Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd: servers + netwerk.app in gekoelde 20U patch

Pagina: 1
Acties:

• Jimbo220
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-08-2021
Binnenkort krijg ik thuis fiber 35Mbit/35Mbit.
Hebben twee (contract vrije) lease dedicated servers extern staan.

1x linux met WebGUI cms
1x w2k3 voor intra/extranet
1x thuis, backup server, VIA EPIA 18000 stille Travla desktopkast (Tip, btw, mooi ding)

verder heb ik:
- een hoop netwerk apparatuur, routers switches etc
- 2x Iomega NAS raid schijven etc. met ieder dubbele fan

De hele mikmak wil ik in een 16u-20u patchkast drukken.
Deze kast komt op de zolderverdieping te staan, waar
tevens mijn kantoor is.

Ik wil het volgende:

Patchkast: Digitus 19 inch wallmount patchkast, 16u/20U - €240,00-€288.58

Zat qua koeling en geluid te denken:
1x 120mm extra koeling aan de onderzijde,
2x 120mm extra aan de achterzijde, welke door een muur wordt weggevoerd. Incl herrie.

- alle apparatuur komt los op 19" schappen te staan, dus geen lawaaige 19" 1-2u servers.
- Servers zullen in desktop achtige behuizingen komen, zonder voeding erin.
evt. halfopen voor betere airflow.
- De losse voedingen zou ik evt. ook met de ventilatorzijde aan de muur kunnen schroeven.
- kantoor is airco gekoeld (LG extern), dus altijd 19-20graden koele lucht erin....

Nu is er een hele hoop te koop qua voedingen en server kasten.
de eisen zijn voor de kast:

- muisstil, evt extra isolatie in en buiten de kast
- brandveilig. Veiligheid staat 200% voorop.

Moet dus voor deze situatie hebben, muisstil & veilig voor 24/7 gebruik:

- merk/type voedingen,
- merk/type 120mm ventilators
- merk/type CPU ventilators (Core2duo/Xeon 775 socket)
- overige opmerkingen/adviezen qua server-behuizingen etc.

Ter info, het zijn geen mega servers. Zit niet in de IT-branche, maar b2b-handel in bouwstoffen. Dus qua dataverkeer etc. is het niet heel erg spannend. Maar het blijven servers... ben in bovenstaande situatie enigzins geintrigeerd door het verhaal omtrent de tot Linux.cluster / Serverkast omgebouwde Ikea Helmer kast. Ook enigzins qua budget.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik weet niet in hoeverre we je hiermee kunnen helpen, omdat het toch een stukje recearch vanuit je eigen is omdat je waarschijnlijk zelf het beste weet wat je wilt.
Sowieso is CM daar niet de juiste locatie voor, hier doen we het verbouwen en modificeren van computerkasten, bij de mannen van Overige Hardware ben je denk ik aan een beter adres wat betreft het uitzoeken van goeie kasten en voedingen, vandaar dat ik hem daarnaartoe heb verplaatst :)

Wellicht dat bijv. 4U 19" behuizingen een idee zijn? Die zijn van formaat desktop, kun je alles prima in kwijt, en zijn lekker stevig en produceren dus vanuit zichzelf minder geluid.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:33

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Waarom heb je een patchkast nodig ? die servers zijn toch allemaal zelf gekoeld ?
Ik zou het gewoon zo neerzetten en de airflow niet restricten door er een patchkast om heen te zetten...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Jimbo220
punt is dat er ook een flinke kabel toestand weggewerkt moet worden.... switches, 2x NAS, en 2 routers. incl bijbehorende strrom kabels

daarnaast moet die kast een deel van het geluid gaan dempen... 3 lossen servers in een kantoor gaat hem qua geluid niet worden.
(Het idee is, als ik er nu dan toch mee bezig ben, kunnen we het meteen maar ff goed aanpakken....)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
/half-offtopic: Is het uberhaupt handig om dit soort servers thuis te plaatsen. Hoe ga je de backups regelen ivm risco van brand, waterschade etc?

• Jimbo220
Ik heb op een 2e locatie één Iomega netwerkschijf RAID 2x250Gb staan. Hier is ook een 35/35 fiber aansluiting aanwezig (ook reggefiber á €41 p/mnd ;-). Beide netwerken hangen aan elkaar met VPN IPSEC. Backups d.m.v. EMC retrospect... Het backuppen lijkt me niet zo zeer het probleem.... Het moeilijkste gaat worden om het e.e.a. echt stil te krijgen.... (en tevens koel)

iets anders, zit te kijken naar 200mm Antec fans. Zouden deze stiller zijn dan 120mm's ?

• Mike2k

Mike2k

Als je het echt goed aan wil pakken, pak je een full depth 19" rack en schroef je er een stel DL380's in... :)

* Mike2k is making a sharp right to get back on topic...

Kan die LG airco unit van jou al die hardware wel op een fatsoenlijke temperatuur houden?
Zolder...zonnetje erop, stelletje servers en nas'sen en routers die allemaal warmte genereren...

Werk ze!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Wil je een goed advies? Niet aan beginnen. Je kan thuis nooit dezelfde brandpreventie, beveiliging, (nood/dubbele)stroom voorziening, backups, onderhoud en koeling krijgen als bij een hoster.

Daarnaast geeft het waanzinnig veel herrie in je huis.

[ Voor 18% gewijzigd door BCC op 19-09-2008 13:41 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Jimbo220
* Jimbo220 is making a sharp right to get back on topic...

Kan die LG airco unit van jou al die hardware wel op een fatsoenlijke temperatuur houden?
Zolder...zonnetje erop, stelletje servers en nas'sen en routers die allemaal warmte genereren...

