[SATA schijven] voeding

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Veel Sata schijven die je kunt kopen hebben buiten de SATA voedingsconnector ook nog een plain old molex voedingsconnector zodat wat oudere voedingen hem ook van spanning kunnen voorzien.

Volgens mij is de 3.3v het enige verschil tussen beide connectoren en ik vroeg me af of uit uitmaakt om de molex te gebruiken ipv de SATA voedingsconnector. Of waarom misschien de molexconnector beter is.

Persoonlijk neem ik meestal de molex omdat deze minder fragiel is.

if broken it is, fix it you should

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-02 10:15
Tja, who cares lijkt me zo :?

Het lijkt mij toch niet de bedoeling dat hier uberhaupt enig verschil in zit welke je van de twee je gebruikt.
Gewoon de connectie gebruiken die je zelf als voorkeur hebt, zoals je dus ook al doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Hoyden op 19-09-2008 07:23 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Molex minder fragiel? Ik vind (vond, dat tijdperk is gelukkig voorbij) altijd dat die stekkers zo vreselijk vast konden gaan zitten. Het is een collega zelfs een keer gelukt om de stekker met een hoekje van de printplaat en al los te trekken, doordat hij zo vast zat. Dan vind ik de nieuwe sata connectors echt een uitvinding, hoor! Ik kon niet wachten tot ik kon overstappen :)

[ Voor 21% gewijzigd door Room42 op 19-09-2008 07:31 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:10

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Room42 schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 07:30:
Molex minder fragiel? Ik vind (vond, dat tijdperk is gelukkig voorbij) altijd dat die stekkers zo vreselijk vast konden gaan zitten. Dan vind ik de nieuwe sata connectors echt een uitvinding, hoor! Ik kon niet wachten tot ik kon overstappen :)
Ja, molex is minder fragiel. Met een beetje onkunde heb je zo de s-ata connectoren van je schijf/printplaat. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Je komt ze steeds minder tegen, de schijven die beide nog hebben.
De meeste schijven zijn nu S-ATA2 (nou ja, S-ATA 3Gb), en volgens de verklaring van sommige fabrikanten, op hun websites, is de S-ATA connector beter i.v.m. NCQ en andere S-ATA2 functies.
En het schijnt zelfs zo te zijn dat hij met de S-ATA powerconnector sneller is dan met de molex (nooit getest hoor).

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:21
VZIW wordt de 3.3V nog niet echt ergens voor gebruikt, of is deze niet essentieel. Anders zou je bijvoorbeeld ook geen molex naar sata verlopen mogen gebruiken. Het enige significante verschil is dat SATA staggered spinup ondersteunt, maar dat is pas relevant bij een flink aantal schijven.

Ofwel: als er een molex op je schijf zit, is de keus 100% aan jou.
Brede P schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 07:46:
Je komt ze steeds minder tegen, de schijven die beide nog hebben.
De meeste schijven zijn nu S-ATA2 (nou ja, S-ATA 3Gb), en volgens de verklaring van sommige fabrikanten, op hun websites, is de S-ATA connector beter i.v.m. NCQ en andere S-ATA2 functies.
En het schijnt zelfs zo te zijn dat hij met de S-ATA powerconnector sneller is dan met de molex (nooit getest hoor).
NCQ heeft niets met de connector an sich te maken, maar met de SATA specificaties. En dat heeft in dit geval weer te maken met de data-overdracht, en niet met de stroomtoevoer :)

Dat SATA vs. Molex power een verschil uit zou maken is een broodje aap. Het enige dat zou kunnen is dat ze doelen op het generatieverschil. En moderne schijven zijn eenmaal sneller dan oude, maar dat komt door hogere dichtheden, grotere buffers etc, en niet zo zeer omdat we nu SATA gebruiken. (Al hebben de diverse toevoegingen aan de standaard zoals NCQ wel een beetje zin)

[ Voor 59% gewijzigd door Fauna op 19-09-2008 08:29 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02 20:31

M2M

medicijnman

Ik ga toch voor de oude molex connectors. Waarom? omdat ik twee E-sata --> sata kabels gebruik (mijn mobo heeft niet genoeg interne sata connectors). het sata einde van die kabels is wat dikker dan nromaal, en derhalve niet gemakkelijk (vast) te krijgen naast de sata voedingsstekker. Aangezien ik niet vaker dan eens per jaar mijn disks afkoppel ben ik wel tevreden met de huidige molex stekkers.

