke zijn aan te bevelen?

[ Voor 3% gewijzigd door Wafeltje op 19-09-2008 10:03 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:14
jkivits schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 09:58:
Ik ben bezig met onderzoek naar het aanleggen van een wireless netwerk op het werk. Een aantal vragen die ik nog heb en niet beantwoord worden door fabrikanten/leveranciers stel ik maar hier.
Allereerst even de situatie:
Het bedrade netwerk raakt vol. Er zijn iets van 25 laptops aanwezig in het kantoor, vrijwel allemaal met een draadloos netwerkkaartje erin (802.11g). Buiten het feit dat de kabels/switches beetje vol komen te zitten, is draadloos natuurlijk erg handig als je je even verplaatst binnen het kantoor. Ik heb zelf met een router gekeken wat het bereik doet, maar is niet echt om over naar huis te schrijven. 7 meter afstand met 1 muur ertussen ging nog net (Thuis met dezelfde router/laptop door bewapend betonnen vloer met beter ontvangst).
Wel vreemd dat je met maar één muur ertussen met een gewoon routertje zo slecht verbindt...
Wat is de invloed een accesspoint gebruiken met MIMO, icm de huidige G-NICs?
Zelfde geld voor het gebruik van een N-AP. Zorgt dit voor meer bereik/hogere snelheden met bestaande hardware?
Van MIMO kan je wel wat last ondervinden, omdat ik dacht dat die de hele wifi band probeert te gebruiken, zodat alle kanalen wat gebruikt worden, dus een client die op één kanaal gaat, kan dan af en toe wat trager gaan (dacht ik he)

Van N moet je je in principe niets van storing voelen, N is op 5GHz, en de gewone G wifi is op 2.4Ghz... Twee banden, dus geen probleem normaal...
Heb nav het 'wifi op camping' topic ook even gekeken naar senao APs. Wat doet zo'n zendvermogen met de verbinding als je het bij je laptop niet aan past?

Signalen moeten beide kanten op sterker zijn lijkt mij om dit te behalen.
Klopt, vergelijk het een beetje alsof ik 500 meter verder sta en ik brul keiluid "HEY GEEF ME EENS EEN KOPJE KOFFIE", en jij kan maar gewoon praten en zegt "ik kom er binnen 5minuutjes ééntje brengen" (waarbij de senao = * HyperBart en jij = laptop. Je hebt dus het probleem dat ik wel goed verstaanbaar ben, maar jij niet voor mij...
Er hoeft overigens maar 20m behaald te worden bij gebruik van 1 centraal AP. Dit heeft mijn voorkeur wat betreft instellingen/onderhoud etc. De grote vraag is dus: Heb ik meerdere APs nodig en welke zijn aan te bevelen?
Goh, je kan volgens mij evengoed een stuk of 3 of 4 AP's plaatsen en dan gewoon kiezen hoe je het gaat doen, allemaal zorgen dat ze hetzelfde SSID hebben zodat als iemand rondloopt hij gaat switchen van AP zoals een GSM, of je kan verschillende SSID's gebruiken, dan moeten ze handmatig reconnecten

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik zou sowieso voor meerdere AP's gaan, en geen mimo gebruiken. Dan kan je elk acces point een "eigen" kanaal geven.
Waarom meerdere AP's?
Ten eerste om het aantal clients goed op te vangen: wireless is "shared" (zoals een hub), dus alle clients moetn de beschikbare bandbreedte delen.
Ten tweede om je dekking te optimaliseren: plaats een accespoint op die plaatsen waar vaak wireless gebruikers zullen zitten.

Welke accespoints je moet gebruiken, kan ik je niet echt vertellen, maar je bent vast beter af met een degelijk merk (philips, Linksys, maar liever nog écht cisco ofzo) dan met el-cheapo spul. Al was het maar op gebied van beheer en ophangmogelijkheden :p

Ik zou in jou geval ook nog eens nadenken over je motivatie om wireless te gaan installeren. Een bedraad netwerk is nog steeds sneller, stabieler en beter te onderhouden? Afaik is de TCO van bedrade netwerken een stuk lager dan van wireless! Ik zou dus toch nog eens nadenken of een extra switch wel zo'n loze investering is :)

• marrik
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-07-2025

marrik

Live long and prosper

HyperBart schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 18:14:
Van MIMO kan je wel wat last ondervinden, omdat ik dacht dat die de hele wifi band probeert te gebruiken, zodat alle kanalen wat gebruikt worden, dus een client die op één kanaal gaat, kan dan af en toe wat trager gaan (dacht ik he)

Van N moet je je in principe niets van storing voelen, N is op 5GHz, en de gewone G wifi is op 2.4Ghz... Twee banden, dus geen probleem normaal...