Werk ze!
De nog te plaatsen LG airco bestaat uit een buitenunit en een binnen unit,... geen probleem....!
(Heb nl. een voorbeeld van zo'n app. gezien op een nagenoeg ongeisoleerde zolder, zomers....)

• Jimbo220
BCC schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 13:40:
Wil je een goed advies? Niet aan beginnen. Je kan thuis nooit dezelfde brandpreventie, beveiliging, (nood/dubbele)stroom voorziening, backups, onderhoud en koeling krijgen als bij een hoster.
- Brandpreventie:
mag ik m'n pc en htpc ook nu niet hebben draaien als ik niet thuis ben? ter info het wordt geen echt stroomvretend server park..... maar 3 veredelde pc's alszijnde servers.

- Beveiliging:
inbraak? geen probleem, laat maar komen
netwerk? net zo veilig als de hoster. daar beheer ik mijn eigen VPN router ook,... daarnaast hebben we nu meer "gebruik" binnen de deur...

- Stroomvoorziening? was van plan om er een APC neer te gaan zetten t.z.t.... Een online power switch heb ik al. daarnaast behoudt ik mijn XS4ALL adsl als backup lijn....

- Backups: zie boven

- Onderhoud, doe ik toch al zelf, scheelt me 2x50km rijden, en heb gereedschap direct bij de hand.
dat moet op te lossen zijn.... vandaar o.a. mijn posting hierover. Als ik zie hoe stil een Antec sonata ATX kast kan zijn moet me dat ook lukken met 3 servers (lees 24/7 pc's) met een serie truuks......

daarnaast wil zowieso af van al die kabel rommel.... dan zijn er echt veel aan het worden. Dus één grote kast word het zowieso... dan maar ales erin....

Verder ik ben bezig met applicaties tussen de linux server en de windoos. O.a. mbv een 3e test server. Een hoster kan wel in een bunker zitten, maar is me veels te duur en tevens te omslachtig als er een probleem is......

Verwijderd

[...]

Tja, wat is waanzinnig veel. Als ik hier de server-ruimte inloop, dan is het een aardige herrie ja. Maar daar staan 3 racks vol met servers en andere apparatuur. Hier op kantoor staan ook 2 servers "in het wild". Maar dat zijn tower-modellen (een oude ML350 en een iets minder oude ML310) en die herrie valt dus reuze mee.

Die rack-servers gebruiken allemaal van die kleine fans (tot 8cm) en die moeten hard werken om wat luchtstroming te veroorzaken. De tower-servers gebruiken vaak 12cm fans en die zijn gewoon vele malen stiller.

• Jimbo220
Verwijderd schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 14:25:
[...]

Tja, wat is waanzinnig veel. Als ik hier de server-ruimte inloop, dan is het een aardige herrie ja. Maar daar staan 3 racks vol met servers en andere apparatuur. Hier op kantoor staan ook 2 servers "in het wild". Maar dat zijn tower-modellen (een oude ML350 en een iets minder oude ML310) en die herrie valt dus reuze mee.

Die rack-servers gebruiken allemaal van die kleine fans (tot 8cm) en die moeten hard werken om wat luchtstroming te veroorzaken. De tower-servers gebruiken vaak 12cm fans en die zijn gewoon vele malen stiller.
Precies, ik denk zelfs dat ik die handel stiller kan krijgen dan de gem. tower.... Zie bv. de Antec 200mm fans, of als dichte serverkasten worden 4U dan wordt het de Antec take4 - 450 kast.... ultra stil...

Antech 200mm fans (+/- €25 p/s)

Size 200 x 30mm TriCool™ Fan
----------------------------------------------
Rated Voltage DC 12V
Speed 400, 600, 800 RPM
Airflow 83, 108, 134 CFM
Noise 24, 27, 30 dBA
Current 0.08A, 0.17A, 0.3A

Zoals het er nu uitziet komen er in de achterkant (onder de bovenrand) van de 16U/20U kast 2x200mm fans en aan de onderzijde 1x200mm (voorrand)
Ik denk dat ik daar een heel eind mee kom. Verder schroef ik dus de voedingen met de ventilator aan de achterwand. (Deze ventilatoren komen uit in een andere ruimte)

• Mike2k

Mike2k

Jimbo220 schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 13:46:
[...]

De nog te plaatsen LG airco bestaat uit een buitenunit en een binnen unit,... geen probleem....!
(Heb nl. een voorbeeld van zo'n app. gezien op een nagenoeg ongeisoleerde zolder, zomers....)
Ja, maar was dat ook met extra warmte genererende apparatuur ? onderschat niet wat een pc aan warmte afgeeft....

• Jimbo220
Fastex schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 16:08:
[...]

Ja, maar was dat ook met extra warmte genererende apparatuur ? onderschat niet wat een pc aan warmte afgeeft....
Mmm, ja...dat was idd hoogstens met 1 pceetje,..... geen 3 stuks server, 2 NAS schijven met tot. 4 fans en 2 laptops...... Maar goed, ik ga het gewoon uitproberen.... Die airco moet in ieder geval nog aangelegd worden... Ik weet dat er 2 binnen units op passen op zo' n buiten-airco. Misschien dan 1x normale + 1 kleinere binnenunit.... Dat extra ding kost ook de kop niet. Of anders kunnen ze misschien kunnen ze een aftakking maken d.m.v. een luchtbuis zodat er koele lucht in die bak geblazen wordt.... Zien het wel... Belangrijkste is in ieder geval dat ik fatsoenlijk kan werken in die ruimte.....
Pagina: 1