-_-

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Brede P schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 07:46:
Kijk maar naar de printbaantjes bij de powerconnectors bij die schijven, meestal zijn die parallel aangesloten.

• elgringo
Fauna schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 08:25:
VZIW wordt de 3.3V nog niet echt ergens voor gebruikt, of is deze niet essentieel. Anders zou je bijvoorbeeld ook geen molex naar sata verlopen mogen gebruiken. Het enige significante verschil is dat SATA staggered spinup ondersteunt, maar dat is pas relevant bij een flink aantal schijven.

Ofwel: als er een molex op je schijf zit, is de keus 100% aan jou.

[...]

NCQ heeft niets met de connector an sich te maken, maar met de SATA specificaties. En dat heeft in dit geval weer te maken met de data-overdracht, en niet met de stroomtoevoer :)

Dat SATA vs. Molex power een verschil uit zou maken is een broodje aap. Het enige dat zou kunnen is dat ze doelen op het generatieverschil. En moderne schijven zijn eenmaal sneller dan oude, maar dat komt door hogere dichtheden, grotere buffers etc, en niet zo zeer omdat we nu SATA gebruiken. (Al hebben de diverse toevoegingen aan de standaard zoals NCQ wel een beetje zin)
Maar staggered spinup heeft toch niets met de voeding te maken? Ik bedoel dat bepaald die schijf toch en niet de voedingsbron?

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

elgringo schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 14:18:
[...]

Maar staggered spinup heeft toch niets met de voeding te maken? Ik bedoel dat bepaald die schijf toch en niet de voedingsbron?
Echter Pin11 op die voedingsconnector heeft wel die functie, waarom kan ik 123 niet vinden... Wellicht ter communicatie met de voeding of de schijf mag opspinnen; oftewel of de voeding voldoende capaciteit heeft. Wikipedia zegt:
Pin 11 can be used for staggered spinup, activity indication, or nothing. Staggered spinup is used to prevent many drives from spinning up simultaneously, as this may draw too much power. Activity is an indication of whether the drive is busy, and is intended to give feedback to the user through an LED.

• elgringo
Lekkere Kwal schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 14:38:
[...]
Echter Pin11 op die voedingsconnector heeft wel die functie, waarom kan ik 123 niet vinden... Wellicht ter communicatie met de voeding of de schijf mag opspinnen; oftewel of de voeding voldoende capaciteit heeft. Wikipedia zegt:
[...]
ik kwam dit tegen:
SATA pin layout
maar ook link

Meeste psu's die ik ken hebben de layout van de eerste link en wordt dus weinig aan staggered spinup gedaan. (of heeft iemand hier een psu waarbij pin 11 wel gebruikt wordt als staggered spin up)

[ Voor 6% gewijzigd door elgringo op 19-09-2008 15:22 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

elgringo schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 14:18:
[...]

Staggered spinup wordt vanuit de controller geregeld geloof ik, (dit doordat je de nodige commando's kunt sturen over de SATAbus, maar volgens mij kunnen PATAdisks dit ook).

Verder is het zo dat S-ATA connectoren hotpluggable zijn, standaard molexen niet. Dit omdat bij S-ATAconnectoren eerst de ground verbinding maakt en dan pas de +5 en +12V lijn. Daardoor kun je nooit kortsluiting veroorzaken.

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Terw_Dan schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 15:20:
[...]
Daardoor kun je nooit kortsluiting veroorzaken.
Je bedoelt potentiaalverschillen, als bijvoorbeeld alleen 5V en 12V contact maken en GND nog niet. Kortsluiten is gelukkig met een molex net zo moeilijk als met een SATA connector (maar op-z'n-kop kan altijd).

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:21
Het klopt wel dat staggered spinup vanuit de controller wordt geregeld, maar als de voeding niet goed is aangesloten op pin 11 gaat je schijf gewoon opspinnen zonder te wachten op een signaal van de controller. Dit lukt je met een molex niet. In mijn geval heb ik zelfs de SATA powerstekkers moeten modden om het geheel aan de praat te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Fauna op 19-09-2008 17:33 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-02 21:03
Lekkere Kwal schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 15:31:
[...]
Je bedoelt potentiaalverschillen, als bijvoorbeeld alleen 5V en 12V contact maken en GND nog niet. Kortsluiten is gelukkig met een molex net zo moeilijk als met een SATA connector (maar op-z'n-kop kan altijd).
Maar door eerst Aarde te maken is het mogenlijk om Hot plugable te zijn.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1