[...]
Niet helemaal correct:
MIMO en N zijn eigenlijk hetzelfde: Ze gebruiken reflectie van de antenne's om het signaal te versterken.
N werkt gewoon op de 2.4GHz band en gebruikt 2 kanalen tegelijk (indien mogelijk) en niet de volledige band.

Met een N accesspoint zul je zien dat standaard G kaartjes ook beter ontvangen. Maar wat je relatief eenvoudig kunt doen is natuurlijk de (interne) kaartjes vervangen door een ABGN variant (bijvoorbeeld de Intel 4965 ABGN) zodat je optimaal gebruik kunt maken van de N technologie.

En als je echt voor wireless gaat pak dan inderdaad een goed merk (Cisco of Draytek oid) en kijk of ze WDS (of vergelijkbare technologie) ondersteunen zodat je een soort van repeaters kan krijgen met meerdere ap's.

Marrik

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

marrik schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 18:36:
[...]

Niet helemaal correct:
MIMO en N zijn eigenlijk hetzelfde: Ze gebruiken reflectie van de antenne's om het signaal te versterken.
N werkt gewoon op de 2.4GHz band en gebruikt 2 kanalen tegelijk (indien mogelijk) en niet de volledige band.

Met een N accesspoint zul je zien dat standaard G kaartjes ook beter ontvangen. Maar wat je relatief eenvoudig kunt doen is natuurlijk de (interne) kaartjes vervangen door een ABGN variant (bijvoorbeeld de Intel 4965 ABGN) zodat je optimaal gebruik kunt maken van de N technologie.

En als je echt voor wireless gaat pak dan inderdaad een goed merk (Cisco of Draytek oid) en kijk of ze WDS (of vergelijkbare technologie) ondersteunen zodat je een soort van repeaters kan krijgen met meerdere ap's.
Notabene: Intel 4965 ABGN connect op max. 130 Mbps! Dit is een standaard hardware beperking aangezien deze chipset alleen de 20 Mhz band gebruikt en niet de 40 Mhz die nodig is voor full N snelheid.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik kwam gisteren een van deze apparaten tegen: http://www.xirrus.com/products/arrays.php

Werkt best goed tot zover.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-03 13:18
WDS zou ik juist niet nemen: Per WDS node neemt de doorvoersnelheid met de helft af.

Zoiezo is wireless al niet de voorkeur, en al helemaal niet als je snelheid ook nog eens gaat delen.

Voor <100k worddocumenten kan het, maar serieuze file-opslag van bestanden, roaming profiles enz, moet ik nieteens denken aan een doorvoer van 2Mb/sec (onder optimale omstandigheden!)

Verder is wireless inloggen op een domein vaak ook een hoop ellende: Vaak komt wifi verbinding pas tot stand NADAT er ingelogd is.

Bij een klant van ons staan overal dockingstations. Wel de flexibiliteit van laptops (12" sony vaio's), makkelijk mee te nemen, wifi indien nodig, maar lekker in dockingstation op buro: Los keyboard/muis/scherm, en fatsoenlijke netwerkverbinding.

[ Voor 33% gewijzigd door DJSmiley op 20-09-2008 17:07 ]

• Wafeltje
Wel vreemd dat je met maar één muur ertussen met een gewoon routertje zo slecht verbindt...
Vooral omdat dezelfde combi bij mij thuis wel door betonnen vloer heen gaat zonder problemen. Signaalverlies zal er wel zijn, maar niet echt merkbaar.

Verder schijnt dat er al eens een wireless lan is geweest, met 1! AP. Dat was nog een B(/G) variant, dus wil voor 1 AP gaan, en indien nodig antennes vervangen voor betere of 2de AP. Deze AP zou het dan dus worden.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:06

lier

MikroTik nerd

jkivits schreef op maandag 22 september 2008 @ 08:39:
[...]

Vooral omdat dezelfde combi bij mij thuis wel door betonnen vloer heen gaat zonder problemen. Signaalverlies zal er wel zijn, maar niet echt merkbaar.

Verder schijnt dat er al eens een wireless lan is geweest, met 1! AP. Dat was nog een B(/G) variant, dus wil voor 1 AP gaan, en indien nodig antennes vervangen voor betere of 2de AP. Deze AP zou het dan dus worden.
No flames intended...waarom zou je in een zakelijke omgeving voor een houtje touwtje oplossing gaan ? Je hebt het over 25 laptops die (allemaal ?) draadloos gaan...? Laat je eens voorlichten door een echte leverancier.

O ja...ken deze AP maar als te goed (draait inmiddels een aantal jaar bij mij thuis...wil je echt niet in een professionele omgeving toe passen).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Wafeltje
lier schreef op maandag 22 september 2008 @ 08:53
O ja...ken deze AP maar als te goed (draait inmiddels een aantal jaar bij mij thuis...wil je echt niet in een professionele omgeving toe passen).
Waarom dan niet?

• lier

lier

MikroTik nerd

Aantal problemen:
  • verbinding verliezen
  • geen IP adres verkrijgen
  • slechte verbinding
Nou treden deze problemen niet alleen bij dit specifieke AP op, je moet je er alleen wel bewust van zijn. Deel de mening dat draadloos geen alternatief is voor bedraad (indien mogelijk).

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
lier, misschien is het interessant om eens te kijken naar de dd-wrt-firmware's. Zijn over het algemeen een stuk stabieler en uitgebreider dan de linksys-meuk.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• lier

lier

MikroTik nerd

SlinkingAnt schreef op maandag 22 september 2008 @ 12:49:
lier, misschien is het interessant om eens te kijken naar de dd-wrt-firmware's. Zijn over het algemeen een stuk stabieler en uitgebreider dan de linksys-meuk.
Klopt, heb daar al één AP minder functioneel mee gekregen (als in dood..). Helaas zijn deze firmware versies niet goed beschikbaar voor de huidige versies van de WAP54G.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Als je professioneel draadloos wil gaan uitrollen op kantoor moet je eigenlijk niet met dit soort oplossingen komen.

Je hebt een paar opties (ik zet ze van Budget naar Mooie oplossing)
- Business Serie AP's (zoals bv. van Linksys)
- Managed wireless opties (zoals Trapeze Networks of Cisco)

Met een Managed Wireless oplossing met een centrale controller zal deze zorgen dat je maximaal bereik hebt. Deze controller meet je hele netwerk uit. De Cisco oplossing is al verkrijgbaar met een unit waar je max. 6 AP's kunt aansluiten (voor een klein bedrijf). Eventueel kun je ook de Small Business serie overwegen, deze is qua aanschaf nog iets voordeliger.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Wafeltje
Had zo'n managed wireless optie al wel eerder gezien, maar een beetje prijzig wel, vooral omdat deze zonder APs geleverd worden.
http://www.misco.nl/produ...6%20Lightweight%20APs.htm

Kun je me meer informatie geven over Business Serie AP's? Ben wel wat APs tegen gekomen waarbij ik de indruk kreeg dat die industrieel zijn, maar het blijft wel binnen, in een kantooromgeving.
  • verbinding verliezen
  • geen IP adres verkrijgen
  • slechte verbinding
Heb 1 keer eerder met een linksys gewerkt, en had ik ook zulke symptomen. Deze verdwenen echter met een firmware upgrade van linksys zelf.
Van de WAP54G is geen GL versie beschikbaar zover ik gevonden heb.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:14
Wat betreft betrouwbaarheid heeft iedereen hierboven wel gelijk, je past het ergens professioneel toe, dus je prijs gaat zowiezo wel omhoog, maar tesamen met die prijs (zeker Cisco...) heb je wel iets degelijks in handen, bij ons op de Katholieke Hogeschool Kempen draait alles altijd als een zonneschijn (wifi toch, ik heb nooit problemen gehad) met een nette 802.1X die gepersonaliseerd is naar onze school, verplaats je je dan neemt ie automagisch een nieuwe bereikbare AP...

Tja, ik heb je wel wat oplossingen gegeven, maar die Cisco's lijken me, alhoewel hun prijs op termijn wel heel goed gerechtvaardigd...
Pagina: 1